Råd för nya hjul och däck

alfredspappa

Ny medlem
Hej,
Cyklist är jag men helt okunnig i alla ord, termer, teknik o.dyl. Jag behöver byta hela bakdäcket på cykeln. Ser att det börjar bli skevt, och inte undra på efter alla år och mil som cykeln har gått. Eftersom bakdäcken är på upphällningen byter jag även framdäcket samtidigt. Jag har en Grand Canyon Al 6.9 , omkring 7 år gammal nu. Tidigare har jag kört mest ute i skogen på single tracks och sånt. Men jag har mer och mer börjat glida in på bikepacking med cykeln. Jag upptäcker att det mest blir lätta, snälla vägar och en hel del asfalt när jag är ute och cyklar. Letar därför däck och hjul som har höga toleranser, tål många mil utan problem. Däcken behöver inte vara speciellt räfflade alls, det går ändå rätt så lugnt ute på vägarna.

Så, råd för nya hjul och däck till en MTB Grand Canyon Al 6.9 som mest ska köra snälla grusvägar och en del asfalt. Däcken som kom med cykeln var Mavic Crossone, men de säljs inte längre.

Till sommaren är planen att starta i Kungshamn, längs med skärgårdsöarna ner till Göteborg och sen vidare på Kattegattleden. Grabben och jag cyklade Kattegattleden syd till norr förra året, men nu vill jag göra det på egen hand.

Vad föreslår ni alla kunniga cykelmänniskor ute i landet?

Tackar så mycket,
Fredrik

alfredspappa

Ny medlem
Du letar efter ett par hjul, som du kan sätta däck på. Med eller utan slang. Men med bromsyta på fälgen.

Vad har du för budget?
Ja, visst ja... Jag tänker att med slang är bättre med tanke på att det handlar om cykelsemestercykling snarare än racing. . Säkrare ifall något nu händer med slang än tubeless (även om jag vet att tubeless är rätt så säkert). Det är skivbroms på min MTB, så bronsyta på däck behövs inte. Jag tänker 3000 för hjulparet. Isch.

mzi

Aktiv medlem
Det är skivbroms på min MTB, så bronsyta på däck behövs inte
Ha, på den korta stund mellan läsa och skriva så blev det en aluräser av din MTB!

Kolla som frågades ovan vilken infästning du har mellan ram och hjul, men jag skulle köpa typ något sånt här

alfredspappa

Ny medlem
Fork RockShox Reba RL
Wheelset Mavic CrossOne
Drivetrain Shimano Deore XT
Brakes Shimano M506

1622665349834.png

Topp