Råd om reparation på Canyon Nerve AL 6

barneybear

Ny medlem
Hej!

Köpte en Canyon Nerve AL 2014 som har använts från och till sedan dess (vissa år får jag erkänna att den knappt kom ut ur förrådet, andra cyklades det mer). Till slut har jag i alla fall lyckats komma till den punkt då saker börjar gå sönder på cykeln. Eftersom jag är mekaniskt inkompetent (något som jag långsamt försöker åtgärda) så har jag nu bränt två kedjor innan jag insåg att kassetten också var slut och behövde bytas. Med det sagt lämnade jag in cykeln på full service för ungefär ett år sedan så lite lustigt att de inte la märke till något då, första kedjan gick någon månad senare.

Då till min fråga: Har varit lite småsugen på att konvertera den till enkelklinga (delvis för att lära mig mer om att skruva cykel) och sätta på en dropper post, men jag vet inte om det är lite som att sminka en gris? Priset på delarna springer ju ganska snart iväg till en signifikant del av totala värdet på cykeln. Andra alternativet att bara byta den trasiga kassetten och en ny kedja är ju lite mer rimligt, men då undrar jag om det inte bara kommer vara fler delar som snart börjar ge upp (med tanke på ålder på cykeln). Jag har ingen känsla för hur länge man kan vänta sig att cykeln ska hålla (så att den är värd att underhålla)?

Jag får också erkänna att när man nu mer har ett par ungar så finns det inte särskilt mycket tid till MTB cyklande utan jag får nöja mig med jobb-pendlingen istället (vilket har fått mig vilja skaffa en gravel hoj), så vet inte hur mycket jag ärligt kommer kunna använda cykeln denna säsong.

TLDR: Kassett och kedja paj på cykeln. Vad göra? 1) Ersätta kedja och kassett med likvärdig. 2) Byta till enkelklinga och sätta på dropper. 3) Parkera och sikta på ny hoj?

Tacksam för alla råd!

salle

Aktiv medlem
Gillar du cykeln och den är funktionell för den cykling du bedriver så tycker jag definitivt att det är värt att lägga några kronor på att få den användbar. Så mina fem cent:
Byt kassett, kedja och släng på en singelklinga - en NW klinga kostar ju inte så mkt, eventuellt behöver du nya klingbultar. Gör allt samtidigt så du får rätt kedjelängd. Kan ju vara intressant då med en kassett med bredare intervall, bara se till att bakväxeln klarar det. Det kan du ju få hjälp med här om du postar lite bilder på nuvarande setup.
Köp en dropper - bästa sen skivat bröd. Droppern kan ju flyttas vidare till nästa cykel också så det är ju inte pengar i sjön.

barneybear

Ny medlem
Gillar du cykeln och den är funktionell för den cykling du bedriver så tycker jag definitivt att det är värt att lägga några kronor på att få den användbar. Så mina fem cent:
Byt kassett, kedja och släng på en singelklinga - en NW klinga kostar ju inte så mkt, eventuellt behöver du nya klingbultar. Gör allt samtidigt så du får rätt kedjelängd. Kan ju vara intressant då med en kassett med bredare intervall, bara se till att bakväxeln klarar det. Det kan du ju få hjälp med här om du postar lite bilder på nuvarande setup.
Köp en dropper - bästa sen skivat bröd. Droppern kan ju flyttas vidare till nästa cykel också så det är ju inte pengar i sjön.
Jag glömde säga det, men min bakväxel har ingen koppling? (clutch?) så skulle behöva byta både den och växelreglage om jag ska byta till singelklinga om jag har förstått rätt?

Kold

Aktiv medlem
Clutch är inget absolut krav för att köra singelklinga, det beror på hur stökigt du kör och hur benägen kedjan är att hoppa av. Det går också att köra med kedjestyrare av något slag. Om du behöver byta reglage beror ju på vad du har nu.

Kör på nuvarande och byt om behovet uppstår imo.

dogday

Aktiv medlem
Om du inte hinner cykla MTB särskilt ofta känns det särdeles rimligt att lägga en (relativt) liten slant på att uppgradera (åtminstone 1x, men dropper skulle jag säga också är värt den tusing Oskars länk kostar) den befintliga och ha en helt OK cykel "gratis" istället för att köpa en dyr ny, som kanske motiverar mer cykling ett tag men som därefter lider stor risk att bli stående större perioder den med.

Topp