Råd cykelköp till Vätternrundan

Kleva123

Ny medlem
Hej! Jag är ny här och i cykelvärlden generellt så är tacksam för all form av hjälp från kunniga människor.

Jag har som mål att cykla Vätternrundan 2020 och behöver köpa en ny cykel. Som jag tänker ha från nu att träna på samt fram till och med loppet, jag är cirka 157 cm lång och bifogar länk på en cykel jag då funderar över. Om jag köper denna så tänker jag då att jag åker till en cykelaffär där dom kan hjälpa mig och ställa in allt efter mig och så.

https://mobil.blocket.se/annons/norrbotten/specialized_dolce_elite_womens_road_bike/85671307

Tacksam för alla tips och råd

clnr

Aktiv medlem
Passar den dig så är det ett bra köp. Ffa håll koll på om den känns alldeles för lång (beror lite på dina proportioner). Det går att korta en cykel mha styrstam och styre, men inte hur mycket som helst.

Om den passar så var beredd på att du kan behöva byta sadel. Det är IMO det mest personliga på en cykel. Svårt att ge generella råd där mer än att prova sig fram. Seriösa cykelbutiker bör ha lånesadlar tillhanda.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Kleva123 sa:
Jag har som mål att cykla Vätternrundan 2020 och behöver köpa en ny cykel. Som jag tänker ha från nu att träna på samt fram till och med loppet
Sen är du fast och kommer att fortsätta cykla på den!
Bor du i luleå så åk och kika på den?

Jag behöver i alla fall några mil på cykeln för att känna efter vad som fungerar och inte så det kan vara svårt att veta vid ett snabbtest om det inte är helt åt fanders.

Kleva123

Ny medlem
Jaha okej nu har jag skrivit till båda dessa och tyvärr var båda cyklarna sålda :/ Så nu ska jag försöka hitta någon annan att köpa, tar tacksamt imorgon länkar om någon hittar någon som ser bra ut.

Tack för all hjälp alla!

Freddie L

Aktiv medlem
Ja, varför inte. Priset är kanske lite i överkant kan jag tycka. Risk att det börjar bli dags att byta slitdelar. Pruta lite.

Om du inte har erfarenhet av landsvägscyklar är det svårt att vid en snabb provcykling komplett med däckspark göra en vettig bedömning ändå. Läs på på nätet, mät på dig själv och fundera. Första cykeln blir lite grisen i säcken oavsett. Nästa cykel vet du vad du ska köpa.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer