Ramundberget, Funäsdalen eller Tänndalen?

SIE

Aktiv medlem
Med risk för trådkapning: om man skulle vilja packa familjen och flytta till fjälls permanent för stigcykling (park ej så viktigt, kanske bra för teknikträning) och skidåkning, ingetdera på särskilt hög nivå, vilken ort väljer man då?

fhloston

Aktiv medlem
Längre bort på vägen står en slarvigt parkerad norrman.

DSC_0064.JPG

fhloston

Aktiv medlem
Idag blev det svartrejs av Fjällturen, nästan. På ett ställe hade Fjällturen satt upp skylt att man inte skulle cykla där annat än under fjällturen, så jag tog en lite detour, och det blev lite mer asfalt. Men jag antar att skylten kommer från att de vill ha en god relation med markägaren. Jag stötte även på två hemmagjorda cykelförbud, den ena cyklade jag förbi, dels för att jag inte såg något alternativ, men inte heller någon rimlig anledning till att inte cykla där. Den andra var nära bostadshus, så där ledde jag cykeln en liten bit.
Det var förvånansvärt torrt, jag hade trott att det skulle vara ganska blött, men det var bara ett fåtal blöthål. Delvis för att det har preparerats lite, med grävning och spänger, men mycket av turen går på väldränerad mark, som det verkar. Kring Ramundberget är det ännu mer tillrättalagt, kanske lite väl mycket. De har grävt och grusat även på ställen jag inte kan minnas att det skulle behövas. Så några fina singeltrack har blivit grävd led.

Och vädret var kanon!

Så 65 härliga km. Nu blir det lite fira på restaurang :-)

fhloston

Aktiv medlem
Synd för oss som gillar bröt bättre än cykelvägar, men bra för att spara på naturen.

Jag håller delvis med dig. På några andra leder (gröna och blå) har jag upplevt det lite väl tillrättalagt, men det som är byggt hittills på denna (röd) undviker bara de värsta surhålen. Och det går bra att cykla i dem om man vill 😀.

fhloston

Aktiv medlem
Idag cyklade jag kring Djupdalsvallen. Mittåkläppsvägen var stängd, så jag fick trampa upp från bommen. Men det innebar ju även att jag fick ha hela området för mig själv, ja förutom massor av renar 😃

Jag cyklade led 143, vilken var riktigt fin, 142 vilken går på viteggen samt 144 som är en fin och lätt grön led. Alla ingår delvis i Fjällturen.

Screenshot_20201105-215014.png

Ska upp till Tänndalen en vecka också i sommar och börjar kolla lite med intresse.
Fick precis hem "Sveriges bästa Stigcykling" del två norra Sverige som har ett kapitel för Funäsfjällen.
En tur jag tänker prova heter "Fältjägarstugan"
Start Ramundberget- Svaaletjahkes raststuga->Hästkläppen->Fältjägarstugan.
Sedan tillbaka samma väg fast ner mot ljusnan istället. Ska tydligen vara riktigt fint på sina håll.
Ungefär 35km ska det vara.
Några synpunkter?

Berntsson Gbg

Ny medlem
Vi planerar att åka hela familjen till Funäsfjällen i sommar för cykling. Men var är det bäst att bo? Var finns de finaste lederna? Vi är mer XC än downhillcyklister. Teknikbanor och pumptrack brukar vara uppskattat. Fina utmanande stigar både upp och ner brukar vara skoj.
Spinner vidare på din tråd och hoppas det går bra. Precis anlänt Ramundberget å cyklat ”gruvturen” på fjället mitt emot och rekommenderas varmt.
Följd frågan nu dock vad mer bör man cykla och inte missa när man är här! Vi vill gärna upp på fjället /stigcykling.
kan man cykla på lederna om man tar liften upp på fjället från Ramundberget?
nåtti Bruksvallarna man inte ska missa?
utförliga tips mottages

Körde en rejäl tur när jag var uppe fram till i Söndags.
Knatade upp för backen vid Torkilstöten, körde upp till Helags fjällstation och sedan förbi fältjägaren och sedan vidare ner för pilgrimsleden till Ramundberget.
Var dock rejält jobbig med mycket klättring och en del bikepush (svårt att cykla på sina håll då leden är väldigt smal med höga kanter = slår i pedaler osv) Mycket smala spångar, en del surhål och annat spännande.
Hel del erroderade stigar och vattenpassager, dvs rejält äventyr som tog mig runt 5-6 timmar.
(4 mil, 1415 höjdmeter)
Vissa delar roligare än andra, hade också motvind över fjället bort mot ramundberget som tog en del energi då man fick trampa till och med när det gick utför ;)
Vill man ha en lite smak av det räcker det nog med att köra från Kläppen/Torkilstöten upp till Helags och tillbaka, var lättare stig där.
https://www.strava.com/activities/5642013112/embed/bc9b8f097bc60c3bc66e0f40242c8d12eab874a3

fhloston

Aktiv medlem
Idag cyklade jag Ramis - Fältjägarstugan ToR.
Jag valde att ta en sen start pga att natten och morgonen var kall och blåsig. Det var fortfarande bara 8 grader när jag trampade iväg.
Turen var lite tyngre och jobbigare än vad jag hade trott, och det blev mer push-bike än vad jag hade räknat med. Det gick dock ganska bra att korsa vattendragen, jag blev aldrig riktigt blöt, men vid lite högre vattenstånd hade nog någon form av bättre vattenskydd än SPD-skor varit att föredra.
Kallt och blåsigt på vägen upp, som sagt, men en trevlig lunch på torrfoder med några vandrare uppe vid fältjägaren, avrundat med lite kaffe gjorde susen. Att den trevlige stugvärden kom och bjöd på nybakad sockerkaka gjorde ju inte saken sämre 😃.

På vägen upp passerade jag ca 8 vandrare och 5 eller 6 cyklister, så det var ju inte direkt trångt.

När färden ner började klarnade det upp, så efter ett tag fick jag ta av mig till shorts och ta av en undertröja. Färden ner var betydligt behagligare, även om det tenderar att vara en aning kuperat i fjällen.

Jag följde den rutt som jag tror mer än en här på forumet, inklusive Aron i sin bok, har beskrivit.
Enkelt sagt: över bron vid Ramundberget, rakt fram vid skylt slänggungan, följ sommarleden till Svaaletjahke, ta höger och fortsätt till Fältjägarstugan.
På vägen ner fortsatte jag rakt fram vid Svaaletjahke tills Pilgrimsleden korsar. Där tar man vänster och följer Pilgrimsleden ner. Om man inte missar korsningen. Jag hade helt klart missat den om jag inte hade haft GPS med gpx inlagt. Pilgrimsmarkeringen är en liten bit från korsningen. Jag tror att enklaste beskrivningen är att när man har passerat ett brett vad, så ska man hålla utkik åt vänster efter ett rött kors på en stående sten, och då korsa samma å igen. Sen är det bara att bomba ner 😃

Screenshot_20210719-230500.png

DSC_1435.JPG

DSC_1444.JPG

DSC_1448.JPG

DSC_1453.JPG

DSC_1457.JPG

Gille.

Medlem
Igår cyklade jag mellan Tänndalen (Iggesundsbyn) och Ramundberget.

Startade strax före kl 8 med en temperatur på 5°C. Klädd i underställ, shorts, vindjacka, buff runt halsen, tunna handskar, knäskydd och hjälm. Lite svalt på asfalten men svetten kom snabbt i uppförsbacken mot Fjällparkeringen. Uppe på kalfjället åkte jackan av och på beroende på cykling eller pushbike. Under förmiddagen sprack vädret upp och temperaturen blev väldigt behaglig.

Jag tog följande väg:

Iggesundsbyn - Fjällparkeringen - Anderborg - nödstugan i Svalåtjärn - mellan Skenörsfjället och Kariknallarna - Ösjöstugan - Ramundberget.

Delvis väldigt trevlig cykling och inte så lite pushbike. Ibland försvann stigen rakt ut i en myr men för det mesta var den lätt att följa. Det var ledkryss i stort sett hela vägen. Det tog mig ca fyra timmar inklusive fikapauser och stopp för att prata med vandrare. Vill ju försöka vara trevligast på stigen.

Väl i Ramundberget åt jag en välbehövlig och god vegburgare, bytte till torra strumpor och skor, på med lite mer skydd och körde hela eftermiddagen i Bike Parken med fru och son.

A7749B49-CF9E-444B-BA8B-5E2480E3E79A.jpeg
7569E861-E059-409E-A7C6-2FEB29A08722.jpeg
42817198-86BF-45D2-83B5-FBDFD6329482.jpeg
ADBF0482-4482-4548-8988-7BE0F3825333.jpeg
6EC9DEDA-1FF5-40A2-9FBC-D8F72D1553A3.jpeg
3A89032C-E80D-4ED2-B8BE-0EFFADADBCE5.jpeg
A8AD0DBE-CB59-4712-BAE5-3F105CBFCBE0.jpeg
583E97BE-807E-4660-B9AF-D79842CD9813.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer