Racer med ~30mm däck vs värmländsk landsväg (oljegrus)

Nito

Aktiv medlem
Skulle uppskatta lite råd/erfarenheter kring landsvägskörning med racer på lite grövre asfalterade vägar. I de trakter jag bor i Värmland finns gott om landsvägar med oljegrus-belägg. Det fungerar hyfsat med min pendlar-gravelbike á la XXL tack vare 40mm däck men när jag luftade min gamla dedikerade Zwift-racer med 23mm däck så var det en allt annat än trevlig upplevelse.

Letar just nu aktivt efter en begagnad lite finare sommarcykel runt 20k för lite mer fartfyllda åkturer. Gillar utseendet på aero-racers men är samtidigt lite orolig för komforten. Jag vet att aero ofta är lite styvare och mer vibrationskänslig. Samtidigt har jag bara erfarenhet från billiga aluminiumcyklar så kanske inte blir någon direkt förlust? Nya standarden på däck verkar ju vara runt 28mm däck och helst tubeless vilket verkar ge signifikant skillnad mot 23mm. Men hur stor är skillnaden mellan 28mm och fetare (om än lågbudget schwable g-one) däck på 40mm? Det lättaste svaret är väl att skaffa ytterligare en gravelbike fast mer high-end, men om man gärna vill ha en landsvägsracer och är lite begränsad av budget och utbudet på begagnat-marknaden?

NLC

Aktiv medlem
Det beror väl på hur lågt tryck du är villig att köra i/med/på 28-30 mm däck. Jag tycker det låter ganska överdrivet med en "gravel" för oljegrusbeläggning då jag kör vanlig racer (GP5000 25/28 mm) även på obelagd väg och tycker allroundern klarat även traktorväg/sprängstenspartier med 32 mm (GP5000TL) även om det såklart känns tryggare med 40 mm (G-One Allround Liteskin).

ejma

Aktiv medlem
Tankbeläggning (=oljegrus) brukar sätta sig inom 1 år. Alla mindre landsvägar i stockholmsområdet får numera tankbeläggning. De vägar som används för klubbrace har oftast tankbeläggning.
Det verkar användas lite olika storlek på gruset. Vissa vägar känns helt okej efter borstning medans andra är riktiga brusmattor den närmsta tiden.
Jag kör 25 mm TL och märker ingen större skillnad på brusdämpning mot min monstergravel som rullar på 2,2". Märker inte heller någon större skillnad i brusdämpning vid lägre tryck. Om vägen har väldigt mycket sprickor och hål hjälper lägre tryck.

23 mm däck på smalfälg är klart stummare än 25 tl (på normalbreda tl fälgar).

Fetare däck känns säkrare på vägar med mycket lösgrus.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag kör 30 mm Schwalbe Pronånting slanglöst med ugf 4 bar, lite mindre fram, lite mindre bak, på skånska landsvägar av skiftande kvalitet. Går bra på sportgrus med.
Vet jag om att det blir grus och stig tar jag gruscykeln med 47 mm däck.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag kör 30 mm Schwalbe Pronånting slanglöst med ugf 4 bar, lite mindre fram, lite mindre bak, på skånska landsvägar av skiftande kvalitet. Går bra på sportgrus med.
Vet jag om att det blir grus och stig tar jag gruscykeln med 47 mm däck.
+1 på det. Blir det mycket grus tar jag graveln med 47'or, men bättre grusvägar funkar bra med den andra cykeln som har GP5000, 28mm fram och 32mm bak. Kör också ca 4 bar. Sen skiljer det mycket mellan grusvägarna... tvättbrädevägar är inte speciellt kul med 47'orna heller.

Bengt-re

Aktiv medlem
+1 på det. Blir det mycket grus tar jag graveln med 47'or, men bättre grusvägar funkar bra med den andra cykeln som har GP5000, 28mm fram och 32mm bak. Kör också ca 4 bar. Sen skiljer det mycket mellan grusvägarna... tvättbrädevägar är inte speciellt kul med 47'orna heller.
Du behöver en annan gaffel bara.

glitch

Aktiv medlem
Var inte rädd för aeroracers - kör allt med min Systemsix utan problem. Med 28or är den riktigt bekväm. Sen finns ju modeller som Supersixen som inter utpräglade aerohojar men ändå med betydlig aeroprofil, grymt allround.

RockyRider

Aktiv medlem
Andra hjul på grushojen och 30-32 mm däck så blir det en bra lvg-hoj även på sämre asfalt/oljegrus!

Fredrik S

Aktiv medlem
Inga problem med att det blir svampigt när ni står upp och trampar med så lågt däcktryck?

Nito

Aktiv medlem
Tack alla! Känner mig tryggare i beslutet att investera i en racer nu. Kollat lite på Merida Reacto. Riktigt tjusiga enligt mig. Kommer upp en del 2019 och uppåt för cirkus 25k. Ingen i mina trakter och storlek tyvärr. Värd de pengarna eller är det hoppfulla ägare som försöker kränga till överpris i Covid-tider?

Någon annan aero-cykel I den prisklassen jag bör hålla utkik efter?

-Andy-

Aktiv medlem
Prioriterar du komfort kan du alltid kika på Trek Domane eller Specieliazed Roubaix. Båda är snabba (hyfsat aero och vinner tävlingar på högsta nivå) och bekväma landsvägscyklar (styva och med bra dämpning).

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Prioriterar du komfort kan du alltid kika på Trek Madone eller Specieliazed Roubaix. Båda är snabba (hyfsat aero och vinner tävlingar på högsta nivå) och bekväma landsvägscyklar (styva och med bra dämpning).
Fast är det en Trek måste den vara röd. Självklart egentligen, men bara så att ingen råkar begå någon fatalt misstag

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Prioriterar du komfort kan du alltid kika på Trek Madone eller Specieliazed Roubaix. Båda är snabba (hyfsat aero och vinner tävlingar på högsta nivå) och bekväma landsvägscyklar (styva och med bra dämpning).

Förutom Madone har Trek dessutom Domane, som är mer lik Roubaix i cykeltyp.

Själv skulle jag gärna ha en Madone i lila:

1627754534011.png

Nito

Aktiv medlem
De har en lila inne på Trek Store i gbg, den är så satans snygg!
Skulle ljuga om jag sa att den inte är lite porrig. Trots att den inte är röd.

Den tilltänkta cykeln kommer hängas upp på väggen i vardagsrummet på lägenheten, så utseende > vikt och groupset i det här fallet. Vore lite tråkigt om den vägde mer än min gravelbike på 10kg dock. Samt minimum 105 för peace of mind vid eventuella uppgraderingar.

Den som väntar på något gott...

Bengt-re

Aktiv medlem
Skulle ljuga om jag sa att den inte är lite porrig. Trots att den inte är röd.

Den tilltänkta cykeln kommer hängas upp på väggen i vardagsrummet på lägenheten, så utseende > vikt och groupset i det här fallet. Vore lite tråkigt om den vägde mer än min gravelbike på 10kg dock. Samt minimum 105 för peace of mind vid eventuella uppgraderingar.

Den som väntar på något gott...
Bara Cinelli tillåts lila!

IMG_20200803_152405_848.jpg
IMG_20190721_152543_371.jpg
IMG_20200405_151218_254.jpg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer