[Randonné] 20 mil från Västerås 25/2 - nu med kort RR

cerberos

Aktiv medlem
Hoppla nu har man ätit och pyser i soffan. Vi blev inte så många, Staffan, Kalle och jag (Reimert).

P2250227.JPG

Sugna killar inför starten.....

Första sträckan till stämplingen i Norberg på ca 84km präglades av motvind från sida och front.... vi snittade 26-27km/tim. En hund gjorde ett utfall viklet ledde till lite oreda och fulmek jag körde på något eller så gick Staffans och min ahjul ihop för min bakväxel samt växelöra sade nästan upp bekantskapen. Efter lite försiktigt riktande och ändrande av ändläge på växeln så satte vi av igen. Detta skedde bara några mil från start.

Kalle hade valt MTB:n med 300 dubbars däck... respekt, det verkade inte hindra honom från att mata på ordentligt. Jag har testat med 294:or själv på både 20 och 30-milare och det är tungt... Staffan hade CX precis som jag med lite färre dubbar i däcken.

Efter ett stopp på Elsa Anderssons så gav vi oss in på den kuperade delen av sträckan. Nu blev det lite mer vinterväglag så dubbarna kom till nytta.

DSC_0232.JPG

Elsa Anderssons konditori en klassiker på Västeråsbreveter.

DSC_0233.JPG

Godsaker att ladda med efter motvinden - baguette med räkor och en Napoleonbakelse, fina grejer..

Ner mot Riddarehyttan var det i princip slut på backarna och vinden började hjälpa till.

Mellan Riddarhyttan och Kolsva fick vi vinden i rygen ordentligt. Nu gick snittet upp till nästan 33km/tim. Det låter inte mycket men vi hade dubbat på och hade haft en inte helt fördelaktig resa hittills.

Kolsva nåddes smidigt och sedan fick vi sidvind och sidvind och sidvind...... hela vägen i mål.

När vi hade några mil kvar bestämde sig en älg med kalvar att gå över vägen. Jag såg det på långt avstånd (jag drog just då) mäktigt att se i eftermiddagsljuset. Jag stoppade vår lilla klunga snabbt, kanske lite väl snabbt i Kalle och Staffans smak. Jag såg att det kom en mötande bil på andra sidan kurvan genom träden och hoppades att föraren skulle hinna se älgarna. Förutsättningarna var inte så bra motljus, en dunge slyskog. Dessbättre var det en uppmärksam förare som körde sansat som kunde bromsa in snyggt.

Efter ca 9 timmar var vi klara, vi behövde aldrig använda ljus eller västar. När vi fikade efteråt så mörknade det.

Även om det blåste en del så blev det en fin runda, bra sällskap och solen sken nästan hela tiden :)

Tack för en fin runda Staffan och Kalle.

Petert

Aktiv medlem
Grattis till en härlig säsongspremiär!

Riktigt trist att drabbas av förkylning det sista dygnet. Rätt i knät. Halva startfältet försvann pga sjukdom. Men, det finns en stor brevetskål kvar att plocka ur!

/Peter

cerberos

Aktiv medlem
Petert skrev:
-------------------------------------------------------
> Grattis till en härlig säsongspremiär!
>
> Riktigt trist att drabbas av förkylning det sista
> dygnet. Rätt i knät. Halva startfältet
> försvann pga sjukdom. Men, det finns en stor
> brevetskål kvar att plocka ur!
>
> /Peter

Det var tråkigt att du blev krasslig Peter. Det hade varit trevilgt att haft dig med. Dessutom hade vi haft nytta av en stark cyklist till :)

Spindelbenen

Aktiv medlem
rising skrev:
> Bra jobbat! Längtar till långrundor.

Bara dryga fyra veckor kvar...

kallegunnar

Aktiv medlem
Tack Reimert...skitfin tur idag...Propagandahojjande av ovanligt hög klass.....även om jag hojjade mtb som smattrade högt:)....kände mig jäkligt seg då vi tog första pausen men då vinden kom i ryggen förstod jag varför jag känt mig seg....det var duktigt med vind helt enkelt.....finfint gick det ända tills slutets jäkla SIDVIND deluxe....
Nu hemma mosig i skallen men så sjukt nöjd med dagen...bra sällskap, ingen stress men ändå bra snurr på pedalerna.
synd på sjukdomar för det kändes lite märkligt med endast 3 stycken startande på denna tur, brukar verkligen vara fler

jonas-ni

Aktiv medlem
Starkt kört! Tur att det var några som var friska och starka.

Verkar som man missade en kalasrunda. Förutsägelse, det kommer att snöa i Örebrotrakten den 6 april.

gandhi

Aktiv medlem
Alltså, jag har på senare år blivit mer och mer sugen på det här, men måste erkänna att jag är lite rädd för distanserna. 20 mil är ju inte så farligt, men 20 mil i februari är avskräckande. När det börjar bli lite skönt cykelväder blir ju distanserna längre. Eller finns det 20-milabreveter i maj?
CK Distanshemsidan är inte helt uppdaterad på ett tag. Var hittar man kalendariet för 2012?
/K

cerberos

Aktiv medlem
Tjena!

Vi får prata om det där när vi ses nästa gång!

Samtliga lopp i Sverige 2012: http://www.randonneurs.se/

Lopp från Stockholm (Fredrikshof): http://www.fredrikshof.se/rando10

Sedan är det fina banor från Västerås också men vill man prova en 20-milare och bor i Stockholms södra närområde kan Fredrikshofs lopp från Tumba vara smidigare. 2012 går det bla en 14/4 samt en 30/6.

cerberos

Aktiv medlem
Jag såg honom inte så han varvade oss inte i alla fall. Om han inte passade på när vi fikade på Elsa Anderssons.....

jonas-ni

Aktiv medlem
jonas-ni skrev:
> Förutsägelse, det kommer att snöa i
> Örebrotrakten den 6 april.

Det gjorde det onekligen. Jag mötte den vita väggen i Hallsberg. I övrigt kan jag verkligen rekommendera Örebros södra 200 km.

cerberos

Aktiv medlem
jonas-ni skrev:
> jonas-ni skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förutsägelse, det kommer att snöa i
> > Örebrotrakten den 6 april.
>
> Det gjorde det onekligen. Jag mötte den vita
> väggen i Hallsberg. I övrigt kan jag verkligen
> rekommendera Örebros södra 200 km.

SMHI släng er i väggen. Eller var det bara "Murphy"?

jonas-ni

Aktiv medlem
cerberos skrev:
> SMHI släng er i väggen. Eller var det bara
> "Murphy"?

Det snöar alltid när jag gör Brevet-premiär.

Topp