RÅD SÖKES: Skada i kolfiberram

jokrau

Ny medlem
Jag var oaktsam och ställde min nyligen begagnat inköpta cannondale supersix lutad mot en hylla i källaren, med verktyg slarvigt utlagda på hyllplanen. Drog ut en påse utan att veta att det låg en morakniv under, och den föll ned på toppröret.

Har ironiskt nog undvikit kolfiberramar av rädsla för att just något sånt här ska hända, så har noll erfarenhet av bedömningar av den här typen men tycker inte det ser allt för allvarligt ut ...? Jacket misstänker jag är bladet på kniven, vad som oroar mig är det strax under.

Min LBS-mek var inne på samma sak, men ville förståeligt inte nog inte säga något definitivt utan ordentlig koll med utrustning han inte hade.

Vad tror ni, kan jag cykla vidare obekymrat eller bör jag kolla upp det? Gissar det senare men var i så fall, och till vilken kostnad? Bor i Stockholm.

En senare fråga är väl också om eventuell reparation. Sett lite olika bud om en kolfiberninja i Dalarna någonstans, och det verkar ju trevligt förstås men tar gärna emot tips på logistiskt enklare alternativ om ni har sådana också.

Mvh
John

Bilagor

• 89308588-692B-461F-92B4-02EA889A39BE.jpeg
    89308588-692B-461F-92B4-02EA889A39BE.jpeg
    454.1 KB · Besök: 194
  • 4BA87503-8C44-4301-91DA-89659A98EEA2.jpeg
    4BA87503-8C44-4301-91DA-89659A98EEA2.jpeg
    152.8 KB · Besök: 194

jokrau

Ny medlem
Ett tillägg: det ser lite ut som att det bultar inåt strax under jacket, men det känns inte så riktigt när jag känner efter med fingret, tvärtom känns det med fingerkraft lika stabilt som överallt annars, i den mån det nu säger något.

Crossmax

Aktiv medlem
Troligtvis bara lacken. Hört att man kan knacka lite på ramen på och runt märket och lyssna på klangen, låter det annorlunda vid skadan så är det läge att kolla upp

Freddie L

Aktiv medlem
Svårt att se utifrån bilderna. Hade du använt ramen om det var en fin alu? En Caad 12 eller nåt? Eller hade du kasserat den då?

jokrau

Ny medlem
Troligtvis bara lacken. Hört att man kan knacka lite på ramen på och runt märket och lyssna på klangen, låter det annorlunda vid skadan så är det läge att kolla upp
Okej, låter lovande. Är inte vid hojen nu men ska absolut testa vid tillfälle.
🙌🏻
Svårt att se utifrån bilderna. Hade du använt ramen om det var en fin alu? En Caad 12 eller nåt? Eller hade du kasserat den då?
Tack för engagemang! Dock inte hundra på att jag är helt med här. Pratade jag om att kassera ramen? Jag frågar eftersom det verkar vara en tunn yttre plastfilm jag visserligen inte kan rubba, men som ändå gör det svårt att se ytan på det bärande materialet. Hade det varit en aluminiumram hade det sannolikt varit lättare att avgöra om skadan var ytlig eller inte.

Kid1000

Aktiv medlem
Jag känner inte till nån kolfiberninja men om det var en morakniv som föll på toppröret från typ 50 cm höjd. Jacket man ser är oftast bara färg som lossnat.
Det ska till mer än så att få skador. Mynttestet som andra nämner är ett bra verktyg för en första bedömning.

jokrau

Ny medlem
Jag känner inte till nån kolfiberninja men om det var en morakniv som föll på toppröret från typ 50 cm höjd. Jacket man ser är oftast bara färg som lossnat.
Det ska till mer än så att få skador. Mynttestet som andra nämner är ett bra verktyg för en första bedömning.
Jag får för mig att jag känner igen ditt handle, är det inte rentav du som är den s k kolfiberninjan? Tack för svar! Jag ser till att knacka så fort jag får möjlighet.

Kid1000

Aktiv medlem
Jag får för mig att jag känner igen ditt handle, är det inte rentav du som är den s k kolfiberninjan? Tack för svar! Jag ser till att knacka så fort jag får möjlighet.
Jag är kanske den man hänvisar till men hursomhelst så bör du också rådfråga någon som kan det här bättre än mig.

Manurhin2

Aktiv medlem
När jag hade en skada i min ram av kedjan så tog jag min lupp jag haft att kolla uppspänning av tryckesdelar till vapen och synade med, syndes mer än väl brott i fiberstrukturer. Med den hade samma sak synts tydligt på din ram så lämpligt förstorningsglas/ bra kamera att zooma med eller liknande kombinerat med klangtest hade jag provat.

dkiki

Ny medlem
Kolla med Mattias Hellöre på Experimental Prototype, han kan laga allt kolfiber! Bara googla hans namn resp företag

manther

Ny medlem
Jag var oaktsam och ställde min nyligen begagnat inköpta cannondale supersix lutad mot en hylla i källaren, med verktyg slarvigt utlagda på hyllplanen. Drog ut en påse utan att veta att det låg en morakniv under, och den föll ned på toppröret.

Har ironiskt nog undvikit kolfiberramar av rädsla för att just något sånt här ska hända, så har noll erfarenhet av bedömningar av den här typen men tycker inte det ser allt för allvarligt ut ...? Jacket misstänker jag är bladet på kniven, vad som oroar mig är det strax under.

Min LBS-mek var inne på samma sak, men ville förståeligt inte nog inte säga något definitivt utan ordentlig koll med utrustning han inte hade.

Vad tror ni, kan jag cykla vidare obekymrat eller bör jag kolla upp det? Gissar det senare men var i så fall, och till vilken kostnad? Bor i Stockholm.

En senare fråga är väl också om eventuell reparation. Sett lite olika bud om en kolfiberninja i Dalarna någonstans, och det verkar ju trevligt förstås men tar gärna emot tips på logistiskt enklare alternativ om ni har sådana också.

Mvh
John

Trist! Viktig obekväm fråga.

Kika på youtube; Luescher Teknik - ingenjör och expert på kolfiber/cyklar som jobbat på Boeing.

Generellt:

Snabba svaret är nog att man inte kan veta om den är säker utan att kolla upp.

Lycka till!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer