Psykkelbygge: Kort och brant. Stål och stelt.

Mårten

Aktiv medlem
Efter 7 års uppehåll är det dags att bygga konstgubbecykel igen.

E8B867D3-74FF-4ADC-9F38-73C09CE6D6A3.jpeg

Vad kan det här vara?

Jaha!

AD1CC341-2BBC-403D-9F89-298BC96B74FC.jpeg

Shit vad retro.

BE634633-EDA5-477F-ADC9-3FADAB4FDE34.jpeg

Eftersom ramen är 10 år gammal blir det till att bygga tidstypiskt... Så, vitt är temat. ?

Fortsättning följer...

Senast ändrad:

Aktiv medlem
Ohhh!!!!

Vad blir det för gaffel? Ingen deluxlång styrstam hoppas jag? Skönt att det är skivfäste!

Skall bli kul att se vad det blir av det här!

Mårten

Aktiv medlem
Ville sa:
Ohhh!!!!

Vad blir det för gaffel? Ingen deluxlång styrstam hoppas jag? Skönt att det är skivfäste!

Skall bli kul att se vad det blir av det här!
Geometritabellen säger att det ska vara 440mm a-c. Så:

AD404FD3-F305-419A-A5DD-84528A0BBD0F.jpeg

Japp. Stål. I perfekt matchande vit metallic(?).

Styrkombo är inte bestämt än. Har beställt en 90mm med rätt mycket rise. Tänker prova den och rak 50mm för att se vad dom verkar vettigast, eller om det ska vara något däremellan.

Superhögt styre och lång stam blir nog rätt tokigt med det låga bb:t och geon i övrigt.

Mårten

Aktiv medlem
Baah, 26” it is!

EB4E351C-70DB-407E-930F-E06D9338665A.jpeg

120 POE. För den som går igång på sånt. Jag vet inte vad jag ska med dom till. Tvivlar också på att det kommer att hålla. Men, det var bra EPK - Engagement per kr.

Mårten

Aktiv medlem
JojjeM: Hehe, nja, jag ska ju inte åka stig på min. Det är inte tanken iaf.

Såhär ser den ut nu, i väntan på att postnord ska skärpa till sig.

F264AECE-6AA9-44EB-BF86-41DC6E50B00C.jpeg

Kneecap

Aktiv medlem
H. sa:
Nästan så man blir sugen på att bygga en 26"-hoj bara för att få ett argument att köpa den... :)
Tjena!

Fick precis den tanken, typ en Orange MsIsle.. Den saknar jag verkligen, så om någon känner till någon som har en liggandes så är jag nog inte sen på den bollen.

Aktiv medlem
Mårten sa:
Vad är det för gaffel på din Dartmoor?

Snygg hoj!
Tack! Testade BMX banan igår med SPD för första gången. Heeeelt galen att pumpa med..=D

Gaffeln är en 27,5 carbongaffel jag hittade. Den hade samma AC som en PIKe DJ som ramen är byggd för. Blir lite knepigt men vill man ha en BMX race med skivbroms fram så var det det bästa jag kunde hitta.

classic

Ny medlem
Det skall bli nån slags. Street trial hoj?
Alla mina cyklar är sönder, o min pendlar mtb blev stulen, så nu rullar jag runt på en typ 20 år gammal 20" monty 219 trial, går inte fort, men oj så sköj

Senast ändrad:

Mårten

Aktiv medlem
classic sa:
Det skall bli nån slags. Street trial hoj?
Alla mina cyklar är sönder, o min pendlar mtb blev stulen, så nu rullar jag runt på en typ 20 år gammal 20" monty 219 trial, går inte fort, men oj så sköj
Typ, Norco Manifesto är Ryan Leech promodel från 2007-2009.

Fåt se hur den är jämfört med min förra trial... Antagligen som en lastbil i jämförelse.

B5D13F6B-E984-4C62-9B2A-C5C49A838D48.jpeg

Mårten

Aktiv medlem
Ville sa:
Självklart! Svårt att jämföra en cykel med ett ...ett ...verktyg?!

=)
Hoppstylta? Även om känslan på en riktig trial är som att stå på en stege. +55 mm bb har en intressant effekt. Helt värdelös som cykel. Särskilt med HS33:eek:r och grindade fälgar. Ljudet hemsöker mig än. ?

Aktiv medlem
Jag hade en Monty 20" för några år sedan. Skulle cykla den hem från jobbet (ca6,5km). Det var flera gånger jag helt seriöst tänkte slänga upp den på axeln och springa hem istället. Så värdelös som cykel.

Blir nästan lite fel när man skall göra konster på en cykel som inte ens är en cykel.

Även om du kanske inte kommer nå samma höjder med din Norco så tror jag du kommer ha roligare!

Mårten

Aktiv medlem
Ville sa:
Jag hade en Monty 20" för några år sedan. Skulle cykla den hem från jobbet (ca6,5km). Det var flera gånger jag helt seriöst tänkte slänga upp den på axeln och springa hem istället. Så värdelös som cykel.

Blir nästan lite fel när man skall göra konster på en cykel som inte ens är en cykel.

Även om du kanske inte kommer nå samma höjder med din Norco så tror jag du kommer ha roligare!
Haha, ja, men samtidigt tycker jag inte att det är konstigare än att en dh är oduglig för xc eller landsväg.

Sista paketet här!

E63D7DD1-C600-4AB2-B713-79C1A3FCCF0F.jpeg

Ja, sånär som på styre och handtag. Men som jag skrivit ovan är jag så osäker på vad jag ska ha att jag helt enkelt lyfter över från enduron för att få lite känsla för vad jag har att jobba med.

Aktiv medlem
Fast en DH cykel gör att det går snabbare utför. Man lär knappast springa snabbare utan. Men trial-cykel gör det svårare att klara sektionen men den är fortfarande för dålig för att cykla på. Just därför gnager det lite extra i mig om nätterna när jag försöker sova..=D

Mårten

Aktiv medlem
Jahopp, done!

322FDD16-DF8B-4912-92CF-305A6376BF75.jpeg

E0AFD66C-AC55-4CE1-926D-A7051E81FD58.jpeg

Hade önskat kortare kedja, men det ville sig inte...

Ja, brakeless. Ska se om jag har kvar tillräckligt med skills för det.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Grymt snyggt! Oldschool men moderna retrodäck! (Hyfsad motsägelse?)

Suget på gamla bushardtail blev ännu större nu.. Fuuu..

Mårten

Aktiv medlem
Förresten, provade att cykla igår. Tyvärr skippar drivlinan satan. Vet inte om det är navet eller chain wrap som spökar.

Kedjelinjen är rak...

Händer så fort drivlinan belastas minsta lilla, tex lätt uppförsbacke. Smäller rejält och trampar luft en liten bit.

Det som talar för kedjeproblem är att det händer även när navet borde ha greppat klart och inte ska kunna skippa.

Någon som kan analysera chainwrap av ovan bild?

Får prova att kapa kedjan, kanske kan det hjälpa. Blir jävligt tight att få ihop det dock. Lagerdödare.

classic

Ny medlem
Nu har jag inte stenkoll på grejorna. Gissar att du redan dubbelkollat att det inte är någon komponent som inte passar med den andra. Hursom, ser ju inte ut som att kedjan greppar i många tänder på bakdrevet. Kanske skulle testa en kedjespännare som spänner uppåt, "så att kedjan täcker fler kuggar" istället för neråt. Såvida du inte kan ändra åt vilket håll den spänner,vilket jag tror man kan på vissa modeller.
Du nämner trampa luft. Det kan kanske inte vara så att det är någon vajsing på frihjulet. Kanske skulle ta en liten titt inuti det? Cykeln blev iallafall riktigt fin, hjulen lyfte det ytterligare

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag har en likadan spännare och försökte göra min Santa Cruz 5010 till singlespeed. Exakt samma fenomen, det rappar över trots noll slitage på bakdrev och helt ny kedja. Jag tror att spännaren har alldeles för klen fjäder tyvärr. Att bara vända den går inte utan att fixa en ny fjäder, för den har klurig form och ska passa i ett särskilt hål.

Edit: Du skulle kunna prova med en halvlänkkedja och se om det går att få den spänd utan spännare.

Edit: 2: Det går att spänna kedjan hårdare genom att lossa skruven som håller spännaren och med våld vrida fjäderstoppet mer, som sen låses i position genom att dra åt skruven. Du får kanske ett kvarts varv mer, vilket är ganska mycket hårdare. Det räckte inte i mitt fall tyvärr.

Senast ändrad:

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag har kört med en liknande spännare (förmodligen exakt samma) från on-one och den sög (typ samma problem som du verkar ha). Jag är verkligen ingen expert men jag tycker att spännare i stil med "gusset bachelor" har funkar mycket bättre, har haft det på två pendelhojar utan minsta problem.

Grymt snyggt bygge för övrigt! Men hur funkar det att köra utan bromsar? Har du typ fixie-nav då eller är du bara galen?

Senast ändrad:

Mårten

Aktiv medlem
Classic: Allt är 100% kompatibelt. Navet är isärplockat, rengjort och ihopsatt med lättflytande olja för att eliminera problem med fett som ligger ivägen. Aint my first rodeo.

Skeptisk till konstruktionen i navet efter att ha haft isär det, men såhär dålig borde den inte vara. Och eftersom drivlinan knasar efter att navet faktiskt greppat är det tvek om det är där problemet sitter.

Jomper: tackar! No can do med att vända spännaren.

Makten: halvlänk och trialkrafter är en dålig kombination sägs det... har dragit av kmcs fetaste kedjor förr, flera gånger. Så chansar inte på det.

Men tack för att du delade erfarenheten av spännaren! Halvtaskig wrap och klen spännare är kanske problemet. Får prova att vålda på kedjan med två länkar färre. Det är på mm att det ska gå. Annars 17t drev istället för 18t så borde jag vara hemma på det. Nära nog utväxlingsmässigt.

Mårten

Aktiv medlem
DarthVidar sa:
Grymt snyggt bygge för övrigt! Men hur funkar det att köra utan bromsar? Har du typ fixie-nav då eller är du bara galen?
Jag är bara galen. Körde brakeless ca 2008-2009 senast och minns det som rätt kul. Den gången på en riktig sadellös trial (innan dess på bmx), nu på en mer normal cykel som borde vara bättre lämpad för det. Minns att drops var det värsta, särskilt med lite gap.

Och pappaledig, så bromsar rymdes helt enkelt inte i budget just nu. Kanske åker på bromsar i augusti när första vanliga lönen trillar in igen.

Makten

Aktiv medlem
Mårten sa:
Makten: halvlänk och trialkrafter är en dålig kombination sägs det... har dragit av kmcs fetaste kedjor förr, flera gånger. Så chansar inte på det.
Det kan jag tänka mig! De böjda plåtarna på halvlänkar vill ju så att säga rätas ut under belastning. Inte direkt optimalt.

Men tack för att du delade erfarenheten av spännaren! Halvtaskig wrap och klen spännare är kanske problemet. Får prova att vålda på kedjan med två länkar färre. Det är på mm att det ska gå. Annars 17t drev istället för 18t så borde jag vara hemma på det. Nära nog utväxlingsmässigt.
Du skulle kunna prova att ta bort fjädern i spännaren och dra den upp mot kedjestaget med buntband eller en rem, bara för att se om det är för lite "wrap" som spökar eller nåt annat.
Är det bara en millimeter som saknas för att korta kedjan så går det förmodligen att fila en skvätt i dropoutsen. Med risk för att hjulaxeln rör sig sen förstås. Inte heller optimalt.

Vill du ha exakt samma utväxling så borde det med lite trixande gå att hitta en annan kombo av bak- och framdrev så att kedjan precis räcker. Större eller mindre drev både bak och fram alltså.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer