Pump för tubeless

Draapra

Ny medlem
Pump för tubeless
Hej!
Jag hade tänkt köpa ny pump då det är dags. När jag ändå ska köpa ny så vill ha en som underlättar när man kör tubeless.

Är det någon som har testat den här? Det är ett (lite för?) bra pris på den just nu, men finner i princip inga recensioner på den ute i cyberrymden.. Har förstått att det är ett budgetmärke, men ordinarie pris är ändå högt för att vara ett budgetmärke. Är det värt att lägga det dubbla för ett mer välkänt märkes motsvarighet?

darkforce

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Hej!
Jag hade tänkt köpa ny pump då det är dags. När jag ändå ska köpa ny så vill ha en som underlättar när man kör tubeless.

Är det någon som har testat den här? Det är ett (lite för?) bra pris på den just nu, men finner i princip inga recensioner på den ute i cyberrymden.. Har förstått att det är ett budgetmärke, men ordinarie pris är ändå högt för att vara ett budgetmärke. Är det värt att lägga det dubbla för ett mer välkänt märkes motsvarighet?

inte testat just den men min favorit är bontragers tlr flash charger floorpump den har än aldrig misslyckats med sitt jobb även poppat moped o mc däck med densamme

sdx

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Det var dyr fot pump då är det bättre att köpa en kompressor på jula för 499 och en hand pump för 99 så har man sparat pengar.

marr

Moderator
Forumvärd
Pump för tubeless
Det var dyr fot pump då är det bättre att köpa en kompressor på jula för 499 och en hand pump för 99 så har man sparat pengar.
Räcker den där lilla kompressorn verkligen för att skjuta fast ett bråkigt däck?

kais01

Aktiv medlem
Pump för tubeless
om den har en trycktank så, men tveksamt om det får plats. 1100 watt är ju iaf tillräckligt.

såg sedan att den rekommenderade bontragers manuella tryckflaska flash can också säljs separat. ser vettigt ut?
0C7C37EB-2774-4D56-84A6-FB43DBA7F7AF.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
Pump för tubeless
om den har en trycktank så, men tveksamt om det får plats. 1100 watt är ju iaf tillräckligt.

såg sedan att den rekommenderade bontragers manuella tryckflaska flash can också säljs separat. ser vettigt ut?
Visa bilaga 407468
Ts verkar vara ute efter pump också. Onödigt att bara köpa tanken då.

Själv använder jag oftast en vanlig pump, lezyne för high volume. Med den kan man sätta de flesta däck på plats utan tank.
Topeaken köpte jag innan, den är bra om däcken är bråkiga, brukar ha med den i bilen på resor och så. Har även kompressor hemma nu, lat.

Angående bontrager pumpen, hade den inte något knas att man var tvungen stt fylla tanken först om man använder som vanlig pump? Så fungerar inte topeaks iallafall.

Draapra

Ny medlem
Pump för tubeless

Själv använder jag oftast en vanlig pump, lezyne för high volume. Med den kan man sätta de flesta däck på plats utan tank.
Topeaken köpte jag innan, den är bra om däcken är bråkiga, brukar ha med den i bilen på resor och så. Har även kompressor hemma nu, lat.

Angående bontrager pumpen, hade den inte något knas att man var tvungen stt fylla tanken först om man använder som vanlig pump? Så fungerar inte topeaks iallafall.
Stämmer, hade tänkt skaffa pump också. Topeaks ser ju kalas ut, men ganska dyr. Kanske bara är jag som är dumsnål.

Vet ärligt inte hur en bra "vanlig" golvpump är på att poppa däck heller. Själv har jag en väldigt gammal och dålig pump och den klarar det inte.

Hur ofta behöver man en sådan med tank att ladda upp? Tycker det känns som en skön säkerhet att ha, mentalt om inte annat.

Jag bor i lägenhet, så kompressor sår tyvärr vänta. Är nog också lite skeptisk till att de där minsta och billigaste klarar uppgifen. (Obs killgissning)

kais01

Aktiv medlem
Pump för tubeless
eller onödigt använda tank när man inte behöver. om den är lös eller sitter fast i pumpen spelar mindre roll, smak och behag.

i nödfall skulle man kunna använda andra hjulet som tank, men inte sett några kits för detta säljas. skulle se det som en intressant produkt. någon som har tips om ett sådant?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Pump för tubeless
eller onödigt använda tank när man inte behöver. om den är lös eller sitter fast i pumpen spelar mindre roll, smak och behag.

i nödfall skulle man kunna använda andra hjulet som tank, men inte sett några kits för detta säljas. skulle se det som en intressant produkt. någon som har tips om ett sådant?
Borde ju vara enkelt att fixa, köp två SKS-munstycken för runt 70 kr styck och en bit lämplig slang.

jonte987

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Blir nog svårt blåsa till 3 bar med ett hjul som tank utan att pumpa ett jävla tryck.

Måste bero på fälgarna men jag kör också med vanlig fotpump

Rattnalle

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Vanlig fotpump funkar oftast. När grejerna är fräscha. Med ett begagnat däck som legat ihoprullad på något mindre bra sätt och en fälg som varit i några stenar gör tanken nytta.

Jag kör lös tank och det är helt ok men det är väldigt mycket smidigare med en sån där pump. Jag hade dock redan en pump jag var nöjd med.

marr

Moderator
Forumvärd
Pump för tubeless
Bontragern funkar bra för att poppa däck, men är seg att pumpa med. Det är "låg utväxling", dvs det kommer väldigt lite luft varje pumptag.
Komplettera med en lezyne HV för pumpning.
Och köper man lezyne hv, är de väl bättre att komplettera med airshot istället?

kroem

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Jag har en sån som TS länkade, fast i Wiggle's märke Lifeline. Tycker den funkar fint, men inte provat någon annan. De flesta däcken sätter sig, men man måste ju ha gucka och annat (har ingen stor erfarenhet av tubeless, så...)

Rattnalle

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Att pump en airshot till 11 bar kräver sitt också.

Jag har en vanligt lezyne floor drive. Den löser ofta tubeless rakt av men är också väldigt lätt att trycka upp airshoten till fullt med.

kais01

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Borde ju vara enkelt att fixa, köp två SKS-munstycken för runt 70 kr styck och en bit lämplig slang.
man måste ju ha något sätt att öppna givarventilen, och det behövs fullt blås, inget fisande.

tänker mig att det möjligen kunde vara bra att ha tillgång till roadside, men problem som uppstår där löses väl bäst med reservslang eller salami. men om man är på resa och inte vill ha med värsta pumpen och ser framför sig möjlighet till däckbyte kunde det kanske vara bra?

kais01

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Bontragern funkar bra för att poppa däck, men är seg att pumpa med. Det är "låg utväxling", dvs det kommer väldigt lite luft varje pumptag.
Komplettera med en lezyne HV för pumpning.
som några antytt här, är väl utväxlingen till för att kunna få upp trycket i flaskan till 10 bar. men oftast behöver man inte det trycket för att få däcket att täta, och själva poppningen kan man ju göra med däckets egen ventil

zinkpasta

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Vill man verkligen snåla så funkar ghettokompressor också bra och kostar typ 50kr totalt att bygga, men då lever man i ständig skräck för att den ska sprängas, även om det verkar krävas ganska mycket för att det faktiskt ska ske.

(Numera kör jag själv med en airshot-variant dock.)

Rattnalle

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Vill man verkligen snåla så funkar ghettokompressor också bra och kostar typ 50kr totalt att bygga, men då lever man i ständig skräck för att den ska sprängas, även om det verkar krävas ganska mycket för att det faktiskt ska ske.
Ja det var ju efter att ha iakttagit användande av ghettokompressor ett par gånger som jag köpte airshoten

kais01

Aktiv medlem
Pump för tubeless
är det någon som kunnat jämföra bontragers tank med airshoten? på den här videon verkar luftflödet, alltså mängden luft per sekund ur airshoten möjligen vara åt det låga hållet. inte i närheten av vad jag får ur kompressorn med samma arbetstryck och avstängd motor.

Wiciman

Medlem
Pump för tubeless

Börjar bli gammal och lat jag med. Vilken kompressor köpte du och är du nöjd (ff a med avseende på förmågan att poppa bråkiga tubeless).

Rattnalle

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Jag pumpar hellre ett par extra tag för säkerhets skull än gör det två gånger. Mina fälgar är aldrig i perfekt skick så länge helle.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Pump för tubeless
inte testat just den men min favorit är bontragers tlr flash charger floorpump den har än aldrig misslyckats med sitt jobb även poppat moped o mc däck med densamme

Jag tycker den här är rätt dryg. Dels för den är seg att pumpa upp och med, men även att den tömmer rätt sakta, det är inget flash alls med den imho.
Har alltid en vanlig pump med utan behållare för den är så dryg att pumpa med. Min visar 0.6 fel med vilket är nytt rekord för mig. Men jag har ingen annan rekommendation och den har bara misslyckats med ghetto på icke tl däck och fälg, där fick jag använda kompressorn.

ething

Aktiv medlem
Pump för tubeless
+1 på Kompressor. De däck som en kompressor (även med liten tank) inte fixat har ingen annan lösning heller hjälpt på. En kompressor med 20l tank och 8 bars tryck är ju billigare än pumparna som länkas och kan användas till betydligt mer.

Rattnalle

Aktiv medlem
Pump för tubeless
+1 på Kompressor. De däck som en kompressor (även med liten tank) inte fixat har ingen annan lösning heller hjälpt på. En kompressor med 20l tank och 8 bars tryck är ju billigare än pumparna som länkas och kan användas till betydligt mer.
Har man ett garage är det jättebra. Vi som inte har det får hitta andra lösningar.

Tretjak

Medlem
Pump för tubeless
Räcker den där lilla kompressorn verkligen för att skjuta fast ett bråkigt däck?
Jag har en liknande kompressor hemma som jag använde för att för några dagar sedan.
Gucka muckan som var kvar i racerdäcken sen förra säsongen rengjordes efter bästa förmåga innan försök att poppa dem åter på plats.
Ett däck gick bra medans det andra däcket trilskades rejält, det gick åt mycket såpvatten för att däck 2 skulle sätta sig.
Så mitt råd är att undvika en liten kompressor och köpa ändamålsenlig pump alternativt större kompressor.

mg25

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Dom här verkar skapligt små för att kunna ha i lägenheten. Blev själv sugen att skaffa en.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Pump för tubeless
En sån här räcker. Pumpa upp i kammaren, blås i, sen kör du manuellt sista biten:

Vet inte om Lifeline och Red Cycling är samma företag, men pumparna ser exakt likadana ut vad jag kan se. Jag råkar ha den från Lifeline.

Wiciman

Medlem
Pump för tubeless
En sån här räcker. Pumpa upp i kammaren, blås i, sen kör du manuellt sista biten:

Vet inte om Lifeline och Red Cycling är samma företag, men pumparna ser exakt likadana ut vad jag kan se. Jag råkar ha den från Lifeline.
Jag har en sådan airblaster. Tycker inte att det fungerar klockrent alltid (ja,ja sannolikt skit bakom spakarna, jag vet), därav min fråga om kompressor.

manneblask

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Jag kör airshot och en billig golvpump från Clas Ohlson. Funkar alltid bra för mig. Tidigare körde jag bara med golvpump och tubeless tills jag försökte få ett super gravity MM att sätta sig 😵

Rattnalle

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Dom här verkar skapligt små för att kunna ha i lägenheten. Blev själv sugen att skaffa en.

Frågan är hur illa de låter mest.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Pump för tubeless
man måste ju ha något sätt att öppna givarventilen, och det behövs fullt blås, inget fisande.

tänker mig att det möjligen kunde vara bra att ha tillgång till roadside, men problem som uppstår där löses väl bäst med reservslang eller salami. men om man är på resa och inte vill ha med värsta pumpen och ser framför sig möjlighet till däckbyte kunde det kanske vara bra?
Räcker ju att vika slangen dubbel om man ska hålla det minimalistiskt.

Draapra

Ny medlem
Pump för tubeless

Tack för svar! Hur länge har du haft den, verkar den hålla i längden?

Gissar att det är olika, sen har de råkat hitta samma fabrik i Kina och satt sina respektive logotyper på bara.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Tack för svar! Hur länge har du haft den, verkar den hålla i längden?

Gissar att det är olika, sen har de råkat hitta samma fabrik i Kina och satt sina respektive logotyper på bara.
Hmm, köpte den väl i somras förra året och har inte haft några problem ännu. Nu använder jag den ju inte varje vecka då jag inte behövt poppa om däcken eller göra om hela proceduren särskilt ofta, så den är ju inte så frekvent använd liksom. :) Jag gillar den dock! Skönt att få bra skjuts in i däcket för att komma igång, sen matar du bara på manuellt den sista biten liksom. Fungerar kalas tycker jag. :)

Pumpen har ett litet reglage precis vid munstycket som du använder för att antingen pumpa upp luft i kammaren, eller direkt in i däcket. När du pumpat upp i kammaren vrider du bara reglaget så åker all luft in i däcket, sen pumpar du själv utan att göra något mer. Smidigt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer