racerhjul med disc ?

ev. randonörd

Aktiv medlem
racerhjul med disc ?
Vad är det som gäller om man vill ha en racer med skivbroms ?
vad är det för nav ? bredd mm finns det någon standard ? (bredder och skivor mm)
man vill ju inte åka med MTB-prylar på landsvägen...
 
Senast ändrad:

micro553

Medlem
racerhjul med disc ?
Jag är intresserad av samma sak.

Läste nåt test där ENVEY fick bäst betyg men jävligt dyra.

Eftersom jag har en Specialized Diverge med SCS som gör hjulvalet lite svårt har jag kommit fram till följande.

Roval CLX Disc 40 SCS
- Dyra ca 22 k finns beg för ca 12-14 k
- Lätta
- 23 mm breda yttre
- 40 djupa

NextVelo
- ca 1100 dollar
- Lite tyngre än ovan
- 38 mm djupa
- 25 mm breda
- De säljer även ett SCS kit för 300 dollar
- Fördelen är att hjulen kan gå vidare till annan cykel utan att man låser in sig

Hope SCS DP24
- Nya nav dock säljer de bara kompletta hjul just nu
- Tyngst av de ovan
- 40 djupa
- 23 breda
- 12500

Light Bike .... bygga själv
- 35 djupa
- 25 breda
- ca 5200 för ekrar fälg nipplar
- Tillkommer gör nav

Jag tycker det är svårt - Nextvelo låter intressant för att kunna sätta hjulen på annan cykel i framtiden. Däremot är det svårt att hitta omdömen om deras hjul och SCS - kittet

Sen har jag hört att specialized ska släppa en NON SCS Hanger som ska lösa problemet så man kan använda vanliga hjul. Dock oklart när och om det faktiskt löser problemet.
 

emmer

Ny medlem
racerhjul med disc ?
Mange. skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, det är nog rätt lika med mtb prylar.
> 100*15 fram & 142*12 bak 160 fram och 160 eller
> 140 bak.

Sen finns det ju vanliga QR (men 135) och 140 fram och bak.

"Riktiga" hjul börjar dyka upp så inte behövs det MTB med jättebreda fälgar och massvis med runda ekrar.
 

Mange.

Aktiv medlem
racerhjul med disc ?
Skivstorlekar anpassas väl egentligen efter ram tillverkarens idéer, min cx är gjord för att köras med 160 fram och 140 bak utan adaptrar. Och att köra utan adapter kändes som en bra idé, så jag gjorde det.

135 & 142 nav är ju nästan samma sak, det är ju infästningen i ramen dom skiljer. De flesta nav går det att byta ut endcaps på för att få det att passa.

Jämförelsen med mtb gällde väl navstandard? De finare mtb fälgarna kan väl knappt hålla kvar ett lvg däck med lite tryck i?

Innan ramarna anpassades för 135/142 fanns ju 130 med skivor, det är ju en inte så lyxig standard..

Nu när uci fick tummen ur och godkänt skivor på tävling så är det tydligt vad man ska använda för standarder.
Allt för att den neutrala supporten ska kunna få hjälpa (lobbyism fungerar)
 

micro553

Medlem
racerhjul med disc ?
Kan nån på ett enkelt sätt förklara skillnaderna mellan 142 och 135 eftersom jag trodde att ett 142 aldrig passar i ett 135 ram.

Däremot har jag förstått att man kan köpa endcaps om man t.ex. har 135 QR och vill ha trough axel?

Men endcaps skiljer väl beroende på tillverkare av navet DT har sin osv.....
 

BjornR

Aktiv medlem
racerhjul med disc ?
micro553 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan nån på ett enkelt sätt förklara
> skillnaderna mellan 142 och 135 eftersom jag
> trodde att ett 142 aldrig passar i ett 135 ram.
>
> Däremot har jag förstått att man kan köpa
> endcaps om man t.ex. har 135 QR och vill ha trough
> axel?
>
> Men endcaps skiljer väl beroende på tillverkare
> av navet DT har sin osv.....


135 och 142 är "samma".

142 är en förlängd version så att du kan sätta hjulet i skåror på ramen för att underlätta montering. Finns ofta ändpluggar att byta ut så att du kan byta mellan olika "standarder".
 
Senast ändrad:

BjornR

Aktiv medlem
racerhjul med disc ?
micro553 skrev:
-------------------------------------------------------
> Så med andra ord om jag letar hjul med 135 x 12
> genomgående axel så kan jag lika gärna köpa
> ett 142 x 12 hjul?

Nej, 135x12 är just det som 142x12 "fixade". 135mm hänger löst i luften så att du måste pricka rätt med genomgående axel. Detta är ett jobbigt moment under rejs då du både är stressad och försöka träffa rätt är svårare än att låga hjulet ligga i en skåra perfekt för att bara trycka i en axel.

edit 1: Finns det ändpluggar till 142x12 och 135x12 för samma nav, så kör hårt! Det går.

http://www.bikerumor.com/2014/12/19...-fast-its-about-more-than-just-better-wheels/

http://www.bikerumor.com/2015/01/02...n-bikes-get-15x110-road-gets-12mm-thru-axles/

edit 2: Titta på 150 och 157. Samma sak gäller 135 och 142.
 
Senast ändrad:

micro553

Medlem
racerhjul med disc ?
Okej - så 142 hänger ej löst. Jag fattar men är inte 142 för breda då för ramen?

Asså det här med nav och olika standards är ett gissel för mig.

Björn - vad ska den nya NON SCS hangern göra då?
 

BjornR

Aktiv medlem
racerhjul med disc ?
micro553 skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej - så 142 hänger ej löst. Jag fattar men
> är inte 142 för breda då för ramen?
>
> Asså det här med nav och olika standards är ett
> gissel för mig.
>
> Björn - vad ska den nya NON SCS hangern göra
> då?


Om ramen bara kan ta 135mm så får du hitta ändpluggar, vilket troligen är enkelt då 142s ändpluggar är förlängda med 3,5mm på vardera sida. Titta först att navet har ändpluggar för ditt ändamål.

Enda standarden som finns är QR. Företagen har kommit fram till att landsväg/cx ska ha 100x12mm och (135/142)x12mm. Finns reliker med 100x15mm. Visst är det kul?

Har inte läst på om SCS men antar att kassetten har flyttats 2-2,5mm mer mot centrum för att ge bättre kedjelinje då alla komponenter är designade för 130mm och 135mm förstör därmed kedjelinjen. Har du ett hjul med SCS så passar den alla ramar men har du ett vanligt hjul med 135mm så passar den inte SCS-ramar därav den nya NON-SCS. Om någon vet bättre så kan den gärna rätta mig.
 
Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
racerhjul med disc ?
eketjall skrev:
-------------------------------------------------------
> När UCI fullt ut har accepterat skivbromsar på
> lvg kan man kanske börja tala om standard eller?
Eftersom "försöken" fortsätter nästa sässong så är det väl mer eller mindre accepterat.
Däremot är ju CPA inte riktigt glada ännu.
 

BjornR

Aktiv medlem
racerhjul med disc ?
micro553 skrev:
-------------------------------------------------------
> Så det du säger är att om jag slår till på
> ett par SCS Roval hjul så kan jag ta med dem i
> framtiden? Trodde jag låste fast mig......


Ja, SCS kan användas till alla 135mm-ramar inkl SCS-ramarna. Så länge inte industrin vänder sina segel mot en helt ny axelstandard.

http://nextdevo.com/blog/2015/8/19/paypal

MEN. Skiftar du hjul mellan SCS och normal 135mm så måste du justera växelföraren, med ändlägen och indexering. Fast varför skifta hjul med skivbromsar? Finhjulen året om, eller normalhjulen blir det då.
 
Senast ändrad:

micro553

Medlem
racerhjul med disc ?
Hmm

Min tanke är

Hjulset 1 original
Köra vinterdäck samt nåt mer grusdäck - typ Gravel Grinder eller Clements USH typ

Hjulset 2
Nya hjulen aka finhjulen
Köra asfaltdäck typ 4000S2, Schwalbe Pro One eller S-works turbo tubeless eller likände.

Om jag kunde skulle jag "byta in" originalhjulen och bara köra ett par men det går inte.

Men eftersom du säger att SCS hjulen passar allt så kanske man kan sälja org-hjulen.

Mycket sugen på Roval CLX 40 Disc SCS 2016 års modell. Dock jävligt dyra......
 

BjornR

Aktiv medlem
racerhjul med disc ?
micro553 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm
>
> Min tanke är
>
> Hjulset 1 original
> Köra vinterdäck samt nåt mer grusdäck - typ
> Gravel Grinder eller Clements USH typ
>
> Hjulset 2
> Nya hjulen aka finhjulen
> Köra asfaltdäck typ 4000S2, Schwalbe Pro One
> eller S-works turbo tubeless eller likände.
>
> Om jag kunde skulle jag "byta in" originalhjulen
> och bara köra ett par men det går inte.
>
> Men eftersom du säger att SCS hjulen passar allt
> så kanske man kan sälja org-hjulen.
>
> Mycket sugen på Roval CLX 40 Disc SCS 2016 års
> modell. Dock jävligt dyra......


Behåll originalhjulen så kan du som sagt skifta utan att behöva justera växelföraren då båda hjulen är SCS.

edit: Liten titt på CLX 40 så ser hjulen inte så fina ut. Smal fälg som inte är gjord för slanglöst.
 
Senast ändrad:

micro553

Medlem
racerhjul med disc ?
Vad skulle fördelen vara att köpa NExtVelo kittet och deras hjul jämfört med Rovals om nu både passar andra cyklar.

Nu tänker jag inte på prisskillnaden.

SÅ om man summerar vad jag lärt mig idag:

SCS hjul passar andra ICKE SCS ramar?

ICKE SCS Hjul passar bara SCS ramar med NextVelo kittet.

Är det så?

Eftersom jag inte har några finhjul hemma liggandes så spelar det mig mindre roll.

Jag vill ha prisvärda kolfiberhjul.

Var i kontakt med Hope men de säljer inte sina nya nav separat - synd
Var i kontakt med light-bicyle men fattade inte vilka mav jag skulle ha.

Edit

Ser att light bicycle har hjul med 15 genomgående axel fram och 12x142 bak. Passar dessa med Nextvelo kittet?

Det avser DT240 eller DT350S
 
Senast ändrad:

BjornR

Aktiv medlem
racerhjul med disc ?
micro553 skrev:
-------------------------------------------------------
> SCS hjul passar andra ICKE SCS ramar?
Ja

> ICKE SCS Hjul passar bara SCS ramar med NextVelo
> kittet.
Ja, vet inte vilka ramar som kittet passar. Vågar inte vara riktigt säker på denna fråga.

> Ser att light bicycle har hjul med 15 genomgående
> axel fram och 12x142 bak. Passar dessa med
> Nextvelo kittet?
>
> Det avser DT240 eller DT350S


Har ingen aning. Tror du får vänta tills marknaden stabiliserat sig. Alternativet är att köra nuvarande baknav och köpa nytt framnav med 100x12mm tillsammans med kolfiberfälgar.

När det väl kommer ett baknav med 24h SCS 135x12mm så kan du flytta kolfiberfälgen dit. Bra träning för hjulbygge också :)
 
Senast ändrad:

micro553

Medlem
racerhjul med disc ?
Hjulbygge - OMG :)

Jag som inte ens kan beställa ett par hjul för jag inte förstår, eller förstod ska väl sägas. Jag är faktiskt lite mer kunnig efter din fina hjälp Björn.

Hmm ang Roval så har jag också sett att de är lite smalare än t.ex. Light-Bikes eller NextVelos hjul. Dessutom har de ju inte en U-profil.

Men jag trodde alla hjul kunde köra slanglöst med tejp och sen bara hälla i Stan´s sen rock n roll.

Bredare hjul = Bättre?

Ang endcaps:

De skaffar man från respektive navtillverkare eller?

Fick dessa artikelnummer av DT när jag frågade vilka jag skulle ha om nu Spec får till den där NON SCS Hanger

HWGXXX00S6885S
HWGXXX0002218S

Men tror jag frågade fel eftersom jag har 15 mm i fram och frågade efter 12 mm.
 

BjornR

Aktiv medlem
racerhjul med disc ?
micro553 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hjulbygge - OMG :)

Bra att kunna, hjulvalet blir enormt.

> Men jag trodde alla hjul kunde köra slanglöst
> med tejp och sen bara hälla i Stan´s sen rock n
> roll.

Njae, slanglösa däck och fälgar har tajtare passform för att undvika att däcket släpper ut luft. Bredare fälgar håller fast hjulet bättre än smalare fälgar vilket också sänker risken för burp. 19-21mm invändigt för +23mm däck är vad bontrager/hed rekommenderar för sina fälgar. 25mm skulle jag valt för komforten.

Titta på LB u-fälgar så ser du att det är en "dal" precis vid kanten på vardera sida för att låsa fast kanttråden i fälgen.

burp:

> Ang endcaps:
>
> De skaffar man från respektive navtillverkare
> eller?
>
> Fick dessa artikelnummer av DT när jag frågade
> vilka jag skulle ha om nu Spec får till den där
> NON SCS Hanger
>
> HWGXXX00S6885S
> HWGXXX0002218S
>
> Men tror jag frågade fel eftersom jag har 15 mm i
> fram och frågade efter 12 mm.

Då är det bara att mäta. Ändpluggar är oftast eller alltid tillverkarspecifikt.
 

ev. randonörd

Aktiv medlem
racerhjul med disc ?
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom du håller på att cykla sådär löjligt
> långt när du gör comeback lite nu och då så
> rekommenderar jag dig dessa:
> http://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cyclin
> g-components/bike-wheels/bontrager-aeolus-5-tlr-di
> sc-d3-clincher-road-wheel/p/12866
>
> Sen väljer du ram.


Jag skall beställa en custom-made stålram och funderar hur den skall byggas för att det INTE skall bli fel ?
 

gandhi

Aktiv medlem
racerhjul med disc ?
Här förklaras SCS http://www.bikerumor.com/2015/10/20...ru-axle-design-explanation-development-story/

Och här reder man ut det där med kedjelinje 135 OLD på lvg med korta kedjestag http://www.bikerumor.com/2012/11/28...spacing-affects-road-bike-chainline-shifting/


BjornR skrev:
-------------------------------------------------------
> micro553 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Okej - så 142 hänger ej löst. Jag fattar men
> > är inte 142 för breda då för ramen?
> >
> > Asså det här med nav och olika standards är
> ett
> > gissel för mig.
> >
> > Björn - vad ska den nya NON SCS hangern göra
> > då?
>
>
> Om ramen bara kan ta 135mm så får du hitta
> ändpluggar, vilket troligen är enkelt då 142s
> ändpluggar är förlängda med 3,5mm på vardera
> sida. Titta först att navet har ändpluggar för
> ditt ändamål.
>
> Enda standarden som finns är QR. Företagen har
> kommit fram till att landsväg/cx ska ha 100x12mm
> och (135/142)x12mm. Finns reliker med 100x15mm.
> Visst är det kul?
>
> Har inte läst på om SCS men antar att kassetten
> har flyttats 2-2,5mm mer mot centrum för att ge
> bättre kedjelinje då alla komponenter är
> designade för 130mm och 135mm förstör därmed
> kedjelinjen. Har du ett hjul med SCS så passar
> den alla ramar men har du ett vanligt hjul med
> 135mm så passar den inte SCS-ramar därav den nya
> NON-SCS. Om någon vet bättre så kan den gärna
> rätta mig.
 

emmer

Ny medlem
racerhjul med disc ?
Kikon skrev:
-------------------------------------------------------
> Räcker fästet i racerdäck för bättre bromsar?
> Har ofta undrat för det är en återkommande
> tittarfråga på eurosport.

Så länge gummit håller rent mekaniskt (1) så spelar väl inte storleken något roll (2)?



(1) Kraften per ytenhet ökar ju vid bibehållen kraft på en mindre yta.
(2) Friktionen brukar ju inte anses bero på ytan utan på normalkraften och friktionskoefficienten.
Nu är det väl en sanning med modifikation för ofta går friktionskoefficienten upp med höga
yttryck.
Racerdäck bör ha en ovanligt hög friktionskoefficient så även om racercyklar väger mindre
och racercyklister har mindre pösmage så borde en racerhoj bromsa bäst :-)
 

Köp & Sälj

Topp