Räckvidd, behöver hjälp

Sam00

Aktiv medlem
Räckvidd, behöver hjälp
Har fått lite komplikationer med räckvidden på cykeln efter jag bytt från stolpe med sb20 till en dropper med 0. Jag har dragit bak sadeln 1 cm, så långt det gick. Men det blev ännu värre när jag bytte från 69,8 styrhuvudsvinkel till det lägsta på 68,7. Har Ride9 så 68,7 är om man vill köra mer trail. Det jag fick reda på nyligen, var att man ändrar räckvidden också från 452 till 439 när man går från 69,8 till 68,7.

Original längd på stamen var 70mm, på en large ram. Jag köpte en billig 85mm stam på k&s för att prova och det blev perfekt. Men problemet är att jag har börjatt gilla mer stig på senaste tiden, så det blir inte stabilt med en 85mm stam. Stack ändras också förresten med 2cm, den höjs när man kör med lägre styrhuvudsvinkel.

Så jag undrar om räckvidden skulle bli längre om jag sänkte styret med 2cm. Hur mycket längre skulle den bli isåfall? Jag har 1cm till att sänka med spacers men har 30mm rise på styret, så kan gå ner till 10-15mm på de styren jag är intresserad av. Men skulle inte vilja ha lägre än så, alltså ingen stam med mer än 6 grader.

Har 740mm nu och tänker också att jag kan öka räckvidden ännu mer genom att köpa nytt styre upp till 800mm. Jag har haft den bredden på en annan cykel så det är inga problem. Har också långa armar vilket kanske är en annan anledning varför jag behöver mer räckvidd. Vill inte heller ha ett helt platt styre, utan minst 10mm.

Om jag kan öka räckvidden på det här sättet så tänkte jag köra på 70mm stam, kanske till och med 60 men det blir förmodligen för kort. Ursäkta för lång post.

jonte987

Aktiv medlem
Räckvidd, behöver hjälp
Rise hjälper inte, förutsatt att det är riktat rakt upp, 10mm spacer ska ge 4-5mm.
Negativ rise på stam borde rimligen ge samma som att ta bort spacer.

Sam00

Aktiv medlem
Räckvidd, behöver hjälp
Rise hjälper inte, förutsatt att det är riktat rakt upp, 10mm spacer ska ge 4-5mm.
Negativ rise på stam borde rimligen ge samma som att ta bort spacer.
Jag förstår inte hur du menar att rise inte hjälper. Om jag går ner från 30mm rise på styret till 10mm, då går man väl ner 2 cm eller tänker jag fel här? Plus 1cm med spacers, det blir 3 cm totalt. Hur mycket längre räckvidd skulle det ge?

Jag kollade lite förut på att köpa lättare stam och då var jag inne på KCNC 17 graders men det blir kanske för mycket. Hur många mm lägre blir det med -17 jämfört med -6?

kogoyo

Medlem
Räckvidd, behöver hjälp
Vissa av dom siffror du anger ftr ändring lr ev ändring stämmer inte riktigt; ex ändringen i reach ftr flackare vinkel. Cykelgeo e ganska komplicerat o inget du kan räkna enbart genom subtraktion lr addition. Exempelvis, om du har en stam på 17 grader o 80mm och byter t en på 60mm så får du inte 20mm kortare reach.

Berk

Aktiv medlem
Räckvidd, behöver hjälp
Det är inte klart vad du menar med räckvidd, verkar vara två olika saker på olika ställen. En är avståndet mellan sadel och styre, det andra reach av ram och också stam, om man vill.

Ändra styrvinkeln gör inget med avståndet mellan sadel och styre. Flackare vinkel med flip-chip ger kortare reach. Riser styre gör nästan ingenting med båda mått, den flyttar bara styren upåt (men det ändrar positionen på cykeln mycket). Jag bytte till 1 cm kortare stam när jag byte från 74 cm till 78 cm styre, för att det känns som räckvidden blir större. Det är säkert värt att prova.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Räckvidd, behöver hjälp
En lösning till: jag hade liknande problem när jag upptäckte att sadelrörsvinkeln på min nya cykel var brantare än vad jag trodde. Sadlar skiljer sig mycket i hur långt bakåt man kan flytta dom. Jag köpte den här, som är fin och lätt men hård och går att flytta 2 till 4 cm längre bakåt än de flesta sadlar:

Sam00

Aktiv medlem
Räckvidd, behöver hjälp
Det är inte klart vad du menar med räckvidd, verkar vara två olika saker på olika ställen. En är avståndet mellan sadel och styre, det andra reach av ram och också stam, om man vill.

Ändra styrvinkeln gör inget med avståndet mellan sadel och styre. Flackare vinkel med flip-chip ger kortare reach. Riser styre gör nästan ingenting med båda mått, den flyttar bara styren upåt (men det ändrar positionen på cykeln mycket). Jag bytte till 1 cm kortare stam när jag byte från 74 cm till 78 cm styre, för att det känns som räckvidden blir större. Det är säkert värt att prova.
Jaha nu förstår jag varför jag tänkte helt fel där, när det gäller geometrin. Sadeln följer ju såklart med när man ändrar vinkeln.😀 Då är det bara sadeln som gjorde skillnaden. Sadelrörsvinkeln ändras också så klart.

Jag måste ha tänkt fel där när det gäller rise också, då är det bara bredare styre som kan göra skillnad. Så om jag bara byter till 800mm styre borde jag kunna gå ner till 70mm stam.

Sadel hade jag svårt att hitta en som inte påverkar min nedre region, så det blir inte så lätt att byta till vilken som helst. Kör på SQ lab nu.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Räckvidd, behöver hjälp
Jag förstår inte hur du menar att rise inte hjälper. Om jag går ner från 30mm rise på styret till 10mm, då går man väl ner 2 cm eller tänker jag fel här? Plus 1cm med spacers, det blir 3 cm totalt. Hur mycket längre räckvidd skulle det ge?

Jag kollade lite förut på att köpa lättare stam och då var jag inne på KCNC 17 graders men det blir kanske för mycket. Hur många mm lägre blir det med -17 jämfört med -6?
Det beror på vad vi pratar om. Spacers förlänger gaffeln i riktning av hta. Dvs bakåt och därmed kortar den reach. Lägre rise ger en sänkning i riktning mot marken. Ingen förändring i reach.
Förutsatt att rise är riktat uppåt.

Sam00

Aktiv medlem
Räckvidd, behöver hjälp
Det beror på vad vi pratar om. Spacers förlänger gaffeln i riktning av hta. Dvs bakåt och därmed kortar den reach. Lägre rise ger en sänkning i riktning mot marken. Ingen förändring i reach.
Förutsatt att rise är riktat uppåt.
Jaha ok, jag tänkte helt fel då. Då skulle ett styre med mindre backsweep också vara bra men de flesta ligger väl runt 8 grader. Har ändå varit inne på att byta styre och stam. Det ligger mellan ett styre på 760 och ett på 800 så då får det bli det på 800. Stam måste bli 70 för jag tror inte det funkar med kortare för mig.

Sam00

Aktiv medlem
Räckvidd, behöver hjälp
Man blir avundsjuk när man ser de här nya XC/Trail cyklarna med flacka styrhuvuden. Rocky Mountain har haft samma ram på Element ett bra tag nu. Det vore perfekt med samma system fast att man kan ändra från 67.2-68.5, samt längre reach så klart. Som Scott med nya Spark. De har väl 67.2 på vanliga Spark och 68.5 på RC.

Är sugen på nya Alpha, men har tyvärr inte råd att byta än.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer