Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör

Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Hej!

Ny på forumet! Jag är i farten att köpa min första riktiga racer/landsvägscykel. Har cyklat en hel del MTB men har på senare tid börjat cykla mycket mer på asfalt och vill ha upp farten mer än på en MTB. Har för detta ändamålet bytt ut till "mönsterfria" däck på min MTB för att få upp farten lite på asfalten. Cyklar idag med "klickpedaler" (eller vad det heter) så det är jag bad vid redan. Har dock inte köpt ny MTB på många heller utan har hållit mig till det jag haft sen tidigare.

Nu till mitt problem. Jag har kanske en budget på runt 15k och vill såklart få så mycket jag kan för pengarna. Har dock samtidigt väldigt liten erfarenhet av komponenter och vad som är good enough som nybörjare på racer men inte på cykling. Har spanat in som ett exempel denna från White:

https://www.xxl.se/white-rc-pro-21-...QNnYrqGQBEVkcoT9pMIaAgV5EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Hade helst velat ha Shimano 105 på växlar då jag tycker det är ganska viktigt att det funkar smärtfritt med växlingen. Vikt på komponenter är dock inte alltför viktigt, bara det är hyfsat. Ser ut som man får mycket komponenter för pengarna och ramen bör väl kunna hålla? Vad får jag egentligen mer för pengarna med ett dyrare märken?

Hur mycket kan man byta ut på en sådan cykel? Tänker då på hjul/fälgar, växlar, vevlager etc . Vill kunna uppgradera beroende på hur mitt intresse utvecklas men vet inte exakt vad man kan modifiera. Vill helst ha så lättrullade hjul som möjligt och kan tänka mig köpa det extra om det fungerar att byta på den ramen

Skivbromsar eller fälgbromsar? Den cykeln ovan har fälgbromsar och det har jag alltid haft på alla cyklar. Det har funkat rätt bra så länge jag inte kört i lera så är rätt van vid fälgbromsar. Har dock köpt skivbroms om jag köpt MTB idag. Men verkar vara fälgbrom som gäller på "billigare" racer? (Under 25k). Hade inte tänkt cykla i för ruskigt väder och mer på asfalt men vill helst in bara begränsad helt om det skulle kunna partier som kanske är lite mer grusväg.

Vill såklart helst inte låsa in mig i en cykel så det inte finns nåt att utvecklas på så inte köpa för billigt. Samtidigt inte lägga för mycket om jag skulle tröttna framöver.

Tack!
 

gustavgo

Aktiv medlem
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Ser ut som man får mycket komponenter för pengarna och ramen bör väl kunna hålla? Vad får jag egentligen mer för pengarna med ett dyrare märken?
Ev. bättre kvalité (ingen erfarenhet av XXLs egna märke). Kanske bättre ram. Stora skillnaden är nog att andrahandsvärdet är lite bättre på de mer kända märkena.

Hur mycket kan man byta ut på en sådan cykel? Tänker då på hjul/fälgar, växlar, vevlager etc . Vill kunna uppgradera beroende på hur mitt intresse utvecklas men vet inte exakt vad man kan modifiera. Vill helst ha så lättrullade hjul som möjligt och kan tänka mig köpa det extra om det fungerar att byta på den ramen
Du kan byta det mesta. Dock kan det i många fall vara värt att istället sälja cykeln och köpa en högre specad cykel då det kostar att byta ut komponenter separat.

Skivbromsar eller fälgbromsar?
Bromsmässigt kommer du klara dig fint med fälgbromsar. Fördelen med skivbromsar är att du (om ramen tillåter) klämma in lite bredare däck vilket kan vara trevligt om du vill köra grusväg.
 

BJS

Aktiv medlem
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Hej!

Ny på forumet! Jag är i farten att köpa min första riktiga racer/landsvägscykel. Har cyklat en hel del MTB men har på senare tid börjat cykla mycket mer på asfalt och vill ha upp farten mer än på en MTB. Har för detta ändamålet bytt ut till "mönsterfria" däck på min MTB för att få upp farten lite på asfalten. Cyklar idag med "klickpedaler" (eller vad det heter) så det är jag bad vid redan. Har dock inte köpt ny MTB på många heller utan har hållit mig till det jag haft sen tidigare.

Nu till mitt problem. Jag har kanske en budget på runt 15k och vill såklart få så mycket jag kan för pengarna. Har dock samtidigt väldigt liten erfarenhet av komponenter och vad som är good enough som nybörjare på racer men inte på cykling. Har spanat in som ett exempel denna från White:

https://www.xxl.se/white-rc-pro-21-...QNnYrqGQBEVkcoT9pMIaAgV5EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Hade helst velat ha Shimano 105 på växlar då jag tycker det är ganska viktigt att det funkar smärtfritt med växlingen. Vikt på komponenter är dock inte alltför viktigt, bara det är hyfsat. Ser ut som man får mycket komponenter för pengarna och ramen bör väl kunna hålla? Vad får jag egentligen mer för pengarna med ett dyrare märken?

Hur mycket kan man byta ut på en sådan cykel? Tänker då på hjul/fälgar, växlar, vevlager etc . Vill kunna uppgradera beroende på hur mitt intresse utvecklas men vet inte exakt vad man kan modifiera. Vill helst ha så lättrullade hjul som möjligt och kan tänka mig köpa det extra om det fungerar att byta på den ramen

Skivbromsar eller fälgbromsar? Den cykeln ovan har fälgbromsar och det har jag alltid haft på alla cyklar. Det har funkat rätt bra så länge jag inte kört i lera så är rätt van vid fälgbromsar. Har dock köpt skivbroms om jag köpt MTB idag. Men verkar vara fälgbrom som gäller på "billigare" racer? (Under 25k). Hade inte tänkt cykla i för ruskigt väder och mer på asfalt men vill helst in bara begränsad helt om det skulle kunna partier som kanske är lite mer grusväg.

Vill såklart helst inte låsa in mig i en cykel så det inte finns nåt att utvecklas på så inte köpa för billigt. Samtidigt inte lägga för mycket om jag skulle tröttna framöver.

Tack!
Det där är en bra cykel som gör jobbet. Det går såklart att optimera åt alla möjliga håll, men den där fungerar från början.

Det är btw inget större fel på enklare växelgrupper så länge man ger dem bra vajrar, justerar bra och inte kör med widerange kassett. Primärt för att en exempelvis 9-delat 11-32 kommer att ha större steg mellan drrven
Än en 11-delad 11-32. Och hur många kuggars skillnad det är mellan dreven påverkar hur snabbt det växlar. Jag har en cykel med enkel 9-delad drivliva och 12-25 bak. Och en annan med 11-delad Ultegra och 11-28. De växlar lika bra! Ingen skillnad! Dock körde jag den 9-delade cykeln vintertid med 11-30 och det fungerade, men inte alls lika snappy som med 12-25.

Sen tillkommer givetvis att kedjevård/rengöring/justering/vajrar/rakt växelöra betyder mer än vilken serie gruppen tillhör. Till en viss gräns dock - väldigt enkla grejor fungerar sämre.
 

jonja

Aktiv medlem
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Den länkade xxl hojen för 12k, som brukar kosta 8k på rea, tycker jag inte är särskilt prisvärd. Mina bekanta köpte 2 stycken i höstas och monteringen lämnade lite att önska. Bla saknades den här lilla monteringsdelen https://www.cykelgear.se/reservdelar/framvaxel/klamma-framvaxlar/support-skruv-fd-9000-tva-plattor
på BÅDA cyklarna, vilket gjorde det stört omöjligt att få vettig funktion på framväxlarna.

Bla så rasade kedjan av utåt på den ena hojen och skapade den värsta kedjesallad jag nånsin sett, redan på premiärturen då vi skulle testa toppfarten i de långa sugande backarna mellan Deje och Edeby. Naturligtvis var den lokala XXL verkstaden oförmögen att åtgärda eller ens hitta orsaken till detta lilla intrikata fel gjort nånstans i Indonesien, Vietnam eller möjligen i fd Kambodja?

Det jag däremot tycker är prisvärt är denna för 16k
För denna summa fås inget påfallande överdåd men väl en ruggigt välspecad och harmonisk helhet som är snygg att se på och ett riktigt nöje att åka på. Bara en sån simpel sak som ett par vettiga hjul (som finns som reservdel ett och ett hos bla Rose). Har nyligen köpt 2 stycken av denna modell (en till dottern) som vi båda är jättenöjda med. Haken är leveranstiden, i skrivande stund 18v, eftersom Rose för det mesta har svårt att möta efterfrågan. Jag är inte förvånad att det är så och köpte mina i höstas och vintras. Och eftersom Rose source:ar komponenterna från sitt eget standardsortiment finns följaktligen varje del på hojen vanligen lätt tillgänglig som reservdel hos Rose.
 
Senast ändrad:
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Det där är en bra cykel som gör jobbet. Det går såklart att optimera åt alla möjliga håll, men den där fungerar från början.

Det är btw inget större fel på enklare växelgrupper så länge man ger dem bra vajrar, justerar bra och inte kör med widerange kassett. Primärt för att en exempelvis 9-delat 11-32 kommer att ha större steg mellan drrven
Än en 11-delad 11-32. Och hur många kuggars skillnad det är mellan dreven påverkar hur snabbt det växlar. Jag har en cykel med enkel 9-delad drivliva och 12-25 bak. Och en annan med 11-delad Ultegra och 11-28. De växlar lika bra! Ingen skillnad! Dock körde jag den 9-delade cykeln vintertid med 11-30 och det fungerade, men inte alls lika snappy som med 12-25.

Sen tillkommer givetvis att kedjevård/rengöring/justering/vajrar/rakt växelöra betyder mer än vilken serie gruppen tillhör. Till en viss gräns dock - väldigt enkla grejor fungerar sämre.
Ah ok! Men vad betyder siffrorna 11-30, 12-25 etc? Är det bredden på kassetten?
 
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Ev. bättre kvalité (ingen erfarenhet av XXLs egna märke). Kanske bättre ram. Stora skillnaden är nog att andrahandsvärdet är lite bättre på de mer kända märkena.


Du kan byta det mesta. Dock kan det i många fall vara värt att istället sälja cykeln och köpa en högre specad cykel då det kostar att byta ut komponenter separat.


Bromsmässigt kommer du klara dig fint med fälgbromsar. Fördelen med skivbromsar är att du (om ramen tillåter) klämma in lite bredare däck vilket kan vara trevligt om du vill köra grusväg.
Men är det helt off limits att köra nåt grusväg alls med landsvägsdäck? Där jag cyklar idag mycket om är det korta partier med grusväg typ men 90-95% är asfalt
 
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Den länkade xxl hojen för 12k, som brukar kosta 8k på rea, tycker jag inte är särskilt prisvärd. Mina bekanta köpte 2 stycken i höstas och monteringen lämnade lite att önska. Bla saknades den här lilla monteringsdelen https://www.cykelgear.se/reservdelar/framvaxel/klamma-framvaxlar/support-skruv-fd-9000-tva-plattor
på BÅDA cyklarna, vilket gjorde det stört omöjligt att få vettig funktion på framväxlarna.

Bla så rasade kedjan av utåt på den ena hojen och skapade den värsta kedjesallad jag nånsin sett, redan på premiärturen då vi skulle testa toppfarten i de långa sugande backarna mellan Deje och Edeby. Naturligtvis var den lokala XXL verkstaden oförmögen att åtgärda eller ens hitta orsaken till detta lilla intrikata fel gjort nånstans i Indonesien, Vietnam eller möjligen i fd Kambodja?

Det jag däremot tycker är prisvärt är denna för 16k
För denna summa fås inget påfallande överdåd men väl en ruggigt välspecad och harmonisk helhet som är snygg att se på och ett riktigt nöje att åka på. Bara en sån simpel sak som ett par vettiga hjul (som finns som reservdel ett och ett hos bla Rose). Har nyligen köpt 2 stycken av denna modell (en till dottern) som vi båda är jättenöjda med. Haken är leveranstiden, i skrivande stund 18v, eftersom Rose för det mesta har svårt att möta efterfrågan. Jag är inte förvånad att det är så och köpte mina i höstas och vintras.
Oj såg ut som ett riktigt rimligt och bra val också. Jag har inget emot att utöka min budget bara det blir något som kommer fungera bra. Att behöva mecka mycket själv direkt pga fel hos tillverkaren känns inte lockande. Nackdelen var då leveranstiden, då är ju hela sommaren förbi när den dyker upp
 

GoranS

Aktiv medlem
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Men är det helt off limits att köra nåt grusväg alls med landsvägsdäck? Där jag cyklar idag mycket om är det korta partier med grusväg typ men 90-95% är asfalt
Nej, det går absolut att cykla på grusvägar med landsvägsdäck. Är det inte alltför eländigt dålig väg så kommer man absolut fram. Som gustavgo skriver kan dock lite bredare däck vara trevligt om du kör grusväg som inte är helt perfekt tillkörd.
 
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör

Denna cykeln verkar vara nåt som finns dessutom innan hösten. Verkar mest vara från Cube jag kan hitta modeller. Men hur är hjulen på denna modellen? Hur vet man att de är lättrullade?

Behöver man montera mycket själv om man köper från Bike Discount?
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör

Denna cykeln verkar vara nåt som finns dessutom innan hösten. Verkar mest vara från Cube jag kan hitta modeller. Men hur är hjulen på denna modellen? Hur vet man att de är lättrullade?

Behöver man montera mycket själv om man köper från Bike Discount?
Bike Discount är en bra handlare. Har köpt där i 20 år. Cykeln är fint specad. Fulcrumhjulen kommer rulla fint. Med fina komponenter och kolfberram sparas det lite på hjulen på den här prisnivån. Fullt funkis är de.
 

el_gabri

Aktiv medlem
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Mitt tips: Köp inte en cykel för 10.000–20.000 som förstacykel. Om det inte är så att du är småbarnpappa som jobbar mycket och har noll tid till annat än måsten — och såklart att cykla ett par timmar i veckan.

Köp en begagnad räser i gott skick med några år på nacken. Det räcker bra för att prova och eventuellt fastna.
 

Fredrik Å

Aktiv medlem
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Canyon kan några modeller i lager beroende på vilken storlek du behöver.

Köpte själv en AL7 disc som förstacykel.
Jag är väldigt nöjd med den och den fyller mina behov.
Har bytt sadel och styrstam men i övrigt ingenting.
Sadel får man nog räkna med att byta då ändalykten har olika mått på olika människor och det är viktigt att den passar just förarens ändalykt.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Mitt tips: Köp inte en cykel för 10.000–20.000 som förstacykel. Om det inte är så att du är småbarnpappa som jobbar mycket och har noll tid till annat än måsten — och såklart att cykla ett par timmar i veckan.

Köp en begagnad räser i gott skick med några år på nacken. Det räcker bra för att prova och eventuellt fastna.
Prisvärda begagnade cyklar är svårfunna dessa dagar. Personligen har jag kommit ut bra i två remoteköp i prisklassen. Uppgradera hjul efter en eller ett säsonger kommer till, om man blir fäst vid resten.
 
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Mitt tips: Köp inte en cykel för 10.000–20.000 som förstacykel. Om det inte är så att du är småbarnpappa som jobbar mycket och har noll tid till annat än måsten — och såklart att cykla ett par timmar i veckan.

Köp en begagnad räser i gott skick med några år på nacken. Det räcker bra för att prova och eventuellt fastna.
Ja alltså precis som fjärdebrunn är det supersvårt att hitta begagnade racer som både ligger i rätt spec och som dessutom passar storleksmässigt. Att hitta en väl begagnad cykel som passar perfekt hade förstås varit det bästa.
 

Putte--

Aktiv medlem
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
Decathlon har lite cyklar på lager under 15k beroende på storlek på ram. Den billigaste vettigt utrustade finns som svart i large och vit i medium.
Dom har fått goda betyg, sök i forumet så hittar du en som skev en liten utvärdering av den förra året.
 

KjellF

Aktiv medlem
Råd köp första landsvägscykeln, hyfsad amatör
TCM har minst en modell av gruscykel för 15 kkr. Jag köpte en Corratec Allroad i höstas och är nöjd över cykeln när äntligen dålig montering (både fabrik och butik) har fixats till.
 
Topp