Råkat böja det lilla stiftet på en prestaventil

Hej,
Jag råkade nog böja stiftet på ventilen pga att jag är nybörjare.
Nu går det inte att pumpa (har en biltemapump med display).
Går det att göra något åt det eller är det bara att köpa ny slang?
Tacksam för tips!

LWB

Aktiv medlem
Om du har två plana ytor precis ”nedanför stiftet” ned mot fälgen så kan du skruva ur och byta insatsen. Om inte det går - vissa slangar har fast insats - och det inte funkar att böja tillbaka stiftet så är det ny slang som gäller.

Edit: om det är slanglöst så gissar jag att det är lös insats som du kan byta.

Bengt-re

Aktiv medlem

Belse

Aktiv medlem
Brukade ta från skrotade slangar. Kör numera ofta med slangar utan utbytbar ventil så numera blir det väl slangbyte om man skadar ventilen. Fördelen är att ventilen inte riskerar att följa med minipumpen när man lossar den.
Jag lessnade på ventilkäglor som följde med pumpen ut så jag har alltid på lite loctite på mina ventiler nu, går att byta vid behov, men lossnar inte när man inte vill...

n3wton

Aktiv medlem
Jag lessnade på ventilkäglor som följde med pumpen ut så jag har alltid på lite loctite på mina ventiler nu, går att byta vid behov, men lossnar inte när man inte vill...
Jag brukar istället ta upp slangen ur paketet, dra åt käglan en aning och sen montera slangen/lägga den som reserv. Får aldrig med mig käglan när jag skruvar loss pumpen vid punktering eller dylikt. Bra vana att skaffa sig!

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Jag har aldrig varit med om att en ventilkägla lossnat, hur gör du för att lyckas med det?
Kan ju inte ens räkna hur många prestaventiler jag pumpat senaste halvåret.

Belse

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har aldrig varit med om att en ventilkägla lossnat, hur gör du för att lyckas med det?
Räcker väl med att pumpmunstycket skruvas fast så kan käglan följa med ut, har du aldrig varit med om det då kanske du skulle ta dig ut i verkliga livet och uppleva lite mer saker...

Marklyft

Aktiv medlem
Räcker väl med att pumpmunstycket skruvas fast så kan käglan följa med ut, har du aldrig varit med om det då kanske du skulle ta dig ut i verkliga livet och uppleva lite mer saker...
Har aldrig heller varit med om att käglan följt med ut, och jag har spenderat tillräckligt med tid i verkliga livet, har bara aldrig använt pumpar med skitkonstruktion.

Belse

Aktiv medlem
Har aldrig heller varit med om att käglan följt med ut, och jag har spenderat tillräckligt med tid i verkliga livet, har bara aldrig använt pumpar med skitkonstruktion.
Använder inte heller pumpar med skitkonstruktion, har en Prestaflator-slang till kompressorn så slipper stå med nån kass pump o handpumpa upp trycket. Att munstycket är gängat är då varken en nackdel eller skitkonstruktion, har då haft mer problem med klämkopplingar som knappt sitter fast så dom 10 sekunder typ som det tar att lägga på en droppe loctite på gängan är det värt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Tjena!

Det fanns en period när Continentalslangar hade dåligt åtdragen kägla från leverantör. Det läckte och förmodligen kunde det lossna om man inte lokaliserar felet direkt.

Marklyft

Aktiv medlem
Använder inte heller pumpar med skitkonstruktion, har en Prestaflator-slang till kompressorn så slipper stå med nån kass pump o handpumpa upp trycket. Att munstycket är gängat är då varken en nackdel eller skitkonstruktion, har då haft mer problem med klämkopplingar som knappt sitter fast så dom 10 sekunder typ som det tar att lägga på en droppe loctite på gängan är det värt.
Uppenbarligen är det ju ingen bra konstruktion om folk verkar slita ur ventilkäglor till höger och vänster, har aldrig haft problem med klämkopplingar eller pumpar som bara trycks över.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Wow, chilla lite.
Nej jag har aldrig varit med om det faktiskt. Då använder jag både pumpar med skruvhuvud eller klämma.
Men, ja jag kanske skulle ge mig ut i verkliga livet och börja pumpa lite. För jag gör det faktiskt orealistiskt sällan på fritiden.

xyz-saft

Aktiv medlem
Jag hade ventilhattar (ja, jag vet att jag borde skämmas och vågar knappt erkänna det egentligen men jag var ung och naiv) som nöp om fel del av ventilen. Resultatet blev att man skruvade ut hela ventilen. Lagom skoj när jag visserligen hade pump, men inget att skruva åt käglan med.

JPL

Aktiv medlem
Lite nackdel kanske man kan klämma in om käglorna behöver förses m loctite? Jag har kompressor, men använder betydligt mycket oftare en halvbra golvpump eftersom det för min del bara handlar om att kontrollera och komplettera trycket lite. (Både mtb och lvg). För mig är det både enklare och snabbare m golvpump i det fallet.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag hade ventilhattar (ja, jag vet att jag borde skämmas och vågar knappt erkänna det egentligen men jag var ung och naiv) som nöp om fel del av ventilen. Resultatet blev att man skruvade ut hela ventilen. Lagom skoj när jag visserligen hade pump, men inget att skruva åt käglan med.
#60 säger ju åt dig att du skall låta bli!

Ibland straffar karma hårt!

Paco

Aktiv medlem
Tjena!

Wow, chilla lite.
Nej jag har aldrig varit med om det faktiskt. Då använder jag både pumpar med skruvhuvud eller klämma.
Men, ja jag kanske skulle ge mig ut i verkliga livet och börja pumpa lite. För jag gör det faktiskt orealistiskt sällan på fritiden.
Samma gäller mig och följer gärna med ut i det verkliga livet.
Kanske kan göra en Happyrajd av det och skriva en RR efteråt 😅

n3wton

Aktiv medlem
Lite nackdel kanske man kan klämma in om käglorna behöver förses m loctite? Jag har kompressor, men använder betydligt mycket oftare en halvbra golvpump eftersom det för min del bara handlar om att kontrollera och komplettera trycket lite. (Både mtb och lvg). För mig är det både enklare och snabbare m golvpump i det fallet.
Det behövs ju ingen loctite.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nej farbror! 🙃

Jag tror btw att jag blev kallad gubbe första gången när jag var 19 år.... Några kidz som gjorde trams och den ena ropade till den andra att akta sig för gubben, när jag vände mig om för att se gubben så var det.... tomt....🥸
Hände mig också. Två skitungar med stenar i händerna är på bilparkeringen. Jag är väl 24 år eller så. Närmar mig dem när den ena väser "Släpp stenen! Gubben kommer!". Tilt i huvudet....

HejaSverige!

Aktiv medlem
gubbmote-personlig-poster-med-text.jpg

n3wton

Aktiv medlem
Då så.

Men kanske aningen kränkt? Mission completed.
Jag är nog ganska lättkränkt, om lättkränkt innebär att man lätt känner en nätt irritation över att människor gör på ett annat sätt än man själv anser bäst. Men i detta fallet känns det inte ens lite så, så jag måste göra dig besviken.😛

Pfaff

Aktiv medlem
Jag är nog ganska lättkränkt, om lättkränkt innebär att man lätt känner en nätt irritation över att människor gör på ett annat sätt än man själv anser bäst. Men i detta fallet känns det inte ens lite så, så jag måste göra dig besviken.😛
Fan.

Topp