Ram saknar fäste för främre växelförare, vad göra?

ErOx

Medlem
Hej,
Jag har en "Shimano FD-RX810" främre växelförare liggandes och vill använda den på en ram som saknar fäste för just främre växelförare.

Finns det någon typ av fäste att köpa löst (som kläms runt ramen) och som passar till RX810?

Ramen saknar även "stopp" för vajerhöljet och jag har inte lyckats lista ut om RX810 har detta "inbyggt" eller inte.

Om inte RX810 har ett sådant "stopp" är även detta något som går att köpa löst?

Tack på förhand

DanielS

Aktiv medlem
Kanske någon av de här passar eller liknande, sökt på "braze on adapter" och "cable stop adapter":

ooms

Aktiv medlem
Och mät sadelröret så det blir rätt diameter på de där klämmorna/adaptrarna. Brukar finnas 28.6; 31.8 eller 34.9 mm.

moros

Aktiv medlem

Och ja, vajerstoppet sitter i växeln. Tänk på att en vanlig rund ändhylsa inte passar.

ErOx

Medlem

Och ja, vajerstoppet sitter i växeln. Tänk på att en vanlig rund ändhylsa inte passar.
Kanon, då behöver jag inte köpa något vajerstopp. :)

Vad för typ av ändhylsa behöver jag?
Jag trodde nämligen det skulle fungera med den vanliga blanka (i metall inte plast).

Mvh

moros

Aktiv medlem
Alla frågor besvaras för det mesta av "dealers manual" men just ändhylsan är lite knepig då den inte omnämns med modellbeteckning. Men man specar tydligt att den skall vara "resin type" och sealed om man bor i kalla/blöta regioner. Dvs denna till exempel, men det finns säkert andra som passar också.

ErOx

Medlem
Alla frågor besvaras för det mesta av "dealers manual" men just ändhylsan är lite knepig då den inte omnämns med modellbeteckning. Men man specar tydligt att den skall vara "resin type" och sealed om man bor i kalla/blöta regioner. Dvs denna till exempel, men det finns säkert andra som passar också.

Sådana har jag oxå liggandes några stycken så då löser det sig med.

Tack så mycket för all hjälp! :)

Pfaff

Aktiv medlem
Kanon, då behöver jag inte köpa något vajerstopp. :)

Vad för typ av ändhylsa behöver jag?
Jag trodde nämligen det skulle fungera med den vanliga blanka (i metall inte plast).

Mvh

Du behöver ju inte köpa Dyra-äjs baffatt. Problem Solvers som föreslagits ovan har ju även vajerguide för både en och två kablar med inbyggd kabelstopp. Och vajerguide lär du behöva ändå.
På min gruscykel ser det ut så här

7EB43975-D6AB-4A5F-A77E-11B5AA7E6953.jpeg

Problem Solvers finns bla hos Bike24 för typ €6

moros

Aktiv medlem
Du behöver ju inte köpa Dyra-äjs baffatt. Problem Solvers som föreslagits ovan har ju även vajerguide för både en och två kablar med inbyggd kabelstopp. Och vajerguide lär du behöva ändå.
På min gruscykel ser det ut så här

Visa bilaga 563633

Problem Solvers finns bla hos Bike24 för typ €6

Jo men vill man dra helt hölje hela vägen så behöver man varken vajerguide eller vajerstopp. Sen är Dura Ace band-on adapter billigare än problem solvers ändå.

Pfaff

Aktiv medlem
Jo men vill man dra helt hölje hela vägen så behöver man varken vajerguide eller vajerstopp. Sen är Dura Ace band-on adapter billigare än problem solvers ändå.

Jag ser inget kabelstopp på Shimanos installationsanvisningar för TS växel. Och någon form av kabelstopp bör väl ändå behövas om inte vajern går naken hela vägen?

moros

Aktiv medlem
Jag ser inget kabelstopp på Shimanos installationsanvisningar för TS växel. Och någon form av kabelstopp bör väl ändå behövas om inte vajern går naken hela vägen?
Nej, inte om den går i hölje hela vägen. Men det är ju bara jag som antog att det var så TS vill göra. Skall han inte dra helt hölje så skall han inte lyssna på mig.

1656336104200.png

@ErOx skall du dra hölje hela vägen?

BJS

Aktiv medlem

Jag köpte ett 50-pack för typ 10 år sedan.... har fortfarande några kvar.

Topp