Racerdäck till Cannondale Caadx

Per67

Ny medlem
Hej!
Köpte en Cannondale Caadx för någa månader sedan och tänkte lägga på ett par racerdäck för att hänga på kamrat T och hans gamla Bianchiracer och rulla lite asfalt. Det enklaste skulle vara att ha ett komplett hjulset, alternativt att köpa en gammal racer för 5.000-6.000 kr. Efter lite diskussioner med min cykelhandlare fastnade jag nog för att köpa (eller bygga)nya hjul till min befintliga cykel. Låter detta vettigt eller finns det andra alternativ? Kanske finns det någon därute som har ett bra, passande hjulpar så hör gärna av er!!

Senast ändrad:
Per67 skrev:
-------------------------------------------------------
> Den är med skivor. Funkar hjulen från Rose
> ändå?!

Nej, det gör de inte.
Maila rose och fråga vilka hjul för landsväg/skiva och de kan bygga ihop

Hjulen de specar på hemsidan går att modifiera. Du kan byta ekrar exempelvis. Det är bara att maila dem och fråga.

Kan annars rekommendera http://www.justridingalong.com/
Mycket trevliga ägare, och kompetenta hjulbyggare.
Jag tycker Superstarcomponents har funkat bra också, och där har du gott om hjul till vettiga priser
http://www.superstarcomponents.com/en/

Per67 skrev:
> Den är med skivor. Funkar hjulen från Rose
> ändå?!
För att hjulen ska passa så är det några få saker att tänka på:
Navet ska vara lika brett:
100mm fram
135mm bak med skiva (130 utan skiva)
Axeldiametern ska vara rätt:
9mm axeltappar med 5mm QR fram
9,5mm axeltappar med 5mm QR bak
(Är de vanligaste benämningarna på samma sak)
Med fälgbroms:
Samma bredd på fälgen är trevligt så slipper man justera om bromsarna
Med skiva:
Samma diameter på skivan, samt samma infästning på skiva och nav (eller adapter).

Håller man bara ordning på det så finns det mängder med hjul att skicka efter.
Allt efter prioritering av vikt, styvhet, happycorrectness, pris osv.
( http://www.bike24.com/1.php?content...123,30&mid=0&pgc=5236:5237::18:8717&orderby=2 )

mrmax skrev:
> Hur mkt känsla och fart vinner man på att byta
> cross-däcken (Sammy slick) emot racer däck?

Märkbart. Satte på gp4ks2 28mm på ett par nya billiga WH-RX05 istället för sammy slick till pendlingen. Går märkbart fortare.

Massor! Bortsett ifrån att man gärna får punka på "Sammy Slicksen" då man pressar i nödvändigt med luft i dem så går det ju rejält mycket fortare med ett par slicks på. Har själv en likadan hoj med Schwalbe Durano Plus som verkar vara jävligt driftsäkra. På min "fulracer" har jag ett par Continetal Four seasion. Verkar också bra som attan.

Okej! Sugen på att prova slicks till den.
Funderar på att börja med snålvarianten att bara köpa nya däck och sätta på de befintliga fälgarna.

Gröngöling som man är så har jag inte riktigt fattat hur dimensioner på däck o fälg hänger ihop.

Ska jag köpa samma storlek på racingdäcken som det är på cross-däcken som nu sitter på? Eller smalare? Behövs ny slang? Kan det sitta olika breda/höga däck på en och samarbete fälg lixom? Vilken däck bör jag satsa på för att få ett ok och trevligt racer - däck till min caadx?

Nu sitter där  Schwalbe Sammy Slick, 700x35c.

Ursäkta okunskapen ;)

Sitter det 700x35 så bör du kunna gå ner till 622-28 (700x28) utan att få problem med att fälgen är för bred. Troligen är dock fälgen runt 17 mm och då bör även 25:or funka.
Slang ska du givetvis byta. Den ska vara samma storlek eller mindre (exv. 622-23 eller 622 23-28).
Nämnda Conti GP4000S II är väl ett gott val (€35) eller Schwalbe One V (€35), Durano Perf (€30) -men även Bontrager AW2 HCL (€30).
Men allt beror på hur räjsig du vill vara och om 25-or passar, samt om du vill ett lager med punkavävsskytt (alla ovan har det) i däcket eller inte (för att få något riktigt lättrullat och smidigt) eller däck med punkaskydd som stoppar liemannen (Conti GP4, Ultemo DD, AW2 HC).

Och om jag då sätter på 25mm däck, hur nära blir det då riktiga racer däck? Eller blir det ändå en halvtråkig kompromiss?

Nu läste jag nån annan stans att man eventuellt kunde sätta på 23mm däck på caadx. Blir det ännu rejsigare? Och hur tar jag reda på bombsäkert vilka däck som passar?

mrmax skrev:
> Och om jag då sätter på 25mm däck, hur nära
> blir det då riktiga racer däck?

Ingen skillnad alls,
åtminstone om du väljer 25mm racerdäck.

> Nu läste jag nån annan stans att man eventuellt
> kunde sätta på 23mm däck på caadx. Blir det
> ännu rejsigare?

Nej. Det beror iofs på vad du menar med rejsigare?
Med jämförbara 25mm <=> 23mm däck så blir det både (en aning) långsammare och (ffa) obekvämare med 23mm däck.
Glöm inte att hastighetsrekordet på lagtempo i TdF har satts av cyklister med 25mm däck på cyklarna.

/Håkan

Vilken färg har däcken för de som räjsar på riktigt?
motogp-first-lap.jpg

/Håkan

HåkanC skrev:
> Vilken färg har däcken för de som räjsar på
> riktigt?
> /Håkan

Äjudejasägerju, dom finns ju inte så breda.

Tillbaka
Topp