Pulsband till Garmin 800/1030, vad gäller nuförtiden?

me.I.am

Aktiv medlem
Har en Garmin Edge 800 med pulsband, pulsbandet la av helt plötsligt, har testat mot en annan enhet också. Ingen kontakt alls.
Så, vad gäller nuförtiden? Det ska funka med 800:an, och en framtida 1030+, eller efterföljaren. Går moderna Garmin på Ant+ eller BT, om BT, finns pulsband med både Ant+ och BT?

Har annars varit nöjd med pulsbandet, så vill ha ett från Garmin. Några tips? (lär inte få tummarna loss och köpa 1030 bundle så får köpa ett separat)

Eller har någon varit med om liknande och lyckats fixa? Fram till det la av helt så märktes inga konstigheter alls, så känns lite märkligt.
(har kollat batteriet)

DanielS

Aktiv medlem
Det är inte själva bandet som är problemet då? Mitt band har gått i trasor efter 2 år men själva sensorn fungerar utan problem.

Mitt senaste pulsband heter HRM Dual och har stöd för både Ant+ och BT.

Köper man dom dyrare modellerna så finns några extra features, så länge pulsmätningen fungerar så behöver jag inget mer så har kört på enklaste modellen.

Edit: ingen kontakt, ja då är det väl förmodligen sensorn.

GustafH

Aktiv medlem
Polar H10 tycker jag slår både Garmin och Wahoo, främst för att bandet är skönare.

Dubbla Bluetooth-kanaler och ANT+, perfekt när man Zwiftar eller bara vill koppla upp pulsen till tre enheter samtidigt för att det är kul.

Belse

Aktiv medlem
Det är inte själva bandet som är problemet då? Mitt band har gått i trasor efter 2 år men själva sensorn fungerar utan problem.

Mitt senaste pulsband heter HRM Dual och har stöd för både Ant+ och BT.

Köper man dom dyrare modellerna så finns några extra features, så länge pulsmätningen fungerar så behöver jag inget mer så har kört på enklaste modellen.

Edit: ingen kontakt, ja då är det väl förmodligen sensorn.
Har bandet gett upp så får väl inte sensorn kontakt då den inte aktiveras om den inte känner av pulsen, låna ett band av nån kompis o prova med så ser du om det är sensorn eller bandet som har lagt av...

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Har en Garmin Edge 800 med pulsband, pulsbandet la av helt plötsligt, har testat mot en annan enhet också. Ingen kontakt alls.
Så, vad gäller nuförtiden? Det ska funka med 800:an, och en framtida 1030+, eller efterföljaren. Går moderna Garmin på Ant+ eller BT, om BT, finns pulsband med både Ant+ och BT?

Har annars varit nöjd med pulsbandet, så vill ha ett från Garmin. Några tips? (lär inte få tummarna loss och köpa 1030 bundle så får köpa ett separat)

Eller har någon varit med om liknande och lyckats fixa? Fram till det la av helt så märktes inga konstigheter alls, så känns lite märkligt.
(har kollat batteriet)

Mitt lade också av. Fick tips här att man resettar bandet om man satte in batteriet felvänt. Sagt och gjort, nu funkar mitt band igen! 👍

Earlslick

Aktiv medlem
Polar H10 tycker jag slår både Garmin och Wahoo, främst för att bandet är skönare.

Dubbla Bluetooth-kanaler och ANT+, perfekt när man Zwiftar eller bara vill koppla upp pulsen till tre enheter samtidigt för att det är kul.
Har inte lyckats att få bt att fungera med både v650 och vantage m samtidigt med min H10.
Någon som har något bra knep?

Manurhin2

Aktiv medlem
Efter att havhaft många Garminband så har jag sen nåt år bytt själva bandet till Polar men kör med garmins enhet. Funkat klockrent såhär långt.

NiclasY

Aktiv medlem
Också dödat många Garmin HRM, kör Tickr nu som bara går och går. Lätt att byta batteri också. Pulsbandet är skräp, men det går fint att återanvända Garmins.

Jensen

Aktiv medlem
Själv tycker jag pulsarmband är helt överlägset, smidigare/bekvämare och sannolikt mer exakt för en man med hår på bröstet. Jag brukade skippa pulsmätning ofta tidigare men sällan numera.

Tex Polar OH1

eller den nyare Polar Verity Sense:
Oh1 är bra. Inget om det. Men det där med hår på bröstet, spelar ju ingen som helst roll såvida du inte har päls i samma grad som en hund :-).
Mer exakt blir aldrig en optisk. Däremot kan den ju vara bekvämare. Med det sagt så är oh1 en av de bättre optiska.

gustavgo

Aktiv medlem
Garmin en usel design på deras run/swim/tri/pro-modeller. De är väldigt känsliga för hur man byter batteriet. Gör man inte helt rätt (vilket är svårt även om man följer instruktionerna) så risken stor att man har sönder den. O-ringen får inte ha vridit sig och man får varken dra skruvarna för hårt eller för löst. Min HRM-run dog kort efter batteribyte, det var sprickor kring skruvarna där svett läckt in och kortslutit elektroniken. Tyckte jag var försiktig och noggrann när jag bytte batteriet men uppenbarligen inte tillräckligt...

Nu kör jag Garmin HRM-dual. Jämfört med HRM-run så tycker jag det är lite långsammare att para med klockan /datorn. När det väl gjort det finns det inget att anmärka på. Har inte kommit till batteribytet än så kan inte uttala mig om det.

MrSthlm

Aktiv medlem
Oh1 är bra. Inget om det. Men det där med hår på bröstet, spelar ju ingen som helst roll såvida du inte har päls i samma grad som en hund :-).
Mer exakt blir aldrig en optisk. Däremot kan den ju vara bekvämare. Med det sagt så är oh1 en av de bättre optiska.
Eftersom du uttrycker dig tvärsäkert så antar jag du är ovanligt insatt i detta område.

Hur som helst, tyckte varje fall mitt gamla Suunto bröstband inte var helt 100 "stabilt" på mig (mätningen), iofs från en gammal Suunto Ambit2 R. Men ja, jag älskar smidigheten med ett armband, helt klart.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Eftersom du uttrycker dig tvärsäkert så antar jag du är ovanligt insatt i detta område.

Hur som helst, tyckte varje fall mitt gamla Suunto bröstband inte var helt 100 "stabilt" på mig (mätningen), iofs från en gammal Suunto Ambit2 R. Men ja, jag älskar smidigheten med ett armband, helt klart.
Tvärsäker o tvärsäker. Men läser man runt lite så vill jag minnas att det ofta är vad som skrivs. Att optiskt inte är lika säkert. Visst funkar det ofta bra, men rent generellt, sett över stort antal, så tycks det mest skrivas att det är lite lite lite mer osäkert. Mer saker som kan störa. Dock förbättras ju tydligen noggrannheten när det sitter på överarmen snarare än handled. Notera, jag menar inte att det inte är bra, menar bara att det inte riktigt går att säga att optiskt är bättre. Sen om det för dig ger mindre problem, då är det ju super.
har själv riktigt hårigt bröst, inga problem här, med vare sig garmin, polar eller Wahoo band. Och ja, har en oh1 inom familjen då det funkar bättre för sambon. Viktigt med bröstversionen är ju att fukta bandet innan.

och ja oh1 är riktigt smidigt. Och kan för många sitta mer bekvämt. Baksida är ju batteritid, men samtidigt laddar man väll klockan kontinuerligt, så är väll ingen jättegrej

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Har bandet gett upp så får väl inte sensorn kontakt då den inte aktiveras om den inte känner av pulsen, låna ett band av nån kompis o prova med så ser du om det är sensorn eller bandet som har lagt av...
Jo, tänkte så också, men har ingen i närheten. Funderar lite på hur det fungerar. Det är ju ingen större ström som alstras av hjärtslagen. Något måste dra igång sändaren, känns konstigt om det är något som aktivt "lyssnar" efter någon signal, då borde batteriet ta slut rätt snabbt antar jag.

Så, borde gå att simulera att bandet fungerar för att testa om sändaren är ok?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Låter spännande, men då har du inte ett knappbatteri? Hur vänder man det annars?

Jo det är just det jag har! Skruva upp täckkåpan, pilla ut knappbatteriet (CR2032 om jag inte missminner mig), sätt in’et uppåner, tryck dit täckkåpan ett tag. Sen vänd rätt och skruva fast.

Så fick jag igång mitt band.

me.I.am

Aktiv medlem
Efter att havhaft många Garminband så har jag sen nåt år bytt själva bandet till Polar men kör med garmins enhet. Funkat klockrent såhär långt.

Också dödat många Garmin HRM, kör Tickr nu som bara går och går. Lätt att byta batteri också. Pulsbandet är skräp, men det går fint att återanvända Garmins.

Inte säker på vad ni menar, använder ni en annan sändare till Garmins band? Finns det någon standardisering?

me.I.am

Aktiv medlem
Jo det är just det jag har! Skruva upp täckkåpan, pilla ut knappbatteriet (CR2032 om jag inte missminner mig), sätt in’et uppåner, tryck dit täckkåpan ett tag. Sen vänd rätt och skruva fast.

Så fick jag igång mitt band.
Man då får väl bara plussidan (breda delen) kontakt, vad jag kan se iaf.
Testade tidigare, men då höll jag bara batteriet omvänt, typ. Men ska testa igen enligt bifogad instruktion.

me.I.am

Aktiv medlem
Protokollet är standardiserat, ja. Så du kan använda vad som helst som har den standard din garmin-enhet stödjer. Det finns två standarder i dagsläget: blåtand och ANT+.
Jo, så långt är jag med, men om man som jag inte är så smart skulle man kunna tolka deras inlägg som att själva sändaren från andra tillverkare passar Garmins band.

thomaslundstrom

Aktiv medlem

MrSthlm

Aktiv medlem
Tvärsäker o tvärsäker. Men läser man runt lite så vill jag minnas att det ofta är vad som skrivs. Att optiskt inte är lika säkert. Visst funkar det ofta bra, men rent generellt, sett över stort antal, så tycks det mest skrivas att det är lite lite lite mer osäkert. Mer saker som kan störa. Dock förbättras ju tydligen noggrannheten när det sitter på överarmen snarare än handled. Notera, jag menar inte att det inte är bra, menar bara att det inte riktigt går att säga att optiskt är bättre. Sen om det för dig ger mindre problem, då är det ju super.
har själv riktigt hårigt bröst, inga problem här, med vare sig garmin, polar eller Wahoo band. Och ja, har en oh1 inom familjen då det funkar bättre för sambon. Viktigt med bröstversionen är ju att fukta bandet innan.

och ja oh1 är riktigt smidigt. Och kan för många sitta mer bekvämt. Baksida är ju batteritid, men samtidigt laddar man väll klockan kontinuerligt, så är väll ingen jättegrej
Ja, jag har alltid mitt på just överarmen och inte märkt något strul hittills. I så fall är jag lyckligt ovetande. ;-) Hur exakta Polars armband är i jämförelse med bröstbanden från tex Garnin och Wahoo vet jag inte mer än att Polars armband får mycket fina reviews generellt. Inte läst någonstans att det skulle ha problem med mätnlngens noggrannhet jämfört med bröstbanden. Vore det så skulle jag självklart inte köpt det. Batteritid är ett minus, ja, ca 11-12 timmar så man tvingas hålla ett ok snitt på Vättern eller Mälaren runt. ;-) Nyare Polar Verity Sense tror jag grejar 20 timmar eller drygt. För mig har OH1 plus varit ett enormt lyft eftersom jag inte är förtjust i bröstband. Både att jag hade sporadiska problem med mätningen (ett ca 6 år gammalt Suunto) men också att jag tyckte det var rätt omständigt att hantera vilket gjorde att jag sällan använde det. Nu börjar jag få kontroll på min puls.

Jensen

Aktiv medlem
Som jag sa, bara för att det är en metod som kan vara känsligare för störningar innebär det inte att alla drabbas av det. Ville bara poängtera att rent mätmässigt så anses att mäta kroppens elektriska pulser som säkrare. Och att ”troligen mer exakt” därav nog inte ska appliceras som motivering för optisk. Inte heller att hårigt bröst rent generellt skulle skapa ett problem.
Det betyder inte att optiska eller oh1 i synnerhet är dålig 😉. Funkar den för en, kör på den!

Edit: sen ska sägas att det finns bra o dåliga bröstband. Likväl behöver de lite kärlek ibland i form av tvätt, knapparna kan behöva göras rena och ibland även att bandet byts när det börjar bli slitet. För mig har de modeller som har mjuka band varit bättre, vilket de flesta idag väll har, förutom möjligen någon riktigt billig modell.

Senast ändrad:

Belse

Aktiv medlem
Vad tros om Hammerheads nya pulsband, låter ju bra med invävda silverelektroder men är det någon skillnad mot övriga pulsband på marknaden?

Spacekitty

Aktiv medlem
Vad tros om Hammerheads nya pulsband, låter ju bra med invävda silverelektroder men är det någon skillnad mot övriga pulsband på marknaden?

Jag hade en sport BH med inbyggt pulsband och sådana vävda elektroder, det blev skit ganska snabbt när elektroderna ärgade. Men det var väldigt mjuk och bekvämt. Fungerade med både Polar och Garmins sändare.

Det var snart 10 år sedan och finns nog en anledning till att ingen annan fortsatte med den typen av elektroder.

Longines

Medlem
När det gäller en jämförelse mellan optisk på handleden och HRM så sprang jag 11 km förra veckan och använde en ny Garmin, min tjej (som är 48 år!) med optisk som kostade ca 5000:- och min Suunto Spartan 9 med HRM över bröstet. Med enstaka undantag visade de exakt samma puls i stort sett hela tiden, diffade kanske ett slag men oftast var det samma, pulsen varierade mellan 60 och 176. En gång var det en diff. på fem slag, ett kort ögonblick.

Jensen

Aktiv medlem
Inte säker på vad ni menar, använder ni en annan sändare till Garmins band? Finns det någon standardisering?
Kör själv Garmins band tillsammans med wahoo tickrx enhet :-) standardisering tror jag inte. Men många av dem har knapparna på ungefär samma ställe. Sen ändrar ju tillverkas design lite då o då. Så kan ju ändrats me nya tickrx tex,

me.I.am

Aktiv medlem
Blev en Garmin HRM-DUAL.

Och varför?
Har haft 5 bilar, samtliga Volvo, nästa blir en Volvo
Har haft x antal mobiler, samtliga Ericsson/Sony Ericsson/Sony. nästa en Sony
Har Garmin Edge 800 med pulsband (hade), så det nya fick bli Garmin.
Enda plumpen i protokollet ä att mitt första pulsband för länge sen var Polar.

me.I.am

Aktiv medlem
Liten uppdatering, testade nya sändaren med gamla bandet. Funkade inte, så det var gamla bandet som la av plötsligt. Lite konstigt att det bara la av helt plötsligt utan att först krångla något, kan jag tycka.

gustavgo

Aktiv medlem
Liten uppdatering, testade nya sändaren med gamla bandet. Funkade inte, så det var gamla bandet som la av plötsligt. Lite konstigt att det bara la av helt plötsligt utan att först krångla något, kan jag tycka.

Så nya bandet fungerar med gamla sändaren? Det är väl någon sladd som gått av/kortis inuti bandet då antar jag.

RL

Medlem
Ja det är ganska självklart
Lite sen på tråden, men.... både min och frugans HRM-dual slutade att funka helt plötsligt för typ 1 månad sen.

Från en dag till en annan så lade mitt av och någon dag senare frugans.
-Bytte batterier men fortfarande ingen kontakt!?!?
-Uppdaterade mjukvara på enheterna (830&1030+) men inget hjälpte,
- Kollade med Garmin om dom visste om någon SWuppdatering förorsakat problem, men det hwde dom inga rapporter om

---
Nu måste jag dock höja Garmin till skyarna gällande en sak och det är supporten eller rättare sagt smidigheten vid strul.
Precis som andra gånger när jag haft problem med enheter eller HRM så när alla deras förslag visat sig inte hjälpa så brukar dom vara smidiga. Ibland har jag fått utbytesenhet och har modellen jag har utgått så har jag fått lägga en rimlig peng för den nyare enheten.
Den här gången skickade dom ut två st nya HRM-Dual. Vi behövde inte ens skicka in våra trasiga först.

Så hör av dig till supporten och beskriv problemet

me.I.am

Aktiv medlem
Lite sen på tråden, men.... både min och frugans HRM-dual slutade att funka helt plötsligt för typ 1 månad sen.

Från en dag till en annan så lade mitt av och någon dag senare frugans.
-Bytte batterier men fortfarande ingen kontakt!?!?
-Uppdaterade mjukvara på enheterna (830&1030+) men inget hjälpte,
- Kollade med Garmin om dom visste om någon SWuppdatering förorsakat problem, men det hwde dom inga rapporter om

---
Nu måste jag dock höja Garmin till skyarna gällande en sak och det är supporten eller rättare sagt smidigheten vid strul.
Precis som andra gånger när jag haft problem med enheter eller HRM så när alla deras förslag visat sig inte hjälpa så brukar dom vara smidiga. Ibland har jag fått utbytesenhet och har modellen jag har utgått så har jag fått lägga en rimlig peng för den nyare enheten.
Den här gången skickade dom ut två st nya HRM-Dual. Vi behövde inte ens skicka in våra trasiga först.

Så hör av dig till supporten och beskriv problemet
Hur gamla var era pulsband?

DJ_Datte

Medlem
Jo, så långt är jag med, men om man som jag inte är så smart skulle man kunna tolka deras inlägg som att själva sändaren från andra tillverkare passar Garmins band.
Så är det. Jag slet sönder mitt Wahoo Tickr band, men har många Garmin band (som följt med i paket). Så jag tog fram en av dom, satte fast Tickrn och körde vidare utan problem.

michaelk

Medlem
Jag skulle byta batteri på min Garmin HRM. Men plasten till fästena till de 4 små skruvarna är så klen så den gick sönder.

Löste det (som jag löser allt annat) med silvertejp tillsvidare :sneaky:

Frågan är nu vad man ska satsa på i framtiden? Är Wahoo Tickr bättre än Garmin?

Ska tilläggas att den ska användas tillsammans med en Garmin 530.

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
Är inte polar h10 poppis? Jag tycker det är bra men har bara haft olika polar genom åren...

Jag använder det, det är bra och bekvämt. Reservbanden är inte så dyra, finns att hitta i löparbutiker om det är riktigt panik med nytt band och det passar även till Garmins sändare.

Garmins HRM Pro, den med gul sändar sitter fast i bandet, rekommenderar jag inte. Styvt band med hårda kanter som skaver, riktigt obekvämt.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer