Pumptrack, modell större, i Göteborg

julio

Medlem
Hej alla!
Jag är väldigt intresserad av att få detta på plats. Varför? Pumptrack är sjukt roligt. T.ex. om en bredare asfalterad Velosolution pumptrack skulle skapas i Göteborg, så skulle det kunna vara något hela familjen skulle kunna samlas kring. Ung som äldre.

Ser en möjlighet att göra det, användandes av samma modell som användes när det byggdes i Järpås.
vastsverige.com/lackokinnekulle/produkter/pumptrack-jarpas/

www.vastsverige.com

Den modellen innebär att kommunens ekonomi inte skulle belastas i så hög grad.

Dock krävs vissa förutsättningar

1. En plats i staden. Har en fått en kontaktuppgift inom göteborgsstad där jag följer upp det med. Men alla kreativa idéer kring vägar framåt med Göteborgs stad är välkomna.

2. Koordination kring finansiering. Finns en modell där som kan tillämpas.

3. En ideell förening (cykelklubb). Här känner jag att det hade varit bra med en klubb i närheten av bygget. Ingen kontakt tagen än. Känner ni cykelklubbar som skulle kunna tänka er att stå bakom en pumptrack?

zinkpasta

Aktiv medlem
Kontakta @Kara här på forumet (som dragit en hel del i det, men tyvärr mest blivit frustrerad..), och/eller GSC (Göteborgs Stigcyklister).

Edit: Ser att du svarat henne i föregående tråd. Om hon inte återkommer kan jag kolla om det är ok att förmedla andra kontaktuppgifter, hon är nog tacksam om nån annan vill dra (eller hjälpa till att dra) i detta.

Senast ändrad:

julio

Medlem
Kontakta @Kara här på forumet (som dragit en hel del i det, men tyvärr mest blivit frustrerad..), och/eller GSC (Göteborgs Stigcyklister).

Edit: Ser att du svarat henne i föregående tråd. Om hon inte återkommer kan jag kolla om det är ok att förmedla andra kontaktuppgifter, hon är nog tacksam om nån annan vill dra (eller hjälpa till att dra) i detta.
Sent omsiders, förmedla gärna kontakter!

Johan839

Medlem
Hej, det är hög tid för en pumptrack i Göteborgstrakten!

vi (Velosolutions) hjälper gärna till med konceptritningar, budgetmodeller och hur man kan finansiera en pumptrack. Skicka ett PM

Vi har precis påbörjat ett pumptrack projekt i Stockholm, så kul att storstäderna har vaknat!

//Johan

Kara

Medlem

vi (Velosolutions) hjälper gärna till med konceptritningar, budgetmodeller och hur man kan finansiera en pumptrack. Skicka ett PM

Vi har precis påbörjat ett pumptrack projekt i Stockholm, så kul att storstäderna har vaknat!

//Johan
Hej! Inte ofta här så missade ditt meddelande. Gbg stad har alla underlag från Velosolutions men tyvärr är de sega och har ingen mark eller vill att nån annan arrenderar mark. Galet! Men fick något nytt namn så ska försöka gå den vägen. Ska bara ha tid för detta.. Kara

julio

Medlem
Testar att lägga upp ytterligare ett medborgarförslag. Som ett tillägg till det som Kara(?) tidigare lagt upp.

När det är godkänt och ligger uppe att rösta på så lägger jag upp länken.
Ambitionen är att höja insatserna när det kommer till detta!
@Johan839 , tack för erbjudandet! Hoppas det kan leda vidare till något, återkommer då.

@Kara har du kollat med någon ideell förening?

zinkpasta

Aktiv medlem
Som jag skrev i en annan tråd så borde ju gräsytan nedanför nuvarande gruspumptrack nära Frölundaborg vara perfekt både i storlek och läge, och den används ju inte till nåt annat än att vara vattensamlare i nuläget. Google maps bild visar dock hur det såg ut innan ytan (inkl kringområden) gjordes om, nu finns det ju löpspår, basketplan, skejtområde osv runtomkring och inringat område är gräsplan..

1667808080968.png

Nuvarande situation, sett från gruspumptracken/kullen närmare Frölundaborg:
PXL_20221105_141034049.jpg

MagerValp

Aktiv medlem
Den planen är väl rätt flitigt använd av skolklasser och träningsgrupper — vilket man får anta är syftet med den.

Campus_with_an_H

Aktiv medlem
Som jag skrev i en annan tråd så borde ju gräsytan nedanför nuvarande gruspumptrack nära Frölundaborg vara perfekt både i storlek och läge, och den används ju inte till nåt annat än att vara vattensamlare i nuläget. Google maps bild visar dock hur det såg ut innan ytan (inkl kringområden) gjordes om, nu finns det ju löpspår, basketplan, skejtområde osv runtomkring och inringat område är gräsplan..

Visa bilaga 592297
Nuvarande situation, sett från gruspumptracken/kullen närmare Frölundaborg:
Visa bilaga 592300
Detta området har ju aldrig använts till något vettigt heller.

Bilagor

• SharedScreenshot2.jpg
    SharedScreenshot2.jpg
    195.2 KB · Besök: 59

Kara

Medlem
Testar att lägga upp ytterligare ett medborgarförslag. Som ett tillägg till det som Kara(?) tidigare lagt upp.

När det är godkänt och ligger uppe att rösta på så lägger jag upp länken.
Ambitionen är att höja insatserna när det kommer till detta!
@Johan839 , tack för erbjudandet! Hoppas det kan leda vidare till något, återkommer då.

@Kara har du kollat med någon ideell förening?
Skateboard förening var med i diskussionen kring pumptrack i Frihamnen men de verkar inte fatta grejen och vill ha ramper och så och inte cruisa i en pumptrack 😉
Jag tror inte att pengar är största problemet utan Gbg Stad har på ngt sätt fastnat i en idé att kviberg kan bli bra område och detta kommer först utvärderas senare i 2023 eller 24 eller aldrig känns det som…

Vi behöver ta den ytan vid Slottskogsvallen- man ser knappt någon på gräset eller de övriga ytorna där.

julio

Medlem
Skateboard förening var med i diskussionen kring pumptrack i Frihamnen men de verkar inte fatta grejen och vill ha ramper och så och inte cruisa i en pumptrack 😉
Jag tror inte att pengar är största problemet utan Gbg Stad har på ngt sätt fastnat i en idé att kviberg kan bli bra område och detta kommer först utvärderas senare i 2023 eller 24 eller aldrig känns det som…

Vi behöver ta den ytan vid Slottskogsvallen- man ser knappt någon på gräset eller de övriga ytorna där.
Fick samma svar av Göteborgs stad.
Att mark vid Frihamnen hade kunnat arrenderas av skateboardförening för syftet att bygga cykelpumptrack.
Läget Frihamnen tycker jag låter nice! Spontanidrott mitt i stan, med vattenutsikt.
Men som många andra nämner, så finns det många potentiella ytor.
Själv bor jag på centrala Hisingen så är ju lite biased till centrala Göteborg.
Det viktigtaste är att det blir av överhuvudtaget. Sen är ju iofs Göteborg tillräckligt stort tror jag för att ha intresse för 3-4st pumptracks, men det får ju börjas någonstans och Kommunen är det som har mandaten kring ytorna.

Om alternativen är Kviberg eller Frihamnen (som nämnts just nu från Kommunens sida) så är det ju bra tecken att det ses över möjligheter från kommunens sida. Att dom har fått upp ögonen för alternativet.

Sen kan vi ha olika åsikter om vart som är bäst. Men i min mening, så skulle det vara få alternativ som är fel.

Jag ser inga fel i alternativet med Kviberg eller Frihamnen. Kanske att centrala Göteborg skulle kunna attrahera en större mängd för spontanidrottande, men samtidigt är Kviberg ett nav för friskvårdsaktiveter. Båda har sina fördelar.

Något som kan snabba på byggandet är att det finns en ideell förening som är beredd att stå som kontaktperson/driftande av pumptracken. Tänker att en ideel cykelförening är lämplig.

För Frihamnen tänker jag spontant på Hisingen Cykelklubb. Finns det något mer alternativ?

För Kviberg vet jag inte.

Varför är det viktigt? Göteborgs kommun kan få bidrag av allmänna arvsfonden för byggandet. Och som jag tolkade det tidigare, så drog det ut på tiden pga oklar finansiering.

qma

Aktiv medlem

//Johan
Sorry för lite OT i denna Gbg-specifika tråd, men vet du om det finns mer info om det kommande/påbörjade projektet i Stockholm? Har längtat efter detta länge! Tack för att du registrerat dig här.

zinkpasta

Aktiv medlem
Något som kan snabba på byggandet är att det finns en ideell förening som är beredd att stå som kontaktperson/driftande av pumptracken. Tänker att en ideel cykelförening är lämplig.

För Frihamnen tänker jag spontant på Hisingen Cykelklubb. Finns det något mer alternativ?
Kollat med Göteborgs Stigcyklister (https://www.goteborgsstigcyklister.com/)?

PS: Jag röstar för området nära Frölundaborg/Slottsskogsvallen. ;-)
Edit: Röda Sten är ju också ett passande område som nämnts, med skate och sånt (närbesläktat).

Senast ändrad:

Kara

Medlem
Inte kollat med Göteborgs stigcyklister. Bra idé, skall synka!
Såg ditt mail till klubben samt Tomas svar. Alltså det var det jag tror jag skrev om i den tråden förut - GSC har inte möjlighet att arrendera mark. Samma kanske även om att ansvara för driftande av en pumptrack. Egentligen förstår jag inte riktigt att kommunen står inte för sånt här. Vem ansvarar för alla utegym i stan? Eller den meningslösa ”aktivitets” ytan vid Slottskogsvallen?
Osv osv.
Kolla kanske med Hisingens CK.

Jag har i övrigt mailat en ny person inom IoFF som är Avdelningschef Anläggning och hangar super mycket just nu på sitt bord men lovade att återkomma.
Så får se vad han säger.

iddqd

Aktiv medlem
Tjenare. Jag satt PRECIS och började jobba i samma banor eftersom jag också vill se en pumptrack i göteborg.
Jag bor dock i Partille så min första plan var att lämna in medborgarförslag där. Men har senare kommit fram till att Kviberg och göteborg är en bättre plats att lyfta.
Jag har lite tankar och ideer på hur man skulle kunna lägga in positiva aspekter i det byggprocessen som också kan vara av värde för staden.

iddqd

Aktiv medlem
Jag har även kontaktat Johan på Velosolution med några frågor som jag skulle vilja adressera i min ansökan.

Edit
Såg nu att han redan varit här inne.

Rattnalle

Aktiv medlem
Göteborgs Stads samhällsbyggnadsförvaltningar inkl PoNF och Fastighetskontoret ska omorganiseras helt 1:e Jan så misstänker att det är svårt att få folk att ta i nya saker innan dess eftersom allt ska kastas om. Och säkert oklart även för någon på t ex IoFF som jobbar mot dem. Men därefter kan det vara värt att börja luska i var i den nya organisationen man ska lobba för det här efter nyår.

iddqd

Aktiv medlem
Jag tänkte lämna in medborgarförslag asap. Är ju 90 dagars röstperiod så den borde vara klar nån gång i februari, och sen förhoppningsvis ett nämndemöte ganska omgående efter det.

julio

Medlem
Om det inte hade varit så att jag är trebarnsfar med ett företag på mina händer så hade jag gärna själv varit med i driftandet.
Just nu finns det lite olika ideer och möjligheter som jag gärna hjälper till att koppla ihop. Men kommer tyvärr inte ha tid att lägga löpande på det.
En pumptrack vid Kviberg låter väldigt intressant. Jag supportar gärna med lite idéer som skulle kunna underlätta genomförandet.
@iddqd , säg till när medborgarförslaget finns på plats.

Eller om du kunde dela ett förslag till ett utkast, så kanske vi kan bolla lite ideer kring det innan det skickas in.

iddqd

Aktiv medlem
Livet kommer emellan ibland men nu har jag skrivit ett förslag som jag tänkte dra iväg imorgon. Ni får gärna kika och komma med feedback här i tråden.

@Johan839 Nu la jag in er bild från Järvsö. Hade gärna gärna använt den i den officiella ansökan eftersom den illustrerar väldigt mycket. Överblick, barn, evenemang osv. Går det för sig?

Bilagor

• Pumptrack medborgarföslag.pdf
    1.1 MB · Besök: 54

skjivert

Aktiv medlem
Livet kommer emellan ibland men nu har jag skrivit ett förslag som jag tänkte dra iväg imorgon. Ni får gärna kika och komma med feedback här i tråden.

@Johan839 Nu la jag in er bild från Järvsö. Hade gärna gärna använt den i den officiella ansökan eftersom den illustrerar väldigt mycket. Överblick, barn, evenemang osv. Går det för sig?
Fint skrivet! Hoppas det går vägen :)

iddqd

Aktiv medlem
Tack!
Är det någon som kan hjälpa mig att lista alla cykelföreningar i Göteborgsområdet som skulle kunna vara intresserade av en sådan.

Lerums BMX
CK Master
Hisingen CK
Mölndals CK
Göteborgs stigcykliser

Fler?

Bakas

Medlem

Bakas

Medlem
Hade det varit aktuellt med en ny förening? Är det någon här som har koll på sådant? Tänker mer på hur lång tid det tar innan en förening kan vara effektiv och om tid kapaciteten finns

Senast ändrad:

iddqd

Aktiv medlem
Lite liv och rörelse i tråden igen, roligt!
Jag har inte lämnat in mitt förslag än, för att det har kommit upp lite andra spår som jag vill försöka utvärdera först och gärna väva in i processen.
Har fått svar från GSC, precis som ni säger har sina åtaganden redna, men har fått massor med bra info. Bland annat från Kara som också skriver här i tråden. Någon mer klubb har svarat men annars ganska tomt i mailboxen. Hade ingen bra adress till CK master som jag gärna hade kommit kontakt med.

Att grunda en ny förening är absolut en möjlighet om det blir någon form av grundpremiss från kommunens sida. Då måste det också börjas reka lite intresse för medlemmar och underlag.

Gatesaver

Aktiv medlem
Lite liv och rörelse i tråden igen, roligt!
Jag har inte lämnat in mitt förslag än, för att det har kommit upp lite andra spår som jag vill försöka utvärdera först och gärna väva in i processen.
Har fått svar från GSC, precis som ni säger har sina åtaganden redna, men har fått massor med bra info. Bland annat från Kara som också skriver här i tråden. Någon mer klubb har svarat men annars ganska tomt i mailboxen. Hade ingen bra adress till CK master som jag gärna hade kommit kontakt med.

Att grunda en ny förening är absolut en möjlighet om det blir någon form av grundpremiss från kommunens sida. Då måste det också börjas reka lite intresse för medlemmar och underlag.
För CK Master skulle jag nog rekommendera dig att komma i kontakt med nån av administratörerna i gruppen som troligtvis kan skicka dig vidare till rätt person, alternativt går väl det genom deras hemsida.

iddqd

Aktiv medlem
Tyvärr har några spår visat sig inte vara realistiska.

Men nu har jag iaf skickat in mitt medborgarförslag. Tänker att man får börja där och sen felsöka/skruva planen för att få till rätt resultat. Kommer behöva massor med hjälp att nå ut på facebookgrupper och andra sammanhang där intressenter finns. Klubbar, Cykelgrupper, Ortsgrupper, fritidsverksamheter osv.

Jag lägger upp länk där man kan rösta, så fort kommunen publicerat det.

SIE

Aktiv medlem
Topp