ram till hardtail för cykelvasan

Hejsan, har alltid köpt kompletta cyklar innan men skulle vilja bygga en cykel från grunden även fast jag vet att det oftast blir dyrare. cykeln är tänkt att användas till cykelvasan.

jag skulle behöva lite hjälp med att lokalisera en ram att bygga på.

jag skulle vilja ha så lätt som möjligt men till ett vettigt pris. vart letar jag, har svårt att hitta någon bra hemsida som säljer ramar?

vågar man köpa kolfiber-ram från kina ( https://rinascltabike.com/ )

har också kollat på bike-components.de och bike-discount.de men hittar inget där

tacksam för hjälp

Lejon

Aktiv medlem
Nu får man väl vara glad om man hittar något alls att köpa, men annars kan det ibland vara värt att kolla på komplett cykel som du river och tar ramen från och säljer allt du inte behöver separat. Nya grejer som bara plockats från ram brukar vara lättsålda.

tack för svar, har mailat allebike, får se om jag får något svar. :cool:

ja, jag har för mig jag sett massor av ramar till salu förr genom åren men nu verkar det helt tomt, varför är det så?

Freddie L

Aktiv medlem
Kapar tråden kanske? Men vilken ram skulle vi rekommendera TS om utbudet var som vanligt?
Är en Epic HT det mest intressanta som finns på marknaden för XC?

Fredrik80

Aktiv medlem
Bland chinaramarna kan jag reka dengfu, de har lite olika varianter och kvaliteten är bra: http://www.dengfubikes.com/MTB_FRAME/index.html

Tänk också på att hjulen är det viktigaste på en cykel, hellre aluram och kolfiberhjul än tvärtom om jag får välja. Lätta hjul med lätta tubeless däck = snabb cykel.

Min cykelvasa HT till rimligt pris skulle nog vara stål eller aluram, ganska basic shimano komponenter, sedan värstingkolfiberhjul och bra gaffel med lock-out. Lägg till kolfiberstolpe och någon sadel med lite svaj i, gör skillnad på en HT.

Tänk också på att cykelvasan är snabb, om du ska köra 1x11 så kommer du troligen vilja ha minst 36 framdrev. Inte 32 som är standard på mycket.

freddag

Aktiv medlem
Lätta hjul med lätta tubeless däck = snabb cykel.
alla är inte överens om det där med att spendera mer pengar på hjul än övriga delar av cykeln

om en tror på videon ovan är kolfiberfälgar ett jättedyrt ställe att spara totalvikt på.

och även om en tror på teorin om den roterande viktens vikt så ska väl inte naven räknas in. finns billigare ställen att spara vikt än 240-nav och platta ekrar.

jag har dock hört argumentet att lätta hjul känns snabba, och känner en sig snabb blir en snabb. det är svårt att säga emot. men frågan är om placebon uppnås av den rappa känslan eller den (förmenta?) vetskapen om att hjulen är snabba/dyra.

att slanglöst är snabbare tycker jag verkar mer välbelagt. jag tror också att bekväm sadelstolpe och sadel är viktigt.

freddag

Aktiv medlem
Hade velat höra den utläggningen om en mtb.
hjulviktsutläggningen?

jag tycker det är intressant med landsväg för att det liksom isolerar parametrarna mer. men mtb är såklart mer komplicerat. dels kan ju dämparna fungera sämre med högre odämpad vikt. det är även mycket accelerationer och inbromsningar i mtb (kanske inte lika mycket på vasan), något som dock inte påverkade helheten så i datasimuleringarna i videon. men slutsatserna kanske är extra viktigt just inom mtb där lågt lufttryck, hållbarhet för genomslag, tillräckligt breda fälgar och däckilägg kan vara viktigt (kanske inte vasan). en kanske inte ska jaga vikt på hjulen i första hand?

Fredrik80

Aktiv medlem
alla är inte överens om det där med att spendera mer pengar på hjul än övriga delar av cykeln.. och även om en tror på teorin om den roterande viktens vikt så ska väl inte naven räknas in. finns billigare ställen att spara vikt än 240-nav och platta ekrar.

Beror på om vi pratar konstant fart eller en ömsom acceleration och bromsande. Ligga och mata landsvägsmil i samma fart = ingen skillnad, aero och rullmotstånd är viktigare än allt annat. Däremot i skogen eller XC eller när man accelerera och bromsa hela tiden, eller om man ska spurta upp i fart på en landsvägscykel så gör lättare hjul skillnad. Mindre roterande massa = mindre energi krävs för att sätta snurr på sakerna, cykeln upplevs mer responsiv och det blir lättare att snabbt ta sats uppför berghällar och liknande. Däremot när man ligger och matar i samma tempo, ingen större skillnad. Det är jag med på. Sedan kan man ju alltid diskutera hur mycker sådant är värt för gemene man.

glitch

Aktiv medlem
hjulviktsutläggningen?

jag tycker det är intressant med landsväg för att det liksom isolerar parametrarna mer. men mtb är såklart mer komplicerat. dels kan ju dämparna fungera sämre med högre odämpad vikt. det är även mycket accelerationer och inbromsningar i mtb (kanske inte lika mycket på vasan), något som dock inte påverkade helheten så i datasimuleringarna i videon. men slutsatserna kanske är extra viktigt just inom mtb där lågt lufttryck, hållbarhet för genomslag, tillräckligt breda fälgar och däckilägg kan vara viktigt (kanske inte vasan). en kanske inte ska jaga vikt på hjulen i första hand?

Ja utläggningen. Rätt irrelevant för "gemene man" eftersom de snackade om farter som de flesta av oss inte är i närheten av. Klättringen på Sa Calobra snackade han nåt om konstant fart på 18 km/h. De få ggr jag har cyklat där har jag inte lyckats hålla en konstant fart dels pga. fysik och dels pga. trafik och annat som påverkar rytmen. Hade varit mer relevant att utgå från en motionärs wattprofil på klättringen och göra simuleringen med kraftiga fart/effektminskningar som kräver igångdrag i 12% motlut i en sväng för det kommer en turistbuss osv.

Även på Crit racet var det ju väldigt höga farter (aerofördel) och mer rullande snarare än tvärstopp-igångdrag.

Sen orkade jag inte kolla mer :)

På mtb och i synnerhet stigcykling som många av oss ägnar sig åt i brötig terräng är ju varje hinder i terrängen i princip som en broms och ska det dras igång igen. Nu har jag inga siffror bakom men jag har haft hjul där fälgvikten diffat 2-300 g mellan hjulparen med likadana däck och skillnaden är väldigt kännbar om vikten sitter i fälgen. På navet är det inte lika uppenbart. Sen när man transportcyklar i jämn fart till och från skogen är skillnaden inte lika uppenbar.

Sen håller jag med om att kolhjul är en väldigt dyr marginell uppgradering och inte alltid en uppgradering heller.
Har själv både kolhjul och lätta aluhjul med relativt liten viktskillnad mellan fälgarna (~50g per fälg) och där kan jag inte påstå att kolhjulen är grymt mycket kvickare. Dock märkbart styvare / stötigare så för en tyngre cyklist kan det vara en fördel.

påsen

Ny medlem
Kapar tråden kanske? Men vilken ram skulle vi rekommendera TS om utbudet var som vanligt?
Är en Epic HT det mest intressanta som finns på marknaden för XC?
Jag vet om en helt ny, nybyggd 2019 Specialized S-Works Epic HT.
Byggd på GX grupp, så grym båge med lite billigare men bra komponenter.

Skicka ett PM om det är något av intresse.

Doominator1

Aktiv medlem
Detta med hardtail till cykelvasan. Både rimligt och dumt på samma gång. Vill påstå att jag vet vad Vasan har att erbjuda, från inte-jättesnabb-motionär till elitcyklist. Innan jag ger rekommendationer behöver jag (vi?) veta vad ditt mål med din Cykelvasa är, och hur fort du tänker cykla.

MTBemil

Aktiv medlem
Tror att den roterande massan är viktigare inom mtb helt ärligt, där det blir kritiskt (skarpa svängar, snabba inbromsningar, accelerationer) förekommer så otroligt sällan i landsväg, medans det finns ju i princip alla mtb dicipliner. Och som vem som helst som provat fetcyklar så är en ökad roterande massa otroligt märkbart och hämmande för hur fort man får runt cykeln i kurvor, speciellt i högre hastigheter. Dock så är det nog betydligt lättare att isolera effekterna och testa när det gäller landsväg.

tack för alla svar, intressant läsning.

beställde precis den här cykeln:

det är ont om cyklar i lager.

vad tycker ni jag skall uppgradera på denna?

jag tänker cykla in mig på den i vår men sedan testa att uppgradera lite för att se om jag märker någon skillnad.

MTBemil

Aktiv medlem
Den var ju otroligt prisvärd! När det redan sitter kolfiber styre och stolpe på så tänker jag att nästa markanta skillnad är att köpa lättare hjul eller annan gaffel, men det blir ju inte direkt billigt. Om man vill spara vikt så kan ju vevparti vara intressant, men ger ju inte stor skillnad i känsla. Bromsar skulle också gå att byta, men det är ju helt å hållet en smaksak.

Lejon

Aktiv medlem
Om nu syftet är Cykelvasan så kanske byta kassett direkt till något lättare med mindre gigantisk spridning? GX-kassetten är väl för HG-body fortfarande och i så fall osannolikt tung?
Eventuellt byta drev fram till större. Personligen skulle jag byta bakväxel och reglage till 10- eller 11-delad Shimano för att få bättre kvalitet och kunna ha tätare och mindre kassett. Problem kanske om det är xd-hub på hjulen då. Om bodyn är för HG-body måste man väl till och med byta till 11-delat eller mindre om man inte vill köra med jättestor och jättetung 12-delad GX-kassett?

glitch

Aktiv medlem
Om nu syftet är Cykelvasan så kanske byta kassett direkt till något lättare med mindre gigantisk spridning? GX-kassetten är väl för HG-body fortfarande och i så fall osannolikt tung?
Eventuellt byta drev fram till större. Personligen skulle jag byta bakväxel och reglage till 10- eller 11-delad Shimano för att få bättre kvalitet och kunna ha tätare och mindre kassett. Problem kanske om det är xd-hub på hjulen då. Om bodyn är för HG-body måste man väl till och med byta till 11-delat eller mindre om man inte vill köra med jättestor och jättetung 12-delad GX-kassett?

Gx kasseterna har xdriver. Nx har hg
Hjul till nåt lättare, annars är den ju riktigt bra specad rakt igenom.

Lejon

Aktiv medlem
Gx kasseterna har xdriver. Nx har hg
Hjul till nåt lättare, annars är den ju riktigt bra specad rakt igenom.
Dåså! Då är kassetten kanske relativt ok viktmässigt. Kvarstår dock om TS verkligen behöver megarangen.
(Borde ju jag veta när jag tänker efter, har ju GX men 11-delat på en cykel. Den har XD-driver ju.)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer