Radon Slide Trail

Kevin

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Jag fick hem min Slide 8.0 för nån vecka sen och tycker den funkar bra att trampa vanlig stig, upplever inget gung eller så och tycker den klättrar bra. Blir det för gungigt kan du ju alltid låsa dämparna. Nu är jag ioförsig också långt ifrån en avancerad expertåkare som satsar på rekordtider.

Healons

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Lite sugen på att köpa en Radon Slide 8.
Stämmer deras storlekstabell bra? Ligger mitt i mellan 18 och 20 med mina 181cm o 84cm grenmått. (Alternativt får jag köpa min polares gamla som är en 20) fast roligare med ny. Kompisen bor tyvärr inte i närheten så jag kan prova…

Kör mest single track. Ganska stökigt. Inga långturer på grusväg och några gånger per år Isaberg och Vallåsen

Kevin

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Lite sugen på att köpa en Radon Slide 8.
Stämmer deras storlekstabell bra? Ligger mitt i mellan 18 och 20 med mina 181cm o 84cm grenmått. (Alternativt får jag köpa min polares gamla som är en 20) fast roligare med ny. Kompisen bor tyvärr inte i närheten så jag kan prova…

Kör mest single track. Ganska stökigt. Inga långturer på grusväg och några gånger per år Isaberg och Vallåsen
Jag har 18" och är 175cm lång med ca 80cm grenmått. För dig borde det var 20" som gäller tycker jag. Maila Bike-discount dina mått och fråga dom vad dom tycker du ska ha för storlek, jag gjorde det när jag var osäker och fick bekräftat att 18" var rätt för mig.

Healons

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Jag är också 181 och hade en Large. Perfekt storlek. Den har ju inte överdrivet lång reach så M är för liten tycker jag.
Jag har 18" och är 175cm lång med ca 80cm grenmått. För dig borde det var 20" som gäller tycker jag. Maila Bike-discount dina mått och fråga dom vad dom tycker du ska ha för storlek, jag gjorde det när jag var osäker och fick bekräftat att 18" var rätt för mig.
Dom kör ju med tum nu och inte bokstäver i storlek.

Jag mailade och de tyckte 18” till det jag kör. Är ju ganska mkt längre reach på cykeln än den Stumpjumper 2016 jag har nu i Large. Tom 18” har längre reach än min Large, 435mm på den. 18” har 445mm och 20” hela 464mm.

Har ju förstått att man ska gå upp i size om man är mellan storlekar så därför blev jag lite förvånad över bike-discounts svar och därför frågar jag expertisen

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Jag mailade och de tyckte 18” till det jag kör. Är ju ganska mkt längre reach på cykeln än den Stumpjumper 2016 jag har nu i Large. Tom 18” har längre reach än min Large, 435mm på den. 18” har 445mm och 20” hela 464mm.

Jag tycker att 464 mm är kort till 181 cm. Jag är 179 cm med relativt lång överkropp och skulle ville har 480 mm reach (som på 22").

Swehedman

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Har 472 på min nya Izzo och 485 på min enduro hoj. Båda funkar utmärkt för 181cm i längd. Ska du ha den som allt i allo och köra bike park mm skulle jag lätt ta den större storleken. 464 är en ganska liten large men moderna mått.

Healons

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Har 472 på min nya Izzo och 485 på min enduro hoj. Båda funkar utmärkt för 181cm i längd. Ska du ha den som allt i allo och köra bike park mm skulle jag lätt ta den större storleken. 464 är en ganska liten large men moderna mått.
Ja kanske får bli en 20”. Kommer kännas annorlunda mot mina 435mm som jag rullar på nu

Swehedman

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Ja kanske får bli en 20”. Kommer kännas annorlunda mot mina 435mm som jag rullar på nu
Du kan inte jämföra reach på en äldre hoj riktigt med en modernare. Ofta har äldre hojar betydligt flackare sadelrör och längre stam. Så en modern hoj behöver inte nödvändigtvis kännande längre i cockpit än en äldre med kort reach.

Healons

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Du kan inte jämföra reach på en äldre hoj riktigt med en modernare. Ofta har äldre hojar betydligt flackare sadelrör och längre stam. Så en modern hoj behöver inte nödvändigtvis kännande längre i cockpit än en äldre med kort reach.
Sadelröret verkar samma 75grader. Och stem har jag satt en kortare på den jag har…

Berk

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Oj. Ja jag kör ju på 435 nu och tycker det känns fint…

Vad ”gör” reach? Ju längre desto stadigare nerför men sämre uppför?

Stadigare nedför OCH uppför.

Om sadelrörsvinkeln är brantare, som troligtvis är fallet, behöver man längre reach för att får samma distans mellan sadel och styret.

LDG

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Oj. Ja jag kör ju på 435 nu och tycker det känns fint…

Vad ”gör” reach? Ju längre desto stadigare nerför men sämre uppför?
Gör cykeln stabil och tråkig 😉 bra för de som sällan lyfter däcken från backen!
Gömmer dålig teknik!
Hellre flack gaffelvinkel som också ger stabilitet men inte kräver lika stora kroppsrörelser för att att ändra rikting/flytta cykeln/bunnyhoppa osv
Är såklart en förenkling men tycker att det är uppenbart att det hämmar utvecklingen tekniskt hos en cyklist med för mkt reach.
Bunnyhop är en ungefär lika basal rörelsr som att svänga och många cyklister numera vet inte hur man gör och kommer att ha problem att lära sig pga för lång reach.
Längre reach än år 2014 är bra men har gått för långt och nybörjaren blir rekommenderad en cykel de aldrig riktigt kommer kunna hantera. Har sett exakt samma utveckling inom offpistskidåkningen sista 20 åren tyvärr. Folk kan cykla/åka fort på skidor men missar grunderna helt enkelt.

Swehedman

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Gör cykeln stabil och tråkig 😉 bra för de som sällan lyfter däcken från backen!
Gömmer dålig teknik!
Hellre flack gaffelvinkel som också ger stabilitet men inte kräver lika stora kroppsrörelser för att att ändra rikting/flytta cykeln/bunnyhoppa osv
Är såklart en förenkling men tycker att det är uppenbart att det hämmar utvecklingen tekniskt hos en cyklist med för mkt reach.
Bunnyhop är en ungefär lika basal rörelsr som att svänga och många cyklister numera vet inte hur man gör och kommer att ha problem att lära sig pga för lång reach.
Längre reach än år 2014 är bra men har gått för långt och nybörjaren blir rekommenderad en cykel de aldrig riktigt kommer kunna hantera. Har sett exakt samma utveckling inom offpistskidåkningen sista 20 åren tyvärr. Folk kan cykla/åka fort på skidor men missar grunderna helt enkelt.
Du har nog rätt i sak. Men nu pratar vi inte en Pole eller mondraker med väldigt lång reach. 464mm som sliden har i L är väl en ganska balanserad längd tänker jag?

glitch

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Du har nog rätt i sak. Men nu pratar vi inte en Pole eller mondraker med väldigt lång reach. 464mm som sliden har i L är väl en ganska balanserad längd tänker jag?
+1! 464 reach på en large är knappast något som hindrar bunnyhop. Hoppet korrekt utfört har sin grund i en viktförflyttning som drivs av höfterna. Knappast något som 464 reach omöjliggör, snarare att det kan ställa till det för folk som inte har så bra teknik och rycker med armarna, men där är ju grundtekniken "fel" så att säga.
Det är ju mer långa kedjestag och en utgångstyngpunkt långt framför bakaxeln som gör bunnyhop svårt och där är inte bara reach boven.

Berk

Aktiv medlem
Radon Slide Trail

Håller med. Jag tror att utvecklingen av reach troligen kommer att sluta nu. Radon Slide är lite konservativ, som de flesta tyska cyklar. Men hos de flesta tillverkare kan man nu välja mellan två storlekar: mindre för att få en mer lekfull och snabbstyrd cykel och en större för mer stabilitet.

Nu har Radon Slide inte en riktigt brant sadelrör, men jag tror att en person av 181 cm skulle får kort distans mellan sadel och styre med 445 mm reach (som på 18") och 50 mm stam.

manneblask

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Jag har 460 på min medium-hoj. Är 175cm. Skulle inte säga att det är en lekfull cykel men absolut inga problem att bunnyhoppa eller så. Andra mått än reach spelar ju roll här som andra skriver ovan.

Healons

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Man lär sig nåt varje dag på Happyride 👍

Då får det nog bli en 20” när det blir av. Tack så mkt alla för hjälpen.

Ska fråga Bike-Discount varför dom tycker 18”… men 20” känns mest rätt teoretiskt

LDG

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Så är det! Kort large. Förklarade mest påverkan av reach. 475 är väl också rimlig large men början bli väldigt långt på vissa modeller men tror att det stannat av nu.

Healons

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Såhär skrev killen på Bike Discount… argh svårt att välja 😅

Bilagor

• 0A16E9A2-BCE5-4A95-9ECB-41B917673939.png
    0A16E9A2-BCE5-4A95-9ECB-41B917673939.png
    47.1 KB · Besök: 71

LDG

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Lekfull som i stora hopp o stora tail whips? Isf kör jag nog på 20 ändå 😬

Dom skriver ju att 18 är mer aggressiv, trodde att längre reach och större är mer agressiv…
Stora hopp är väl inte så lekfullt. Menar mindre grejor längs vägen på stigen, en kortare hoj är lättare att leka på eftersom den kräver mindre kroppsförflyttning för att din kroppsförflyttning ska ge effekt!

Berk

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
De menar nog aggressiv sittställning…

Ja, aggressiv är ett mycket förvirrande ord i sammanhanget. Med längre reach blir det klart enklare att köra rakt fram i stökig terräng. Så en nybörjare kan på en sätt köra mer aggressivt med den. En riktigt duktigt åkare kan dock köra snabbare, och mer aggressiv, men en lite kortare cykel.

Mback72

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Jag trodde att "aggressiv" sittställning betydde framåtlutad, inte upprätt?!?! Som @Berk skriver här ovan; aggressiv är ett mycket förvirrande ord i sammanhanget.
På en mindre ram blir det större höjdskillnad sadel-styre vid samma sadelhöjd vilket ger en mera aggressiv sittställning, särskilt om du måste kompensera en för kort reach med en längre styrstam.
Kanske bara ett större problem för längre cyklister på för små ramar. Jag med mina 190cm och 93cm innerben sitter rejält aggressivt på de flesta L-ramar trots att L oftast rekommenderas till min längd. Det är också viktigt att ha koll på stack, särskilt om du är lång och vill sitta relativt upprätt. Det stackmått jag vill ha (650+) finns inte på så många ramar så det blir att ta till ett riserstyre för att komma upp lite mer. På min nuvarande Orbea Occam XL sitter jag på 83-84 cm och med ett 40mm riserstyre hamnar styrändarna ungefär 1cm under sadelhöjden, vilket jag tycker är ganska lagom för min typ av cykling. Men ska man rejsa XC kanske preferenserna är annorlunda.
[EDIT] Sorry för att jag blandar cm och mm hejvilt 😜

no_brakes

Ny medlem
Radon Slide Trail
Jag funderar på att köpa mig en slide 9. Cyklar idag på en Trek fuel ex 7 21.5" 2016 som jag tycker "begränsar" mig lite framförallt utför. Men hur kommer jag uppleva radonen i 22"?
Här kommer en geomitrijämförelse
Någon geomitritokig som kan förklara? Cyklar mest relativt stökig stig i skogarna norr om Göteborg. Lika mycket uppför som nedför. Vill ha något som känns tryggare utför, jämnar ut stöket lite och gör resan "bekvämare" men ändå inte offra för mycket i klättringar och effektivitet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer