Råd - köp av Commencal meta hardtail 27.5

Roberto

Ny medlem
Hej!
Jag är efter en hardtail som är lite mer av enduro typ (kort styrstam, låg head angle och framgaffel slaglängd över 120-130) med viss kapacitet att cykla uppförsbacke utan att tippa bakåt !

Jag köper heller en "billig" och bra hardtail än en billig och dålig "full suspended". Jag har en Trek X-Caliber 8 med 29" hjul somn funkar bra men hjulen är för stora och jag saknar "enduro" kapacitet. Jag har funderat på att byta framgaffeln men det blir mycket pengar för ett tveksam resultat (ändrar drastisk på ram geometrin).

Jag har hittat (och nyligen upptäckt) märket Commencal, särskilt modellen ”Commencal Meta HT AM”. Ramen ser bra ut, recensioner verkar bra (dessutom är ramen ISO certifierad..!).

Två modeller (samma ram med olika utrustningar) :
-https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/meta-ht-am-essential-c2x29150736 som sälgs för EUR1800,-
-https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/meta-ht-am-origin-c2x29150719 som sälgs för EUR1099,-

Jag bor i Malmö, tar en cykel runda 1-2 gånger om veckan ungefär (säkert oftare när solen/sommaren dyker upp), brukar cykla på röd cykelbana (spillepengen för de som känner till området) och Genarp. Jag ser också fram emot att ta en tur i Vallåsen bike park när den öppnar (aldrig kört i bike park innan). Jag behöver inte en tävlingscykel, men vill gärna har relativ "bra" kvalitet på komponenterna.

Jag har lite svårt att välja. Komponenterna på Meta HT AM Origin är väldigt billiga och kanske inte tåliga (SRAM x5 ..bra eller inte ? ROCKSHOX Recon RL, 150 mm travel 27.5", rebound, Boost.. tillräckligt bra eller.. ?). Å andra sidan så tycker jag att det är rätt så dyrt för att uppgrader kompenenterna till SRAM eagle SX 12 (enligt recensioner är det en "entry level" groupset...).

Är det bättre att satsa på en Meta HT AM origin, vänta på att komponenterna går sönder för att uppgradera med bättre komponenter ? (jag vill undviker gärna att ofrivilligt promenera bredvid cykeln..!).

Långt meddelande, sorry.

Jag tackar på förhand för er hjälp !

Med vänliga hälsningar,

Roberto

PS : jag har kollat på Vitus Sentier och Nukeproof cyklar som är mycket intressanta, men jag är lite tveksam till att dropper post kablen går under bottom bracket (som jag förstår det)

Den billiga Metan har ingen dropperpost, så det får du köpa till. Recon gaffeln vet jag inget om, den funkar säkert hyffsat. Däremot skulle jag inte vilka ha Tectro bromsar. 11-36 kassett är lite begränsat, men kan funka, det beror på var du cyklar, jag kör själv 10 delad 11-42, det funkar men nätt och jämt. Jag kör 30 fram och trampar ur högsta växeln ganska lätt på asfalt och även grusväg nedför, men jag har 29", med 27.5" hjul blir det ännu lägre högsta växel.

Kablar under BB ser jag inte som ett problem. Jag har haft växelwiren dragen där på två hojar och det har aldrig lett till några haverier.

Prissättningen äraltid lite konstigt hos Commencal. Meta AM Race har en Lyrik Select+ isv Yari med motion control och NX isv SX för bara 2000 kr till, klart ett mycket bättre köp. Men det verkar att du föredrar 27.5". Jag föredrar 29".

Vilken storlek kikar du på?
Jag tänkte på en modell Large. Jag är 182cm lång/kort. Jag har en x-caliber 8 storlek M/L och den blev lite för kort efter att ha nollat styrstammen och lagt till lite backsweep och rise. Så jag tror att Large passar bättre, den är lite längre i reach och effektiv top tube length jämfört med Trek's X-caliber M/L. Svårt med att välja rätt stortlek också, finns inga ställen där man kan pröva :/ (finns en lista med "representanter", den närmaste härifrån -Malmö- är i mitten av Danmark eller så blir det Norge)

Prissättningen äraltid lite konstigt hos Commencal. Meta AM Race har en Lyrik Select+ isv Yari med motion control och NX isv SX för bara 2000 kr till, klart ett mycket bättre köp. Men det verkar att du föredrar 27.5". Jag föredrar 29".
Jag tror att 27,5 skulle passa mig bäst, jag känner mig lite "dämpad" när jag cyklar med min Trek X-Caliber (som är 29") och jag tror att det kommer från hjulstorleken. Jag har bytt styrstammen mot en kortare och original styren mot en riserbar med högre backsweep och rise, cykeln är lite mer reaktiv men inte tillräckligt för mig :/ Och den blev lite för kort också :/
Det finns en modell med samma ram och 29" hjul : https://www.commencal-store.com/meta-ht-am-ride-29-c2x29149854 och kostar SEK14500,- vilket jag tycker verkar mer attraktivt, men då är tanken att byta hjulen (+däck) mot 27,5 och då hamnar man på samma pris som Meta AM Essential (eller kanske lite under)

Den billiga Metan har ingen dropperpost, så det får du köpa till. Recon gaffeln vet jag inget om, den funkar säkert hyffsat. Däremot skulle jag inte vilka ha Tectro bromsar. 11-36 kassett är lite begränsat, men kan funka, det beror på var du cyklar, jag kör själv 10 delad 11-42, det funkar men nätt och jämt. Jag kör 30 fram och trampar ur högsta växeln ganska lätt på asfalt och även grusväg nedför, men jag har 29", med 27.5" hjul blir det ännu lägre högsta växel.

Kablar under BB ser jag inte som ett problem. Jag har haft växelwiren dragen där på två hojar och det har aldrig lett till några haverier.
Jag tänkte att kablarna på Vitus/Nukeproof klanske kan fastna i växter/grenar när man cyklar i skog/på stig ? Samtidigt så verkar vevpartiet täcka/"skydda" området under BB.
Som du poängterar funderar jag också på kassetten som kanske kan vara lite begränsande. Jag vill gärna kunna cykla uppförsbacke utan större besvär (och inom gränserna som Commencals ram geometri tillåter).
Det verkar som att väldigt få gillar Tektro bromsar, det känns bra att få det bekräftad här !
Komponenterna på Meta AM Origin ser helt enkelt inte lysande ut. Det får kanske bli Meta AM essential eller Meta AM ram och bygga cykeln själv.

Meta AM essential med frakt blir ca 19500:-. För dom pengarna kan du börja kolla på billigheldämpad på Wiggle. Eller en fin Sentier
Eller andra märken. Bird är rätt prisvärd och du kan välja utrustning själv. Denna är 27 HT. Du hittar ramgeometri i menyn under frame data sheets, I din storlek ligger den på 497 mm reach mot 445 på metan. Lite flackare gaffel också.
(slut på billiga hjul just nu, men det kommer nog in snart. Man kan ringa och fråga)

Vill du ha en annan riktigt brutal hardtail är det på gång en till laddning av On-One Hello Dave. 29", 480 mm reach i storlek L och 62° gaffelvinkel. Stålram, som alla värsting HT. https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOHDGX/on-one-hello-dave-sram-gx-mountain-bike Finns även som lös ram. Tydligen var det Sick (tillverkaren) som ritade och beställde från början, men när dom inte kunde betala för sig sålde Taiwaneserna ramarna till OnOne istället.

Senast ändrad:
Meta AM essential med frakt blir ca 19500:-. För dom pengarna kan du börja kolla på billigheldämpad på Wiggle. Eller en fin Sentier
Eller andra märken. Bird är rätt prisvärd och du kan välja utrustning själv. Denna är 27 HT. Du hittar ramgeometri i menyn under frame data sheets, I din storlek ligger den på 497 mm reach mot 445 på metan. Lite flackare gaffel också.
(slut på billiga hjul just nu, men det kommer nog in snart. Man kan ringa och fråga)

Vill du ha en annan riktigt brutal hardtail är det på gång en till laddning av On-One Hello Dave. 29", 480 mm reach i storlek L och 62° gaffelvinkel. Stålram, som alla värsting HT. https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOHDGX/on-one-hello-dave-sram-gx-mountain-bike Finns även som lös ram. Tydligen var det Sick (tillverkaren) som ritade och beställde från början, men när dom inte kunde betala för sig sålde Taiwaneserna ramarna till OnOne istället.
Tack för ditt svar ! Det blev svårt att ta ett beslut, särskilt efter att ha kollat på Birds cyklar !
Till slut gick jag vidare med att beställa en Commencal AM HT Essential storlek L. Väl förpackad, kundtjänst som svarar snabbt och är reaktiv. Prövat den idag och det känns mycket bra !

Tillbaka
Topp