Råkat böja det lilla stiftet på en prestaventil

Hej,
Jag råkade nog böja stiftet på ventilen pga att jag är nybörjare.
Nu går det inte att pumpa (har en biltemapump med display).
Går det att göra något åt det eller är det bara att köpa ny slang?
Tacksam för tips!

LWB

Aktiv medlem
Om du har två plana ytor precis ”nedanför stiftet” ned mot fälgen så kan du skruva ur och byta insatsen. Om inte det går - vissa slangar har fast insats - och det inte funkar att böja tillbaka stiftet så är det ny slang som gäller.

Edit: om det är slanglöst så gissar jag att det är lös insats som du kan byta.

Bengt-re

Aktiv medlem

Belse

Aktiv medlem
Brukade ta från skrotade slangar. Kör numera ofta med slangar utan utbytbar ventil så numera blir det väl slangbyte om man skadar ventilen. Fördelen är att ventilen inte riskerar att följa med minipumpen när man lossar den.
Jag lessnade på ventilkäglor som följde med pumpen ut så jag har alltid på lite loctite på mina ventiler nu, går att byta vid behov, men lossnar inte när man inte vill...

n3wton

Aktiv medlem
Jag lessnade på ventilkäglor som följde med pumpen ut så jag har alltid på lite loctite på mina ventiler nu, går att byta vid behov, men lossnar inte när man inte vill...
Jag brukar istället ta upp slangen ur paketet, dra åt käglan en aning och sen montera slangen/lägga den som reserv. Får aldrig med mig käglan när jag skruvar loss pumpen vid punktering eller dylikt. Bra vana att skaffa sig!

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Jag har aldrig varit med om att en ventilkägla lossnat, hur gör du för att lyckas med det?
Kan ju inte ens räkna hur många prestaventiler jag pumpat senaste halvåret.

Belse

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har aldrig varit med om att en ventilkägla lossnat, hur gör du för att lyckas med det?
Räcker väl med att pumpmunstycket skruvas fast så kan käglan följa med ut, har du aldrig varit med om det då kanske du skulle ta dig ut i verkliga livet och uppleva lite mer saker...

Marklyft

Aktiv medlem