QR och skivbromsar är livsfarligt - det är sen gammalt!

stigmarodören

Aktiv medlem

The two girls rode to the top of a hill that they most likely would not have been able to climb without the bike’s electric boost, the lawsuit says. After the friend turned the bike around to head back down the hill, the bike “began to rapidly pick up speed, and it began shaking,” according to the complaint. The friend “applied the rear brake, but the bicycle did not slow. She then pulled the front brake, but the bike did not stop, and the front wheel began to wobble.” She lost control, and the girls were thrown.
The lawsuit claims that the Rad Runner’s “disc brakes in conjunction with a quick-release mechanism for detaching the front wheel” is “a known safety hazard” in the bike industry.

BJS

Aktiv medlem
Jag har cyklar mer än ett varv runt ekvatorn med skivbromsad cykel där hjulen sitter med QR. Har inte ens haft det minsta problem faktist....Ja, utslitna bromsbelägg, utslina ok, ekerbrott, punkteting har jag varit med om. Men hjul som lossat? Nä.

Murdock

Aktiv medlem
Jag har haft problem med qr och hydrauliska skivbromsar. Jag misstänker att snabbkopplingen var dålig och/eller att dropoutsen var hårda och glatta så att det inte blev någon vidare friktion mellan ram/gaffel och snabbkopplingarnas mötespunkter. Jag väger dock över 90kg tål att sägas, och problemet blev mindre när jag bytte till mekaniska bromsar (mindre bromskraft) på samma cykel.

Efterföljande cykel med mekaniska skivbromsar och qr har nästan inte detta problem. Men jag skulle ändå välja genomgående axel för skivbromsar idag.

Så en 11-åring skjutsar en 12-åring på en lånad cykel (tillhörande en 13-åring) och tappar kontrollen i en nerförbacke så båda flyger av. Hjälm skyddade inte 12-åringen mot en dödlig huvudskada. Båda föräldrarna till 12-åringen är advokater.

I artikeln nämns inga problem, förutom att föraren inte lyckades bromsa. Vilka faktiska problem kan man uppleva? Är det att hjulet hoppar av eller något annat?

Marklyft

Aktiv medlem
Jag har haft problem med qr och hydrauliska skivbromsar. Jag misstänker att snabbkopplingen var dålig och/eller att dropoutsen var hårda och glatta så att det inte blev någon vidare friktion mellan ram/gaffel och snabbkopplingarnas mötespunkter. Jag väger dock över 90kg tål att sägas, och problemet blev mindre när jag bytte till mekaniska bromsar (mindre bromskraft) på samma cykel.

Efterföljande cykel med mekaniska skivbromsar och qr har nästan inte detta problem. Men jag skulle ändå välja genomgående axel för skivbromsar idag.
Åkte i många många år med qr och hydrauliska skivbromsar utan problem, och jag väger 115kg 😄

CCS

Aktiv medlem
Lawyer lips är bra grejer.

Screenshot_20220803-232305-965.png

Screenshot_20220803-233803-773.png

Senast ändrad:

GurraG

Aktiv medlem
Går ju fortare att byta hjul utan läppar
Helt rätt. Under de fem-sju år jag jobbade i continental-cirkusen och slipade "läppar" för snabbare hjulbyten (innan det förbjöds) hade vi inget tillbud med hjul som lossnade under tusentals tävlingsmil så jag lutar mot "skit bakom snabbkopplingsspakarna".

BJS

Aktiv medlem
Helt rätt. Under de fem-sju år jag jobbade i continental-cirkusen och slipade "läppar" för snabbare hjulbyten (innan det förbjöds) hade vi inget tillbud med hjul som lossnade under tusentals tävlingsmil så jag lutar mot "skit bakom snabbkopplingsspakarna".
Folk tappar ju hjul på bilar också.... tror inte att det är något större fel på den konstruktionen heller.... men inget är ju idiotsäkrt och försöker man så uppfinner världen bara en större/kreativare idiot....

jonte987

Aktiv medlem
Dom vänder sig mot marknadsföring mot barn inte så mycket konstruktion.
O farsan var advokat åt Micke Jackson (möjligen älskar han ändå sina barn, jag vet inte)

bsandborgh

Aktiv medlem
Jag har lyckats skjuta bort framhjulet på en cykel med snabbkoppling och skivbroms. Precis som vanligt hade jag slipat bort advokatläpparna det första jag gjorde på den cykeln. På en cykel med fälgbroms fyller dessa ingen funktion för den som brytt sig om att lära sig hur en snabbkoppling funkar.
En spektakulär krasch blev det i alla fall ( på Norrlandsgatan)! Jag kanske borde ha insett att den människan tänkte gå ut på övergångsstället innan jag blev tvungen att panikbromsa..

jonja

Aktiv medlem
Oklart från beskrivningen vad som faktiskt hände, står inget nämnt om tappat hjul, bara om 'wobblande hjul'. Tolkar det mer som wobblande ekipage givet tyngre person på pakethållaren än föraren i kombination med en öppen, misstänkt sladdrig ram.
Otäck incident, en tillsynes harmlös 'barnleksak' som förvandlas till dödsfälla på ett par sekunder i händerna på ett par aningslösa barn utan målsmans sällskap.

RN

Aktiv medlem
Fantastiskt slut på artikeln. Föräldrarna vill ha pengar, storlek på högen skall en jury bestämma men de gör det inte för att ersätta sitt barn för det kan ju inte pengar göra.

Ligok sa Bull.

d_anders

Aktiv medlem
Har något blivit alldeles knas så kan man tänka sig en situation där axeln sticker ut utanför dropoutsen så att Quick releasen inte spänner fast hjulet. Är man ovan så märker man kanske inte det och då är det ett otäckt läge. Säkerligen väldigt ovanligt dock.

Topp