Slog följe de första timmarna med svenskarna ned till första kontrollen i Fombio dit det var lite drygt 10 mil. De blev ivägsläppa ca kl:21.20 med en vetarenbil som masterstart bil, den maxade ut vid nästan 40km/h så det blev bra fart redan från början (annat än VR-starten), när masterbilen vek åt sidan då vet jag inte vad som flög i grabbarna/gubbarna det verkade som om de vänt på steken och började med spurten, det blev full fart i nästan 3 mil, ett snitt på över 40km/h men de lugnade ner sig till slut.
Efter 6mil så måste det ha varit stora potthål i vägen för det stod redan cyklister med punka vid vägkanten och även några av oss punkade bla. Ari och Kalle. När vi väl drog iväg igen så såg jag att de framför mig började klappa sig om baken på högersidan, något jag aldrig sett innan och trodde att det var ett sorts vidskepelse tecken som svenskarna gör för att inte själva få punktering, men förstod att det verkade lite konstigt detta så till slut så frågade jag någon om varför man gör sådär och nu vet jag svaret.
De sista milen fram till kontrollen gick i lite måttligare fart, vi höll oss under 35km/h, jag lärde känna en del av svenskarna och måste säga att detta var en av mina trevligaste turer på länge.
När killarna stämplat så var det bara att hälsa och tacka för sig och dra kosan hemmåt ensam genom den nu lite kyliga natten.
Lite bilder ifrån gårdagen:
Startfållan
Stämpling av brevettkortet minuterna innan start
och så bär det iväg
Stämplingen klar och vattenflaskorna fyllda efter första kontrollen
Bigmollo samlade alla innan avfart till nästa stämpling