Råkat böja det lilla stiftet på en prestaventil

Batavus

Aktiv medlem
Hur TS än gör, bör slangen testas i ett spann vatten, om den håller tätt, innan den går på.
Herregud! Slangar som är så dyra och sällsynta.

s

Aktiv medlem
Kontrollerar man trycket inför varje tur också så blir det rätt många ggr den skall av och på under en livstid.
Det är såklart inget arbete att tala om men samtidigt är ju det extra skydd hatten ger av tveksamt värde.

DarkMatter

Aktiv medlem
Ok. Så om man inte tycker att det ser förjävligt ut, något som ju är subjektivt, eller är lufttryckspedant, så finns det inga riktiga argument. Jag tycker kanske inte att det ser direkt snyggt ut men de är nog ändå snyggare än ventilen utan hatt. Kolla lufttrycket gör man genom att klämma på däcket.

s

Aktiv medlem
Visst är det vackert med gemensamma regler men jag känner ändå att vi kan delegera beslutet i just den här frågan ner på individnivå.

Har man svårt att fatta detta beslut själv så rekommenderar jag att man kör med ventilhatt på det ena hjulet och skiftar varje gång man pumpar eller kollar trycket.

SocialGimp

Aktiv medlem
En klar fördel är ju att man kan ha färgmatchade ventilhattar för extra blingfaktor. Jag har dock inte gått så långt men min dotter har i varje fall satt fast kulörta ekerdekorationer på min dirtjumper. Funderar så smått på att montera dit en rävsvans oxå alternativt långhårig sadel.

jonte987

Aktiv medlem
Nog är det bra med hatt men de brukar försvinna. Har vid något tillfälle mosat käglan mot en sten när hatt saknats men det måste vara sällsynt. Vet inte hur det gick till.

Luzen

Aktiv medlem
Kontrollerar man trycket inför varje tur också så blir det rätt många ggr den skall av och på under en livstid.
Det är såklart inget arbete att tala om men samtidigt är ju det extra skydd hatten ger av tveksamt värde.
Man behöver ju inte ta av ventilhatten för att kolla trycket.
Man sätter tummen på däcket och trycker till lite..😎

Pfaff

Aktiv medlem

Ja, livet är hårt.

DarkMatter

Aktiv medlem
”Det ser ju för jävligt ut” - Repmånad
1659944636179.png

JPL

Aktiv medlem
Vad finns det egentligen för argument mot att använda ventilhatt?
Att den inte behövs räcker kanske?

Att just käglan ned/fastskruvad i ventilen skulle ta enskild skada som skulle räddas av en ventilhatt...... Kanske kan någon förklara hur en sådan fysisk åverkan går till? Det måste ju vara ytterst sällsynt, och helt ärligt förstår jag inte riktigt hur det skulle gå till.

JPL

Aktiv medlem
Nog är det bra med hatt men de brukar försvinna. Har vid något tillfälle mosat käglan mot en sten när hatt saknats men det måste vara sällsynt. Vet inte hur det gick till.
Och resten av ventilen klarade sig? För att "mosa" en kägla nerskruvad i ventil så tror jag inte att en hatt hade gjort varken från eller till.

DarkMatter

Aktiv medlem
Att den inte behövs räcker kanske?

Att just käglan ned/fastskruvad i ventilen skulle ta enskild skada som skulle räddas av en ventilhatt...... Kanske kan någon förklara hur en sådan fysisk åverkan går till? Det måste ju vara ytterst sällsynt, och helt ärligt förstår jag inte riktigt hur det skulle gå till.
Nu har jag inte råkat ut för någon sådan skada så det är lite hypotetiskt, men jag föreställer mig ändå att ventilens tunna stift är känsligare än en hatt. Den skyddar också mot smuts. Jag tänker att skade- och smutsrisken omöjligt kan vara större med hatt på och då den knappast medför några komplikationer är det bättre att ha den än att inte ha den.

JPL

Aktiv medlem
Nu har jag inte råkat ut för någon sådan skada så det är lite hypotetiskt, men jag föreställer mig ändå att ventilens tunna stift är känsligare än en hatt. Den skyddar också mot smuts. Jag tänker att skade- och smutsrisken omöjligt kan vara större med hatt på och då den knappast medför några komplikationer är det bättre att ha den än att inte ha den.

I teorin händer så mycket konstigt. Kika på hur en presta egentligen ser ut, och fundera på vad som händer med fysiskt våld mot den nedskruvade käglan. Vad gäller smuts så frigörs "luftvägen" när du skruvar upp käglan, där är ingen smuts. Och det som kan finnas "på ventilen lär försvinna tillräckligt när du skruvar upp käglan för att pumpa.

Visst kan märkliga saker hända, men det torde vara ytterst sällsynt som sagt var. Och som du själv skriver, "hypotetiskt", men det är inte samma sak som att det är särskilt stor risk i praktiken.

1659953477620.png

ooms

Aktiv medlem
Om man har problem med att lista ut om hatten ska vara på eller inte när man pumpar, gör man nog klokt i att köra utan hatt hela tiden.

Lejon

Aktiv medlem
Borde det inte vara läge att diskutera nyttan med den lilla gängade grejen (vad heter det?) som man ”ska” ha mot fälgen nu?

BJS

Aktiv medlem
Borde det inte vara läge att diskutera nyttan med den lilla gängade grejen (vad heter det?) som man ”ska” ha mot fälgen nu?
Den du.... Jag har faktist en gång behövt använda den. Dum pump och slang med aningen för kort ventil för fälgen. Dock är den i 99 % av fallen obegripligt oanvändbar. Och ful. Troligen luktar de illa och är fettbildande också. Möjligen inflationsdrivande.

Makten

Aktiv medlem
Nä. Sidobelastar man lite och har dubbelbottnad fälg går det att på på pumphuvudet ändå. Men minipump som ofast har gängat huvud är det ju såklart ett totalt ickeptoblem.
"Gängat huvud", vad menas? Jag skulle säga att muttern behövs för att pumpa en tom slang med merparten av alla minipumpar, om man inte vill bråka med att försöka få skaftet att inte tryckas in i fälgen. Antagligen ett större problem på MTB än LVG på grund av mycket större däck där det inte finns nåt som håller emot alls på baksidan.

Jag ser alltså ingen direkt vits med att inte använda muttern. Den väger ju liksom inget ändå.

Pfaff

Aktiv medlem
Med själadödande punkafria däck....

” Du köper däcken ett och ett. [Det var ju en nyhet det!] På så sätt kan du successivt byta ut ett av dina gamla däck i taget. Till exempel när det ena däcket har nötts ner eller i händelse av en punktering.😄

ADD

Aktiv medlem
” Du köper däcken ett och ett. [Det var ju en nyhet det!] På så sätt kan du successivt byta ut ett av dina gamla däck i taget. Till exempel när det ena däcket har nötts ner eller i händelse av en punktering.😄

Kundomdömena är också upplysande läsning.

"Däcken skapar mer friktion än vanliga däck med luft och det innebär att kedjan belastas hårdare och därmed tänjs ut snabbare och måste därmed bytas oftare, i mitt fall en gång per år. Jag cyklar minst fem dagar i veckan året runt".

DarkMatter

Aktiv medlem
Produktbeskrivning:
"Det punkteringsfria däcket känns ungefär som att du cyklar med ett vanligt däck och har samma stötdämpande egenskaper."

Användares omdömen:
"På ojämnt underlag känns det som att cykla med punka eftersom det är noll dämpning."
"Kan vara nåt av det sämsta jag köpt, stötiga [...] att cykla med"
"På kullersten en mardröm, varje bula känns is styret."
"Det känns lite hårt när man cyklar"
"det va då inte det härligaste för det känns när den körs på stenar."
"Hårda däck, sämre dämpning, kanske fälgen kan skadas när däcket inte dämpar slag och stötar?"
"Ingen dämpning på ojämnheter som luftdäck"

Sen denna också: "Märkte ingen skilnad mot slangdäck. Kanske för jag pumpar de enligt anvisningarna med en lufttrycksmätare.".
"Enligt anvisninvarna", är det maxtryck eller?

Topp