Punktering - nybörjarfrågor

LeCorbusier

Ny medlem
Hej, har en hyfsat ny Nishiki hybrid där jag fått punktering. Jag hittade lätt problemet, en skruv på ca 10 mm satt hela vägen in. Skruven är 2-3mm i diameter, så det var ett tydligt hål i däcket. Är det värt att laga slangen eller bör man byta både slang och däck i och med att det var ett rejält hål?

Pfaff

Aktiv medlem
Slangen slänger iaf jag varje gång det blivit punka.
En ny kost 40 spänn på xxl.
Som sagt laglapp på insidan av däcket om det är risk för att det ska komma in sten eller annat där.

Mnjaa, lätta o fina Conti Supersonics eller Michelin Latex kostar något mer än så.
Men man kan ju köpa Biltemas fina slangar, då slipper man köpa däck också för de klarar sig så bra utan.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Mnjaa, lätta o fina Conti Supersonics eller Michelin Latex kostar något mer än så.
Men man kan ju köpa Biltemas fina slangar, då slipper man köpa däck också för de klarar sig så bra utan.
Jag kör med Continentals standardslangar och sist gav jag 38kr...Dessutom tror jag inte att speciellt många kör runt med latexslangar i en hybrid...
Går det ens att lappa en latexslang?

kais01

Aktiv medlem
Slangen slänger iaf jag varje gång det blivit punka.
En ny kost 40 spänn på xxl.
Som sagt laglapp på insidan av däcket om det är risk för att det ska komma in sten eller annat där.
det finns andra hänsyn att ta än ekonomi.

dessutom på navväxlade pendlarcyklar där bakdäcken står ovanligt mycket i skottlinjen för punka; är det snabbare, renare och enklare att laga punkan med bakhjulet kvar i ramen.

glöm inte ta bort den typiska taggen på däckets insida:)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer