Råd om tubeless på en fatbike!

Stuvarn

Aktiv medlem
Har sökt lite här men är så osäker på det här med tubeless så jag frågar expertisen å hoppas ni vill hjälpa mig med råd?
Har en Dude med Schwalbe JJ 4.8" däck med orginalslangarna som väger typ 400gram! Körde först med Schalbe 13F slangar (190gram) Dom funkade super på min gammla Dude med 4.0" däck men tydligen var 4.8 däcken lite för stora! Märker cykeln blev lite mindre kvick med dom 200gram extra vikten per hjul.
Vad behöver man för grejor typ tejp, ventiler å gucka? Hur mkt gucka ska man ha i ett 4.8" däck? Klarar man typ hålla vikten då under 200gram per hjul?
IMGP9502.JPG

BuTTuS

Aktiv medlem
Så Duden blir kvar? Kul i så fall!
Om man inte orkar mecka med tubeless så kanske revoloop kan vara ett alternativ, typ 150g per slang: https://www.bike24.com/p2372422.html
Annars så kör jag själv men Stan's vätska, 100ml men har nog aldrig fått punka så vet inte om det räcker för att täta... Lite ventildiskussion finns här: https://happyride.se/forum/threads/fatbike-daeckstraden.2807406/post-4038665
Å sist men inte minst FattyStripper (googla inte när någon ser på :-) ) http://fattystripper.com/

Kul att du behåller cykeln!
Jag kör samma bike och däck som dig (BuTTuS gamla) och har provat följande:
  • Revoloop : verkligen lättrullat men alldeles för ofta snakebite så dem slutade jag med. Dem är nu reservslangar i ryggsäcken.
  • Effetto Caffelatex : hade ett h-e att få däcket på plats med luft trots kompressor så jag klippte ner dem till dyra fälgband i stället. Blir nog ett nytt försök i vinter då jag sett lite mer tips på tuben nu.
  • Tejp : jag köpte ensilagetejp på granngården och den var bra men ångrade mig då jag tycker det blir jobbigt om man måste byta/spänna en eker. Tejpen sitter ordentligt.
  • Ghetto-split-tube : funkar enormt bra, kört 100 timmar utan punka. Effetto Caffelatex-banden som fälgband i stället för tejp och skumgummi vilket funkar superbra. Går bra att byta däck och återanvända slangarna. Kör med 24-tums-slang till DH med Shrader-ventil (bil) för att det är så mycket enklare att fylla i ny vätska och ventilen geggar inte igen så fort. 1 dl gukka.
  • Som gucka har jag använt Orange och Caffelattex och tycker om båda. Rekommenderar att fylla på efter att man fått dit däcket genom ventilen.
Rapportera gärna vilken metod du väljer och hur det går.
Lycka till!

Stuvarn

Aktiv medlem
Tack för svar få se om jag vågar mig på det eller om min LBS får fixa det.
Provade dom lätta blå slangarna från Schwalbe men dom gick sönder direkt så dom tunga orginalslangarna åkte på igen. Kanske Revoloop skulle funka!

Ja jag ångrade mig nu när jag blivit starkare efter min "sjukdom" så jag behåller Duden :)

kontorsråttan

Aktiv medlem
Kan rekommendera fattystripper som ett alternativ om man inte orkar tejpa. Lätt, lättinstallerat, håller tätt. Nackdelen är att det blir lite engångsanvändning så håller man på att byta däck ofta är det inte optimalt.

Kupa

Aktiv medlem
Fattystripper använder jag också, med samma JJ 4.8-däck. Det blir precis som föregående talar säger, lite engångskaraktär, däcket och remsan fastnar ihop efter ett tag och det känns svårt att demontera. Just nu har jag lite strul med bakhjulet som tappar trycket på ett par dagar; fram är lite tätare.

Jag funderar på om inte såna där träningsgummiband i rätt tjocklek skulle vara ett alternativ till fattystripper, om man kan skarva ihop dem till en loop på ett vettigt sätt (rätt sorts lim).

Här kan man få 30 meter (hur långt är det runt ett 26", ca 2 meter?) https://billigfitness.se/products/e...NTEkDuccGKa6cqprPs9NVLeyx6oiWkjxoCUZ0QAvD_BwE

Att köpa 1 set Fattystripper från justpedal.nl hamnar på €21. Sen kan man fundera på hur estetiskt korrekt det blir med knallgul remsa. Lite brukar ju alltid synas i kanten, enligt min erfarenhet.

Ni som kör fattystripper, använder ni nåt fälgband också eller bara strippern?
Tycker den ser så tunn ut om en kvist skulle vilja torpedera strippern....

BuTTuS

Aktiv medlem
Ni som kör fattystripper, använder ni nåt fälgband också eller bara strippern?
Tycker den ser så tunn ut om en kvist skulle vilja torpedera strippern....
Nä fälgband behövs, eller något varv med fräsig bred tape.
(var det inte nån orange färg på Duden? På nån fatbike har jag iaf lagt orange tape mot en bredare ensilagetape och sen satt dit)
Edit: hittade bevis, då har jag gjort så på två fatbikes :-)
IMG_3173.JPG

Senast ändrad:
Topp