Råd köpa ny enduro cykel! Fort nedför!

mtzar

Ny medlem
Letar en bra Enduro cykel för ca 45.000kr.
Kör nu Trek Fuel EX 8. Men vill ha bättre fart nedför och mer slaglängd.
Mest brötig cykling i Hellas, men ska funka ok i Flottsbro/Järvsö.
Kör också mycket i Åre, mest leder, men en del dh. Våfflan/Kopparormen från Copperhill är roliga!
Ska man ha Trek Slash, Scott Ransom, Specialized Enduro...???
Ibis?

Tacksam för råd!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Trek Slash, Scott Ransom, Specialized Enduro, Ibis Ripmo, Transition Sentinel, Santa Cruz Megatower, Nukeproof mega 290 etc etc.

Är väl mer smak egentligen, lägger du 45 loppor på någon av dem så får du en bra hoj.

Mårten

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Mårten sa:
Den du tycker är snyggast. Helt ärligt alltså.
Snyggast och rätt storlek. Annars finns ju typ inga dåliga cyklar verkar det som.
Betydelsen av rätt storlek och hur kinkigt det är kan ju också diskuteras, men har man möjligheten ska man förstås välja någotsånär rätt.

Hoppa till ca 1:50 för Cathros tankar om det :
Sätter diskussionerna om en cm reach hit eller dit i lite perspektiv.

Rattnalle

Aktiv medlem
Mårten sa:
Rattnalle sa:
Mårten sa:
Den du tycker är snyggast. Helt ärligt alltså.
Snyggast och rätt storlek. Annars finns ju typ inga dåliga cyklar verkar det som.
Betydelsen av rätt storlek och hur kinkigt det är kan ju också diskuteras, men har man möjligheten ska man förstås välja någotsånär rätt.

Hoppa till ca 1:50 för Cathros tankar om det :
Sätter diskussionerna om en cm reach hit eller dit i lite perspektiv.
Ja rätt är subjektivt till stor del. Men det ska kännas bra att cykla på cykeln. Då är det rätt nog.

Stervelo

Aktiv medlem
Hmm, jag tycker de där hojjarna diffar ganska mycket i stigcyklandet, en del av dem är lite "mini dh" hojjar vad jag läst mig till.
Här verkar mini dh stuket var viktigt. Välj något sådant då.

patreg

Ny medlem
Ibis Ripmo passar perfekt för ditt ändamål, kör en själv och är grymt nöjd med hojen. Funkar riktigt bra i Hellas och även i Flottsbro/Järvsö.

AX3L

Aktiv medlem
patreg sa:
Ibis Ripmo passar perfekt för ditt ändamål, kör en själv och är grymt nöjd med hojen. Funkar riktigt bra i Hellas och även i Flottsbro/Järvsö.
Traditionsenligt ska jag också föreslå min egen cykel, en Propain Spindrift. Ruggigt effektiv för att ha 180mm i slag fram och bak och äter allt Hellas anbringar till frukost. Den typen av cykel är ju det du frågar efter, sen tror jag ändå att du hade haft roligare i Hellas på en något snärtigare cykel typ Ripmo.

etnica

Medlem
<tråkig>
Köp cykel för det du cyklar mest.

Säkert flera som inte håller med mig men jag tyckte inte det var så jättekul att skumpa runt med en enduro i Hellas. Jag "nedgraderade" mig till en stighoj(SZ 5010) som duger för de få veckor om året kör "berg".
</tråkig>

Marleey

Ny medlem
Kolla tillverkare som säljer direkt. En Scott Ransom för 45 papp kommer ju ha skitkomponenter, om du jämför med säg en commencal eller YT för 45...

Propain som redan nämnts har förutom bra priser möjlighet att skräddarsy vilka komponenter man vill ha. Grymt trevligt, och grymt bra hojjar.
(nä kör inte en själv men vi har två i hushållet =)

glitch

Aktiv medlem
etnica sa:
<tråkig>

Säkert flera som inte håller med mig men jag tyckte inte det var så jättekul att skumpa runt med en enduro i Hellas. Jag "nedgraderade" mig till en stighoj(SZ 5010) som duger för de få veckor om året kör "berg".
</tråkig>
Men nu får ändå rätt vara rätt, SC 5010 kan man skriva men SZ får man ju ont i ögonen av. Det är ju ingen Santa Zuz??;-)

etnica

Medlem
glitch sa:
etnica sa:
<tråkig>

</tråkig>
Men nu får ändå rätt vara rätt, SC 5010 kan man skriva men SZ får man ju ont i ögonen av. Det är ju ingen Santa Zuz??;-)
Jag har inget data körkort =(

H.

Aktiv medlem
YT capra är säkert ett bra val. Eller Commencal Meta TR GB edition eller vad den heter. Den med 29" och 150/150mm slag.

Hälsingland

Aktiv medlem
Lägger du till några lappar så kan du ju köpa dyraste YT Jeffsy 150/150 Fox 36 och DPX2 med kashima coating, Eagle XX1 osv. Då går det ju fortfarande att cykla på hojen utan att bli sjösjuk.

En Specialized för 45 tkr får du väl snikigaste komponenterna NX osv?

Edit XTR var det visst på CF PRO Race

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
mtzar sa:
men spindrift finns bara som 27.5", eller?

Bra priser på deras sida.
Stämmer, bara som 27.5".

En annan jag hade siktet på är Intense Carbine. Samma goa VPP som Santa och Propain, men 29". Verkar vara en riktig monstertruck. Sjukt prisvärda också (iaf för något år sedan) för att vara ett amerikanskt typ finmärke.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer