Råd vid hjulbygge

skyhawk

Medlem
Råd vid hjulbygge
Hej,

Som rubriken anger behöver jag råd inför bygge av två hjulpar.

Det första paret ska byggas på DT Swiss splint 2 x1700 fälgar för 622 dimensionen. Fälgarna har 28 hål. Jag skulle vilja ha förslag på DT Swiss nav i första hand som passar och vilka ekrar och längd på ekrarna. Tänkt användningsområde är cycklcross. Jag föredrar s.k. Straight pull variant på navet men får gärna mer inputt kring för- nackdelar med tänkta lösning och allternativ. Skivbroms är det som gäller ska jag tillägga.

Det andra hjulparet är tänkt som finhjul till skivbromsar lvg cykel. Jag har ett DT Swiss xrc950t nav fram med 16 hål för j-Bend ekrar. Jag behöver förslag på fälgar i 50-60mm höjd, längd på ekrar och slutligen lämpligt nav bak. Hur bör jag tänka straight pull eller j-Bend bak? Bör jag tänka på något annat viktigt i samband med bygget?

Pris är inte super avgörande då jag inte har brådis att bygga och därför hellre väljer kvalitet och låter bygget ta tid än snålar någon krona.

Med vänlig hälsning!

nadderf

Aktiv medlem
Råd vid hjulbygge
Massa tips och råd i hjulbyggartråden

Mayhem

Aktiv medlem
Råd vid hjulbygge
Förstår inte valet av delar riktigt. X1700 är ju färdiga systemhjul så varför bygga på sådana fälgar, har du ett par där du kört sönder originalnaven men fälgarna ändå lyckats överleva? XRC950T var XC-hjul med 32 ekrar både fram och bak, tänkte du endast köra ekrar i vartannat hål på dem eller vad?

skyhawk

Medlem
Råd vid hjulbygge
Det är så enkelt att jag köpt fälgarna begagnade separat liksom xcr950t navet. Xcr950t är tänkt till ett hjulpar medan x1700 fälgarna ska byggas till ett annat. Inget senare fallet med 28 ekrar och i det första med 32. Ledsen om jag var otydlig 😊

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer