ramval, däckbredd lätt gravel, hilfe.

Flurken

Aktiv medlem
Efter att ha cyklat en och en halv sommar med 19mm däck på landsvägare vill jag kunna cykla på grus.
Kommer att bo så att jag behöver cykla på bilgrusväg samt skogsbilväg mellan asfalts-sträckor. Jag är inte ute efter att ersätta min mtb.

Dit jag kommer att flytta är det i stort sett bara specialized som har en vettig lokal handlare, hur icke happy-korrekt det må vara. Så, Trek Domane får vänta..

Står och velar mellan roubaix och diverge. Kommer att prova båda, men det blir ju då med standard-däck. Lutar åt roubaix då jag skall cykla mest asfalt med ovan nämnda undantag.

MEN:

Cyklade med en granne med 35mm däck. Han var inte helt imponerad med den bredden och grus. Roubaix tar max 33mm.
Det borde väl räcka, eller? Snarare rätt däck än några mm till tänker jag, men vad vet jag.

Edit: råkade skriva grail isf diverge

Tacksam insats från forat.
//Flurken

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Finns ju massor med cyklar som tar bredare däck, så varför begränsa sig om man vet att det kommer bli gruscykling? Är det för att kunna köpa hos LBS? Det går ju alltid att välja ett smalare däck ifall man vill, tvärtom kan bli svårt.

...

Cyklade med en granne med 35mm däck. Han var inte helt imponerad med den bredden och grus. Roubaix tar max 33mm.
...
På vilket sätt var han inte imponerad, för brett eller för smalt? Jag kör själv med 35mm på min gravel, men har kört grus med både 25 och 32 också. Visst, 25 är väl inte optimalt - mest med hänseende på punkarisken, men helt klart genomförbart om man bara ska rulla grusväg som sämsta underlag. Till stig skulle jag iaf inte köra 25mm slicks, men köra enklare stig med 32or på en lämplig cykel är inget konstigt anser jag.

Flurken

Aktiv medlem
På vilket sätt var han inte imponerad, för brett eller för smalt? Jag kör själv med 35mm på min gravel, men har kört grus med både 25 och 32 också. Visst, 25 är väl inte optimalt - mest med hänseende på punkarisken, men helt klart genomförbart om man bara ska rulla grusväg som sämsta underlag. Till stig skulle jag iaf inte köra 25mm slicks, men köra enklare stig med 32or på en lämplig cykel är inget konstigt anser jag.
Lite oklart, mest känslan antar jag. Trodde det skulle bli bättre med bredare.
Låter fint att 32:or funkar på enklare stig.
Aja, blir det inte optimalt behöver man ju alltid en cykel till. Tack för svaret.

Pfaff

Aktiv medlem
Grejen är nog den att när man väl fått smak för grus på riktigt kan 35 bli lite smalt. Kanske inte för snäll svensk sportgrus men rätt vad det är kommer en stig eller en helt annan sorts utländsk grus i vägen, s.a.s. och då kan det vara bra att kunna klämma på nånting uppåt 42-47 mm.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag har två hjulpar till graveln. Ett med gp5000, 28mm fram och 32mm bak, funkar utmärkt på vanliga grusvägar som inte är nygrusade / skrapade. Har ett annat hjulpar med 35'or, gamla cyclocross speed. De funkar bättre på traktorvägar, finare stigar etc men är det litet grövre underlag då fattas det litet faktiskt. Nästa cykel ska definitivt ta åtminstone 42'or. Allt beror på hur du tänker använda den. Men skulle jag köpa en cykel för grusåka nådens år 2020 skulle jag inte nöja mig med 33mm...

Spindelbenen

Aktiv medlem
Valet mellan Roubaix och Grail känns lite halvkonstigt. Diverge mot Grail känns ju mer logiskt då Roubaix är en racerhoj som tar lite bredare däck medan Diverge är en grusvägshoj som tar typ 47mm's däck. Tror att Endurace och Roubaix mer är jämförbara, med risk för att jag är helt ute och cyklar då jag har kass koll på Canyon.

Flurken

Aktiv medlem
Valet mellan Roubaix och Grail känns lite halvkonstigt. Diverge mot Grail känns ju mer logiskt då Roubaix är en racerhoj som tar lite bredare däck medan Diverge är en grusvägshoj som tar typ 47mm's däck. Tror att Endurace och Roubaix mer är jämförbara, med risk för att jag är helt ute och cyklar då jag har kass koll på Canyon.
Wtf håller jag på med. Diverge menar jag så klart. Roubaix eller Diverge.

mg25

Aktiv medlem
Jag kör på en Diverge men bytte ganska snabbt från standard 37mm till 44mm däck (fast dom mäter bara 42). Men då ger jag mig ut på stigar med lite rötter och stenar, då känns dom bredare däcken bättre. Sen är det positivt att komforten ökade också, speciellt när det blir tvättbräda med lösgrus bredvid. Tycker även det rullar på bra på asfalt när man hamnar på det underlaget.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Wtf håller jag på med. Diverge menar jag så klart. Roubaix eller Diverge.
Hahaha.... Ok, såhär tänker jag och har tänkt ett flertal gånger.
Det vore ju najs att ersätta min Diverge med en Rouaix bara för att det är kul att testa något nytt och när jag hojar grus är det oftast fina vägar. Men ibland så blir det stökigare och då kan det vara najs med lite bredare däck och enligt mitt sätt att se på saken så gör min Diverge allt som en Roubaix kan men den kan även ta bredare däck. Med det sagt så har jag hojat mycket grus med 30mm's däck och det har funkat toppen det med.
Men det är just känslan när du väl känner att du nog skulle vilja ha ett extra hjulpar med 42mm för rena grusäventyr som du riskerar att sitta där med en hoj som har en begränsning på 35mm.
Men what the heck, testa båda och sen så kör du på det som kändes bäst för dig.

Edit: Jag har ett hjulpar med 30mm's däck som jag använder när jag ska köra den som "racer" och ett med 40mm's när jag ska hoja grusvägar eller blandad kompott. Tar ca fem minuter att byta mellan. Hade jag haft den nya Divergen kanske jag hade haft ännu bredare däck på grushjulen, ingen aning men med mina breda fälgar blir volymen tillräckligt mysig för mina behov.

Tbird

Medlem
Du skriver Grail (Canyon) men kanske menar Diverge i.o.m. att din LBS sålde Specialized.
Jag har haft en Roubaix och har nu en Diverge, tycker personligen
Jag kör på en Diverge men bytte ganska snabbt från standard 37mm till 44mm däck (fast dom mäter bara 42). Men då ger jag mig ut på stigar med lite rötter och stenar, då känns dom bredare däcken bättre. Sen är det positivt att komforten ökade också, speciellt när det blir tvättbräda med lösgrus bredvid. Tycker även det rullar på bra på asfalt när man hamnar på det underlaget.
På min Diverge sitter det 38mm Pathfinder, dessa mäter 42mm, vilken Diverge har 37mm?

Tbird

Medlem
Antar att det beror på var man bor, jag har haft en Roubaix, då den fick future shock, och i år köpte jag Diverge 2021, och här uppe behöver man däck volymen som Diverge klarar, man hamnar ibland på grusvägar som fått ett lager väldigt grov sten utlagt, och då är man glad att man har ~40mm däck. Dock så är planen att använda den till pendling också så ett set hjul med ~30mm däck med minimalt mönster kommer snart köpas.
Så min åsikt är att Diverge kan bli en Roubaix om man monterar smalare däck men en Roubaix kan aldrig bli en Diverge.

mg25

Aktiv medlem
Du skriver Grail (Canyon) men kanske menar Diverge i.o.m. att din LBS sålde Specialized.
Jag har haft en Roubaix och har nu en Diverge, tycker personligen

På min Diverge sitter det 38mm Pathfinder, dessa mäter 42mm, vilken Diverge har 37mm?
Skrev fel, mina är 38 men mäter inga 42 som dina.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Grejen är nog den att när man väl fått smak för grus på riktigt kan 35 bli lite smalt. Kanske inte för snäll svensk sportgrus men rätt vad det är kommer en stig eller en helt annan sorts utländsk grus i vägen, s.a.s. och då kan det vara bra att kunna klämma på nånting uppåt 42-47 mm.
+3

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer