Racerventil ?! Ähhh...ja tack !

jthuress

Ny medlem
Slog mig i förra veckan varför jag envisas med att köpa racerventil på alla slangar jag inhandlat. Kom fram till att jag första gången jag skulle köpa slang undrade killen om jag skulle ha med racerventil....
- Ähhh....ja tack !

Vad heter den andra ventilen ?! Är det det som är bildäcksventil ?! Vad har de för för / nackdelar ?! Vilken kör ni med i skogarna ?

Sernevi

Aktiv medlem
kör alltid presta (racer). Lättare att släppa luft om det behövs, och dessutom de enda ventiler som passar på min downhill-hoj..
Har alltid kört med presta, även innan jag började cykla på fritiden, antar att det är en skada man får av att ha en farsa som cyklat mycket..

nackdelen med presta är ju att man måste ha adapter för att pumpa på de flesta ställen såsom mackar osv..

jthuress

Ny medlem
Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> kör alltid presta (racer). Lättare att släppa
> luft om det behövs, och dessutom de enda ventiler
> som passar på min downhill-hoj..
> Har alltid kört med presta, även innan jag
> började cykla på fritiden, antar att det är en
> skada man får av att ha en farsa som cyklat
> mycket..
>
> nackdelen med presta är ju att man måste ha
> adapter för att pumpa på de flesta ställen
> såsom mackar osv..

Så egentligen heter det inte racerventil utan prestaventil eller bara presta ?!

Leo

Ny medlem
Kör Schrader/bilventil på mtb och Presta på racer. Varför? Jo, alla mina mtb fälgar är borrade för Schrader och jag tröttnade på att montera i en sådan där "adapter"(Schrader->Presta) i ventilhålen. Finns inga nackdelar med Schrader på mtb och lätt att fylla på luft var man än är.

/Leo

cjmax

Ny medlem
Racer/Presta/French/Sclaverand
http://www.sheldonbrown.com/gloss_p.html#presta

Bil/Auto/Schrader
http://www.sheldonbrown.com/gloss_sa-o.html#schraeder

Woods/Dunlop/"standard"
http://www.sheldonbrown.com/gloss_w.html#woods

Jag kör med Racer/Presta-ventil på både mtb och lvg cykel, troligtvis för att jag har omvända förhållandet jämfört med Leo. Mina fälgar har för små hål för Schrader/Auto-ventil och jag har ingen lust att sätta borren i dem.
På mina gamla 1 och 3-vxl "standardcyklar" har jag fortfarande Dunlop (där man kan plocka ur själva ventilen, vilken man förr fick byta gummit på lite då och då... :-)

NiklasL

Aktiv medlem
Wood = Dunlop = "vanlig" cykelventil (engelsk ventil, om jag minns rätt)
Schrader = bilventil (amerikansk ventil?)
Presta = fransk ventil = racerventil

martinr

Medlem
Att borra ur eller sätta i adapter är ju en typiskt engångshandling som inte tar så lång tid. Så betydelsen av det tycker jag är minimal.

Själv hatar jag racerventiler. Krångliga att pumpa på alla sätt, klen konstruktion m.m.

Kan någon av alla happyiter ge mig en enda verklig fördel med dessa? För inte går det väl snabbare att få i luft i dessa än i någon annan sorts ventil (alltså från det ögonblicket man verkligen börjar mata in luft). Om man även räknar in tiden för krånglet innan så skulle de ju vara hopplöst efter.

Aktiv medlem
martinr skrev:
-------------------------------------------------------
.
>
> Kan någon av alla happyiter ge mig en enda
> verklig fördel med dessa?

Du kanske kan börja med att läsa de som redan står?

jthuress

Ny medlem
Det finns alltså tre varianter... då har man lärt sig något nytt idag med... :-D

Håller mig med mina racerventiler...eller förlåt presta då jag varit helnöjd.

42Hz

Aktiv medlem
Tyckte först Schrader var den bästa ventilen, Presta var bara krångligt men ju mer jag hållt på med cyklar ju mer uppskattar jag Prestaventiler så de är vad jag försöker hålla mig till sedan ett antal år tillbaka.

Tycker Presta är enklare att montera, pumpa och justera lufttrycket med. Enda fördelen med schrader jag kommer på skulle vara på pendlarcykel då man kan använda pumpen på macken och inte har en egen pump med sig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer