Råd kring bakhjul som sitter fast, hubs och service

BudgetMtb

Medlem
P.g.a. en uppskjuten service från ett sista åk i blöta förhållanden förra säsongen står jag nu snopen med ett bakhjul som vill hämnas.
På bakhjulet har axeln rostat fast i röret i navet, hjulet snurrar men går ej att få ut det ur ramen. Jag har testat att dränka det i rostlösande, värme och att försöka hamra ut axeln, men det vägrar att ge med sig. Alternativet som kvarstår verkar helt enkelt vara att kapa axeln och hub för att få ut det ur ramen och reparera eller bygga om hjulet.

Tanken är att köpa en ny hub och förhoppningsvis kunna plocka delar från den istället för att behöva bygga om fälgen. Här blir jag tveksam då jag har en Shimano MT400 SH11/shimano fh-mt400-b beroende om man läser på spec från försäljare eller läser på själva huben. Min cykel är 12 växlad och denna hub hittar jag bara upp till 11speed, kan det vara rätt eller borde jag leta efter en annan modell?
Behöver man tänka på något gällande axeln eller är det bara att beställa valfri med rätt mått (148x12mm)

HUB: https://www.bikester.se/shimano-fh-mt400-b-nav-8-9-10-11-delad-center-lock-M467616.html
Axel: https://www.bikester.se/kcnc-kqr08-sh-genomgaende-axel-12x148mm-e-thru-M938817.html?vgid=G1354287
Har aldrig vågat ge mig på reparationer på fälgar men någon gång måste man väl lära sig.

Fälgbana: Raceface AR OFFSET 30, 27,5"
Hub: Shimano MT400 SH11/shimano fh-mt400-b (32H)
Axel: Boost 148, dim 148x12mm
Rotor mount: Center lock

All hjälp uppskattas eftersom jag har ganska dålig koll och förmodligen tänker helt fel.
Mvh

simson

Aktiv medlem
P.g.a. en uppskjuten service från ett sista åk i blöta förhållanden förra säsongen står jag nu snopen med ett bakhjul som vill hämnas.
På bakhjulet har axeln rostat fast i röret i navet, hjulet snurrar men går ej att få ut det ur ramen. Jag har testat att dränka det i rostlösande, värme och att försöka hamra ut axeln, men det vägrar att ge med sig. Alternativet som kvarstår verkar helt enkelt vara att kapa axeln och hub för att få ut det ur ramen och reparera eller bygga om hjulet.

Tanken är att köpa en ny hub och förhoppningsvis kunna plocka delar från den istället för att behöva bygga om fälgen. Här blir jag tveksam då jag har en Shimano MT400 SH11/shimano fh-mt400-b beroende om man läser på spec från försäljare eller läser på själva huben. Denna hittar jag bara upp till 11speed, kan det vara rätt eller borde jag leta efter en annan modell?
Behöver man tänka på något gällande axeln eller är det bara att beställa valfri med rätt mått (148x12mm)

HUB: https://www.bikester.se/shimano-fh-mt400-b-nav-8-9-10-11-delad-center-lock-M467616.html
Axel: https://www.bikester.se/kcnc-kqr08-sh-genomgaende-axel-12x148mm-e-thru-M938817.html?vgid=G1354287
Har aldrig vågat ge mig på reparationer på fälgar men någon gång måste man väl lära sig.

Fälgbana: Raceface AR OFFSET 30, 27,5"
Hub: Shimano MT400 SH11/shimano fh-mt400-b (32H)
Axel: Boost 148, dim 148x12mm
Rotor mount: Center lock

All hjälp uppskattas eftersom jag har ganska dålig koll och förmodligen tänker helt fel.
Mvh
Bilder skulle hjälpa oss att kunna hjälpa till😜

BudgetMtb

Medlem
Det har du såklart rätt i!
Bild nr 1 är den sidan av axeln jag slagit mot för att få ut axeln.
På bild nr 3. ser man den yttre muttern där jag tänkt kapa.
Länk till en sprängskiss av hub: https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-FH-MT400-4494.pdf
cykel bild 3.jpg
cykel bild 2.jpg
cykel bild 1.jpg

velman

Aktiv medlem
Om du bankar, se till att ha ett bra mothåll så att du inte skadar / böjer ramen. Ett stumt mothåll ger en helt annan effekt än om man slår på en stående cykel.

Alltså typ lägga ner cykeln så att gaffeländarna (höger sida) ligger på något men att axeln samtidigt kan glida ur när du bankar.

Typ så. Och lite sunt förnuft om det jag sa inte passar så bra för dig. 🙂

simson

Aktiv medlem
Växelörat verkar ha följt med axeln när du vridit, sätt fast skruven som håller växelöret i ramen igen å se om det hjälper…
Sen ser jag inte men det borde bara va axeln som skruvas loss för att få bort hjulet .

BudgetMtb

Medlem
Om du bankar, se till att ha ett bra mothåll så att du inte skadar / böjer ramen. Ett stumt mothåll ger en helt annan effekt än om man slår på en stående cykel.

Alltså typ lägga ner cykeln så att gaffeländarna (höger sida) ligger på något men att axeln samtidigt kan glida ur när du bankar.

Typ så. Och lite sunt förnuft om det jag sa inte passar så bra för dig. 🙂
Det är det upplägget jag haft när jag försökt knacka ur axeln men vågar inte ta i allt för mycket ifall ramen skulle skadas. Vilket gör att det känns som att kapa axeln är lösningen.

BudgetMtb

Medlem
Växelörat verkar ha följt med axeln när du vridit, sätt fast skruven som håller växelöret i ramen igen å se om det hjälper…
Sen ser jag inte men det borde bara va axeln som skruvas loss för att få bort hjulet .
Växelörat är löst och påverkar ej axeln, axeln är liksom inte gängad någonstans längre. Axeln går att snurra helt men eftersom det sitter fast i själva "röret" i navet så verkar enda lösningen jag kommer på att slå loss den eller att kapa axeln.

MagerValp

Aktiv medlem
På sprängskissen då, du har alltså fått loss den gängade muttern (10), medan 2 + 5 fortfarande sitter kvar på axeln? Det ser ut som om det skulle räcka med att bara såga av end capen (yttersta delen av 5) för att kunna lirka ut hjulet, den går väl gissningsvis att ersätta separat. Har du väl fått loss hjulet blir det väl enklare att komma åt med rätt sorts våld, utan att riskera ramskador. Borde väl gå att borra ut axeln om inte annat.

BudgetMtb

Medlem
På sprängskissen då, du har alltså fått loss den gängade muttern (10), medan 2 + 5 fortfarande sitter kvar på axeln? Det ser ut som om det skulle räcka med att bara såga av end capen (yttersta delen av 5) för att kunna lirka ut hjulet, den går väl gissningsvis att ersätta separat. Har du väl fått loss hjulet blir det väl enklare att komma åt med rätt sorts våld, utan att riskera ramskador. Borde väl gå att borra ut axeln om inte annat.
Det är exakt så mina tankar går. Men tänker att köpa en ny hub istället för bara endcap kan vara värt då man inte vet om den gamla har tagit skada. Men jag blir osäker på om det är rätt hub jag hittat då den är "11speed" men jag har 12 växlar på den nu. Hittar ingen variant av den med 12speed så är fundersam om det är fel eller om det ska vara så.

MagerValp

Aktiv medlem
Shimano kallar väl hubbar med HG-body för 11-speed iom att de har Micro Spline på sina 12-växlade. Vad är det för märke på din kassett?

BudgetMtb

Medlem
Det där är mer än jag vet. Det sitter en shimano fh-mt400-b på nu, så det du säger borde stämma då jag ej hittar den med 12-speed. Då vågar jag mig nog på att beställa en sådan.
Har du koll på hur det funkar med själva axeln? Måtten på den som sitter nu är 148x12mm. Känslan är ju att så länge de måtten stämmer borde det passa men i den jag länkar under slänger de in 195mm med vilket gör mig fundersam på vilken man borde köpa.
Tacksam för hjälpen!

MagerValp

Aktiv medlem
Ta bort plastskivan och kolla, brukar stå modell på kassetterna. Det blir inte skoj om du köper ett nytt nav med en body som inte passar. Vad är det för cykel och årsmodell annars?

BudgetMtb

Medlem
Ta bort plastskivan och kolla, brukar stå modell på kassetterna. Det blir inte skoj om du köper ett nytt nav med en body som inte passar. Vad är det för cykel och årsmodell annars?
Kassetten är en SRAM PG-1210.
Canyon spectral 5 2021 Medium.

MagerValp

Aktiv medlem
Okej, jepp, det är ju en 12-växlad kassett som sitter på HG. På Shimanospråk blir det 11-växlad.

kais01

Aktiv medlem
om du kan ha tålamod och köra vidare några veckor har ev wd40 bättre tid på sig att verka.

sedan skulle jag pröva med varmluftspistol mot navet, inte axeln. att slå på den tarvar försiktighet, riskerar att göra den tjockare, och då kilar den fast sig på riktigt.

BudgetMtb

Medlem
om du kan ha tålamod och köra vidare några veckor har ev wd40 bättre tid på sig att verka.

sedan skulle jag pröva med varmluftspistol mot navet, inte axeln. att slå på den tarvar försiktighet, riskerar att göra den tjockare, och då kilar den fast sig på riktigt.
Har lite cykelresor planerade och vågar inte riktigt chansa att bli ståendes då och behöva lösa det. Så det känns bättre att fixa det med en gång och slippa oroa sig.

Köp & Sälj

Topp