Råd och tips på första mtb hoj

OcrTobbe

Ny medlem
Hej
är relativt ny på mtb, kört framdämpad ett tag men ska köpa heldämpad nu.
har 3 Modeller som ja tänkte höra med er va ni tycker är kanske bättre eller sämre med dessa modeller jag kickat på
tacksam för alla råd å tips :)

modellerna är:
Specialized stumpjumper alloy
scott spark 970
trek fuel ex 5

Fundadores

Aktiv medlem
Vad tycker du är fel med sram sx?
tänkte köra i skogen men också stigar med lite små hopp och kurvor

Sram SX är väldigt plastigt. Min fru har det på sin cykel och det räcker för henne som cyklar några gånger om året på snälla stigar, men det känns som man behöver ställa växlarna efter varje tur. Ska du cykla mycket skulle jag gå på Shimano Deore, har ingen erfarenhet av den gruppen men har ju fått väldigt fina recensioner.

Felix123

Medlem
Sram SX är väldigt plastigt. Min fru har det på sin cykel och det räcker för henne som cyklar några gånger om året på snälla stigar, men det känns som man behöver ställa växlarna efter varje tur. Ska du cykla mycket skulle jag gå på Shimano Deore, har ingen erfarenhet av den gruppen men har ju fått väldigt fina recensioner.
Har en shimano deore drivlina som sitter på den cykeln jag har nu. Är en av de bättre som jag har kört med tanke på att det är ett schysst pris för en drivlina som känns vara dyrare en vad den är

glitch

Aktiv medlem
Har inte sett svenska priser än men att köpa gamla Sparken hade jag inte gjort utan försökt få budgeten att räcka till en 950 alu 2022.
Vettitt kittad och lär vara väldigt allround.

OcrTobbe

Ny medlem
Har inte sett svenska priser än men att köpa gamla Sparken hade jag inte gjort utan försökt få budgeten att räcka till en 950 alu 2022.
Vettitt kittad och lär vara väldigt allround.
Okej, bror på va den kommer ligga på i pris då.
Eftersom ja inte är så erfaren kändes 25.000 okej å börja me. Men är det nån tusenlapp till så kan man diskutera d :)

glitch

Aktiv medlem
Skeen trail 9 är mycket pang för pengen också.

25 k är en knepig budget på FS, det blir så mycket bättre några tusingar upp.
Efter brexit är tyvärr vitus och engelska hojarna inte så prisvärd a längre.
Fanns nån decathlon cykel som var rätt mycket för pengarna också vill jag minnas.

OcrTobbe

Ny medlem
Skeen trail 9 är mycket pang för pengen också.

25 k är en knepig budget på FS, det blir så mycket bättre några tusingar upp.
Efter brexit är tyvärr vitus och engelska hojarna inte så prisvärd a längre.
Fanns nån decathlon cykel som var rätt mycket för pengarna också vill jag minnas.
Ska man gå upp till 30? Eller vad tycker du? Nån modell eller märke du rekommenderar?

Jag är nybörjare och använder cykeln precis som du låter det som, med tillägg för enstaka dagar i parken tillsammans med sonen. Gick också från HT.
Köpte en Spark 900 Expert på XXL när de hade kampanj, samma som Spark 970 vad jag kan förstå. Jag är nöjd så här långt, men jag har ju inte provat alla alternativ så Happy-experterna kan antagligen guida till bättre/mer prisvärda alternativ. Jag ville ha en FS i den prisklassen som faktiskt kunde levereras, så alternativen var ganska få...
Scotts smidiga reglage för att låsa fram-och bakdämparen i 3 lägen är dock grymt för mig, låst/halvöppet vid transportsträckor osv. Har du lite asfaltstransport tycker jag det är ett stort plus. Dock är det i gengäld lite oklart för mig hur jag skall kunna byta handtag.
SRAM NX är utskällda, och XXL är utskällda här, men hittills har jag haft mindre (inga) problem med dem, vilket man inte kunde säga om min förra cykel med ett dyrare Shimano-system... Det går ju att byta upp sig senare.
Det blir ju enkla komponenter i den prisklassen och jag var inte beredd att lägga mer.

glitch

Aktiv medlem
Det svåra är att ens få tag på en cykel nuförtiden men lite att kika på som finns runt 30 ish
Trek Fuel Ex / Top Fuel
Orbea Oiz TR
Orbea Occam
Allebike Alpha
Nya Sparken (kanske inte sett priser)
Radon Skeen Trail
Yt Izzo

Men risk att det mesta är slut / långa ledtider

OcrTobbe

Ny medlem
Jag är nybörjare och använder cykeln precis som du låter det som, med tillägg för enstaka dagar i parken tillsammans med sonen. Gick också från HT.
Köpte en Spark 900 Expert på XXL när de hade kampanj, samma som Spark 970 vad jag kan förstå. Jag är nöjd så här långt, men jag har ju inte provat alla alternativ så Happy-experterna kan antagligen guida till bättre/mer prisvärda alternativ. Jag ville ha en FS i den prisklassen som faktiskt kunde levereras, så alternativen var ganska få...
Scotts smidiga reglage för att låsa fram-och bakdämparen i 3 lägen är dock grymt för mig, låst/halvöppet vid transportsträckor osv. Har du lite asfaltstransport tycker jag det är ett stort plus. Dock är det i gengäld lite oklart för mig hur jag skall kunna byta handtag.
SRAM NX är utskällda, och XXL är utskällda här, men hittills har jag haft mindre (inga) problem med dem, vilket man inte kunde säga om min förra cykel med ett dyrare Shimano-system... Det går ju att byta upp sig senare.
Det blir ju enkla komponenter i den prisklassen och jag var inte beredd att lägga mer.
Tack för infon😀👍

OcrTobbe

Ny medlem
Det svåra är att ens få tag på en cykel nuförtiden men lite att kika på som finns runt 30 ish
Trek Fuel Ex / Top Fuel
Orbea Oiz TR
Orbea Occam
Allebike Alpha
Nya Sparken (kanske inte sett priser)
Radon Skeen Trail
Yt Izzo

Men risk att det mesta är slut / långa ledtider
Tack, ska kika :)

mikka528

Medlem
Många vettiga modeller som förslag här i tråden, mitt tips skulle dock vara att köpa begagnat. En ny cykel kommer ha tappar 50% i värde bara för att den inte är ny längre och är använd en sommar. En beggad har inte samma prisfall.
1) Ny på cykel så kommer det vara fel typ av cykel du köper, per definition. Du kommer inse att du vill ha mer slaglängd eller mer åt XC hållet och kan då gå åt det hållet med nästa cykel
2) Ja det är lite mer service på en beggad cykel, men på de nya cyklarna jag haft så har det lik förbannat rasat vevlager och hjullager ganska snabbt. Sen i med SKF och det håller lite längre iaf.
3)

Många vettiga modeller som förslag här i tråden, mitt tips skulle dock vara att köpa begagnat. En ny cykel kommer ha tappar 50% i värde bara för att den inte är ny längre och är använd en sommar. En beggad har inte samma prisfall.
1) Ny på cykel så kommer det vara fel typ av cykel du köper, per definition. Du kommer inse att du vill ha mer slaglängd eller mer åt XC hållet och kan då gå åt det hållet med nästa cykel
2) Ja det är lite mer service på en beggad cykel, men på de nya cyklarna jag haft så har det lik förbannat rasat vevlager och hjullager ganska snabbt. Sen i med SKF och det håller lite längre iaf.
3)
Det är säkert korrekt. Anledningen till att jag ändå köpte nytt var
1) Inte tillräckligt kunnig för att bedöma skick på kassett, dämpare mm
2) för många annonser ligger nära nypris. Jag ser en kostnad o all tid jag skulle lägga ner på att ringa runt och ge ett vettigt bud, åka runt och titta, och avslå en del då skicket inte är som förväntat osv.
För en del passar beggat, för andra inte. Vi som köper nytt får ju betala mer i stället.

OcrTobbe

Ny medlem
3)
Ska faktiskt titta på begagnat också, måste lära mig lite bara och vilja modeller som är bra :)

FredriCX

Aktiv medlem
Många vettiga modeller som förslag här i tråden, mitt tips skulle dock vara att köpa begagnat. En ny cykel kommer ha tappar 50% i värde bara för att den inte är ny längre och är använd en sommar.
Inte de närmaste åren om du köper en populär hoj. Då är prisfallet snarare motsvarande ett drivpaket, gaffelservice och två däck...och med nytt har du dessutom garanti från de flesta märken. Och service.

yonsson

Aktiv medlem
Inte de närmaste åren om du köper en populär hoj. Då är prisfallet snarare motsvarande ett drivpaket, gaffelservice och två däck...och med nytt har du dessutom garanti från de flesta märken. Och service.
”Gratis service” innebär i princip alltid ”lättare justering av växlar”. Verkligen inget att hänga upp sig på, om inte säljarna har någon uttryckt specialdeal.

FredriCX

Aktiv medlem
”Gratis service” innebär i princip alltid ”lättare justering av växlar”. Verkligen inget att hänga upp sig på, om inte säljarna har någon uttryckt specialdeal.
Nä absolut inte. Men förhoppningsvis får du lite mer service, hjälp och råd om du är helt ny och köpt cykeln i aktuell butik.

Haha, du tror alltså på riktigt att en ny 25-30 tkr Stumpy/trek tappar 50% på en sommar...😁

Min förra cykel (HT:n som jag bytte bort) tappade knappa 25% på ett år. Då sålde jag den oservad och med några repor. Hade jag lämnat den på fullservice hade det säkert kostat åtminstone hälften av vad värdeminskningen var…

Berk

Aktiv medlem

Inte i dessa tider. Har just såld min 3 år gammal FS för 2/3 av nypriset.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer