racerhjul till hybrid

jennifer111

Ny medlem
hej,
jag köpte en crescent femto och åkte tjejvasan på den. helt ok för en nybörjare som mig.
- vill dock gärna byta till racerhjul. läste att det ska vara 8-delat. när jag ringde till shoppen sa de att innermåttet lä vara 25mm (istället för tex 15 som jag såg på ett prisvärd hjulset). är det något mer att tänka på?
- vilken slang?
- tänkte sen helt galet att jag skulle vilja byta styret till ett vanligt kärring-styre. går det? köpte en styrstam på b-tema som inte gick att sätta fast.
hur vet jag vad vilka delar som är kompatibel med min cykel?
tacksam för alla tipps
jennifer
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Varför vill du byta hjul? Att byta däck till mer lättrullade förstår jag, men vad är tanken med hjulbytet?

Klart att det går byta styre till ett damtrallastyre. Iofs har de (hade?) Ibland mindre diameter på delen där styrstammen greppar och du behöver i så fall ett annat styre eller en annan styrstam. Använd skjutmått och mät diameter på styrrör respektive styret som du vill använda. Sen är det bara att beställa en stam som passar.
 

nisseson

Aktiv medlem
Jag tycker vi börjar med att fråga vad TS vill uppnå innan vi föreslår däckstypsbyte för 800kr.

@jennifer111 Vad är syftet med uppgraderingarna? Bekvämlighet, hastighet, säkerhet, utseende?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
nisseson sa:
Jag tycker vi börjar med att fråga vad TS vill uppnå innan vi föreslår däckstypsbyte för 800kr.

@jennifer111 Vad är syftet med uppgraderingarna? Bekvämlighet, hastighet, säkerhet, utseende?
TS har ju redan sparat 2kSEK på att slippa köpa nya hjul för sina racerdäck. Då är väl 800 pix billigt för bättre rull?!

Men oki - du har nog rätt.... TS har ju faktiskt inte uttryckligen sagt att det är rullmotståndsjakt som är temat för uppgraderingen.
 

nisseson

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
nisseson sa:
Jag tycker vi börjar med att fråga vad TS vill uppnå innan vi föreslår däckstypsbyte för 800kr.

@jennifer111 Vad är syftet med uppgraderingarna? Bekvämlighet, hastighet, säkerhet, utseende?
TS har ju redan sparat 2kSEK på att slippa köpa nya hjul för sina racerdäck. Då är väl 800 pix billigt för bättre rull?!

Men oki - du har nog rätt.... TS har ju faktiskt inte uttryckligen sagt att det är rullmotståndsjakt som är temat för uppgraderingen.
2k!?! Var hittat du Lightweight Fernweg 60 för $2000?

;-)
 

Crocko

Aktiv medlem
nisseson sa:
Bengt-re sa:
nisseson sa:
Jag tycker vi börjar med att fråga vad TS vill uppnå innan vi föreslår däckstypsbyte för 800kr.

@jennifer111 Vad är syftet med uppgraderingarna? Bekvämlighet, hastighet, säkerhet, utseende?
TS har ju redan sparat 2kSEK på att slippa köpa nya hjul för sina racerdäck. Då är väl 800 pix billigt för bättre rull?!

Men oki - du har nog rätt.... TS har ju faktiskt inte uttryckligen sagt att det är rullmotståndsjakt som är temat för uppgraderingen.
2k!?! Var hittat du Lightweight Fernweg 60 för $2000?

;-)
Nattskiftet kränger dem på Ali
 

Bengt-re

Aktiv medlem
nisseson sa:
Bengt-re sa:
nisseson sa:
Jag tycker vi börjar med att fråga vad TS vill uppnå innan vi föreslår däckstypsbyte för 800kr.

@jennifer111 Vad är syftet med uppgraderingarna? Bekvämlighet, hastighet, säkerhet, utseende?
TS har ju redan sparat 2kSEK på att slippa köpa nya hjul för sina racerdäck. Då är väl 800 pix billigt för bättre rull?!

Men oki - du har nog rätt.... TS har ju faktiskt inte uttryckligen sagt att det är rullmotståndsjakt som är temat för uppgraderingen.
2k!?! Var hittat du Lightweight Fernweg 60 för $2000?

;-)
?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
jennifer111 sa:
Spectra Unda Regular, 32-622
Däckdimension 32-622

Mitt syfte är att bli snabbare. Är nybörjare.
Då skall du nog inte sätta dit damtrallastyre.

Men jo lättrullade racerdäck korrekt pumpade minskar ditt rullmotstånd och gör dig snabbare. Den enskilt största motståndspunkten är dock luftmotstånd och det man kan göra för att minska sin frontarea är det som ger största belöningen.
 

nisseson

Aktiv medlem
Däck påverkar, men gör (rätt pumpade) relativt liten skillnad. Kollar man på data från https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews kombinerat med en effektkalkylator som https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html så ser man att även om man använder de finaste dyr-tävlingsdäcken jämfört med sämsta touringdäcken så får man knappast en skillnad på mer än 1km/t.

Vill du köra snabbare, pumpa existerande däck rätt med hjälp av t.ex http://www.dorkypantsr.us/bike-tire-pressure-calculator.html och satsa på att sänka styret, plocka bort stänkskärmar och annat "onödigt för ett race". Som Bengt-re skriver ovan, luftmotstånd är din fiende i mycket högre grad än rullmotstånd.
 

Snuten

Aktiv medlem
Om man vänder damtrallastyret blir det nästan ett bockastyre. Gjorde så i ungdomen när man skulle se snabb ut. Såg nog mest dum ut...
 

Bengt-re

Aktiv medlem
jennifer111 sa:
Är luftmotståndet så pass mycket viktigare än rullmotståndet att jag blir långsammare om jag sätta på racerdäck och damstyre?
Troligen. Luftmotståndet är verkligen fartens största fiende. Ner med överkroppen, smalare styre, tighta kläder och det går markant fortare.

Man skall inte underskatta däcken iofs - har man gått ifrån dubbdäck till välpumpade racerdäck rundorna efter varandra inser man att tröga däck verkligen är tröga....
 

nisseson

Aktiv medlem
Snabbare däck kommer som sagt högst göra typ en km/t (hävdar iaf jag). Hur mycket du förändrar aerodynamiken med damstyre är svårare att säga, men ska jag höfta så är nog försämringen större än så. Men då pratar vi gissningar på väldigt lösa grunder. Vill du optimera för hastighet är en landsvägscykel det rätta valet, men det är ju en helt annan sorts lösning.
 

jennifer111

Ny medlem
Tack för ditt avancerade svar.
Jag är en nybörjare och tänkte att träna benstyrka och uthållighet som steg 1. Detta funkar inte för mig i en position som jag får ont i nacken efter en kvart därför tänkte jag på damstyret. Vänjer sig nacken så småningom? Visste inte att luftmotståndet är så mycket viktigare än rullmotståndet. Har inga onödiga prylar på cykeln. Fler tipps tas tacksamt emot.
 

DanielS

Medlem
Ang. nackont det kan ju också finnas andra justeringar man kan göra. T ex kortare styrstam eller en styrstam som går att vinkla uppåt en aning. Men du kommer ju att träna upp musklerna med tiden så om du klarat tjejvasan utan problem borde det ju kunna fungera tycker jag. Börja med kortare pass och öka succesivt längden.

Luftmoståndet kan man ju jämföra med att cykla i motvind. Nackont blir förhoppningsvis bättre efter några rundor men motvinden kommer inte att försvinna. Att cykla med helt fel däck är ju inte skoj men motvind är ju ännu värre.
 

bellasoda

Aktiv medlem
jennifer111 sa:
Tack för ditt avancerade svar.
Jag är en nybörjare och tänkte att träna benstyrka och uthållighet som steg 1. Detta funkar inte för mig i en position som jag får ont i nacken efter en kvart därför tänkte jag på damstyret. Vänjer sig nacken så småningom? Visste inte att luftmotståndet är så mycket viktigare än rullmotståndet. Har inga onödiga prylar på cykeln. Fler tipps tas tacksamt emot.
Sätt på lättrullade racerdäck däck oavsett. Det kommer att kännas som en avsevärd förbättring, även om det i praktiken inte blir många km/h.

Nacken vänjer sig. Börja med kortare turer och öka successivt till längre och längre rundor så ska du se att nacken klagar mindre. Det kan även löna sig med en hjälm som väger mindre.

Och vill du cykla runt med damstyre så ska du helt klart testa tycker jag. Om du inte provar får du aldrig veta, och det viktigaste är att du själv får lust att bege dig ut och cykla. Om du vill att din cykel ska se ut på ett visst sätt så är det du som bestämmer.
 

HåkanC

Aktiv medlem
bellasoda sa:
Sätt på lättrullade racerdäck däck oavsett. Det kommer att kännas som en avsevärd förbättring, även om det i praktiken inte blir många km/h.
+ MASSOR
Enl mig finns det ingen annan enskild uppgradering som gör så stor skillnad på hur cyklandet känns som att byta från mediokra däck till riktigt bra.
Bengt-re s tips om GP5000 i 32mm är ett bra tips på riktigt bra däck
https://happyride.se/forum/read.php/1/3562647/3563445#msg-3563445
Jag tycker att du samtidigt bör byta slangarna, även de kan göra stor skillnad på både rullmotstånd och "känsla"
Se bara till att få tillräckligt långa ventiler, varför inte plocka av däcket och mäta längden på nuvarande innan beställning?
Kanske den här finns med lämplig ventillängd: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=95222


bellasoda sa:
Och vill du cykla runt med damstyre så ska du helt klart testa tycker jag. Om du inte provar får du aldrig veta, och det viktigaste är att du själv får lust att bege dig ut och cykla. Om du vill att din cykel ska se ut på ett visst sätt så är det du som bestämmer.
+1

/Håkan
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Och ett tips från sidan:
Armhävningar (pushups) och plankan kommer stärka både bål och nacke, och triceps i armhävningarnas fall.
Alla tre är jättenyttiga att ha styrka i om man vill kunna cykla i en någorlunda aerodynamisk position.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer