Racerhjul 630mm/27’ säljes alt. köpes däck

Vanten95

Ny medlem
Hej hej. Jag pålurades ett fint par campagnolo racer hjulpar. Dessa var inte 28’, vilket säljaren nog ”tycktes minnas” att de var, utan gammeldags 27 tums hjul. Dessutom för tubdäck vilka är omöjliga att finna för denna storlek, vad jag förstår.
min fråga är alltså om någon är sugen på att köpa ett sådant par. Kan återkomma med antalet växlar och bilder till veckan.
Alternativt har däck till sådana som är någorlunda fräscha och vill sälja dem till mig.
En övrig fråga om någon vet: Hur tänjbara är tubdäck? Funderar ifall det går att ta 28’ tubdäck och trä på en 27’ fälg.
(27’ är alltså 630mm iso, medan 28’ är 622mm iso).

Tubdäck borde inte vara omöjliga att hitta i cykelaffärer och mig veterligen finns det bara en storleksdimension (dock olika bredd). Har knölat på några tubdäck och jag tycker de är enklare än "vanliga" ytterdäck att kränga på. Har du en gammal racer kan du använda tubdäck, annars skulle jag rekommendera att sälja vidare och köpa ett annat hjulpar om du vill ha separata inner- och ytterslagar.

mzi

Aktiv medlem
veterligen finns det bara en storleksdimension
Ja, och det är 622mm. Att töja dem 8mm tror jag inte på alls. Stommen i tubdäck är för det mesta bomull och ibland silke, det är inte en tjock innerslang. Hade han behövt däck och slang finns det massor av alternativ.

Kold

Aktiv medlem
Sheldon Brown:

Standard size tubular tires use a rim that corresponds in diameter to a 622 mm (700C) clincher rim.

Back in the 1970s, 622 mm clinchers were very rare in the U.S., and most sporty bikes used either 630 mm (27 inch) clinchers, or standard (622 mm) tubulars.

The fact that these sizes are so close led to an in-accurate habit of referring to "27 inch" tubulars. This careless nomenclature still causes confusion, and people often imagine that there is a different "27 inch" size in tubulars as there is in clinchers.

This is not true. THERE IS ACTUALLY NO SUCH THING AS A "27 INCH" TUBULAR.

All full-size tubulars fit all full-size tubular rims.

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag har förr hittat några 630 tubdäck för typ OS-race á typ 1700:- styck på Bike 24 vill jag minnas. Jag tror även, hjälp mig ni i västerled, att vintage cykelbutiken i Göteborg har haft.

Jag skulle behålla naven och byta till några roliga 622 kanttrådsfälgar.

Finns åtminstone från Tyskland:

Finns säkert på andra ställen också, sök bara på "tubular" så borde du hitta om du vill fortsätta åka på tubdäck. Personligen skulle jag sikta på att köpa helt nya hjul, det blir nog enklare ifall du inte vill köra vintage. Har hjulen moderna nav eller är du låst vid 6/7 växlar?

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag men tror det.
Jag tycker inte det är värt att lägga 700:- per ände på tubdäck om det inte är ett super vintage projekt, men det är jag.

Vanten95

Ny medlem
intressant det ni skriver. Jag försökte nämligen kränga dit 622mm kantrådsdäck som jag köpt sedan innan för ändamålet, men detta gick ju inte och trodde då att hjulen var så kallade 27 tums hjul, men problemet var då snarare att det var tubfälgar inte att storleken är fel.

Men det lämnar mig ju i alla fall med möjligheten att kränga dit vanliga 28 tums tubdäck om jag skulle få feeling. Har ju redan andra 630mm kanttrådsfälgar på den hojen. köpte de nya då jag ville ha 622mm och större valfrihet av däck.

Men ja jag lutar nog mot att sälja vidare dem.

NON

Aktiv medlem
intressant det ni skriver. Jag försökte nämligen kränga dit 622mm kantrådsdäck som jag köpt sedan innan för ändamålet, men detta gick ju inte och trodde då att hjulen var så kallade 27 tums hjul, men problemet var då snarare att det var tubfälgar inte att storleken är fel.

Men det lämnar mig ju i alla fall med möjligheten att kränga dit vanliga 28 tums tubdäck om jag skulle få feeling. Har ju redan andra 630mm kanttrådsfälgar på den hojen. köpte de nya då jag ville ha 622mm och större valfrihet av däck.

Men ja jag lutar nog mot att sälja vidare dem.
Det går aldrig att lägga på kanttrådsdäck på fälgar avsedda för tubdäck. De billigaste tubdäcken, Continental giro eller Vittoria rally, kostar drygt en tvåhundring styck.

Köp & Sälj

Topp