Pump för tubeless

Magneto

Medlem
Pump för tubeless
Hej!
Jag hade tänkt köpa ny pump då det är dags. När jag ändå ska köpa ny så vill ha en som underlättar när man kör tubeless.

Är det någon som har testat den här? Det är ett (lite för?) bra pris på den just nu, men finner i princip inga recensioner på den ute i cyberrymden.. Har förstått att det är ett budgetmärke, men ordinarie pris är ändå högt för att vara ett budgetmärke. Är det värt att lägga det dubbla för ett mer välkänt märkes motsvarighet?

Jag har en sen snart två år och är nöjd, har använt den många gånger och den gör vad den ska

Raggamuffin

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Frågan är hur illa de låter mest.
Humpf, mina stora låter och luktar som helvete så de får bo i garaget, har inga grannar men väl en sambo och där går nog gränsen =). Men en sån där inne i cykelrummet hade faktiskt varit guld. 97dB står det ju men upplevd ljudnivå kan ju vara helt annat. För eventuella grannar om man bor i lägenhet är det nog mest vibrationerna man behöver få bort.

Rattnalle

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Humpf, mina stora låter och luktar som helvete så de får bo i garaget, har inga grannar men väl en sambo och där går nog gränsen =). Men en sån där inne i cykelrummet hade faktiskt varit guld. 97dB står det ju men upplevd ljudnivå kan ju vara helt annat. För eventuella grannar om man bor i lägenhet är det nog mest vibrationerna man behöver få bort.
Mm precis.

Bor man rätt kan man ju ställa den i garaget och dra en ledning. Det vore ju drömmen.

kais01

Aktiv medlem
Pump för tubeless
jag bor i villa med inbyggt garage, inte populärt om kompressorn går igång på natten. har löst det genom att koppla via timer 10-22.

Nickel80

Medlem
Pump för tubeless
Jag kör med en vanlig billig golvfotpump. När jag sätter på ett nytt däck så pumpar jag upp den utan ventil så proppar däcket på plats. Sen är det bara att sätta i ventilen o pumpa däcket som vanligt. Har jag bara haft tur med mina val av däck? 🙂

jonte987

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Jag vet inte hur många liter / min som krävs för popp. Rätt lite på de däck/fälgar som går att fisa upp men vanlig pump gissar jag.
Ryktet på stan säger att man behöver ialla fall ~250 liter om det ska vara någon ordning på andra tillämpning som spik och sprutmåla. Kan sökert stämma då priserna sticker lite vid ~200.

marr

Moderator
Forumvärd
Pump för tubeless
Jag vet inte hur många liter / min som krävs för popp. Rätt lite på de däck/fälgar som går att fisa upp men vanlig pump gissar jag.
Ryktet på stan säger att man behöver ialla fall ~250 liter om det ska vara någon ordning på andra tillämpning som spik och sprutmåla. Kan sökert stämma då priserna sticker lite vid ~200.
Ja, till nya maxxis mtb däck behövs sällan nån häftig pump..

sdx

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Ja, där stod inget alls om att poppa tubelessdäck och hur bra den fungerar för det. 180l/min är ungefär hälften av vad min kompressor lämnar.
Gör man rätt så skall det fungera.men har man tumen som utväxt i handflatan då blir det svårt.
Jag trycker lätt 4 däck på 240 liter utan att kompressorn startar jag dubbar däck med 240 liter så 180 minut liter borde räcka att poppa ut 1 däck .

marr

Moderator
Forumvärd
Pump för tubeless
Gör man rätt så skall det fungera.men har man tumen som utväxt i handflatan då blir det svårt.
Jag trycker lätt 4 däck på 240 liter utan att kompressorn startar jag dubbar däck med 240 liter så 180 minut liter borde räcka att poppa ut 1 däck .
Ahh, så du använder alltså själv en kompressor med stor tank, baserat på det ska en utan tank fungera? Vad har att dubba däck med saken att göra? Tyvärr, men jag köper inte det.
Den fungerar garanterat till enkla däck, men det gör också en vanlig pump. Jag har satt däck med sks rennkompressor... Det säger ingenting. De 32mm maxxis refuse jag satte häromdagen räckte inte ens topeak pumpen med booster tank. Kompressorn fixade det dock, till sist.

Ubbe73

Medlem
Pump för tubeless
Hej!
Jag hade tänkt köpa ny pump då det är dags. När jag ändå ska köpa ny så vill ha en som underlättar när man kör tubeless.

Är det någon som har testat den här? Det är ett (lite för?) bra pris på den just nu, men finner i princip inga recensioner på den ute i cyberrymden.. Har förstått att det är ett budgetmärke, men ordinarie pris är ändå högt för att vara ett budgetmärke. Är det värt att lägga det dubbla för ett mer välkänt märkes motsvarighet?

Köpte denna för ett tag sen. Funkar kanon.

sdx

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Ahh, så du använder alltså själv en kompressor med stor tank, baserat på det ska en utan tank fungera? Vad har att dubba däck med saken att göra? Tyvärr, men jag köper inte det.
Den fungerar garanterat till enkla däck, men det gör också en vanlig pump. Jag har satt däck med sks rennkompressor... Det säger ingenting. De 32mm maxxis refuse jag satte häromdagen räckte inte ens topeak pumpen med booster tank. Kompressorn fixade det dock, till sist.
Nej det är ingen stor tank det finns tankar som är mindre och mera effektiva utan det hänger på pump delen hur många bar den ger, jag har använt kompresorer som ger över 16bar med små tankar och man bar den under armen.Utan det är bara hur man bär sig åt för att popa ut däcket men skall man ha i vätskan samtidig som man poppar ut däcket .

marr

Moderator
Forumvärd
Pump för tubeless
Nej det är ingen stor tank det finns tankar som är mindre och mera effektiva utan det hänger på pump delen hur många bar den ger, jag har använt kompresorer som ger över 16bar med små tankar och man bar den under armen.Utan det är bara hur man bär sig åt för att popa ut däcket men skall man ha i vätskan samtidig som man poppar ut däcket .
Ok, jag förenklar. Har du testat kompressorn du själv länkade till och rekommenderade? Är den bra för att poppa knepiga däck?

Pfaff

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Jag har en liten kompressor köpt på HN för 6-700 för många år sedan.
Funkar alldeles utmärkt att poppa slanglöst. Gucka har jag i efteråt.
De senaste, Schwalbe Pro One, poppade faktiskt först ljudligt när jag släppte ut luften efter den egentliga poppningen. Märkligt. Men håller tätt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Jag tar ut käglan och poppar med vanlig pistol. Startar kompressorn och skjuter direkt utan att den direkt hunnit bygga nåt tryck, i med käglan och byt munstycke så brukar den ha hunnit köra upp lite tryck för att pumpa. Har inga siffror men min lilla är verkligen ingen häftig sak.

Draapra

Ny medlem
Pump för tubeless
Tack för alla svar! Speciellt ni som tipsade att det fanns samma på wiggle (även CRC), där hade lite fler skrivit om dem.
Nu har jag i alla fall beställt en sådan pump, wigglevarianten istället för bikester, de hade lite andra grejer som jag råkade klicka hem samtidigt.

Sup

Medlem
Pump för tubeless
Efter att jag såg följande trick för att poppa bråkande tubelessdäck använder jag en en helt vanlig fotpump från Biltema för 149:- utan problem. Har funkat vartenda gång. Spola fram 3 minuter i youtube-klippet.

marr

Moderator
Forumvärd
Pump för tubeless
Jag tar ut käglan och poppar med vanlig pistol. Startar kompressorn och skjuter direkt utan att den direkt hunnit bygga nåt tryck, i med käglan och byt munstycke så brukar den ha hunnit köra upp lite tryck för att pumpa. Har inga siffror men min lilla är verkligen ingen häftig sak.
Men är det en sån liten, utan tank?

SkogsMTB

Medlem
Pump för tubeless
Köp en billig pump och en lös tank, typ airshot, jag har en billig kompressor men den orkar inte poppa alla däck, vet inte varför, har dock aldrig misslyckats med min Jula pump och min hemgjorda getto tank, tricket är att få ut mycket luft snabbt, perfekt att ha med i bilen också om man åker iväg.

DanielS

Medlem
Pump för tubeless
Efter att jag såg följande trick för att poppa bråkande tubelessdäck använder jag en en helt vanlig fotpump från Biltema för 149:- utan problem. Har funkat vartenda gång. Spola fram 3 minuter i youtube-klippet.
Jag lyckades inte få upp däcket på kanten med den här tekniken. Dock hade jag lite klumpigare däckjärn vilket ev. kan ha varit problemet. Det som löste det för mig var att pumpa upp däcket med slang så det satte sig. Sedan lossa en sidan försiktigt och ta ut slangen. Tillsammans med en massa såpavatten lyckades jag sedan få till det med vanlig handpump.

Det ena hjulet läckte lite i skarven på fälgen innan tätningsvätskan kommit ordentligt på plats, det hjulet var betydligt svårare att få till. Detta var nya Maxxis-däck som suttit på hjulet med slang ett par månader och Maxxis ska ju tydligen vara enkla att sätta. Jag fick inte heller det karekteristiska pop-ljudet men det ska kunna vara ok har jag förstått. Tappar lite luft mellan rundorna men jag pumpar ju ändå alltid upp rätt tryck innan tränings-cyckling.

Nu efter vintern har däcken gått torra så de måste sättas igen, får se om jag lyckas den här gången. Jag är ju nybörjare på mtb men jag kan ju inte påstå att jag kände någon skillnad med tubeless mer än att jag vågade köra lite lägre tryck. Men coolhets-faktorn är ju hög. På racern eller pendlaren skulle jag inte tycka det var värt att krångla...

Pump för tubeless
Jag försökte få mina graveldäck att sitta på Hunt-fälgar med vanlig SKS Rennkompressor, men det gick inget vidare. Efter att haft däcken monterade med slang ett par dagar så testade jag igen, men denna gången med en Tire Booster från Schwalbe. Gick mycket enklare. Tror tom att jag skulle få dem att sitta med fotpumpen också, eftersom den ena sidan av däcket satt kvar i fälgkanten efter att jag tagit ut slangen.

Oggler

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Går det inte att skjuta på däck med gasol/vätgas eller motsvarande. Det borde ju dessutom vara väldigt bra i fält i så fall.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Och helvete vad tubeless kan strula med vissa kombinationer.

Får icke mina ventiler på mina nya LB-hjul. Och däcken poppar inte med slang..

Pump för tubeless
Jag hade en sån där Specialized "tryck tank mackapär". Funkade väl 8/10 gånger, sedan kom det nåt däck som bråkade.

Köpte en kompressor, trots att jag bor i lägenhet. Valde en som är hyfsat kraftig, men inte tar så mycket golvyta - den får bo i källarförrådet.

Köpte en "Herkules", från Bauhaus. Haft bra kompressorer förr i tiden när jag mekade bil. Men tycker faktiskt denna Kina kompressor är över förväntan bra.
Screenshot_20200326-211309_Chrome.jpg

Shadyboy

Medlem
Pump för tubeless
Någon nämnde att Bontragers FlashCharger är lite jobbig att använda som vanlig pump. Jag har en och kan delvis bekräfta detta. Man måste nämligen FÖRST pumpa upp trycket i tanken innan det börjar trycka luft i däcket. För att förtydliga.. säg att du har 2 bar i däcket. När du ansluter pumpen kommer det FÖRSVINNA luft ur däcket in i tanken i pumpen. Trycket utjämnas och du får samma tryck i tanken som i däcket (manometern mäter hela systemets tryck). När du sedan pumpat upp däcket till önskat tryck och tar loss pumpen från däcket så töms tanken på luft (låter rätt mycket). Tricket här är att stänga tanken och pumpa upp trycket FÖRST, sen ansluta till däcket och pumpa. Och stänga tanken innan du tar loss pumpen från däcket om du sedan även tänkt pumpa andra däcket. När man lärt sig det är den bra på det den är till för... men finns smidigare och bättre pumpar om man enbart ska pumpa däck utan att poppa tubeless.

Med det sagt så har jag än så länge inte misslyckats montera något däck med denna pump. Den är bra helt enkelt. Men vissa däck är vidriga att få på plats, det är bara att inse. Siliconspray på däcksidan har varit överlägset bästa tricket hittills (INTE spraya så bromsskivan träffas bara...)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Givet att man använder spaken hela tiden, annars är den ju beyond superdryg - men den är dryg ändå. Jag förvarar alltid min flashcharger med tryck från senaste pumpningen. Man ska ge den att den håller tätt i alla fall.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Olika däckmärken är olika svåra tycker jag. Maxxis har för mig fungerat superlätt med min vanliga Topeak golvpump. Schwalbes MM och HD är rätt jobbiga, där måste man ta ut käglan i ventilen och pumpa som en galning. även det har fungerat varje gång så kräver det orimligt mycket ansträngning :LOL:. En kompressor i förrådet hade varit skönt.

glitch

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Schwalbe har jag nästan aldrig fått på utan kompressor. Maxxis, Spesh och wolfpack har alltid gått med SKS Rennkompressor, även om man ibland fått kämpa :)

LarsM

Medlem
Pump för tubeless

Hade problem med Schwalbe G-one 2,8 trots att det var på TLR fälgar.
Testade denna metod. Funkade direkt!

kais01

Aktiv medlem
Pump för tubeless
Vad är det för fel att dra ur kontakten är det svårt eller .
gillar principen set and forget. orka fippla med en kontakt. och skönt att kunna fylla däck när folk sover i huset, utan att behöva fundera på om kompressorn går igång.

kör samma princip med motorvärmaren till bilen. den står på timer, går igång 5 på morgonen. alltid.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer