Rådtråd för grusvägsraket
Sverige är ett grusvägarnas land. I alla fall där jag har min hemvist.
Asfaltsvägarna är smala, med tämligen tät och mycket tung trafik. Några incidenter under föregående säsong där jag bland annat blev oprovocerat prejad ut i vägdiket av en timmerbil har fått mig att fundera på cykelval för att ha möjligheten att lämna asfaltsvägarna. Min ambition, utöver körasåinihelvete är även att kunna cykla mellan punkt A och B, vilket i min region är svårt om man är begränsad till bara asfalt. Ibland kommer dessa resor vara kortare och ibland längre, så jag vill kunna packa på cykeln.
Min racer kommer jag ha kvar, så även min heldämpade crosscountry-hoj. Mitt nyinköp ska alltså inte vara en hoj för allt, utan till för träning förlagd till grusväg och mindre asfaltsvägar/oljegrus. Blickarna riktas åt det tämligen diffusa gravelsegmentet.
Jag gillar att köra fort och hårt, vill därför ha ganska aggressiv sittställning, men ändå tillräcklig komfort för långa dagar i sadeln. Mäter 193cm med innerbensmått på 92cm, så det är ganska mycket ben och förhållande kort överkropp.
Vibrationsdämpning blir viktigt, både i styre och sadelstolpe då jag emellanåt lider av problem med muskulatur kring skuldrorna. Plats för minst 40mm däck och möjlighet att köra tubeless är krav.
Det ska som sagt inte vara en hoj för teknisk terräng, däremot så vet jag att grusvägarna är av väldigt olika kvalitet, så gärna något som inte är för nervöst. Tänker ganska flack gaffelvinkel, lågt vevlager och tämligen lång styrstam. Ska inte köra mycket där risken för pedalstroke är stor. Är frälst på 1x på MTB, men för ovan redovisad användning drar jag slutsatsen att 2x passar bäst.
De alternativ jag tittat på är:
• Specialized Diverge Comp
• Canyon Grail CF SL 8,0
• Rose Backroad Ultegra
Av dessa sticker Divergen ut geometrimässigt med sin flackare geometri, avsevärt högre stack/reach-kvot och mer BB drop. Är den mer inriktad mot bikepacking-touring än att köra snabbt? Den har sin future-shock, vilken får blandade omdömen, men minskar säkert vibrationerna.
Grailen har lång leveranstid och såklart den där styrkombon med hoverbar som gör att man sitter fast i Canyons produkter. Omdömena om styret är också varierande, men överlag sämre än future-shocken.
Rose har gjort en gravelhoj genom att ta ramen från sin CX. Det går att speca CXen till att vara exakt likadan som gravelhojen, men priset skiljer lite ?. Känns som en sniken lösning för att hänga på marknaden utan att behöva utveckla någonting. Geometrin skvallrar om en aggressiv cykel, men med hög tyngdpunkt och nervöst uppträdande, precis i linje med de recensioner jag läst. Man får alternativet att köpa cykeln med redshift-styrstam som har dämpning, vilket verkar klokt i mitt läge. Gillar Rose affärsmodell där man kan lägga pengar på det man tycker är viktigt och göra egna val. För ungefär samma peng som Divergen får jag en Backroad med kolfiberhjul, redshift styrstam och Richey Flexlogicstolpe. Kolfiberhjulen är nog fina att sätta på ett par 25mm däck på om det ska bli en ren landsvägsrunda när jag inte har racern med mig.
Nåväl, nu till det jag önskar få ut av forumets samlade expertis (i alla av de som orkat läsa så här långt):
1) Alternativa modeller till ovan nämnda
2) Erfarenheter av ovan nämnda eller alternativ.
Båda gärna med koppling till redovisad tänkt användning. För mig snurrar det bara värre ju mer jag läser på och ju fler märken/modeller jag hittar.
Asfaltsvägarna är smala, med tämligen tät och mycket tung trafik. Några incidenter under föregående säsong där jag bland annat blev oprovocerat prejad ut i vägdiket av en timmerbil har fått mig att fundera på cykelval för att ha möjligheten att lämna asfaltsvägarna. Min ambition, utöver körasåinihelvete är även att kunna cykla mellan punkt A och B, vilket i min region är svårt om man är begränsad till bara asfalt. Ibland kommer dessa resor vara kortare och ibland längre, så jag vill kunna packa på cykeln.
Min racer kommer jag ha kvar, så även min heldämpade crosscountry-hoj. Mitt nyinköp ska alltså inte vara en hoj för allt, utan till för träning förlagd till grusväg och mindre asfaltsvägar/oljegrus. Blickarna riktas åt det tämligen diffusa gravelsegmentet.
Jag gillar att köra fort och hårt, vill därför ha ganska aggressiv sittställning, men ändå tillräcklig komfort för långa dagar i sadeln. Mäter 193cm med innerbensmått på 92cm, så det är ganska mycket ben och förhållande kort överkropp.
Vibrationsdämpning blir viktigt, både i styre och sadelstolpe då jag emellanåt lider av problem med muskulatur kring skuldrorna. Plats för minst 40mm däck och möjlighet att köra tubeless är krav.
Det ska som sagt inte vara en hoj för teknisk terräng, däremot så vet jag att grusvägarna är av väldigt olika kvalitet, så gärna något som inte är för nervöst. Tänker ganska flack gaffelvinkel, lågt vevlager och tämligen lång styrstam. Ska inte köra mycket där risken för pedalstroke är stor. Är frälst på 1x på MTB, men för ovan redovisad användning drar jag slutsatsen att 2x passar bäst.
De alternativ jag tittat på är:
• Specialized Diverge Comp
• Canyon Grail CF SL 8,0
• Rose Backroad Ultegra
Av dessa sticker Divergen ut geometrimässigt med sin flackare geometri, avsevärt högre stack/reach-kvot och mer BB drop. Är den mer inriktad mot bikepacking-touring än att köra snabbt? Den har sin future-shock, vilken får blandade omdömen, men minskar säkert vibrationerna.
Grailen har lång leveranstid och såklart den där styrkombon med hoverbar som gör att man sitter fast i Canyons produkter. Omdömena om styret är också varierande, men överlag sämre än future-shocken.
Rose har gjort en gravelhoj genom att ta ramen från sin CX. Det går att speca CXen till att vara exakt likadan som gravelhojen, men priset skiljer lite ?. Känns som en sniken lösning för att hänga på marknaden utan att behöva utveckla någonting. Geometrin skvallrar om en aggressiv cykel, men med hög tyngdpunkt och nervöst uppträdande, precis i linje med de recensioner jag läst. Man får alternativet att köpa cykeln med redshift-styrstam som har dämpning, vilket verkar klokt i mitt läge. Gillar Rose affärsmodell där man kan lägga pengar på det man tycker är viktigt och göra egna val. För ungefär samma peng som Divergen får jag en Backroad med kolfiberhjul, redshift styrstam och Richey Flexlogicstolpe. Kolfiberhjulen är nog fina att sätta på ett par 25mm däck på om det ska bli en ren landsvägsrunda när jag inte har racern med mig.
Nåväl, nu till det jag önskar få ut av forumets samlade expertis (i alla av de som orkat läsa så här långt):
1) Alternativa modeller till ovan nämnda
2) Erfarenheter av ovan nämnda eller alternativ.
Båda gärna med koppling till redovisad tänkt användning. För mig snurrar det bara värre ju mer jag läser på och ju fler märken/modeller jag hittar.