Racercykel med styre för mer ergonomisk sittställning?

Bengt-re

Aktiv medlem
Nu har jag bara testat dessa i smalt utförande (26 mm) men särskilt "bra grejer " skulle jag inte vilja kalla dem. Stumma och stötiga även med låga tryck och rullar trögt. Jag har inte testat Rene Herse men lvg-däck som GP4000 eller Vittoria Open Corsa är i en helt annan klass.
Kanske är GravelKing ett bättre däck i bredare versioner.
Jag har kört några (32?) Breda släta och de var trevliga. Har sedan dess kört Jack Brown blue till stor belåtenhet under ganska många år. Billiga, rullar bra, punkar inte så lätt och slitstarka. Ganska snygga med tan wall dessutom.

vattenflaska

Aktiv medlem
Haha, roligt att se ett så engagerat forum måste jag säga! Många frågor som behandlats i den här tråden nu.
Får se vad för par däck jag väljer, måste nog läsa på lite mer först. Men slicks kanske är att föredra ändå då om det iaf funkar hyfsat på grus då jag misstänker att åtminstone 75 % av cyklingen kommer att vara på asfalterade vägar

Som läget är iaf la jag ett bud på 12k för Domane 4.3 Disc från 2016 (han begärde från början 15k). Men det gick han inte med på, även om han verkar kunna tänka sig att pruta en del iaf.
Får höra imorgon vad han säger. Är mer sugen på 4.3an då den har kolfiber och isospeed runtom och bra komponenter. Dessutom är den snygg och hyfsat lätt.

Domane ALRn är ful, lite tyngre och har sämre komponenter än vad jag redan har på min nuvarande cykel men det följer å andra sidan med dyrare cykeltrainer samt cykeldator med sensorer. Dessutom perfekta mått. Har gett ett bud på 12k på det paketet med.

Så skulle kunna vara taktisk och köpa den senare och använda cykeln tills jag tröttnar, behålla trainern (då det ändå är nåt jag annars kommer köpa till hösten/vintern) och sedan uppgradera till nåt jag verkligen vill ha.. Eller helt enkelt köpa det som känns roligast, dvs 4.3an...

-Andy-

Aktiv medlem
Så skulle kunna vara taktisk och köpa den senare och använda cykeln tills jag tröttnar, behålla trainern (då det ändå är nåt jag annars kommer köpa till hösten/vintern) och sedan uppgradera till nåt jag verkligen vill ha.. Eller helt enkelt köpa det som känns roligast, dvs 4.3an...
Köp den du gillar mest. En cykel som är taktiskt rätt, men som inte känns rätt kommer du med sannolikt använda mindre än en cykel du gillar. Det är så pass lite prisskillnad att jag tycker du ska satsa på cykeln som spontant gillar mest i det här läget.

C-dale

Aktiv medlem
På grusvägar som övergår i skogsväg är det trevligt med lite mönster på framdäcket så man slipper framhjulssläpp i minsta pöl.

mao

Aktiv medlem
Jag har kört några (32?) Breda släta och de var trevliga. Har sedan dess kört Jack Brown blue till stor belåtenhet under ganska många år. Billiga, rullar bra, punkar inte så lätt och slitstarka. Ganska snygga med tan wall dessutom.

Det är ju inte alls omöjligt att de har olika egenskaper i olika bredder och att de funkar bättre i de större versionerna. Många tycks ju vara nöjda med dem.
Egen favorit i storlek kring 30 är annars Challenge Strada Bianca.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det är ju inte alls omöjligt att de har olika egenskaper i olika bredder och att de funkar bättre i de större versionerna. Många tycks ju vara nöjda med dem.
Egen favorit i storlek kring 30 är annars Challenge Strada Bianca.
Det finns faktist rätt många både bra och dåliga däck. Lite bredare däck förefaller vara lättare att lyckas med.

vattenflaska

Aktiv medlem
Så liten update: kunde tyvärr inte komma överens om pris med säljaren av Domane 4.3an jag kikade på och nu är den såld.

Har dock fått ett erbjudande om 13000 kr för den andra Domanen jag funderade på. En ALR från 2017 i nyskick. Storlek 62 skulle passa perfekt tror jag och dessutom ingår en cykeltrainer.

Vet dock inte om det är värt det då det inte riktigt är den cykel jag vill ha. Helst hade jag köpt en SL 5 med ett par år på nacken.. Å andra sidan kanske den skulle funka bra (så tung är den inte och vet inte hur mkt sämre Tiagra känns än 105) och nåt bättre kanske inte dyker upp.
Så är lite velig just nu..

nisseson

Aktiv medlem
Så liten update: kunde tyvärr inte komma överens om pris med säljaren av Domane 4.3an jag kikade på och nu är den såld.

Har dock fått ett erbjudande om 13000 kr för den andra Domanen jag funderade på. En ALR från 2017 i nyskick. Storlek 62 skulle passa perfekt tror jag och dessutom ingår en cykeltrainer.

Vet dock inte om det är värt det då det inte riktigt är den cykel jag vill ha. Helst hade jag köpt en SL 5 med ett par år på nacken.. Å andra sidan kanske den skulle funka bra (så tung är den inte och vet inte hur mkt sämre Tiagra känns än 105) och nåt bättre kanske inte dyker upp.
Så är lite velig just nu..
Jag vågar säga att du kommer inte känna skillnad på Tiagra mot 105 om de är välinställda.

vattenflaska

Aktiv medlem
Frågan är nog mest om du vill ha en cykel nu eller senare nån gång.
Jo så är det ju. Men jag vet inte om jag kommer att tycka att det är så roligt att cykla på en cykel som inte känns helt rätt, eller snarare med tanken i bakhuvudet att jag skulle kunna ha något bättre (lite OCD). Å jag kan ju fortfarande cykla på min nuvarande även om jag får lite ont.

Nu kollar jag lite på den här också, verkar vara riktigt fin cykel!

Nån som har åsikter om den?

Stack är 642 och reach 398 så det skulle antagligen funka. I kolfiber och med Ultegra. Vet dock inte om Zertz vibrationsdämpare är något att ha eller om det går att jämföra med Isospeed som jag är rätt nyfiken på (avskyr att cykla på dålig asfalt pga vibrationerna i armarna). Dessutom endast plats för 28 mm däck om jag fattat rätt så nå mycket grusväg lär det ju inte bli.
Kanske ska man vänta lite till, haha..

DanielS

Aktiv medlem
Jo så är det ju. Men jag vet inte om jag kommer att tycka att det är så roligt att cykla på en cykel som inte känns helt rätt, eller snarare med tanken i bakhuvudet att jag skulle kunna ha något bättre (lite OCD). Å jag kan ju fortfarande cykla på min nuvarande även om jag får lite ont.

Nu kollar jag lite på den här också, verkar vara riktigt fin cykel!

Nån som har åsikter om den?

Stack är 642 och reach 398 så det skulle antagligen funka. I kolfiber och med Ultegra. Vet dock inte om Zertz vibrationsdämpare är något att ha eller om det går att jämföra med Isospeed som jag är rätt nyfiken på (avskyr att cykla på dålig asfalt pga vibrationerna i armarna). Dessutom endast plats för 28 mm däck om jag fattat rätt så nå mycket grusväg lär det ju inte bli.
Kanske ska man vänta lite till, haha..
Bredare däck borde ju dämpa vibrationer bättre än något inbyggt i ramen?

vattenflaska

Aktiv medlem
Bredare däck borde ju dämpa vibrationer bättre än något inbyggt i ramen?
Jo där har du ju en poäng förstås. Ska dock gå att klämma dit 30 mm påstås det om man kan acceptera lite mindre avstånd till gaffeln.
Men jag vet inte jag, vill ju gärna kunna åka problemfritt på grusväg så kanske ska avvakta ändå.

vattenflaska

Aktiv medlem
Det kommer alltid finnas något som är lite bättre.
Jo så är det ju. Men det jag vill ha i en cykel just nu är komfortabel sittställning, plats för breda däck, dämpning fram och bak och gärna ram i kolfiber och bra växelsystem. Skulle jag ha det skulle jag vara nöjd. Tänker att en Domane eller en senare Roubaix skulle passa.

Trim

Aktiv medlem
Som jag ser det kan man göra som för vinkla om styret uppåt eller vända på ett på det sättet får man från raser liggande till rak sittande så gjorde far och mor på sina cyklar men går ju inte om styre och styrstam är fasta.

vattenflaska

Aktiv medlem

vattenflaska

Aktiv medlem
Du kan ju sätta upp en bevakning på Domane här på Köp&Sälj: Bevakningar
Tips: Du kan ha flera bevakningar, tex både Kompletta Cyklar och Ramar + dubbla för Roubaix (+ fler?)
Ahaa, det är så folk gör alltså. Det hade jag missat. Tack igen!

Får bli en bevakning på Domane, Roubaix, Checkpoint, Diverge, gravel.. tips på nån fler?

vattenflaska

Aktiv medlem
Har du kollat på ngn av sidorna med geometrisammanställning, jag har inte sparat länkarna men heter inte åtminstone en ngt med Bike Insights?
Förhoppningsvis kan ngn annan posta rätt länk(ar)!

Tack! Men oj kollade under Endurance å där fanns ju otroligt många.. svårt att veta vilka som har chans att dyka upp på Blocket men får plöja igenom listan efter de jag känner igen iaf.

vattenflaska

Aktiv medlem
Nu har jag tittat ut en cykel jag hoppas ska funka!

Har pratat med säljaren och jag får den för 12500 kr inkl tre par däck.
Storlek 61 med stack på 662 mm och reach på 392 mm, borde åka riktigt bekvämt på den!
Aluminium och lite tung på typ 10,5 kg tyvärr. Tydligen ska hjulen vara rätt tunga så kanske blir att byta ut dem isf, nån hade tjänat ett helt kilo på det. Hoppas bara det går att hitta billiga begagnade för annars skulle det inte riktigt kännas värt det.
Ingen dämpning bak heller men undrar om det inte ska gå att köpa en ny sadelstolpe som har nån typ av dämpning?
Hoppas också att mekaniska bromsarna ska duga..

-Andy-

Aktiv medlem

Storlek 61 med stack på 662 mm och reach på 392 mm, borde åka riktigt bekvämt på den!
Aluminium och lite tung på typ 10,5 kg tyvärr. Tydligen ska hjulen vara rätt tunga så kanske blir att byta ut dem isf, nån hade tjänat ett helt kilo på det. Hoppas bara det går att hitta billiga begagnade för annars skulle det inte riktigt kännas värt det.
Ingen dämpning bak heller men undrar om det inte ska gå att köpa en ny sadelstolpe som har nån typ av dämpning?
Nya hjul kommer göra stor skillnad. Jag bytte hjul på min Diverge och hojen blev till en raket. Det är otroligt vad 1 kg kan göra när det kommer till roterande vikt.

vattenflaska

Aktiv medlem
Nya hjul kommer göra stor skillnad. Jag bytte hjul på min Diverge och hojen blev till en raket. Det är otroligt vad 1 kg kan göra när det kommer till roterande vikt.
Jaha där ser man! Vad bytte du till för hjul om man får fråga?
Är det nåt speciellt man behöver vara uppmärksam på när man köper hjul eller passar alla road/gravel-hjul?

Bengt-re

Aktiv medlem

Du klarar dig nog utan dämpning. Att justera lufttrycket ger lite dämpning. Fattar inte vad det är som väger bara - min skivbromsade stålpendlare med skärmar väger mindre. Visst gillar folk olika men 48/32 och 11-34 på en asfaltscykel i sverige?

Men vad tusan - det går ju att cykla på även om jag hade fått krupp av utväxlingen. TRP bromsarna är bra när de är nya, men de tappar kraften med åren. Byt ok i tid så att du inte står där med akut bromsbehov och slitna ok. Det kan göra ont (talar av bitter erfarenhet).

vattenflaska

Aktiv medlem
Du klarar dig nog utan dämpning. Att justera lufttrycket ger lite dämpning. Fattar inte vad det är som väger bara - min skivbromsade stålpendlare med skärmar väger mindre. Visst gillar folk olika men 48/32 och 11-34 på en asfaltscykel i sverige?

Men vad tusan - det går ju att cykla på även om jag hade fått krupp av utväxlingen. TRP bromsarna är bra när de är nya, men de tappar kraften med åren. Byt ok i tid så att du inte står där med akut bromsbehov och slitna ok. Det kan göra ont (talar av bitter erfarenhet).

Vet inte vad vikten på 61 cm ligger på men hade lite fel verkar det som, här https://www.cyclingabout.com/2019-specialized-diverge-light-touring-bikes/ påstår de att en 54 väger 9,8 kg. Hjulen ska iaf väga över 2 kg styck så där går det förhoppningsvis att kapa en del, om jag lyckas hitta ett begagnat par till överkomligt pris.

Men det där med utväxlingen hade jag inte uppmärksammat alls! Kan det bli ett riktigt irritationsmoment alltså.. På min Radon är det 50/34 och 11/25, tycker utväxlingen på den är toppen.
Kassett borde väl inte vara alltför svårt eller dyrt att byta dock, om det skulle funka mindre bra??

DanielS

Aktiv medlem
Vet inte vad vikten på 61 cm ligger på men hade lite fel verkar det som, här https://www.cyclingabout.com/2019-specialized-diverge-light-touring-bikes/ påstår de att en 54 väger 9,8 kg. Hjulen ska iaf väga över 2 kg styck så där går det förhoppningsvis att kapa en del, om jag lyckas hitta ett begagnat par till överkomligt pris.

Men det där med utväxlingen hade jag inte uppmärksammat alls! Kan det bli ett riktigt irritationsmoment alltså.. På min Radon är det 50/34 och 11/25, tycker utväxlingen på den är toppen.
Kassett borde väl inte vara alltför svårt eller dyrt att byta dock, om det skulle funka mindre bra??
Jag hade iof gärna haft 48/32 och 11/34 på min racer, har 50 fram och använder aldrig 11 och 13-kuggarna på kassetten, hade gärna haft ett par lägre växlar än 34/28 om jag ska cykla värre backar än de som finns i sthlm.

Ska du byta till en 11/25-kassett måste du antagligen byta bakväxel.

vattenflaska

Aktiv medlem

Jag hade iof gärna haft 48/32 och 11/34 på min racer, har 50 fram och använder aldrig 11 och 13-kuggarna på kassetten, hade gärna haft ett par lägre växlar än 34/28 om jag ska cykla värre backar än de som finns i sthlm.

Ska du byta till en 11/25-kassett måste du antagligen byta bakväxel.

Har inte så mkt branta backar häromkring och även i de brantaste har jag aldrig känt behov av någon lättare växel. Så skulle inte vilja offra jämnare växlar mot ett par lägre..
Om jag byter till en lite högre då, skulle det funka utan att byta bakväxel då? Typ en sån här: https://happyride.se/annonser/kassett-shimano-ultegra-6800-11-28-11s.185261/

Sen ang det här med hjulen så måste jag läsa på lite mer tror jag.. är det verkligen värt uppåt 4000 kr för att tappa typ 0,5 - 1 kg, även om det är på just hjulen? En del påstår att skillnaden inte är så stor och det behöver den verkligen vara för att jag ska lägga så pass mkt på nya.

-Andy-

Aktiv medlem
Har inte så mkt branta backar häromkring och även i de brantaste har jag aldrig känt behov av någon lättare växel. Så skulle inte vilja offra jämnare växlar mot ett par lägre..
Om jag byter till en lite högre då, skulle det funka utan att byta bakväxel då? Typ en sån här: https://happyride.se/annonser/kassett-shimano-ultegra-6800-11-28-11s.185261/

Sen ang det här med hjulen så måste jag läsa på lite mer tror jag.. är det verkligen värt uppåt 4000 kr för att tappa typ 0,5 - 1 kg, även om det är på just hjulen? En del påstår att skillnaden inte är så stor och det behöver den verkligen vara för att jag ska lägga så pass mkt på nya.
Börja med att känna in cykeln innan du börjar köpa och byta ut delar. Lättare och bättre hjul är det lättaste sättet att boosta cykeln enligt många (det har med fysikens lagar att göra). Hur stor förbättringen är beror på hur stor skillnaden är i vikt, styvhet, kvalitet på navet, etc, jämfört med de nuvarande hjulen. Själv prioriterar jag cockpitten först (sadel, styre, styrstam, sittställning) och därefter hjulen. Allt börjar med att man sitter rätt på cykeln.

Sen är det eviga frågan hur mycket man ska satsa nu respektive spara så att man har råd att köpa en ny och bättre cykel om några år (eller annat som hör livet till). Har du det tight ekonomiskt kanske det finns andra saker som är värde mer än ett par "något bättre" hjul.

DarkMatter

Aktiv medlem
Sen ang det här med hjulen så måste jag läsa på lite mer tror jag.. är det verkligen värt uppåt 4000 kr för att tappa typ 0,5 - 1 kg, även om det är på just hjulen?
Jag skulle inte fokusera så mycket på att det är "just hjulen". Roterande massa gör inte särskillt mycket större skillnad än statisk massa. Det är endast vid acceleration (positiv eller negativ) det spelar någon roll. Om skillnaden är stor, och framförallt kommer från en lättare fälg, kan det så klart kännas när man starta från stillastående eller påbörjar en spurt. Annars är det samma sak som att skippa vattenflaskorna.

vattenflaska

Aktiv medlem
Börja med att känna in cykeln innan du börjar köpa och byta ut delar. Lättare och bättre hjul är det lättaste sättet att boosta cykeln enligt många (det har med fysikens lagar att göra). Hur stor förbättringen är beror på hur stor skillnaden är i vikt, styvhet, kvalitet på navet, etc, jämfört med de nuvarande hjulen. Själv prioriterar jag cockpitten först (sadel, styre, styrstam, sittställning) och därefter hjulen. Allt börjar med att man sitter rätt på cykeln.

Sen är det eviga frågan hur mycket man ska satsa nu respektive spara så att man har råd att köpa en ny och bättre cykel om några år (eller annat som hör livet till). Har du det tight ekonomiskt kanske det finns andra saker som är värde mer än ett par "något bättre" hjul.
Jag skulle inte fokusera så mycket på att det är "just hjulen". Roterande massa gör inte särskillt mycket större skillnad än statisk massa. Det är endast vid acceleration (positiv eller negativ) det spelar någon roll. Om skillnaden är stor, och framförallt kommer från en lättare fälg, kan det så klart kännas när man starta från stillastående eller påbörjar en spurt. Annars är det samma sak som att skippa vattenflaskorna.
Jo ska vänta in cykeln först men även om jag skulle tycka att den går bra vet man ju inte hur mkt bättre den kan bli!
Men om det är som du säger DarkMatter vet jag inte om jag behöver några nya, jag cyklar mest länge i stadigt tempo. Skulle vara till intervaller då men det skulle kännas lite lyxigt att byta upp sig bara till det.. eller ifs, om jag börjar cykla på stigar skulle det kanske kunna vara idé då tänker jag.

DarkMatter

Aktiv medlem
Jo ska vänta in cykeln först men även om jag skulle tycka att den går bra vet man ju inte hur mkt bättre den kan bli!
Men om det är som du säger DarkMatter vet jag inte om jag behöver några nya, jag cyklar mest länge i stadigt tempo. Skulle vara till intervaller då men det skulle kännas lite lyxigt att byta upp sig bara till det.. eller ifs, om jag börjar cykla på stigar skulle det kanske kunna vara idé då tänker jag.
Så tänker jag också. Sen sägs dock hjul vara en ganska prisvärd uppgradering. Det är ju, som nämnts, inte endast massan som skiljer mellan enklare och finare hjul. Och vill man få ner vikten på cykeln i allmännhet är ju 0,5-1 kg ganska mycket.

Stumpy

Aktiv medlem
Hjulen ska iaf väga över 2 kg styck så där går det förhoppningsvis att kapa en del, om jag lyckas hitta ett begagnat par till överkomligt pris.
2 kg styck låter helt orimligt. Är det med tjockslang, traktordäck och tunga skivor monterade?

Sen ang det här med hjulen så måste jag läsa på lite mer tror jag.. är det verkligen värt uppåt 4000 kr för att tappa typ 0,5 - 1 kg, även om det är på just hjulen?

För 4000 kr får du ändå inga finhjul. Tror inte du tjänar speciellt mycket på den uppgraderingen. Nya däck och slangar däremot. Kolla vad hjulen, däcken, slangarna och skivorna väger var för sig innan du uppgraderar något.

vattenflaska

Aktiv medlem
2 kg styck låter helt orimligt. Är det med tjockslang, traktordäck och tunga skivor monterade?

För 4000 kr får du ändå inga finhjul. Tror inte du tjänar speciellt mycket på den uppgraderingen. Nya däck och slangar däremot. Kolla vad hjulen, däcken, slangarna och skivorna väger var för sig innan du uppgraderar något.
Hehe ja det var jag som misstog mig, var ju paret som vägde det!

-Andy-

Aktiv medlem
Jag tror att jag såg cykeln du är sugen på i en köp- och säljgrupp på Facebook. Annonsen lades upp igår. Är det samma annons som du har kikat på @vattenflaska?

vattenflaska

Aktiv medlem
Jag tror att jag såg cykeln du är sugen på i en köp- och säljgrupp på Facebook. Annonsen lades upp igår. Är det samma annons som du har kikat på @vattenflaska?
Jaså! Den här är det jag kikat på https://www.blocket.se/annons/gotland/specialized_diverge_e5_comp_gravel_/100862206
Är det samma? (Kan inte se annonsen du länkade). Han har sagt att om nån på Gotland vill köpa den så går dom före, annars får jag den skickad efter att han fått tag på kartong.

-Andy-

Aktiv medlem

vattenflaska

Aktiv medlem
Yes, det är samma (identisk bild). Jag tror att cykeln snart är såld med tanke på årstid och pris.
Hoppas ingen gute ser den..!! Håller tummarna för nu har jag spanat in massa grusvägsrutter jag vill köra samt beställt nya breda Lake-skor och en Garmin Edge 530 med pulsband och sensorer. =)

vattenflaska

Aktiv medlem
xjC5npv.jpeg

VxiRJRb.jpeg

XdqFfYC.jpeg

Ica0iJU.jpeg

2QfzMkZ.jpeg

aGJnO9V.jpeg

:D
Jäklar vilken cykel! Nu har jag hittat rätt! Stort tack igen till Happy för all hjälp! Särskilt tack till HåkanC som insisterade på att jag skulle mäta upp stack och reach för annars finns risken att jag hade valt en med mindre passande geometri.

Bytte ut styrstammen på en gång till den jag hade satt på min Radon. Får se om jag monterar styret med 1,5 cm rise men inte säker på att det behövs då jag inte fick det minsta ont efter 2 h cyklande.

Riktigt glad över att ha skaffat en gruscykel för nu känns det helt plötsligt ännu roligare att cykla, går ju att åka på riktiga äventyr. Visst kan det finnas ljusa stunder på lvg men handen på hjärtat är det nog inget jag skulle utsätta mig för om det inte vore för att det är bra med träning.

Var orolig för hur den skulle kännas att cykla på, om den skulle vara slö och klumpig, men som tur var är den riktigt rolig! Lätt att hantera och när jag fått upp farten märker jag ingen direkt skillnad i hastighet mot racern. Dock klart långsammare att accelerera med men det kan jag ta. Väldigt nöjd med Future Shocken också.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med kassetten dock. När jag cyklade i några riktigt branta stygga grusbackar använde jag faktiskt lägsta växeln. Tror dock jag skulle klara mig utan den och när det var någorlunda plant blev det nu att jag mest cyklade på högsta växeln fram och det kändes som att jag cyklade på lite för tung växel hela tiden.. Så byta ska jag nog göra men vet inte om det blir till en 11-28 eller 11-30. Ska cykla lite mer för att avgöra.

Undrar också om jag ska byta däck med en gång. Nu har jag ett par Continental Double Fighter 35 mm på och de rullade riktigt bra men när det var fulgrus hade jag definitivt velat ha bredare däck. Fick med ett par Schwalbe CX Comp 38 mm jag nog tar och testar men frågan är om jag inte ska slå till på ett par bättre däck med en gång. Vad tror ni, borde det betala sig?

Blir nog mycket cykling i sommar känner jag på mig..!

HåkanC

Aktiv medlem
Jäklar vilken cykel! Nu har jag hittat rätt! Stort tack igen till Happy för all hjälp! Särskilt tack till HåkanC som insisterade på att jag skulle mäta upp stack och reach för annars finns risken att jag hade valt en med mindre passande geometri.
Grattis till ett köp du redan från början blev såpass nöjd med.
Vet inte riktigt hur jag ska göra med kassetten dock. När jag cyklade i några riktigt branta stygga grusbackar använde jag faktiskt lägsta växeln. Tror dock jag skulle klara mig utan den och när det var någorlunda plant blev det nu att jag mest cyklade på högsta växeln fram och det kändes som att jag cyklade på lite för tung växel hela tiden.. Så byta ska jag nog göra men vet inte om det blir till en 11-28 eller 11-30.
Vad har du för utväxling på cykeln?
Ska cykla lite mer för att avgöra.
+1
Undrar också om jag ska byta däck med en gång. Nu har jag ett par Continental Double Fighter 35 mm på och de rullade riktigt bra men när det var fulgrus hade jag definitivt velat ha bredare däck. Fick med ett par Schwalbe CX Comp 38 mm jag nog tar och testar men frågan är om jag inte ska slå till på ett par bättre däck med en gång. Vad tror ni, borde det betala sig?
Gör som med kassetten;
Byt gärna till de bredare däcken du fick med och prova med dem innan du köper ngt
Men däck kan göra stor skillnad och de kan löna sig att betala för extra bra däck

Blir nog mycket cykling i sommar känner jag på mig..!
:giggle:

vattenflaska

Aktiv medlem
Grattis till ett köp du redan från början blev såpass nöjd med.

Vad har du för utväxling på cykeln?

+1

Gör som med kassetten;
Byt gärna till de bredare däcken du fick med och prova med dem innan du köper ngt
Men däck kan göra stor skillnad och de kan löna sig att betala för extra bra däck

:giggle:
Tackar! =)
Är 11-34 nu.
Lutar på att det blir 11-28 ändå för de få branta backar som finns kan man ju alltid ställa sig upp i..
Ja jag ska testa de andra däcken så snart som möjligt. Max ska vara 38 mm enligt Specialized men det är 7,5 mm mellanrum nu på 35 mm så 40 mm däck borde gå bra det med antar jag.

HåkanC

Aktiv medlem
Vet inte riktigt hur jag ska göra med kassetten dock. När jag cyklade i några riktigt branta stygga grusbackar använde jag faktiskt lägsta växeln. Tror dock jag skulle klara mig utan den och när det var någorlunda plant blev det nu att jag mest cyklade på högsta växeln fram och det kändes som att jag cyklade på lite för tung växel hela tiden.. Så byta ska jag nog göra men vet inte om det blir till en 11-28 eller 11-30.
OK.
Och fram är det 48/32, eller?
Att du är missnöjd med 11-34 kassetten förstår jag. Utvx på den är mer anpassad för MTB än vägcykling, vare sig det är grus, asfalt eller betong på vägen.
Även Shimano själva verkar inte tycka att den 11-delade 11-34 kassetten ger särskilt bra utvx för vägcykling. Detta eftersom den nya 12-delade ultegrakassetten på 11-34, CS-R8100, har en väldigt annorlunda utvx, en utvx som är mkt bättre lämpad för vägcykling.

Vad gäller den utväxling du har nu skriver du ju
När jag cyklade i några riktigt branta stygga grusbackar använde jag faktiskt lägsta växeln. Tror dock jag skulle klara mig utan den och när det var någorlunda plant blev det nu att jag mest cyklade på högsta växeln fram och det kändes som att jag cyklade på lite för tung växel hela tiden.
och
Lutar på att det blir 11-28 ändå för de få branta backar som finns kan man ju alltid ställa sig upp i.
Här kan du själv se din nuv utväxling och prova den skillnad det kan bli om du byter kassett

Men om du vill ha lite tyngre lägsta utväxling och inte lika tung tyngsta utväxling så kanske en kassett på 12-32 skulle fungera bättre?
Så här ser den jmf ut
Utvx_jmf_48_32x11-34__48_32x12-32.jpg

Som syns mkt bättre steg mellan utvx och lite tyngre lättaste utvx och lite lättare tyngsta utvx
Klicka här så kan du kolla och ändra själv
Jag har själv 12-32 på en av mina cyklar, också det en gruscykel, och det är en utvx som fungerar riktigt bra för mina behov
Men det är två saker du bör veta
  1. Shimano säljer ingen 11-delad 12-32 kassett, jag har därför moddat en 11-32. Det är både enkelt o billigt, läs mer här.
  2. Det är en lvg-kassett, dvs bodyn behöver vara bredare än den för MTB-kassetter (tex 11-34), kolla därför att lvg-kassetter passar innan köp!

Ja jag ska testa de andra däcken så snart som möjligt. Max ska vara 38 mm enligt Specialized men det är 7,5 mm mellanrum nu på 35 mm så 40 mm däck borde gå bra det med antar jag.
Många 38mm däck blir uppemot 40mm i verkligheten.
Riktigt bra däck i 38mm finns här
De däcken är tillverkade av Panaracer och billigare och nästan(?) lika bra skall de här vara: Panaracer Gravelking Slick 38
De finns även i en mer punkteringsskyddad variant

Topp