Råkat böja det lilla stiftet på en prestaventil

BJS

Aktiv medlem
"Gängat huvud", vad menas? Jag skulle säga att muttern behövs för att pumpa en tom slang med merparten av alla minipumpar, om man inte vill bråka med att försöka få skaftet att inte tryckas in i fälgen. Antagligen ett större problem på MTB än LVG på grund av mycket större däck där det inte finns nåt som håller emot alls på baksidan.

Jag ser alltså ingen direkt vits med att inte använda muttern. Den väger ju liksom inget ändå.
Mtb kör väl alla slanglöst numera? Eller? Och slanglösa ventilerna måste ju skruvas fast. Gärna av en alumutter i poppig färg!

Nä, klart att den inte väger något och inte spelar så stor roll (bortsätt ifrån att repa eloxeringen på fälgen vid hålet. Men den kan ha en nackdel och det är att det finns en liten risk att gängan skadas på pass på ventilen att man inte orkat lossa den med fingerkraft. Vem har med sig tång på rundan? Och om inte kan man stå i dikeskanten med ny slang, minipump och ändå misslyckas med att åtgärda sitt platta däck. Detta är min primära orsak till att inte använda eländet, men jag skyller på estetiska skäl eftersom det retar folk.

Står man i dikeskanten den 30/12 och lagar punka med kalla fingrar vill jag inte ha något strul. Man blir fort kall.
IMG_20171230_105138_356.jpg

Makten

Aktiv medlem
Mtb kör väl alla slanglöst numera?
Ja, tills man fått generalpunka och måste slänga i en slang. 😁

Vem har med sig tång på rundan?
Alla som vill kunna ta ur slanglösventilen vid generalpunka för att få i en slang. 😉 Jag har oftast en liten tång i väskan av just den anledningen. Och för att kunna få isär snabblänk på kedjan. Edit: Och för att kunna sy ihop däckrevor medfiskelina (försök trycka en nål genom ett tjockt MTB-däck med bara fingrarna).

BJS

Aktiv medlem
Ja, tills man fått generalpunka och måste slänga i en slang. 😁

Alla som vill kunna ta ur slanglösventilen vid generalpunka för att få i en slang. 😉 Jag har oftast en liten tång i väskan av just den anledningen. Och för att kunna få isär snabblänk på kedjan. Edit: Och för att kunna sy ihop däckrevor medfiskelina (försök trycka en nål genom ett tjockt MTB-däck med bara fingrarna).
Oki, låter iofs rätt smart! Jag har något litet skräpvektyg som fungerar att få bort Hope ventilernas mutter med, men den lättrade stålringen på standardventilen rår den inte på (passar inte).

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag rekommenderar att byta ut alla ventiler till Schrader. Även slanglösa. Det är jättesvårt att böja stiftet då.

(Det kanske redan har föreslagits? Jag läser sällan trådar innan jag svarar.)

BJS

Aktiv medlem
Jag rekommenderar att byta ut alla ventiler till Schrader. Även slanglösa. Det är jättesvårt att böja stiftet då.

(Det kanske redan har föreslagits? Jag läser sällan trådar innan jag svarar.)
Svårt att få i bilventiler i moderna fälgar med små hål.

s

Aktiv medlem
Oki, låter iofs rätt smart! Jag har något litet skräpvektyg som fungerar att få bort Hope ventilernas mutter med, men den lättrade stålringen på standardventilen rår den inte på (passar inte).
Det brukar räcka att anbringa tryck mot undersidan av ventilen och dess gummipackning, exempelvis genom att pressa hjul och ventilundersida mot en sten eller annan lämplig kant. Då är det en barnlek att skruva av ventilmuttern med fingrarana.

När jag monterar använder jag samma princip. Pressar ihop och drar sedan åt muttern med minmal kraft. Den sitter ändå stenhårt när man lättar på trycket. Då vet jag att processen går att reversera i fält utan verktyg.

me.I.am

Aktiv medlem
Tjena!

Wow, chilla lite.
Nej jag har aldrig varit med om det faktiskt. Då använder jag både pumpar med skruvhuvud eller klämma.
Men, ja jag kanske skulle ge mig ut i verkliga livet och börja pumpa lite. För jag gör det faktiskt orealistiskt sällan på fritiden.

Hur har det gått? Gett dig ut i verkligheten o provat på att pumpa ett däck? Inte så svårt som det låter, så bara gör det, liksom.

Hej och tack för input!
Jag lyckades räta pinnen med en tång. Man ska alltså skruva ut ringen på ventilen långt innan man pumpar, tror det var det felet jag gjorde.
Man kan alltså byta ventilkägla i en prestaslang?
Det är orginaldäck till en Canyon AL8 disc med Aksium-fälgar från 2019
Är det lös slang i dessa fälgar eller slanglöst?
Jag har aldrig kört punktering..

ADD

Aktiv medlem
Hej och tack för input!
Jag lyckades räta pinnen med en tång. Man ska alltså skruva ut ringen på ventilen långt innan man pumpar, tror det var det felet jag gjorde.
Roligt med feedback och att du är nöjd med svaren!

Börja cykla så skall du se att det där med "Jag har aldrig kört punktering" löser sig förr eller senare😉...

Pfaff

Aktiv medlem
Hej och tack för input!

Inte alla slangar har lös ventilkägla, mig veterligen gäller det endast Continentals. Det kan finnas flera.
Och du har med 99,9% säkerhet slang i dina däck även om både de och däck kan vara förberedda för slanglöst.

BJS

Aktiv medlem
Inte alla slangar har lös ventilkägla, mig veterligen gäller det endast Continentals. Det kan finnas flera.
Och du har med 99,9% säkerhet slang i dina däck även om både de och däck kan vara förberedda för slanglöst.
Senast jag köpte en komplett cykel fick jag slang i däcken och två TL ventiler löst.

Kneecap

Aktiv medlem
Hur har det gått? Gett dig ut i verkligheten o provat på att pumpa ett däck? Inte så svårt som det låter, så bara gör det, liksom.

Tjena!

Har semester, så har inte pumpat någonting, varken i verkligheten eller på jobbet.

Eller jo, jag pumpade en luftmadrass. Lyckades inte böja stiften eller få dom att trilla bort från kontakten när jag satte in den i vägguttaget, eller när jag tog ut den.

Skulle pumpa en basketboll, men sonen tröttande på att vänta och gjorde det själv.

Topp