Rätt taktik för material överlevnad

Tomcaten

Aktiv medlem
Det har blivit lite haverier för mig längs vägen så jag upplever mig själv att stå inför ett vägskäl nu. Det vägskälet säger Höger för biffigare komponenter(DH-delar uteslutande) och Vänster säger tätare service-intervall på befintliga (enduro)-delar.

Man rekommenderade mig nyligen att köpa dubbelkronad Dh-gaffel och coil-dämpare men det får mig att känna mig som en elefant i butik på sånt i Hellas. Och mycket air-time kommer att offras pga. den ökade vikten men visst det håller nog bättre.

Eller så upprättar jag ett slaviskt service-schema med mekaniker som varje kvartal oavsett tid på dygnet går igenom 100% av cykeln och då på nuvarande Enduro-setupen.

Det sistnämnda alternativet tror jag lite mera på för som historien säger så mosar jag Allt verkligen. Allt går sönder innanför mina ramar så vad säger att inte en dh-cykel i Hellas gör det med mig ovanpå?

Att tillägga har mitt SLX-vevparti uthärdats, pedaler och hjul likaså medan dämparna har verkligen slaktats. Här skulle även en ruttad meck på ett kvartals-schema komma väl i hand.

Håller ni med mig på Vänster-vägen?

marr

Moderator
Forumvärd
Rejäla komponenter utan att gå dh vägen.

Tror en ram med lite mer slag än den du har hjälper en del också.

Jag håller med dig på vänster vägen, men vill fråga... Vad gör du egentligen? Krockar du med allt i skogen?
För hållbarhet kan ha och göra med teknik också. Hoppa ÖVER ojämna partier lite oftare kanske istället för att bara dra rakt igenom dom?

Tomcaten

Aktiv medlem
Mårten sa:
Knäckte inte du en Intense DH-ram ca 2008-2009? Så det är väl redan testat?

Hur fan vet/kommer du ihåg det? Jag tror att jag endast nämnde det för den nya ägaren som var för väldigt länge sedan.

Det är svårt att få ut Da bomb-cykel föraren ut ur de andra cyklar som jag har varit på så jag saknar den gamla tiden på det sättet. Det pajjade aldrig lika mycket som nu. De här luft dämparna med sina känsliga gaskets o grejjer är inget för mig.

Nu är väl idén att rida ut de sista veckorna/månaderna ur 134 ramen och sedan att minst köpa en 153 och mekanikern bad mig då även köpa en dubbelkronad gaffel. Fast det känns lite väl det tyckte jag. Fullkomlig elefant är jag inte.

Men det absolut bästa måste vara att upprätta ett slaviskt period schema där allt gås igenom efter tre månader för det tror jag kommer att eliminera problem mycket i ett preventivt syfte.

Plus köpa Jofas Coil dämpare(cane creek) med 600 fjäder sen är jag game igen.

H.

Aktiv medlem
Coil fram och bak, DH-fälgar och sen välja komponenter som du har råd att köra sönder regelbundet.

Se till att styret inte går av bara.

marr

Moderator
Forumvärd
Tomcaten sa:
Mårten sa:
Knäckte inte du en Intense DH-ram ca 2008-2009? Så det är väl redan testat?

Hur fan vet/kommer du ihåg det? Jag tror att jag endast nämnde det för den nya ägaren som var för väldigt länge sedan.

Det är svårt att få ut Da bomb-cykel föraren ut ur de andra cyklar som jag har varit på så jag saknar den gamla tiden på det sättet. Det pajjade aldrig lika mycket som nu. De här luft dämparna med sina känsliga gaskets o grejjer är inget för mig.

Nu är väl idén att rida ut de sista veckorna/månaderna ur 134 ramen och sedan att minst köpa en 153 och mekanikern bad mig då även köpa en dubbelkronad gaffel. Fast det känns lite väl det tyckte jag. Fullkomlig elefant är jag inte.

Men det absolut bästa måste vara att upprätta ett slaviskt period schema där allt gås igenom efter tre månader för det tror jag kommer att eliminera problem mycket i ett preventivt syfte.

Plus köpa Jofas Coil dämpare(cane creek) med 600 fjäder sen är jag game igen.

Bara den passar ramen så, rätt korkat annars.

Rattnalle

Aktiv medlem
Biffigare delar utesluter inte service. Det behöver du oavsett. Du minskar risken för att köra sönder nåt pga våld med biffigare saker men de slits likförbannat.

qma

Aktiv medlem
Helt klart rätt att serva ofta, särskilt luftburk och ytterbenen på gaffeln.

Serva och kolla igenom dämpare efter nyköp kan vara en bra grej - om grejor går sönder pga. att de går torrt och det var fabrikens fel så kan det kanske vara pilligt att bevisa.

Fetare gaffel och ram flexar ju mindre när det bombas ner i stenkistor och så, vilket ju förminskar vissa former av dåligt slitage. Enduro-grejor borde dock kunna hålla bättre än de gjort, men du är väl tung och jag har sett hur du kör :D

Kanske nån e-bike komponent kan vara intressant? De är ju också gjorda för lite tyngre ekipage och är inte lika viktfokuserade.

H.

Aktiv medlem

Crossmax

Aktiv medlem
H. sa:
Mårten sa:
H. sa:
Mårten sa:
Tomcaten sa:
Mårten sa:
We are forum trolls, we do not forgive, we do not forget. Expect us.

Aha du e görgel.

Haha! Nej, det överlåter jag åt honom att vara själv.
Ja. Muerto räcker ju gott!

Muerto har inte trollat sedan 2006.

Dags att göra nåt åt saken då?
+1. #BringMuertoBack #BianchiOskarForPrez

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer