Provkörning: Breda däck på landsvägen

s-o

Aktiv medlem
Smala däck är alltid snabbare än breda, eller hur?
Kanske inte. Det finns de som hävdar att däck med större luftkammare och lägre tryck kan vara en fördel på grövre asfalt. Resonemanget går ut på att det krävs mindre energi om en ojämnhet på vägen bara ska pressa ihop ett däck ett någon centimeter, än om däcket är så hårt pumpat att ojämnheten måste lyfta både cykel och cyklist samma sträcka. Det här förutsätter naturligtvis att däckens interna friktion är ungefär lika.
Bland annat har Jan Heine på Bicycle Quarterly gjort en del tester där resultaten pekar i den här riktningen. Att Heine sedan säljer just den typ av däck som hans tester rekommenderar är nog bara en slump :-)

Hur som helst. Det kom ett litet paket i går:

kartong.jpg ht=544

I paketet fanns det ett par däck som trots sin bredd kändes rätt mycket som Pro Race3 eller GP 4000s vad gäller tjocklek och material:

dack.jpg ht=544

Men de var som sagt rätt mycket bredare:

bredd.jpg ht=544

Däcken var lätta att montera, och så här ser de ut med luft i. Skillnaden mellan 23mm och 40mm är tämligen stor:

jamfor.jpg ht=725

Fem mil är en ganska kort sträcka för att testa ett par däck, men så här långt känns de riktigt snabba även vid 65 - 70 psi och dessutom extremt komfortabla. En vikt på ca 400 gram per däck gör att de knappast är de perfekta vapnen för kränkarfredagskrigaren som måste försöka hålla kontakten med klungan hela tiden, men för långa soloturer känns de så här långt helt rätt.

Jag återkommer med mer intryck när jag gjort fler mil.

/s-o

Fikasvettot

Ny medlem
Välkommen till den breda sidan! Jag kör Schwalbe Marathon Supreme 40 mm. Och det är bara för att jag inte orkat sätta på de 50 mm jag impulsköpte. Visst blir det (troligen) tyngre och högre luftmotstånd, men det tar man snabbt igen med en genväg över nån mysig grusväg. :D

s-o

Aktiv medlem
fedde skrev:
-------------------------------------------------------
> Var kan man köpa dessa Vittoria-däck?
>
> Någon webbshop?

Jag köpte mina på Roseversand.de.

/s-o

geologen

Aktiv medlem
Jag rullar bekvämt på Conti SportContact med ca 40 mm (nominellt 42 mm, eller 1.6"). Fast aerodynamiken tar stryk.

HåkanC

Aktiv medlem
s-o skrev:
> Det finns de som hävdar att däck
> med större luftkammare och lägre tryck kan vara
> en fördel på grövre asfalt. Resonemanget går
> ut på att det krävs mindre energi om en
> ojämnhet på vägen bara ska pressa ihop ett
> däck ett någon centimeter, än om däcket är
> så hårt pumpat att ojämnheten måste lyfta
> både cykel och cyklist samma sträcka. Det här
> förutsätter naturligtvis att däckens interna
> friktion är ungefär lika.
> Bland annat har Jan Heine på Bicycle Quarterly
> gjort en del tester där resultaten pekar i den
> här riktningen.

Vad gäller däcksbredd så är ddet ju inte enbar JH som är inne på att NGT bredare är bättre, de senaste Hed (medd sin C2-profil) och Zipp är tex optimerade för NGT bredare däck.
Zipp 303 skall tex fungera som bäst med 24-27mm däck, detta trots att de däck Zipp-säljer under eget namn (Tangente) inte är så breda.

Vad gäller onödigt högt tryck så finns det även där andra än JH som har testat och kommit fram till att onödigt högt tryck i verkligheten ger onödigt högt rullmotstånd
Från ett sådant test:
above a certain pressure (what I like to call the "breakpoint pressure" higher inflation pressures make a rider slower for a given power input to the pedals. Adjacent is a simplified schematic representation of this effect.
6922-medium_tire2.jpg

this author undertook an experiment "on the road" armed with a PowerTap power meter and a method for determining the Crr
...
The outcome of this analysis is shown in the following plot, which reveals the “breakpoint pressure” for the particular tires tested, with the particular wheel loading, and the particular road surface roughness of this test.
6927-medium_tires3.jpg

100psi är ~7bar

Från
http://www.slowtwitch.com/Tech/What_s_in_a_tube__1034.html

Varför onödigt smala däck ger onödigt högt rullmotstånd framgår av den här bilden
TireRR.gif

Men självklart är det så att det viktigaste är att däcken är bra, enbart breda duger inte.
På en vanlig racer funkar det inte med 40mm däck, det är precis att jag får in 28mm Ultremo R.1 under bakbromsen på min Canyon.
Men att de i praktiken funkar bättre än onödigt hårt pumpade 23mm däck, åtminstone på vägarna här på Mallis stämmer.
De jag har cyklat med har studsat och låst hjulen när de har försökt hänga med nedför i serpentinerna.

/Håkan

Naugas

Aktiv medlem
Mycket sympatiska däck! Sådana vill jag pröva när jag väl kört slut på mina Gran Bois Cypres 30 mm och Schwalbe Marathon Racer 35 mm. Hade ingen aning om att den där Vittoria-modellen fanns. Är den ny? Det var efter testerna i Bicycle Quarterly jag köpte Grand Bois-däcken, och jag är mycket nöjd med dem, även om jag skulle vilja att de fanns i ännu bredare utförande.

s-o

Aktiv medlem
HåkanC skrev:
> Vad gäller däcksbredd så är ddet ju inte enbar
> JH som är inne på att NGT bredare är bättre,
> de senaste Hed (medd sin C2-profil) och Zipp är
> tex optimerade för NGT bredare däck.
> Zipp 303 skall tex fungera som bäst med 24-27mm
> däck, detta trots att de däck Zipp-säljer under
> eget namn (Tangente) inte är så breda.

Minns jag fel, eller visst motiverar Hed och Zipp delvis också ökningen i bredd med att kombinationen av däck och fälg får en mer aerodynamisk form om däcket är lite bredare?

> Men självklart är det så att det viktigaste är
> att däcken är bra, enbart breda duger inte.

Nej, vore det så så skulle mina Marathon Winter ha varit betydligt roligare än vad de var :-)

> På en vanlig racer funkar det inte med 40mm
> däck, det är precis att jag får in 28mm Ultremo
> R.1 under bakbromsen på min Canyon.

Min Cotic Roadrat skulle egentligen bara vara vintercykel, men med de här däcken känns det som om den kommer att få göra en del sommarmil också. Idealet vore om det fanns plats för de här däcken i min gamla Crescent/Reynolds 531c-ram ...

> Men att de i praktiken funkar bättre än onödigt
> hårt pumpade 23mm däck, åtminstone på vägarna
> här på Mallis stämmer.
> De jag har cyklat med har studsat och låst hjulen
> när de har försökt hänga med nedför i
> serpentinerna.

Framför allt för de av oss som är lite tyngre -- jag väger 85 - 90 kilo + kläder och packning -- är det nog värt att ta en titt på de lite bredare däcken. Planen just nu är att försöka få plats med vettiga 28mm däck på min kolfiberraket. I värsta fall får jag konvertera den till 650B :-)

Naugas skrev:
> Mycket sympatiska däck! Sådana vill jag pröva
> när jag väl kört slut på mina Gran Bois Cypres
> 30 mm och Schwalbe Marathon Racer 35 mm. Hade
> ingen aning om att den där Vittoria-modellen
> fanns. Är den ny? Det var efter testerna i
> Bicycle Quarterly jag köpte Grand Bois-däcken,
> och jag är mycket nöjd med dem, även om jag
> skulle vilja att de fanns i ännu bredare
> utförande.

Gran Bois finns definitivt på listan över däck jag vill prova. Har du haft dem länge?
Vittoria Randonneur Hyper ska vara relativt nya som modell, och jag fick tipset om dem via randon-mailinglistan.

/s-o

Men vad är då bästa bredden? Det måste ju finnas något optimalt däck för rullmotstånd och låg "deflection" som på bilden ovan, och vad har alla proffscyklister på exempelvis touren? 22/23/24mm? Varför kommer inte nån med typ 28/32 och vinner för att bevisa? :)

s-o

Aktiv medlem
jojjesthlm skrev:
> Men vad är då bästa bredden? Det måste ju
> finnas något optimalt däck för rullmotstånd
> och låg "deflection" som på bilden ovan, och vad
> har alla proffscyklister på exempelvis touren?
> 22/23/24mm? Varför kommer inte nån med typ 28/32
> och vinner för att bevisa? :)

Bästa bredden för vilken sorts cykling? Det som är optimalt för de som cyklar touren är kanske inte det bästa alternativet för en 90-kilos randonneur :-)

Kör man alltid i klunga så spelar säkert igångdragningsmomentet roll när man snabbt ska täcka en lucka. Då vill jag inte ha 300 gram/hjul extravikt längst ut på hjulet. Samma sak om jag solokör tempo/triathlon/Vätternrundan och är beroende av optimal aerodynamik. Där strax över 35 km/h börjar ju luftmotståndet bitas ordentligt, så alltför breda däck kan säkert kosta sekunder.

För min del är inte igångdragning en fråga om liv och död, och även om luftmotståndet spelar roll så kanske jag kan leva med att bli ett par minuter långsammare över dagen om jag slipper att fingrarna domnar bort av vägvibrationerna. YMMV, typ.

/s-o

Fikasvettot

Ny medlem
s-o skrev:
> För min del är inte igångdragning en fråga om
> liv och död, och även om luftmotståndet spelar
> roll så kanske jag kan leva med att bli ett par
> minuter långsammare över dagen om jag slipper
> att fingrarna domnar bort av vägvibrationerna.
> YMMV, typ.

Jag håller med. Det skall vara bekvämt så man kan fortsätta cykla imorgon, i övermorgon osv.

Men "landsvägscykling" är ett brett begrepp som kan omfatta det mesta från att cykla runt på en 6 kg plastcykel med 19 mm däck och följebil om man får punka till att puttra omkring på 26 kg touringhoj med allt man behöver.

HåkanC

Aktiv medlem
jojjesthlm skrev:
> och låg "deflection" som på bilden ovan,

Det beror självklart på många faktorer, de viktigaste borde vara "ekipagets" (cykel+packning+cyklist) vikt och hur grov/slät vägen är.
Men om man utgår från de däckstrycksrekommendationer som finns och håller sig till MAX 6-8 Bar har jag svårt att se att man hamnar helt fel
pressurechart121405B.jpg

Från: http://www.michelinbicycletire.com/michelinbicycle/index.cfm?event=airpressure.view

Mer detaljerad variant här
http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf

> och vad

Det finns säkert många anledningar till det.
Att cykelstallen är konservativa och inte testar särskilt mkt och noggrannt är säkert en mycket viktig faktor.
Flera av de som har testat har funnit att det inte är alltid, väldigt sällan tom, som de däck och det tryck som KÄNNS snabbt också ÄR snabbt, oftast är det tom tvärtom.
Dessutom använder proffs-stallen de prylar de får betalt för att använda, det är VÄLDIGT sällan de själva får välja, ens om de skulle vilja.
Pengarna styr, och så skall det väl vara eftersom det är en proffscirkus.

Men det finns framgångsrika proffs-stall, med kunnig ledning, som kör med NÅGOT bredare däck (och NÅGOT lägre tryck).
http://www.cyclingnews.com/features/cervelo-testteam-get-testing-in-belgium
Det kommer säkert att bli fler framöver allteftersom fler tillverkare kommer med moderna, snabba och då ngt bredare fälgar och däck.

/Håkan
(Det regnar i Palma idag)

Naugas

Aktiv medlem
Här är en bra tabell för att balansera lufttryck och däcksbredd med hänsyn till vikten. Observera att vikten efter x-axeln är den vikt som ligger på varje hjul, inte hela din egen vikt.

file=99656

Från http://www.vintagebicyclepress.com/Tires.html - mer info och bättre bild i pdf:en du hittar där.

Intressant artikel från cyclingnews i HåkanC:s länk ovan! Cervelo verkar ha fattat mer än de flesta, inte bara vad gäller ramgeometri.

"Every mechanic of every professional cycling team puts too much pressure in the tyres. We've weaned them off of that so at least there's not 12 bar in them any more.

"We don't run these crazy high pressures ever because it actually increases rolling resistance. But how low we can go? That's what we're trying to ascertain. In Paris-Roubaix, in some cases for some riders, we run less than 5 bar. But that's quite personal with body weight.

"There's sort of an optimum so you want to stay close to that. That depends on the surface as well. That's why the ideal pressure on the track is higher than on the road. In general a wider tyre has a lower rolling resistance than a narrow tyre. You can take a wider tyre with a little lower pressure and still have lower rolling resistance.

Peadalisten

Ny medlem
-Jag saknar info om däcksbredd/fälgbredd, Går det att köra dessa däck på ex. Fulcrum Racing Zero eller Dura Ace kantråd om man vill testa eller gäller bredare fälg?

underscore

Ny medlem
Att rullmotståndet minskar har väl inget direkt att göra med trögheten (massan/vikten). Det känns som att det krävs en jäkla massa tester per bana för att se vad som är bäst eller ens ok. Man bör väl även ha en kurva som även använder sig av farten med givet underlag?

Jag tar alla grafer som ser linjära ("raka") ut med några kilo salt...

mzi

Aktiv medlem
Vad har du för bromsar om du kan gå från 23mm till 40mm utan problem? När jag klämmer på 28mm på räsern så är det verkligen på vippen att det får plats i broms och framgaffel. Nu ser det visserligen ut som det sitter en skivbroms på, och då är ju testet kanske inte riktigt lika intressant längre...

s-o

Aktiv medlem
Peadalisten skrev:
> -Jag saknar info om däcksbredd/fälgbredd, Går
> det att köra dessa däck på ex. Fulcrum Racing
> Zero eller Dura Ace kantråd om man vill testa
> eller gäller bredare fälg?

Däcken är märkta ”40-622” och ”700-38c”. Förmodligen kan inte italienarna bestämma sig :-)
Framfälgen är en DT Swiss 1.2 och bakfälgen är en Halo Mercury. Förmodligen skulle lite bredare fälgar fungera bättre, men det är inga problem att använda den här kombinationen.

mzi skrev:
> Vad har du för bromsar om du kan gå från 23mm
> till 40mm utan problem? När jag klämmer på 28mm
> på räsern så är det verkligen på vippen att
> det får plats i broms och framgaffel. Nu ser det
> visserligen ut som det sitter en skivbroms på,
> och då är ju testet kanske inte riktigt lika
> intressant längre...

Cykeln har mycket riktigt skivbromsar. Det är min vinter- och reservhoj, en Cotic Roadrat med Avid BB7 Road. Jag gick från 40mm Schwalbe Marathon Winter till de här Vittoriorna, så jag gick snarare ned i bredd en smula.
Bilden med 23mm däck är mest bara tänkt att visa hur pass mycket mer luftkammare de här däcken ger. Även helt utan bromsar skulle det vara omöjligt att få in hjul med de här däcken i min racer.

/s-o

gandhi

Aktiv medlem
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> > Vad har du för bromsar om du kan gå från 23mm
> > till 40mm utan problem? När jag klämmer på 28mm
> > på räsern så är det verkligen på vippen att
> > det får plats i broms och framgaffel. Nu ser det
> > visserligen ut som det sitter en skivbroms på,
> > och då är ju testet kanske inte riktigt lika
> > intressant längre...

Det är här det börjar bli intressant tycker jag. Det är nu som användingsområdet för skivbromscrossarna börjar visa sig på allvar.

En lista (listor är bra) på breda lvg-däck (25-38 mm typ) vore trevligt att botanisera i.

/K

Muts

Ny medlem
Atlas skrev:
> Äntligen ett vettigt test

+1

Älskar när det bekväma alternativen blir en bra/bäst lösning

Dolk

Ny medlem
Jag kör maraton racer 622x40 som sommardäck på fulcrossen. Snabbaste marathon däcket, ändå med rimligt punkaskydd. Inne på tredje paret nu. De rullar likvärdigt med racerdäck och man kan köra grusvägar trappor och trottoarkanter utan att gråta. Rekomenderas.

Jag har kört med dessa på klubbträningar visst går det, men jag intar rollen plågad snarare än plågare.

Det finns en motverkande faktor till stora däck => bra rull. Stora däck måste ha grövre cord än små däck. Dubbla tvärsnittsomkretsen ger dubbla kraften givet samma tryck. Grov cord ger trögrullade däck.

geologen

Aktiv medlem
stefan_ skrev:
> Jag tar alla grafer som ser linjära ("raka") ut
> med några kilo salt...

Gör du så, men i det här fallet handlar det om (i det närmaste) linjära faktorer, eftersom mängden gummi som påverkas beror på kontaktytan, och kontaktytan beror på lufttrycket i däcket, och det är ju det linjära i det hela.

dans

Aktiv medlem
Man kan alltså på en racerfälg som har 23 mm "från början" kränga på ett par 40 mm breda däck ??(bortsett från andra begränsningar som ramutrymme, bromsar etc...)

Selast

Ny medlem
Jag satte på Conti GP 4 season i den för mig udda bredden 28mm på crossen i helgen och hann med ett distanspass och även pendlingen till jobbet imorse. På cross med froglegbromsar var det inga problem att få plats, duuh! Däcken ser sjukt spinkiga ut efter att man vant sig vid looken av 40 mm dubbisar... Mycket nöjd med rullet och greppet på ren asfalt, greppet på rullgruset som ligger på cykelbanorna känns sådär.

s-o

Aktiv medlem
dans skrev:
> Man kan alltså på en racerfälg som har 23 mm
> "från början" kränga på ett par 40 mm breda
> däck ??(bortsett från andra begränsningar som
> ramutrymme, bromsar etc...)

Det fungerar. Förmodligen kan det bli lite vingligt om man går ned till alltför lågt lufttryck, men så här långt är det inga problem.

/s-o

underscore

Ny medlem
geologen skrev:
> stefan_ skrev:
> -----
> > Jag tar alla grafer som ser linjära ("raka")
> ut
> > med några kilo salt...
>
> Gör du så, men i det här fallet handlar det om
> (i det närmaste) linjära faktorer, eftersom
> mängden gummi som påverkas beror på
> kontaktytan, och kontaktytan beror på lufttrycket
> i däcket, och det är ju det linjära i det hela.

Bara för att mängden gummi som påverkas beror på... Betyder knappast att det är linjärt. Har du verkligen sett eller räknat på detta eller är det magkänsla? Din motivering att det skall bli linjärt känns ungefär som att "farten i grafen påverkas vid vilken tid vi mätte, och det är ju det linjära i det hela"..

gandhi

Aktiv medlem
Jag gillar mina vårklassikergröna fina Vittoriadäck, men skulle egentligen vilja ha dem lite bredare än 24 mm. Funderar på 28 mm och då är utbudet inte jättestort bland "premiumdäcken". Ultremo R1 och GP 4-season är två altenativ. Hur är Ultremo R1 28 mm på osopade vägar? Slits de fort?

/K

MightyMike

Ny medlem
Jag vart riktigt sugen på ett par såna där vittoria hyper, så jag beställde ett par 32-or.
Har nu vart ute på en träningsrunda med dem. och vilka däck...! aldrig haft en skönare resa!
Med mina 100 pannor på ett par 23-or med 8bar har det vibrerat rätt bra på de vägar jag kör på. Mestadels grov stenbelagd bitumen med massa lagningar. Dessutom gick det snabbare än normalt :) De rullar fantastiskt. Bara att rekommendera! och tack för tipset s-o! Hade aldrig hittat de annars!

DIRAVI

Ny medlem
jojjesthlm skrev:
> och låg "deflection" som på bilden ovan, och vad

Rent teoretiskt, om man nu skall applicera teorin om att däcket skall fungera som fjädring för att utjämna ojämnheter i vägens beäggning.

Så är "rätt bredd" (höjd) beroende på underlagets beskaffenhet. På slipat marmorgolv är nån enstaka mm lagom, på kullersten betydligt grövre.

ev. randonörd

Aktiv medlem
Breda däck flexar och gungar mer, vilket kostar energi i tex backar och när man vill spurta.
Vill man åka som en fet touringtomte så är breda däck bra....

Min open pro fälg sprack idag, berodde det på att jag hade 37 mm conti sport Contact på ?
Blir det högre belastning på fälgsidorna om man har breda däck ?
( det är andra gången fälgen spricker för mig, båda gångerna med breda däck)

JLarsson

Aktiv medlem
ev. randonörd skrev:
> Blir det högre belastning på fälgsidorna om man
> har breda däck ?

Du får inte sprinta så hårt i backarna.

Dolk

Ny medlem
ev. randonörd skrev:
> Breda däck flexar och gungar mer, vilket kostar
> energi i tex backar och när man vill spurta.
> Vill man åka som en fet touringtomte så är
> breda däck bra....
>
> Min open pro fälg sprack idag, berodde det på
> att jag hade 37 mm conti sport Contact på ?
> Blir det högre belastning på fälgsidorna om man
> har breda däck ?
> ( det är andra gången fälgen spricker för mig,
> båda gångerna med breda däck)

Ja stora däck ger större krafter. Lite handviftningsmässigt kan man härleda det med att kraften är arean x trycket. Stor area ger mycket kraft. På mavicfälgar kan det finnas en liten tabell som visar hur mycket tryck fälgen tål för olika stora däck.

Fikasvettot

Ny medlem
Oskar skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > http://www.schwalbetires.com/marathon_supreme
>
>
> Fast Schwalbe Kojak är snabbare och lättare.
> Finns dock bara i ETRTO 35-622 (330 g), medan
> Marathon Supreme finns i 32-622 (375 g), 37-622
> (440 g) samt 42-622 (495 g).

MS finns i 50 mm bredd också
Ev. hastighetsskillnad mot Kojak tar jag igen när du lagar punktering! :D

geologen

Aktiv medlem
stefan_ skrev:
> Bara för att mängden gummi som påverkas beror
> på... Betyder knappast att det är linjärt. Har
> du verkligen sett eller räknat på detta eller
> är det magkänsla? Din motivering att det skall
> bli linjärt känns ungefär som att "farten i
> grafen påverkas vid vilken tid vi mätte, och det
> är ju det linjära i det hela"..

Fast nu råkar det vara så. Inte helt och hållet i de fina detaljerna, men så nära att vi kan approximera det utmärkt med en linjär funktion.

spartfix

Ny medlem
Vad tror ni om möjligheten att köra på grus med Vittoria Randonneur Hyper? Jag funderar på att cykla till Öland med en Cicli B Trekking Cross och de här däcken. Fungerar det bra att ta avstickare på grusvägar?

ev. randonörd

Aktiv medlem
spartfix skrev:
> Vad tror ni om möjligheten att köra på grus med
> Vittoria Randonneur Hyper? Jag funderar på att
> cykla till Öland med en Cicli B Trekking Cross
> och de här däcken. Fungerar det bra att ta
> avstickare på grusvägar?

Det funkar nog utmärkt :-)

spartfix

Ny medlem
ev. randonörd skrev:

> Det funkar nog utmärkt :-)

Även med den smalaste varianten, 700x32c?

ev. randonörd

Aktiv medlem
spartfix skrev:
> ev. randonörd skrev:
> -----
>
> > Det funkar nog utmärkt :-)
>
>
> Även med den smalaste varianten, 700x32c?

Japp !

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer