Pulsklocka/aktivitetsklocka

PdlS

Medlem
Hejsan! Nu har jag äntligen kommit igång med cyklandet och får tacka alla er som hjälpte mig i vintras när jag letade cykel. Det blev till slut en Liv Tempt 3 (Giants damcykel). Den har än så länge fungerat perfekt för mig som den nybörjare jag är och känns som en bra nybörjarcykel.

Har nu varit ute några längre rundor blandad terräng så har jag känt att det vore kul att mäta puls. Har Runkeeper på mobilen.

Har kikat lite på Tomtom Spark/Runner Cardio, är det någon som har den eller kan tipsa om någon annan prisvärd pulsklocka? Helst en som äter runt handleden, känns smidigast och då jag bara är amatör så behöver det inte vara superduper exakt.

PdlS sa:
Hejsan! Nu har jag äntligen kommit igång med cyklandet och får tacka alla er som hjälpte mig i vintras när jag letade cykel. Det blev till slut en Liv Tempt 3 (Giants damcykel). Den har än så länge fungerat perfekt för mig som den nybörjare jag är och känns som en bra nybörjarcykel.

Har nu varit ute några längre rundor blandad terräng så har jag känt att det vore kul att mäta puls. Har Runkeeper på mobilen.

Har kikat lite på Tomtom Spark/Runner Cardio, är det någon som har den eller kan tipsa om någon annan prisvärd pulsklocka? Helst en som äter runt handleden, känns smidigast och då jag bara är amatör så behöver det inte vara superduper exakt.
Om du vill ha exakta värden, och kör mycket intervallliknande turer, så kommer du bli tokig med mätning på handleden.
Jag har provat många olika modeller, och det är bara att konstatera, att det enda som hänger med ordentligt är pulsband runt bröstet.

Jag är långt ifrån ensam att tycka det, sök på dcrainmaker - där finns mycket att läsa i ämnet.

Av praktiska skäl så kör jag inte med pulsband, så jag får helt enkelt acceptera att pulsdatat från klockorna inte är helt 100 när pulsen drar iväg snabbt. Mestadels har jag pulsklockan för min löpning - och där är det mycket mindre problem.

//J

Som hen JonasH72 skrev ovanför så är en pulsklocka långt ifrån lika bra som ett pulsband. Dock ger de en hyfsad bild utav din puls. Speciellt svårt har de vid intervaller och skakiga träningar (gym, xrossfit tex) även hemska stigar i skogen kan ge problem. Jag säger kan..inte att det är ett faktum. Däremot förstår jag då inte varför jogging inte är ett problem då man faktiskt svänger väldigt mycket med armen, men det låter jag någon annan förklara.

Har du tänkt att lämna din mobil hemma och bara ge dig ut i skogen med en klocka som sekreterare visst då förstår jag hur du tänker. Om inte köp ett pulsband till din mobil, det finns fler varianter som passar. Vissa kan inte träna utan musik, och det finns inte så många GPS-klockor med den funktionen.

Jag har själv just beställt en Garmin Forerunner 935 efter att ha lusläst allt jag hittat gällande diverse klockor från den du nämnde TomTom Spark Cardio (Music) upp till Garmin Fenix 5. Jag blir inte klok på alla finesser man kan ha och var beredd på att köpa en Fenix 5 för att den hade "allt" (utom musik då). Tyvärr var den för stor för min handled.
En får väl se om jag gjorde ett bra val.
TomTom har ju en bra deal nu med rabatt på deras klockor, köpta från anslutna handlare.

/Jag

Har själv rn Tomtom, men den drar tyvärr ur batteriet ganska snabbt. I mitt fall klarade den bara ca 3-4 timmar. Det räckte för mig i början, men sedan blev det längre och längre cykelturer, så jag ersatte den med Garmin edge 520.

Min fru har blivit övertalad att hon ska önska sig en Polar (av okänd modell) med GPS och puls-registrering, hur står sig den mot ovan nämnda?

larsaw sa:
Min fru har blivit övertalad att hon ska önska sig en Polar (av okänd modell) med GPS och puls-registrering, hur står sig den mot ovan nämnda?

Jag har själv en Polar M400 som jag tycker är helt ok för mitt bruk. Den har ingen pulsmätning på handleden, vilket uppföljaren har, men både M400 och M430 kan användas med pulsband. Tycker även om att klockan inte är allt för stor, eftersom jag har väldigt smala handleder. Här är ett test där de gillar den nya M430 i alla fall:

https://arstechnica.com/gadgets/201...rs-watch-that-athletes-new-and-old-will-love/

Tillbaka
Topp