Ram från Kina, antidumpningstull eller inte? (svar från tullverket)

landen

Aktiv medlem
Drog iväg en fråga till Tullverket då jag helt enkelt inte förstår deras regler. Vad man kan läsa sig till så är lackade och polerade ramar från Kina dyrare i och med antidumpningstull på 48%. Jag frågade Tullverket och fick som svar:

-------------------------------------------------------------------------------------

Tullsatsen är 4,7 % förutsatt att ramen varken är målad, anodiserad, lackad eller polerad. Jag kan tyvärr inte svara på hur din kolfiberram eventuellt är bearbetad utan det måste du fråga tillverkaren om. Är den bearbetad på något av de här sätten så tillkommer en antidumpningstull på 48,5 %.

Tull och antidumpningstull beräknas på varans pris med tillägg av fraktkostnaden. Momsen är 25 % och beräknas på varans pris plus fraktkostnaden plus tullbeloppet plus antidumpningstullbeloppet.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen via webbformuläret. Om frågan är en följdfråga uppge det diarienummer som du fått i ditt tidigare svar.

Vänliga hälsningar

TullSvar

-------------------------------------------------------------------------------------

Den ram jag vill köpa är mattsvart och utan lack, men vad räknas till "polerad" ? Någon som gått över den med trasa? Ska man be tillverkaren att lämna så mycket kolfiberspån som möjligt kvar?

Senast ändrad:

mir

Aktiv medlem
Jag tycker själv dessa nya regler är väldigt luddiga.
Jag har precis fått hem en 27,5 ram i 3K Glossy, dvs blank.
Betalade 345 USD (2378 SEK) ink frakt.

Jag blev ombedd att maila en kopia på orderbekräftelsen där summan och innehåll skulle framgå.

Jag ringde Tullen igår och kollade vad summan hamnade på som jag skulle lösa ut ramen med.
83 kr i Tullavgift + 587 kr i moms.
Så med andra ord så klarade jag mig från dessa 48,5% extra.

I mitt fall hade säljaren märkt ramen med Bike Parts.

Polerad är väl ex titan eller alu hojar. Skall man vara petig är nog alla kolfiberramar lackade, men jag tror tullen tänker på färgglada saker med namn när de säger lackade. En matt kolfiber brukar vara klarlackad med matt klarlack.

Bäst i ditt fall är väl att be dem skriva "uncoated" på kvittot så behöver inte tullen fundera. ;)

landen

Aktiv medlem
Jag tänker samma, att det gäller om det står Pinarello eller S-works på typ, men känns fortfarande lite risky. Och lite störigt att till och med mailet från Tullverket tydligen inte kan anses som ett svar utan mer "riktlinjer" allt är så luddigt...

Belse

Aktiv medlem
Mailade och frågade samma sak tidigare i år och fick till svar att den höga tullavgiften gäller på alla cykeldelar från Kina men när jag fick prylarna så behde jag inte betala den höga avgiften så det verkar som att det är väldigt godtyckligt vad som ska betalas när prylarna kommer. Gäller nog att ha lite tur och få rätt tjänsteman i tullkontrollen verkar det som...

Tomaso

Aktiv medlem
landen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänker samma, att det gäller om det står
> Pinarello eller S-works på typ, men känns
> fortfarande lite risky. Och lite störigt att till
> och med mailet från Tullverket tydligen inte kan
> anses som ett svar utan mer "riktlinjer" allt är
> så luddigt...

I den här frågan kan jag reda ut en sak åt dig. Står det Pinarello eller S-Works på ramen och den kostar 345dollar ny begår du en olaglig handling om det är en kopia.

simple as that. så håll dig till en obrandad ram.

landen

Aktiv medlem
Tomaso skrev:
> landen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tänker samma, att det gäller om det står
> > Pinarello eller S-works på typ, men känns
> > fortfarande lite risky. Och lite störigt att
> till
> > och med mailet från Tullverket tydligen inte
> kan
> > anses som ett svar utan mer "riktlinjer" allt
> är
> > så luddigt...
>
> I den här frågan kan jag reda ut en sak åt dig.
> Står det Pinarello eller S-Works på ramen och
> den kostar 345dollar ny begår du en olaglig
> handling om det är en kopia.
>
> simple as that. så håll dig till en obrandad
> ram.

Vad får dig att tro annat? Står ju tydligt i första inlägget vad jag planerar att köpa, tare lugnt :)

Men det gäller visst inte som 100% regel det med antidumpningsskatt.
Fick själv min målade kolfiber ram från Kina idag. 295:- för att lösa ut den på mitt uthämtningsställe.
Jag hade ställt in mig på att få pröjsa ~3000:- totalt till.

Wolde

Aktiv medlem
salmonsalar skrev:
> Men det gäller visst inte som 100% regel det med
> antidumpningsskatt.
> Fick själv min målade kolfiber ram från Kina
> idag. 295:- för att lösa ut den på mitt
> uthämtningsställe.
> Jag hade ställt in mig på att få pröjsa
> ~3000:- totalt till.

Som den goda samariten du är kontaktade du naturligtvis tullverket för att göra fyllnadsinbetalning?

grump skrev:
> salmonsalar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men det gäller visst inte som 100% regel det
> med
> > antidumpningsskatt.
> > Fick själv min målade kolfiber ram från Kina
> > idag. 295:- för att lösa ut den på mitt
> > uthämtningsställe.
> > Jag hade ställt in mig på att få pröjsa
> > ~3000:- totalt till.
>
> Som den goda samariten du är kontaktade du
> naturligtvis tullverket för att göra
> fyllnadsinbetalning?

självklart.

GoranS

Aktiv medlem
Du svarar på ett nästan 8 år gammalt inlägg...
Vaddå? Nog kan man väl förvänta sig att människor uppdaterar länkar de postat!? Eller har allt ansvarstagande försvunnit från vårt samhälle? Möjligen kan man tänka sig att dödsfall kan upphäva denna moraliska förpliktelse. 😏

Aktiv medlem
Vaddå? Nog kan man väl förvänta sig att människor uppdaterar länkar de postat!? Eller har allt ansvarstagande försvunnit från vårt samhälle? Möjligen kan man tänka sig att dödsfall kan upphäva denna moraliska förpliktelse. 😏
Vaddå? Inte hörr talas om arvsskifte? Barnen får självklart ta över uppgiften vid dödsfall.

pennan

Aktiv medlem
annars så kan man be tillverkaren att ange priset(fejkat) i bitcoin på föjesedel, då lär det väl bli svårare för tullverket att begära kvitto/utskrift?
Inte för jag vet om det funkar....:-)

Aktiv medlem
annars så kan man be tillverkaren att ange priset(fejkat) i bitcoin på föjesedel, då lär det väl bli svårare för tullverket att begära kvitto/utskrift?
Inte för jag vet om det funkar....:-)
Varför skulle det vara svårare?

Senast ändrad:

erik h

Aktiv medlem
Om bitcoin går upp 5% om dan relativt nationalbanksvalutor så låter det dyrt att tulldeklarera i det. Bättre i nån valuta som går ner. Fast det som går upp brukar gå ner. Sen.

Psyclist

Aktiv medlem
Tullen hinner nog inte med att kolla alla beställningar. Fick hem 2 beställningar från UK, jag fick betala tullavgift på liverpool tröjan men droppern slant igenom.

jonte987

Aktiv medlem
Man kan ju hoppas. Jag har en ram på g där tillverkaren skrivit korrekt värde.

ooms

Aktiv medlem
Tullen hinner nog inte med att kolla alla beställningar. Fick hem 2 beställningar från UK, jag fick betala tullavgift på liverpool tröjan men droppern slant igenom.
Vilken speditör kom de med? Postnord, DHL, eller annan? Det är ju de som sköter tullklareringen, så kan ju vara bra att veta vilken som ev kör ”lotteri” :-)

poqa

Aktiv medlem
Det tar ju massor av plats att förvara alla paket som väntar på betalning av tull.
Då är det kanske rimligt att mellanstora och mellandyra paket har en tendens att slippa igenom?

Spacekitty

Aktiv medlem
Det tar ju massor av plats att förvara alla paket som väntar på betalning av tull.
Då är det kanske rimligt att mellanstora och mellandyra paket har en tendens att slippa igenom?

Det är bara Postnord som är dumma nog att mellanlagra för att vänta på betalning. Dom andra skickar vidare direkt, slipper massor med extraarbete (och kostnader för det) och kräver in betalningen i efterhand.

moros

Aktiv medlem
Förutsätter att speditören är skyldiga enligt lag att ta ut tull och moms så att de skulle hoppa över varannat paket på måfå är nog osannolikt. Tidigare var det så med kinapaketen, men det var ju mer eller mindre en tyst överenskommelse med posten tror jag.

De globala speditörerna har i alla år stått för klarering av paket utanför EU det är inget nytt. Sen såklart ramlar säkert paket igenom då och då, framförallt Icke-spårbara småförsändelser

poqa

Aktiv medlem
Det är bara Postnord som är dumma nog att mellanlagra för att vänta på betalning. Dom andra skickar vidare direkt, slipper massor med extraarbete (och kostnader för det) och kräver in betalningen i efterhand.
Det va intressant att höra. Det märks ju verkligen på leveranstiderna om inte annat!!

ooms

Aktiv medlem
Dpd fick jag betala tullavgift
Fedex (wiggle) slapp jag betala
Ja, då är det som jonte987 säger, wiggle hade du redan betalt moms vid köpet. Dpd är det väl f.ö. Postnord som hanterar i Sverige (i Uppsala rullar det t.o.m. transportbilar som är till hälften lackade i postnords färger och andra halvan dpd), så då fastnade det säkert i postnords process.

ooms

Aktiv medlem
Förutsätter att speditören är skyldiga enligt lag att ta ut tull och moms så att de skulle hoppa över varannat paket på måfå är nog osannolikt. Tidigare var det så med kinapaketen, men det var ju mer eller mindre en tyst överenskommelse med posten tror jag.

De globala speditörerna har i alla år stått för klarering av paket utanför EU det är inget nytt. Sen såklart ramlar säkert paket igenom då och då, framförallt Icke-spårbara småförsändelser
Det kunde även hända att paket fr ex.vis usa slank igenom, men mest tydligt var det ju med alla småpaket fr kina. Mitt intryck var dock att det främst var Postnord som lät grejerna slinka igenom, övriga skötte det nog korrekt redan då.

poqa

Aktiv medlem
Det kunde även hända att paket fr ex.vis usa slank igenom, men mest tydligt var det ju med alla småpaket fr kina. Mitt intryck var dock att det främst var Postnord som lät grejerna slinka igenom, övriga skötte det nog korrekt redan då.
Nuförtiden fastnar ju varenda liten småpinal hos posten tycker jag.

jonte987

Aktiv medlem
Jag är inte optimist. Det är nog bäst att betala sina avgifter. Alternativt möta upp på Nordsjön om natten.

Nästa ensamseglare som åker fast på Martinique har skrovet fullt av stålramar. (Kan vara jag om/när det slår över helt)

ooms

Aktiv medlem
Nuförtiden fastnar ju varenda liten småpinal hos posten tycker jag.
Ja, för ett par år sedan tvingade väl tullverket dem att ta ut avgifterna på allt, och då införde de den nya ordningen med ”mellanlagring”. Sedan dess slinker nog inget igenom, det verkar snarare som sånt som ska igenom också fastnar, de är väldigt nitiska.

jonte987

Aktiv medlem
Hur funkar de när de går via annat EU land? Är det bara att det de tar in det i bulk (och kanske fuskar lite) eller är det verkligen olika inom EU?

Topp