Ramjakt över, nu byggtråd – modern randonneuse

Peth

Aktiv medlem
Letar ramset i stål med lite moderna drag – TA och flatmount och breda däck – blandat med klassiska attribut som utvändig vajerdragning, gängat vevlager, stålgaffel med lite fästpunkter och framförallt en snygg färg. Tänker mig en cykel att använda på lite längre turer, men inte till touring. Singelklinga går bort.

Temple adventure disc är lite sinnebilden av vad jag söker, men saknar tyvärr TA och flatmount. Veloheld IconX har de moderna dragen, men är för kort och hög för min smak.

Vad finns det mer?

Senast ändrad:

Mayhem

Aktiv medlem
Ram borde väl gå att hitta men dina krav på gaffeln är svårare. Innan jag kollade upp IconX som du nämnde hade jag nog aldrig sett en stålgaffel med flat mount och thru axle.

uandt

Aktiv medlem
Genesis Croix de fer 853 ramen har stålgaffel ta och flatmount. Den är jätteful också!

Crust Bomborra ramen! Den däremot är snygg och har allt det där utom flatmount fram

salle

Aktiv medlem
Nu blev jag ju också sugen på en Temple, riktigt snygg! Du får kopiera geon och skicka ett mejl till hovleverantören i Peru och kolla vad han kan svetsa ihop i sitt skjul.

Peth

Aktiv medlem
Undviker gärna fula och fulsvetsade hojar. Tänk cykel som passar med brookssadel, läderstyrlinda, silverfärgad sadelstolpe, styre och stänkskärmar, en liten pakethållare fram samt en randoväska.

Peth

Aktiv medlem
Temple är ju ruggigt fin, men jag vill ju att den ska passa med befintliga hjul och bromsarna som följer med när man köper ett gruppset.

Mange.

Aktiv medlem
Standard_RandoC_Saffron_2_2048x2048.jpg

Senast ändrad:

Mange.

Aktiv medlem
Twinsix har jag kikat på länge, finns med både stål och kolgaffel.
Välja om man vill ha fästen för singelklinga eller dubbel, eller SS.
Färgmatchade skärmar är också trevligt

Crocko

Aktiv medlem
Letar ramset i stål med lite moderna drag – TA och flatmount och breda däck – blandat med klassiska attribut som utvändig vajerdragning, gängat vevlager, stålgaffel med lite fästpunkter och framförallt en snygg färg. Tänker mig en cykel att använda på lite längre turer, men inte till touring. Singelklinga går bort.

Temple adventure disc är lite sinnebilden av vad jag söker, men saknar tyvärr TA och flatmount. Veloheld IconX har de moderna dragen, men är för kort och hög för min smak.

Vad finns det mer?
Nu bygger jag ju lite mer packåsna, men Kona Rove ST prickar in de mesta om du kan stå ut med den slopade ramen.

Peth

Aktiv medlem

grondahl

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Efter att ha jämfört geo mellan lite cyklar så visar det sig att Veloheld IconX i storlek S inte är så långt ifrån det jag är ute efter. Lite kort, men inte mer än att det löser sig med en längre stam eller lite längre reach på styret.

Priset och utseendet är ju definitivt ok.

rln

Aktiv medlem

Crocko

Aktiv medlem
Kan inte se att den funkar med dubbelklinga eller att det går att köpa löst ramset. Gillar den lila färgen.
Färgerna är säsongs beroende min är grön, klingor får du plats med, fick ge drygt 7 för ramset inkl gaffel efter lite googlande.
B114E464-2546-4F6B-BAEA-489509BEA86C.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Nä, nu har jag nog snöat in på den blå Veloheldramen i strl S.

Vad tror ni om den ramen, Ritchey classic styre, styrstam och sadelstolpe i silver. Svart styrlinda, svarta hjul med navdynamo från Hunt, svart brookssadel och svart Shimano GRX RX600-grupp. Toppat med silvriga skärmar med svarta stänklappar och en silvrig liten pakethållare fram? Tror det kan bli toppen.

Mange.

Aktiv medlem
Zipp har numera komponenter i silver, de är i halvmatt om man gillar det utseendet mer.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Genesis Croix de fer 853 ramen har stålgaffel ta och flatmount. Den är jätteful också!

Crust Bomborra ramen! Den däremot är snygg och har allt det där utom flatmount fram
Gick in och kollade på Genesis sida och försöker förstå vad det är som gör den så ful. Har kört några tusen mil på en gammal 725:a.

uandt

Aktiv medlem
Gick in och kollade på Genesis sida och försöker förstå vad det är som gör den så ful. Har kört några tusen mil på en gammal 725:a.
Färgen, det är färgen den ser fördjävlig ut och matchar inte färg på loggan. + att inte färgmatcha stålram med stålgaffel betyder att man helt enkelt inte bryr sig. Den billigare modellen med 725 rör verkar ibland vara färgmatchad dock. Antar att det en sån du har. Men annars, har du en cykel helt byggt i plåt. Gaffeln måste fan vara samma färg som resten av cykeln, annars tror redigt folk att det man cyklar runt på är hittegods från skroten. Skulle du köpa en ny bil där dörrar och motorhuv har annan färg än resten av karossen? Tror inte det

JMT

Aktiv medlem
Ritchey outback (gravel) har väl det mesta som efterfrågas om du gillar geometrin. Iofs tror jag det är kolplast i gaffeln, men den borde ha diverse fästen och vara målad.
Dyr dock. Också värt att kolla är att gaffeln tar den last du tänkt.

johan e

Medlem
Velo Oranges Pass Hunter ska ju komma i en ny uppdaterad version med TA och flat mount, kan det vara något?

Peth

Aktiv medlem
Och dagen efter att man skickat iväg en beställning så dyker det upp en teaser om Faran 2.0 från Fairlight. 😒

Peth

Aktiv medlem
Så du har gått upp i strl från det du funderade på i #25
https://happyride.se/forum/threads/ramjakt-modern-randonneuse.3681485/#post-3740797

Men oavsett hoppas jag att du blir nöjd med den
Ja, jag tog och jämförde med de cyklar som jag har samt lite andra cyklar och dessutom fick jag bekräftat att den kommer med ett styrlager som bara bygger 8 mm, och då blir den till och med lite lägre än min vinterpendlare/fulvädershoj som jag suttit bekvämt på under längre randoturer.

etnica

Aktiv medlem
Nu var ram redan införskaffat men skulle sagt Mason om man vill ha modern stål ram.

Peth

Aktiv medlem
Hm, hjul med navdynamo. Vad är det som gäller nuförtiden? Hunt – eller finns det något annat?

mzi

Aktiv medlem
Jag vill också ha ett par hjul byggda med navdynamo, men alla som jag hittar är byggda med SONdeluxe så jag misstänker att det blir till att bygga själv. Det ligger ett par Hunt på K&S.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer