Råd vid köp av mountainbike

bikequist

Ny medlem
Hej allesammans!

Jag är ny här på forumet och tänkte försöka ta del av er samlade kunskap.

Vilken mountainbike skulle ni rekommendera mig att köpa givet följande kriterier:
- Bor i Åre
- Ämnar cykla på fjället och längs leder samt downhill.
- Budget: 20 000 kr

Tar tacksamt emot era tips och tankar!

jonte987

Aktiv medlem

bikequist

Ny medlem
Hur mycket DH i liftsystemet? Jag hade ju gått all in och köpt en hoj med 180mm fram om jag bodde i Åre.
det blir min första säsong som jag bor i Åre, så jag vet inte riktigt hur mycket DH det blir. Men om jag får gissa: 20% DH i liftsystemet, 60% cykla runt i mer ospårad terräng på berget/andra fjäll, 20% ren stigcykling (typ jämtlandstriangeln och liknande).

Några tips på cyklar?

yonsson

Aktiv medlem
det blir min första säsong som jag bor i Åre, så jag vet inte riktigt hur mycket DH det blir. Men om jag får gissa: 20% DH i liftsystemet, 60% cykla runt i mer ospårad terräng på berget/andra fjäll, 20% ren stigcykling (typ jämtlandstriangeln och liknande).

Några tips på cyklar?
Kolla Vitus Mythique ovan och Nukeproof Reactor 290 och Nukeproof Mega. Jag hade siktat på en hoj med 160mm fram och minst 150mm bak.

bikequist

Ny medlem
Jag försöker ju bara ge alternativ. 😂
Jag hade kollat på Nukeproof Mega, Kona Process 153 eller liknande. 160mm fram och ~150mm bak borde vara en bra kompromiss.
Tack för det! Dock ligger ju både Nukeproof och Konan upp emot 30k. Hittade att Canyon Spectral 5.0 verkar uppfylla slaglängderna. Några tankar om den? :)

Nypåmtb

Aktiv medlem
Kan du stretcha lite på budgeten är en Ripmo al att rekommendera. När CK sålde Ibis låg en sån på under 30k, kanske mer nu men jag tror Frenchy här på forumet kör någon deal (eller gjort i alla fall). Värt att kika på. One bike to rule them all.

etnica

Medlem
Massa råd...

Jag skulle inte vilja göra fjällcykling på en enduro hoj men det är jag. Jag skulle skaffat en stighoj med 140mm slag som går att ta sig nerför DH backar också om man nu inte är DH expert och skall göra stora dropp/hopp.

Tyvärr lyser förslag på hoj med sin frånvaro då jag inte har koll på priser.

Santa Cruz Hightower kommer ju i alu-version, har kört både Järvsö / Lindvallen på min HTLT, fungerar även för stig. Du har grymt många bra förslag i tråden...

Kneecap

Aktiv medlem
Massa råd...

Jag skulle inte vilja göra fjällcykling på en enduro hoj men det är jag. Jag skulle skaffat en stighoj med 140mm slag som går att ta sig nerför DH backar också om man nu inte är DH expert och skall göra stora dropp/hopp.

Tyvärr lyser förslag på hoj med sin frånvaro då jag inte har koll på priser.
Tjena!

Mycket hellre fjällcykling på en Enduro än skutan på 140mm..

Med det sagt så skulle jag försöka trycka in en beggad stighoj och en beggad DH-rigg i budgeten. Dom där 20%en på skutan kommer snabbt öka. Bor man i byn och har säsongskort är det väldigt lätt att smita upp och ta ett åk eller två. Helt plötsligt har man 50-60 dagar på skutan på en sommar.

Berk

Aktiv medlem
Jämtlandstriangel är inte mycket krävande. Jag cyklade lilla jämtlandstrianglen utan problem på en 26" HT som är "ocyklingsbart" på många stigar kring Stockholm. Min erfarenhet på fjällen kring Åre är att det är slätt stig eller (nästan) ocyklingsbart pga massor stora stenar. Så om du ska köpa en DH hoj och en stigcykel är en förslag en relativt billig HT eller en fatbike om du vill köra utanför leder.

Leffe

Aktiv medlem
Ett alternativ kan vara en cykel med lagom mycket slag, typ 130-140 bak och 140-15 fram. Och som tar 27,5-hjul med köttiga plusdäck för liftburet och 29-hjul med trampvänlliga däck för stigcykling.

Erik O

Aktiv medlem
Man skulle vilja veta lite mer om vad för cykling du gillar mest. Är det mer den rena stigcyklingen du tycker bäst om så kanske satsa på en lite lättare kortslagigare hoj och komplettera med något rejälare för bikeparken senare. Cyklar du mest upp för att bränna ner kanske du ska satsa på något åt endurohållet.

manneblask

Aktiv medlem
Jag tänker att många moderna trailhojar fungerar otroligt bra liftburet också. Men den faktor att man sliter mer på hojen kommer ju också in. Jag är lite biased men min Commencal Meta Trail som har 130/150 kör jag all typ av stigcykling, downhill och enduro med. Den stora faktorn tycker jag handlar om däck och bromsar om geon är spot-on.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, 130/150 på en modern hoj verkar vara bra skit men om vem som helst kan hantera det i park vet jag inte. (har själv 150/170)

manneblask

Aktiv medlem
Ja, 130/150 på en modern hoj verkar vara bra skit men om vem som helst kan hantera det i park vet jag inte. (har själv 150/170)
Det är klart, men tänker att om man är ny så kanske man håller sig till gröna leder. Vet inte om en enduro/DH-hoj gör större skillnad om man kan hantera cykeln eller inte.

Men i alla fall, om man bara kan ha en cykel så tycker jag man ska välja den för den typ av åkning man ska syssla med mestadels.

Jag hade också en enduro-hoj tidigare men blev så less på att trampa stig med 170/170 då jag gör det 90% av tiden (iofs är moderna enduros lite mer trampvänliga)

Berk

Aktiv medlem

Kneecap

Aktiv medlem
Det är klart, men tänker att om man är ny så kanske man håller sig till gröna leder. Vet inte om en enduro/DH-hoj gör större skillnad om man kan hantera cykeln eller inte.

Men i alla fall, om man bara kan ha en cykel så tycker jag man ska välja den för den typ av åkning man ska syssla med mestadels.

Jag hade också en enduro-hoj tidigare men blev så less på att trampa stig med 170/170 då jag gör det 90% av tiden (iofs är moderna enduros lite mer trampvänliga)
Tjena!

Det tar inte lång tid innan man är inne och brötar runt på värre stigar på skutan.

AX3L

Aktiv medlem
Hur mycket DH i liftsystemet? Jag hade ju gått all in och köpt en hoj med 180mm fram om jag bodde i Åre.
Medhåll. För att följa rådande regler om att rekommendera sin egen cykel måste jag säga att Propain Spindrift vore en rimlig hoj för TS. Kanske spräcker budget med några få tusen iof beroende på hur euron står. Men jag tycker den funkar förvånansvärt bra även i typ Hellas trots sina 180 fram och bak.

jonte987

Aktiv medlem
Just de nya ska få ut rätt mycket av sina 125-130mm bak enligt reviews men då tänker man väl kanske mer enduro än park. Jag kan själv inte bedömma skillnaden. De tekniska lederna på vallåsen skulle gå bra på aggro HT om man inte kör för fort.

EDIT: Här nånstans hamnar 130mm - i bästa fall
"The suspension is not the most supple, instead, it has loads of mid and end stroke support. This means that the bike maintains its geometry when cornering hard or landing deep off a jump or drop. It also gives the Reactor a bottomless feel and means the bike has enough reserves for flowy bike-park trails and steeper enduro tracks."

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Medhåll. För att följa rådande regler om att rekommendera sin egen cykel måste jag säga att Propain Spindrift vore en rimlig hoj för TS. Kanske spräcker budget med några få tusen iof beroende på hur euron står. Men jag tycker den funkar förvånansvärt bra även i typ Hellas trots sina 180 fram och bak.
Sen finns det ju också Tyee som jag sitter och kollar på lite för ofta och hovrar över köpknappen. Bra pris på Propain-hojarna iaf!

bokaj

Medlem
Om vi ska hålla oss till ca 20 000 och det är en cykel för allt som gäller så kika här
och andra alternativ är canyon spectral, commencal meta tr, radon skeen trail, polygon siskiu för att nämna några.

Startgas

Medlem
Eftersom cykling utanför bikeparken i Åre är väldigt bristfällig/begränsad så skulle jag köpt något som lämpar sig för DH men som funkar att cykla uppför med. Tex Commencal Clash och Propain Spindrift.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer