Racer till VR sub9 - Hjälp sökes

Blind Medvind

Ny medlem
Hej alla glada!

Jag ska cykla Vättern sub9, så nu måste jag byta ut min MTB mot en racer. Men vad ska jag köpa?

Budget? Så billigt som möjligt.

Bockstyre, aluminiumram, kolfiber gaffel, shimano växelsystem... Alla är ju likadana.

tmalm

Aktiv medlem
Kolla fjolårsmodeller av fultyskar som Cube och radon tex.
Då kan du hitta ultegrautrustade hojjar eller iaf med 105.

/T

nisseson

Aktiv medlem
För att cykla runt pölen under 9 timmar behöver du en bra men inte särskilt avancerad landsvägscykel skulle jag säga. Om du inte kört landsvägscykel förut så skulle jag rekommendera att köpa i butik så du kan prova storlek.

Den här https://www.xxl.se/white-white-rr-pro-16-landsvagscykel/p/1118210_1_style tycker jag verkar prisvärd. Tycker du att det blir för mycket pengar över så sälj hjulen och köp några bättre (mer aero) begagnade. Här är ett exempel från happys köp&sälj (inte min annons): http://happyride.se/annonser/ad.php?id=11723

Plocka på dig ett enkelt par bibs, cykeltröja etc om du inte har det. Ska man snitta 34-35km/t så börjar det bli intressant att inte ha allt för bylsiga kläder av luftmotståndsskäl. Har du raceiga spd-skor så kör med dem (det gör jag). Jag gissar att du har hjälm, pump, miniverktyg, vattenflaskor o.dyl. sen mtb-tiden.

Lycka till!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det viktiga är att du TS sitter bra på cykeln, nästan vilken välskött racer som helst klarar sub 9 i sällskap med en vettig grupp.

emmer

Ny medlem
Adam K sa:
Det viktiga är att du TS sitter bra på cykeln, nästan vilken välskött racer som helst klarar sub 9 i sällskap med en vettig grupp.
+1
Skit i vad för växlar det är och bry dig mer om sadel/stolpe, styre/tapp/linda och hjul/däck.

Edarion

Aktiv medlem
Eller krånglar men inte så mycket... Jag har en stålracer med lappar kvar sedan förra ägaren. Han var visst runt på 9h med den...

Krävs knappast materialdoping för är klara det om man lagt grunden i träningsväg och åker i bra klunga.

Blind Medvind

Ny medlem
Edarion sa:
Eller krånglar men inte så mycket... Jag har en stålracer med lappar kvar sedan förra ägaren. Han var visst runt på 9h med den...

Krävs knappast materialdoping för är klara det om man lagt grunden i träningsväg och åker i bra klunga.
Det glädjer mig att höra! =)

Lite slantar kommer jag nog lägga på material för att ge mig själv en rimlig chans att klara målet men också för att göra träningen inför VR roligare.

Någon som har en känsla för vad vi pratar i "tidsvinst" för en racer för 20k vs en beg. på 4k? Är 20 min en rimlig uppskattning?

emmer

Ny medlem
Blind Medvind sa:
Någon som har en känsla för vad vi pratar i "tidsvinst" för en racer för 20k vs en beg. på 4k? Är 20 min en rimlig uppskattning?
En 20k som du sitter illa på är troligen 75-125 minuter långsammare än en 4k som du sitter bra på.

Jeppe_E

Aktiv medlem
Tidsvinsten ligger i hur aerodynamisk din cykel och dina hjul är, samt vilka däck du använder.

Det handlar om att ta hand om den effekt du stoppar in på bästa sätt. Det är även viktigt med att hamna tillsammans med andra som har samma mål. En effektiv klunga kommer att göra det betydligt lättare för dig.

ohellstrom

Aktiv medlem
Adam K sa:
Exakt. Man ska ju bara trampa i pedalerna. Har hört att en gammal stålram kan vara ganska snabb över lite längre distanser ;)

Foss

Aktiv medlem
Jag åkte runt bekvämt på min Canyon Endurace 8 med nästan inget drop mellan sadel och styre. Har man inte högre ambition än sub nio tror jag inte aerodynamiken spelar så stor roll(eller så har jag blivit väldigt aero av en slump). Köp en cykel du åker bekvämt på och cykla mycket innan. Jag såg många mot slutet som såg ut att vara stela i axlar och nacke, jag var helt obrydd i den delen av kroppen. Komfortracer är kanon :)

NickPick

Aktiv medlem
Aeromässigt spelar väl cykeln in ungefär 15%, resten cyklisten? :)

Hjul tycker jag gör stor skillnad.

Blind Medvind

Ny medlem
För att sammanfatta era tips i sin enkelhet.
- De flesta cyklarna klarar man VR Sub9
- Anpassa cykeln efter din kropp

Behöver jag anpassa mer än själva RAMSTORLEKEN vid köp. Är inne på att köpa en beggad racer och tänker mig att allt utom ramens storlek går att justera i efterhand. Rätta mig om jag har fel!

GoranS

Aktiv medlem
Det bästa är väl om du hittar så rätt som möjligt storleksmässigt. Att justera i efterhand innebär ju typiskt inköp av nya delar vilket frestar på budgeten. I princip kan man ju t.o.m. byta ram om den är i fel storlek. Känns dock som "extrem överkurs". Snart (nu?) kan det också börja bli dags att titta på reapriser på årets modeller.

Har f.ö. för mig att jag gjorde min bästa VR-tid (en bit under 9h) på min första racer (instegsaluminiumram och 105-komponenter av årgång 2002).

Blind Medvind

Ny medlem
GoranS sa:
Det bästa är väl om du hittar så rätt som möjligt storleksmässigt.
Självklart, jag tänker inte försöka leta fram en missanpassad racer. Men vad letar jag efter? Har inga preferenser, mina kroppsmått kommer få styra.

183 cm, 87,5 cm benlängd/grenmått.

Medlemmar (183 cm) på Happyride ligger på 54-58, många som säljer cyklar verkar också ligga i det spannet. De lite mer seriösa sidorna verkar dock ligga 58-60.

Merida, Storlekstabell - 54
XXL, Storleksguide - 54
Cykelhuset, storlek - 55
Giant, frame size - M-M/L
Bike- 56
Scott, Size Chart - L
Edinburghbicle - 57
Specialized, Bike size - 58
Evanscycles - 58
Rosebikes - 58
Smartcyklar, Ramstorlek - 59
Ebicycles, Bike Size Calc. - 60 cm
Competitivecyclist, Fit Calc. - 60 (Seat Tube Range CT)
Icebike, Bike Frame Size - 60 cm

Lite info jag snappat upp (rätt eller fel?):
- Mindre strl ger en mer atletisk sittställning, större strl. ger en mer avslappnad sittställning.
- Sadelhöjden ska vara 0,887xGrenmåttet (77,6 cm)

izar

Aktiv medlem
En 60:a till någon som är 183cm är inte seriöst. Titta på en 56:a, bättre att den är lite åt det mindre hållet än större.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag är 183 och kör på 56a. 60 är nog ganska stort för dig.

För länge sedan hade jag en 58 lvg, men den var väl stor - den fungerade med 70mm stam, men kändes lite udda i styrningen då. Styret hamnade också aningen högt och med rak stam och långt styrrör gick det inte åtgärda. Visst fungerade det, men kändes lite för stort.

Du har inte möjlighet att prova någon cykel i lugn och ro för att skaffa dig en känsla för vad som passar?

Stervelo

Aktiv medlem
Som eketjall skrev:
https://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-sl-2000-bike-now/aid:821369?bikevariantchanged=821337

Jag hjälpte en polare att köpa en sån, första racern. Jag har cyklat på den, galet fin för de pengarna.
Bra ram, styv och fin. Hjulen är en gnutta tråkiga men inte dåliga.

Du SKA ha en 55 eller 53 i den.
Det skiljer bara 4 mm i reach, så det kan du skita i mer eller mindre.
Däremot skiljer det 15 mm i stack. 56an är 561 i stack, det kan, om du har "normala" armar, ge problem att få en aero sittställning.
Med 53an får du 545 i stack. 57an fungerar i reach, men blir touringhög fram för dig. Om du har normal längd på armar.

Jag är 189 lång, 89,5 gren, vill ha max 570 i stack. Nu kör jag det, 570, med styrstammen slammad och en låååg dustcap, under 5 mm.
Jag "tror" jag har ganska normal armlängd. Men när jag cyklar med snabba cyklister då sitter jag mest eller bland de mest aero cyklisterna. Inte extremt på något sätt, men många sitter väldigt upprätt vilket jag inte förstår, när det ska cyklas snabbt.

Du står för 80% av vindmotståndet, så sitt aero om du ska cykla fort.

700c

Ny medlem
Har en Bianchi Impulso från årsskiftet, storlek 55cm. Om du bor i Göteborg är du välkommen att prova den, tänkte sälja den ändå till förmån för touringhoj.

evo

Aktiv medlem
Mina två ören är att det absolut viktigaste är att du sitter bra, något kilo hit eller dit är skit samma. Har själv cyklat runt på sub-9 på en gammal stålis med 7-delat. Och jag är en rätt medioker cyklist.

Ännu viktigare är andra saker, typ var utvilad, ha en välfungerande cykel, och, släpp inte klungan:-)

Med det sagt så tycker jag du ska ha en caad-12. Coolare alucykel finns inte.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer