[Randonné] Randonneur Stockholm rekar en 120 milare!

Grimpeur

Aktiv medlem
Sträckan kommer att bli en förlängning av Södertäljes 100 milare till 120 mil. Södertälje fraktionen beger sig därför imorgon västerut för att flytta den bortre vändpunkten. Nu plockas notboken och plastfodralet fram. Här skall rekas väg! Jag känner glädjen spritta i randobenen och lyckan inför att få upptäcka nya vägar är stor. Vi beger oss för att reka i mina barndomstrakter bland vägar med massor av minnen. Vägar jag cyklat med treväxlad Cresent, 10-växlad Cresent och 12-växlad Nishiki Competition i färgen gum metal blue. Mellan platser som alltid kommer att klinga cykel för mig. Fjärås bräcka, Glommen, Vessigebro, Ålgårda, Varbergs fästning, Glommen, Fotskäl, Hjälm, Sätila, Gällinge, Idala, Börå sköra (Borrås skåra), Skene, Kinna, Rydal, Veddige, Frillesås, Öxnevalla, Tostared, Skrea strand...

Det kommer att bli ett sant nöje att försöka göra en redan bra rutt ännu bättre!

Klubben använder parallellt alla kontakter vi har och några till för att få loppet godkänt på högre ort. Vi har fått inofficiell underhandsinformation att det kommer att gå bra och hoppas på ett officiellt svar snart. Men i COVID 19 tider så mal kvarnarna inte alltid så snabbt.

(För den som tänkte köra 100 milaren så finns det loppet kvar och erbjuds 13/8 2020 21:00)

Grimpeur

Aktiv medlem
Short facts on the Brevet:

Name: Coast to Coast (preliminary)

Organizer Åsa Hittig, Randonneur Stockholm

Distance 1200 km

Date: 2020-08-13

Start: 16:00

Place: Södertälje

Fee: 250 SEK (preliminary)

Time limit: 90 h

Preliminary route:

Support: Self-supported brevet. GPS-track, cue card and map will be provided.

Grimpeur

Aktiv medlem
"The new 1200 km brevet is routed in such a way that it is easy to be self-sufficient and the roads are lovely. The route is optimized for a Randonnneur that rides for 600 km and then stop for night in Falkenberg and continue 300 km the next day and stop for sleep in Eksjö and then finish the last 300 km the next day. This would give a total time of approximately 74 h. The route is however in populated areas so one could find other place to sleep and thus optimise the trips for another total time. The first night the route lingers in the neighbourhood of Sweden highway number one making it easy to find night open places."

Barrett

Aktiv medlem
Min kära mor bor i Ullaredstrakterna så jag har cyklat en del däromkring. Finns ju magiskt fina, kuperade och inte sällan nyasfalterade vägar i princip utan trafik. Hör av er om ni behöver tips. Backen efter ”Empanadas-stället” är väl självskriven? ;)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Strålande!
Liten undran bara. Ska loppet ersätta 100-milaren? I annat fall varför inte en unik slinga för det?

Grimpeur

Aktiv medlem
Strålande!
Liten undran bara. Ska loppet ersätta 100-milaren? I annat fall varför inte en unik slinga för det?
Loppet skall komplettera och 100 milaren kommer att finnas kvar.
Strålande!
Bra fråga vad tycker du. I år har vi lovat en 100 milare sama datum så i år blir det tvenne.

GoranS

Aktiv medlem
Om det kommer att köras samtidiga 100- och 120-milare i framtiden är inget beslut taget kring. I år hade vi dock gått ut med ett besked om att vi ska köra en 100-milare på aktuellt datum. Det kändes då fel att stryka denna (pga Covid-19) sent insatta 100-milare då det skulle kunna finnas personer som bespetsat sig på att köra den medan de kanske inte är intresserade av en 120-milare eller att de bara föredrar en 100-milare. Personligen tror jag dock att den dubbleringen (båda distanserna med start samma dag) inte kommer att vara så det körs i framtiden.

Sen bör det möjligen påpekas att formellt ok ännu inte getts från Randonneurs Mondiaux även om den kontakt som hafts inte ger någon anledning att tro att det ska bli något problem.

Att denna 120-milare till stor del återanvänder existerande 100-milsbana är pga att tanken att köra en 120-milare fick fäste helt nyligen. Då banläggarna i detta fall håller hårt på att banorna ska vara provcyklade innan man kör loppet första gången skulle en helt unik 120-milsbana vara väl mycket jobb i detta läge.

Då det läggs ner en del jobb på banläggning av de extra 20 milen nu är det rimligt att försöka dra nytta av jobbet inte bara för loppet i år. Jag skulle därmed gissa att den aktuella 120-milsbanan kommer att nyttjas fler gånger. Om Randonneur Stockholm i framtiden kommer att konstruera någon helt unik 120-milsbana är skrivet i stjärnorna.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Kan man inte rationalisera bort GPS-rutter och vägnötter också och bara ange stämplingsplatsernas namn och att de delas ut vid start? Kan ju bli intressant när människor knappar in t.ex Mora på sina GPS:er och vissa hamnar i Dalarna, andra i Södermanland medan vissa får en Spanientripp på halsen.

Grimpeur

Aktiv medlem
H följ $ V Norsholm
H följ $ St Eggby
H i TX vid stop $ ($ saknas)

Vi hann till Linköping idag och passade på att reka lite finväg. Vi vill ersätta lite storväg efter Norsholm med småväg. Tror vi kan ersätta 4 km isch med vad jag tror är gammal riksetta. Jättetack för tips om rutter. Vi har precis fått mat i Linköping och paltkoman börjar slå till. Motvind, feta bakväskor och sen start gjorde att vi skar ned matstoppen till ett i Nyköping. Så med blodsockret nere i skorna anlände vi lyckliga efter en underbar cykeldag till Linköping. Det har varit massor av intryck. Vi fick igår GK för att köra och idag rullar vi västerut för att reka. Känns som underliga tider. Tack för all positiv feedback. Hoppas även att någon vill cykla loppet. Imorgon blir kortare distans. Då blir det utomhus-träff med Grimpeuses mor i Jkpg. Vi räknar sålunda först anlända omrekningsvägarna på fredagen och då inte så mycket men därefter desto mer. Vi har lite olika idéer om bansträckningar och har börjat att bolla med en lokal nestor. Det är gott om bra alternativ så det känns som att det kommer bli hur bra som helst!

nieves

Aktiv medlem
Underbart jobb! Jag har en liten synpunkt kring BRM1000 och det är att den är jättefin.
Men sträckan på landsvägen runt Mantorp har jag undvikit den senaste tiden då där finns bra alternativ i form av cykelbana och glest trafikerad väg.
Men det beror naturligtvis på vilken tid man passerar.

Det ska bli oerhört kul att få se och kanske provsmaka bitvis i år. Tack för engagemanget!

Grimpeur

Aktiv medlem
Underbart jobb! Jag har en liten synpunkt kring BRM1000 och det är att den är jättefin.
Men sträckan på landsvägen runt Mantorp har jag undvikit den senaste tiden då där finns bra alternativ i form av cykelbana och glest trafikerad väg.
Men det beror naturligtvis på vilken tid man passerar.

Det ska bli oerhört kul att få se och kanske provsmaka bitvis i år. Tack för engagemanget!
Du har en klar poäng där, passerar man mitt i natten så är det lugnt. Blir man sen så riskerar man dock rusningstrafik. Finns även en del motorintresserad ungdom i trakterna som trakassera cyklister även andra tider.

desmo

Aktiv medlem
Du har en klar poäng där, passerar man mitt i natten så är det lugnt. Blir man sen så riskerar man dock rusningstrafik. Finns även en del motorintresserad ungdom i trakterna som trakassera cyklister även andra tider.
Är det sträckan Linköping-Mantorp ni tänker på? Det går en fin väg på andra sidan E4an. Den startar/slutar precis vid Circle K vid E4/Mantorp. Jag har tyvärr ingen möjlighet att ta fram gpx just nu.

desmo

Aktiv medlem
En annan bit jag minns från 100-milsten är biten till Timmele som gick på rätt stor väg. Det går en bra cykelväg på banvallen som man borde kunna nyttja.

Grimpeur

Aktiv medlem
Är det sträckan Linköping-Mantorp ni tänker på? Det går en fin väg på andra sidan E4an. Den startar/slutar precis vid Circle K vid E4/Mantorp. Jag har tyvärr ingen möjlighet att ta fram gpx just nu.
Undrar om jag inte kört den på Stockholm Göteborg. Har något svagt minne att man svängde av mot rappestad.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har för egen del inget emot avsnitt med lite rakare vägar ibland. Kör man t ex i klunga är det skönt att kunna slappna av lite på dem. Även bra för återhämtning efter partier med backiga småvägar, men det är jag det...

Peth

Aktiv medlem
Jag har för egen del inget emot avsnitt med lite rakare vägar ibland. Kör man t ex i klunga är det skönt att kunna slappna av lite på dem. Även bra för återhämtning efter partier med backiga småvägar, men det är jag det...
Finns sådana vägar? 😯

emilh

Aktiv medlem
+1
Och med kvällsstart (som jag gärna undviker) så tycker jag inte de större och rakare vägarna i början på 100-milaren är något negativt. Vid nattkörning känns det betydligt säkrare än små krokiga vägar som kanske är att föredra i dagsljus.

GoranS

Aktiv medlem
Om jag kikar i mina hemtrakter ser dock de flesta ut att ligga ute i skogen, typiskt i anslutning till någon vandringsled. Kan ju vara värt att beakta s.a. man inte planerar in en övernattning som innebär 3 kilometers kånkande på cykel längs stenig stig.

NLC

Aktiv medlem
Oappesta!
Om jag kikar i mina hemtrakter ser dock de flesta ut att ligga ute i skogen, typiskt i anslutning till någon vandringsled. Kan ju vara värt att beakta s.a. man inte planerar in en övernattning som innebär 3 kilometers kånkande på cykel längs stenig stig.
Lyckligtvis ligger de flesta busskurer nära vägen. Har jag hört.

jonte987

Aktiv medlem
Vindskydd är lustiga på det viset.
Verkar dålig ordning på vindskydden hemmavid också

Freddie L

Aktiv medlem
Jag vet inte hur lite/mycket navigering ni vill ha första natten? Men det finns flera fina alternativ för att ta sig från Linköping till Mjölby.
Vilken del av Linköping kommer ni in i? Jag gissar på Tornby och ger två exempel:
- Runda Skäggetorp, sväng mot Malmslätt, raka vägen förbi Västerlösa, håll till vänster i en trekorsning och så är ni framme i Mantorp. Rakt, enkelt, härliga öppna vyer! Ingen anledning att välja stora vägen framför det här alternativet, kanske tom rakare på från Tornby. -Följ ovanstående, håller ni höger i trekorset innan Mantorp kommer ni till Normlösa, kör sedan mot Öjebro, rakt över 206:an mot Mjölby, höger i t-korset och så kommer ni in i Mjölby från ett annat håll. Lite trevligare (kyrkor, kvarnby, stenbroar), lite fler svängar.
- Sen finns det väldigt fina småvägar lite söder om tänkt rutt, samt även lite norr om. Riktiga nätverk (labyrinter för trött randonör?), med underbara asfalterade krokvägar, med en del knäppor. Gissar att det inte är vad som eftersöks just till denna sträckan?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer