Råd inför biketouring i Europa i sommar

CLI

Ny medlem
Hej!
I somras när jag skulle ta mig hem hem för att träffa familj och vänner så tog jag cykeln istället för tåget. Det blev 40 mil och tog 4 dagar. Utan att överdriva, det var det bästa jag gjorde på hela året och jag kände mig lycklig. Så nu vet jag vad jag kommer att göra av min semester i år (4 veckor). Jag tänker att jag packar mitt tält och drar söderut så får vi se vart jag hamnar.
Men jag har lite frågor som jag hoppas någon lite mer erfaren kan svara på :)

Hur går det att tälta utmeds vägen längre ner i Europa? På en del jag har pratat med så låter det nästan som att markägaren kommer att jaga iväg en med hagelgevär. Men det känns som att om man smyger iväg lite och packar ihop tidigt så borde det vara lugnt väl?

Är det bara jag som nojjar hela tiden att min cykel och/eller väskorna kommer att bli stulna? Vart enda gång jag lämnar cykeln för att äta eller köpa något så tar jag med mig väskorna. Den här gången funderar jag på att ta med stormkök och lite mat så vet inte om jag kommer kunna ta med alla väskorna. Hur gör/tänker ni?

Det var inte alls lika jobbigt att cykla som jag trodde det skulle vara. Men jag blev lite stel i axlar och nacke och funderar på om jag skulle haft någon cykel där jag sitter lite mer upprätt. Just nu så har jag en billig city bike från XXL och funderar på att uppgradera. Har ni några råd till mig?

CLI

HåkanC

Aktiv medlem
Grattis till ditt kommande äventyr hoppas allt kommer att gå bra för dig
Hur går det att tälta utmeds vägen längre ner i Europa? På en del jag har pratat med så låter det nästan som att markägaren kommer att jaga iväg en med hagelgevär. Men det känns som att om man smyger iväg lite och packar ihop tidigt så borde det vara lugnt väl?
Jag hade inte vild-campat på det sättet
Några kompisar till mig cyklade till Barcelona för några år sedan,
men då tältade de på campingar.
Skall du vara ute länge kan det vara bra att planera för cykelfria vilo och återhämtningsdagar, inte endast för kroppen utan även sådant som (stor-)tvätt o cykelvård.

Det var inte alls lika jobbigt att cykla som jag trodde det skulle vara. Men jag blev lite stel i axlar och nacke och funderar på om jag skulle haft någon cykel där jag sitter lite mer upprätt. Just nu så har jag en billig city bike från XXL och funderar på att uppgradera. Har ni några råd till mig?
Vanligaste rådet är väl att du bör vara förberedd
Det brukar innebära en Bikefit och träning, kanske tom en weekendcykling eller två?
Vill du inte göra en Bikefit, eller i väntan på en sådan, kan det här vara en bra startpunkt:
How to Fit a Bicycle

Vad gäller ny cykel så finns det ju klassiska touringcyklar av en anledning
Detta skall vara en "modern" variant: Kona Sutra
Säljs bla här: Bikester Kona Sutra
Men precis som med så mkt annat i dessa tider är tillgången begränsad.....

Bikzz

Aktiv medlem
Det är suveränt att cykla genom europa, jag har gjort det massor med gånger. Gillar då att följa cykelleder / Radwegs, som ofta är helt bilfria och dragna längs fina streckor, längs floder tex.
Gillar att stanna på campingplatser, men här och var finns det lite skog el vildmark där man kanske kan gömma sig och tälta. Om någon säger till dig är det bara att vara artig & trevlig och dra vidare.
Klart man bör vara väldigt försiktig med prylarna. Parka alltid cykeln så att du kan se den, ta med alla värdesaker, och sätt fast väskorna med någon rem eller dyl så att det är trixigt att ta av dom. Lås fast cykeln med en vajer.

Senast ändrad:

CLI

Ny medlem
Tack för era svar! Jag kanske skulle göra en sån bikefit. Kanske finns något företag som kan hjälpa till med sånt.
Bikzz: Jag ska nog läsa din cyklingsblogg där, blev taggad av att läsa en bit nu.

Topp