Race Across America 2021

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Starten för årets RAAM gick igår kväll svensk tid. Startfältet är dock av det mindre slaget med två damer och tio herrar, varav två danskar.

Vi får väl se hur det utvecklas och om det kan bli någon spänning i loppet. Risken är väl rätt stor att det bara blir en dryg handfull cyklister som kommer i mål och rätt rejält utspridda i tiden.

Jag kommer hur som helst att försöka följa loppet, men på en betydligt mer sporadisk nivå än under normala upplagor.

Källor för att följa loppet:
Live-tracking: https://www.raamrace.org/live-tracking
Resultat: https://www.raamrace.org/results

På tracking-sidan kan det vara lämpligt att filtrera s.a. man bara ser de deltagare man är intresserad av. Jag följer själv typiskt mest solo-RAAM. Det finns dock även en lagtävling samt både solo- och lagklasser för det kortare loppet RAW (Race Across the West).

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Nix. Han (Sergey Zimin) finns inte med i år.
1623820845757.png

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Om man bortser från en rätt uppenbart felaktig notering på italienskan Vaccaroni vid TS1 (hon snittade inte 55 km/h dit) så verkar RAAM-veteranen Pattinson varit raskast till TS1 (88,3 miles) med 5h 14 min, 13 min raskare än danske Henrik Dam Hansen: Dansken verkar f.ö. vara först på vägen f.n. med ca 5 miles till TS2.

De har nu varit ute i runda slängar 10 timmar. Man kan då beakta att Strasser när han slog rekordet 2014 passerade TS2 på 6.13. Så, gissningen är att det inte kommer att bli några sub-10-tider i denna upplaga.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Nix. Han finns inte med i år.
Däremot finns bland "trotjänare" monegasken Zamboni med även denna upplaga. Och i damklassen har vi Leah Goldstein. Lägst startnummer, 300, har dock amerikanen Trout. Kan kanske vara värt att påpeka här att startnummer delas ut på livstid och görs så i stigande nummerordning. M.a.o. så ju lägre startnummer, desto tidigare gjordes RAAM-debuten.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Med mindre än att Landsmann och San Pietro (de två sista på vägen enligt trackingen) haft några initiala problem så gissar jag på att det kommer att sluta med DNF för dem. Även om det är farligt att gå ut för hårt så är det där nog en för defensiv start för att det ska hålla till mål inom maxtiden.
1623821470908.png

nieves

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Däremot finns bland "trotjänare" monegasken Zamboni med även denna upplaga. Och i damklassen har vi Leah Goldstein. Lägst startnummer, 300, har dock amerikanen Trout. Kan kanske vara värt att påpeka här att startnummer delas ut på livstid och görs så i stigande nummerordning. M.a.o. så ju lägre startnummer, desto tidigare gjordes RAAM-debuten.
Livstids startnummer, vet du om det gäller även för DNS/DNF?

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Livstids startnummer, vet du om det gäller även för DNS/DNF?
För DNF är jag i väsentligen övertygad om att så är fallet. För DNS ska jag inte svära på det men skulle faktiskt bli överraskad om du skulle bli av med startnumret. Går garanterat att verifiera genom att titta i gamla resultatlistor från olika år.

glitch

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Kul med Zamboni!
Inga österrikare i år? Har lyssnat mycket på Strassers pod under vintern på trainern så man har ju fått lite tycke för karln och de andra galningarna som han haft som gäster.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Nix, inga österrikare:
1623830924914.png

Och i vanlig ordning är resultatsidans data behäftad med felaktigheter som gör den lite svårtolkad.

freddag

Aktiv medlem
Race Across America 2021
OT: Om man nu får välja liggcykel, varför väljer man då denna modell istället för en där man sitter lägre och mellan hjulen?
gissar vilt med noll koll: för att synas bättre på vägen?

jag måste säga att det där var ett av de snyggare liggcykelekipage jag sett. är det någon som vet hur zimin ställer sig i frågan framhjuls- eller bakhjulsdrift? bilden ovan på bakhjulsdriven cykel verkar vara från 2016 och på tidigare bilder ser jag en framhjulsdriven, lite som en cruzbike. jag har alltid tänkt att framhjulsdriven måste vara enklare och bättre, men om zimin gått över till bakhjulsdrift måste det finnas ett skäl? (mina webbsökningsfärdigheter gick bet.)

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Ser ut som han återhämtat sig hyggligt. Passerade TS8 på några minuter sämre tid än ledaren bland damerna, Goldstein, och som trea bland herrarna.

Raskast till TS8 var danske Hansen, knappt två timmar före amerikanen Newsholme som i sin tur var knappt två timmar före Pattinson.

Som jag förutspådde kom SanPietro inte i mål. DNF redan efter TS2. Detsamma gjorde f.ö. även Schemmel.

Avståndet mellan damerna vid TS7 (Vaccaroni har inte kommit till TS8 ännu utan har knaptp 10 miles dit) var 4.41.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Ser f.ö. ut som Pattinson passerat Newsholme. Enligt trackingen är han i alla fall före på vägen och med lägre startnummer borde han ha startat efter Newsholme. Ledande Hansen ligger ca 6 mil längre fram.

Mikva

Aktiv medlem
Race Across America 2021
gissar vilt med noll koll: för att synas bättre på vägen?

jag måste säga att det där var ett av de snyggare liggcykelekipage jag sett. är det någon som vet hur zimin ställer sig i frågan framhjuls- eller bakhjulsdrift? bilden ovan på bakhjulsdriven cykel verkar vara från 2016 och på tidigare bilder ser jag en framhjulsdriven, lite som en cruzbike. jag har alltid tänkt att framhjulsdriven måste vara enklare och bättre, men om zimin gått över till bakhjulsdrift måste det finnas ett skäl? (mina webbsökningsfärdigheter gick bet.)
Kan för lite om liggcyklar för att tillföra något eller spekulera.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Klippiga bergen väsentligen passerade för hela startfältet.

Just nu är Leah Goldstein i ledningen och den enda cyklist som passerat TS28. Mark Pattinson är mitt emellan TS27 och TS28 och hade till TS27 tagit på sig knappt två timmar mer än Goldstein (avståndet mellan TS27 och TS28 är bara 34 miles).

Bakom Pattinson är det en stor lucka till Newsholme som ligger trea på vägen men fortfarande har 14 miles till TS25 och ligger ca 22 mil bakom Pattinson.

Danske Hansen som tidigare ledde verkar vara helt off course och inte på cykeln. Vet inte närmare vad som hänt där.

Zamboni har f.ö. brutit (efter TS8) så tre av tolv startande har brutit och Hansen verkar det väldigt osäkert med.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Goldstein har som enda deltagare passerat TS32. Detta på 6.17.48. Om man vill ha en hint om vad det kan bli för sluttid så passerade Strasser i sitt rekordlopp 2014 TS33 (7 miles längre dit då än till TS32 i år) på 4.6.28. Goldstein är alltså 2.11.20 långsammare. Med tanke på att Strasser då landade på strax under 7.16 är rimligen alla chanser till sub-10 tid ute även om Strasser mattades lite. Jag skulle kunna tänka mig att det snarare kanske drar iväg upp över 11 dygn.

Pattinson är fortsatt tvåa och passerade TS31 på nästan tre timmar sämre tid än Goldstein.

Dansken Hansen har nu officiellt DNF på sitt namn efter TS21. Även den andre dansken, Landsmann verkar ligga lite pyrt till då han bara nått TS22 än så länge och med nuvarande fart kommer han inte att vara i närheten av att greja maxtiden. Har inte alls räknat på det men misstänker att reptiden vid Mississippifloden kommer att bli tuff.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Pattinson har passerat Goldstein och var först till TS35 (passagen av Mississippifloden). Till TS34 var Goldstein fortfarande raskast, 12 min snabbare än britten. Goldstein har f.n. 8 miles till TS36. Luckan fram till Pattinson, som har 11 miles till TS36, är 45 miles på vägen.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Reptiden vid TS35 är 8 dygn resp. 8 dygn 16 timmar för damer och herrar >= 60.

Om man tittar på de bakom de två i täten så krävs följande baserat på senast passerade TS:

20.20 på 206 miles för Newsholme:
14.37 på 206 miles för Trout
18.09 på 255 miles för Davies-Hughes
37.01 på 381 miles för Vaccaroni
14.14 på 479 miles för Moore
18.45 på 556 miles för Landsmann

Moore och Landsmann har ingen chans alls att nå reptiden och även om de skulle (få) fortsätta kan jag inte se att de skulle kunna komma att greja maxtiden. Även Trout och Davies-Hughes har rätt jobbiga lägen.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Detta är inte avgjort på långa vägar. Pattinson fortsatt först på vägen men det är nu bara 20 miles bak till Goldstein då de avverkat drygt 2400 miles och befinner sig mellan TS40 och TS41 i östra Indiana.

Landsmann och Moore har DNF:at sen senast vilket gör att sex av tolv startande fortsatt är kvar i loppet.

Angående reptiden vid TS35 så har den kontrollen passerats på följande tider:

7:22:24 - Newsholme
8:03:45 - Davies-Hughes
8:04:02 - Trout

Vaccaroni har fortsatt inte nått TS35. Passerade enligt resultattavlan TS34 på 8:13:24. Med 72 miles till TS35 kommer hon inte att klara reptiden på 8.16. Å andra sidan var ju både Davies-Hughes och Trout över sin reptid på åtta dygn och verkar ju fått fortsätta så vi får väl se. Som lite extra kryddning syns Vaccaroni inte på trackingen f.n. så det är oklart exakt var hon håller hus.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
En liten avstämning på lördagkvällen.

Mark Pattinson bröt efter TS43 p.g.a. skada. Från hans egen sida:

Mark’s 2021 RAAM effort has ended in Ohio. We watched him make every effort to complete the race but ultimately the reoccurrence of a past injury made further progress non-negotiable. It is with sadness and a stiff upper lip that we announce that Mark’s RAAM will result in a DNF this year.

Leah Goldstein är nu i en klar lednign och har precis nått TS51 på 11 dygn sånär som på 44 minuter. Hon har 54 miles kvar och kommer att vinna RAAM 2021 om inget katastrofalt inträffar.

Tvåan, Erik Newsholme, passerade TS48 för ca en timme sedan. Han har 182 miles kvar och har i runda slängar ett dygn på sig.

Trea är Michael Davies-Hughes som passerade TS47 för en halvtimme sedan. Han har 233 miles till mål.

Både Newsholme och Davies-Hughes bör ha goda möjligheter att greja maxtiden på 12 dygn.

Slutligen har Dorina Vaccaroni 15 miles kvar till TS43. Med 495 miles och i runda slängar 45 timmar på sig lär det bli en tuff uppgift då hon har att betvinga Appalacherna på vägen till mål. För att inse hur tufft det är kan nämnas att Strasser i rekordloppet 2014 hade ca 38 timmar på den sträckan. Tidsstationerna låg annorlunda då så det är lite skattning inblandat, men det bör vara i de krokarna i alla fall.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Goldstein i mål på 11:03:03. Det är den längsta tid en segrare tagit på sig i loppets historia. Tidigare rekordet var från 1983 då Lon Haldeman i loppets andra upplaga höll på i 10:16:29. Loppet var det året f.ö. det längsta någonsin med 3170 miles att jämföra med årets 3038 miles. Sen är det nog svårt att jämföra då jag tror att bansträckningen på den tiden var rätt annorlunda.

Det är också en historisk upplaga på åtminstone två andra sätt. Det är första gången en dam är raskast och det är första gången en segrare kommer från Asien. Tidigare har det varit 21 europeiska, 15 (nord)amerikanska och 2 australiensiska/oceaniska segrar.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Bra med variation i toppen, men fy sjutton vilken skillnad i tid mot maskinen Strasser och några av de andra värstingcyklisterna tidigare år. Sätter deras sinnessjuka prestationer ännu mer i perspektiv.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Om man ska vara ärlig var det nog inte bara ett väldigt litet startfält i år utan också ett ganska svagt vad det gällde toppen, i alla fall bland herrarna.

Sen har jag för mig att solo-RAAM minskat vad gäller deltagare även före covid-eländet. Blir intressant att se vad som händer kommande år.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Newsholme in som tvåa på 11.20.28 och Davies-Hughes som trea på 11.22.16.

Vaccaroni passerade TS46 på 11.21.04, vilket innebär att hon har precis under ett dygn på sig att klara av loppets sista 289 miles.

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2021
Epilog:

Vaccaroni nådde TS50 (98 miles från målet) på 12:22:19, d.v.s. över maxtiden på 12:21:00 och DNF:ade därmed.

Så totalt var det bara 3 av 12 startande som blev Official Finisher 2021.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer