Linus Harald
Medlem
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Hej!
Ny på forumet! Jag är i farten att köpa min första riktiga racer/landsvägscykel. Har cyklat en hel del MTB men har på senare tid börjat cykla mycket mer på asfalt och vill ha upp farten mer än på en MTB. Har för detta ändamålet bytt ut till "mönsterfria" däck på min MTB för att få upp farten lite på asfalten. Cyklar idag med "klickpedaler" (eller vad det heter) så det är jag bad vid redan. Har dock inte köpt ny MTB på många heller utan har hållit mig till det jag haft sen tidigare.
Nu till mitt problem. Jag har kanske en budget på runt 15k och vill såklart få så mycket jag kan för pengarna. Har dock samtidigt väldigt liten erfarenhet av komponenter och vad som är good enough som nybörjare på racer men inte på cykling. Har spanat in som ett exempel denna från White:
https://www.xxl.se/white-rc-pro-21-...QNnYrqGQBEVkcoT9pMIaAgV5EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Hade helst velat ha Shimano 105 på växlar då jag tycker det är ganska viktigt att det funkar smärtfritt med växlingen. Vikt på komponenter är dock inte alltför viktigt, bara det är hyfsat. Ser ut som man får mycket komponenter för pengarna och ramen bör väl kunna hålla? Vad får jag egentligen mer för pengarna med ett dyrare märken?
Hur mycket kan man byta ut på en sådan cykel? Tänker då på hjul/fälgar, växlar, vevlager etc . Vill kunna uppgradera beroende på hur mitt intresse utvecklas men vet inte exakt vad man kan modifiera. Vill helst ha så lättrullade hjul som möjligt och kan tänka mig köpa det extra om det fungerar att byta på den ramen
Skivbromsar eller fälgbromsar? Den cykeln ovan har fälgbromsar och det har jag alltid haft på alla cyklar. Det har funkat rätt bra så länge jag inte kört i lera så är rätt van vid fälgbromsar. Har dock köpt skivbroms om jag köpt MTB idag. Men verkar vara fälgbrom som gäller på "billigare" racer? (Under 25k). Hade inte tänkt cykla i för ruskigt väder och mer på asfalt men vill helst in bara begränsad helt om det skulle kunna partier som kanske är lite mer grusväg.
Vill såklart helst inte låsa in mig i en cykel så det inte finns nåt att utvecklas på så inte köpa för billigt. Samtidigt inte lägga för mycket om jag skulle tröttna framöver.
Tack!
Ny på forumet! Jag är i farten att köpa min första riktiga racer/landsvägscykel. Har cyklat en hel del MTB men har på senare tid börjat cykla mycket mer på asfalt och vill ha upp farten mer än på en MTB. Har för detta ändamålet bytt ut till "mönsterfria" däck på min MTB för att få upp farten lite på asfalten. Cyklar idag med "klickpedaler" (eller vad det heter) så det är jag bad vid redan. Har dock inte köpt ny MTB på många heller utan har hållit mig till det jag haft sen tidigare.
Nu till mitt problem. Jag har kanske en budget på runt 15k och vill såklart få så mycket jag kan för pengarna. Har dock samtidigt väldigt liten erfarenhet av komponenter och vad som är good enough som nybörjare på racer men inte på cykling. Har spanat in som ett exempel denna från White:
https://www.xxl.se/white-rc-pro-21-...QNnYrqGQBEVkcoT9pMIaAgV5EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Hade helst velat ha Shimano 105 på växlar då jag tycker det är ganska viktigt att det funkar smärtfritt med växlingen. Vikt på komponenter är dock inte alltför viktigt, bara det är hyfsat. Ser ut som man får mycket komponenter för pengarna och ramen bör väl kunna hålla? Vad får jag egentligen mer för pengarna med ett dyrare märken?
Hur mycket kan man byta ut på en sådan cykel? Tänker då på hjul/fälgar, växlar, vevlager etc . Vill kunna uppgradera beroende på hur mitt intresse utvecklas men vet inte exakt vad man kan modifiera. Vill helst ha så lättrullade hjul som möjligt och kan tänka mig köpa det extra om det fungerar att byta på den ramen
Skivbromsar eller fälgbromsar? Den cykeln ovan har fälgbromsar och det har jag alltid haft på alla cyklar. Det har funkat rätt bra så länge jag inte kört i lera så är rätt van vid fälgbromsar. Har dock köpt skivbroms om jag köpt MTB idag. Men verkar vara fälgbrom som gäller på "billigare" racer? (Under 25k). Hade inte tänkt cykla i för ruskigt väder och mer på asfalt men vill helst in bara begränsad helt om det skulle kunna partier som kanske är lite mer grusväg.
Vill såklart helst inte låsa in mig i en cykel så det inte finns nåt att utvecklas på så inte köpa för billigt. Samtidigt inte lägga för mycket om jag skulle tröttna framöver.
Tack!