[randonnée] Randonneur Stockholm rekar populairer ifrån Södertälje

Grimpeur

Aktiv medlem
Vi har i år hamnat på de små Sörmländska grusvägarna. Jösses vad fina vägar det finns i Sörmland. Det är lite grann som ett parallellt universum som samexisterar med asfaltsvärlden som är fullkomligt underbar. Det är små slingrande väger där man kommer in och blir ett med landskapet. Man ser vacker mossa på berghällar, hjortar, en och annan furufnatt och ser slingrande ormar istället för överkörda. Det är i stort sett bilfritt och möter man en så vinkar de glatt. Detta borde ju vara paradiset för alla cyklister. Men hör och häpna man möter i stort sett aldrig någon cyklist på vägarna och gör man det så är det nån flåbuse på MTB. Det där borde man kanske göra något åt och få fler att upptäcka denna parallella underbara värld. Hur får man det mer poplärt att cykla på dessa underbara vägar? Hmm, tänka, tänka… Varför inte arrangera något där vi visar fram dessa underbara vägar? Klart vi skall göra det! Kartrekningen är redan i gång. Vi siktar på 10 – 15 mil med ett fika/lunch stopp. Det kommer bli mycket grus. Vi siktar på att det skall vara lättcyklat så det blir även en hel del asfaltsvägar. Imorgon så blir första skarpa rekningen av tänkt runda.

Vi siktar på att arrangera en populair i november och en i december.

Så vill man få uppleva denna parallella magiska värld så kommer möjligheten att erbjudas med start ifrån Södertälje station perrong 9 ¾ den 11 november och 5 december i år.
Henrik kalkgruva.jpg
ringlande orm.jpg
Åsa grus.jpg

KjellF

Medlem
Skoj initiativ. Förhoppningsvis har jag en splitt ny gruscykel i november. I så fall blir det ett perfekt premiär.
Jag cyklade 100 km mest grus från Gnesta i somras, helt underbara vägar.
# 001 Gnesta Tour enligt https://grvl.se/routes/
Kjell

Barrett

Aktiv medlem
Det där ser ju fint ut! Hur är underlaget med tanke på däcksval? Frun ser ut att ha lvg-däck?
En CX med alt. Gravel- eller 32mm’s GP5000 är vad som erbjuds, förutsatt att det inte är dubbdäcksföre.

Grimpeur

Aktiv medlem
Det där ser ju fint ut! Hur är underlaget med tanke på däcksval? Frun ser ut att ha lvg-däck?
En CX med alt. Gravel- eller 32mm’s GP5000 är vad som erbjuds, förutsatt att det inte är dubbdäcksföre.
På bilden körde hon 26 mm. Hon brukar dock köra 42mm och jag 32 mm. Vi har ambitionen att ha bilvägar men skulle inte förvåna mig om någon snutt av annan grusväg såsom banvallen ifrån Åkers mot Ärla (bild nedan). Jag rekommenderar inte att cykla med racerdäck. Här och var kan det vara lite lösare grus och då är det bra att ha däck som flyter på gruset istället för att gräva ner sig. Speciellt om det är nysladdat så brukar det vara svårt med racerdäck.
Åsa banvall.jpg

Grimpeur

Aktiv medlem
Skoj initiativ. Förhoppningsvis har jag en splitt ny gruscykel i november. I så fall blir det ett perfekt premiär.
Jag cyklade 100 km mest grus från Gnesta i somras, helt underbara vägar.
# 001 Gnesta Tour enligt https://grvl.se/routes/
Kjell
Instämmer, skulle inte förvåna mig om vi kommer ta med några av de vägarna du körde på någon av populärerna.

Jay Jay

Aktiv medlem
Gött. Ge mig konkret tips på lämplig hoj för ca 15k (eller ännu hellre 5... men det vet vi ju att man inte får NÅGON cykel för). Hänger mkt i de där krokarna och har övervägt en vnanlig XC ht men en såndäringa Graceland är väl sannolikt bättre... har dock galet dålig koll på segmentet.

Grimpeur

Aktiv medlem
Gött. Ge mig konkret tips på lämplig hoj för ca 15k (eller ännu hellre 5... men det vet vi ju att man inte får NÅGON cykel för). Hänger mkt i de där krokarna och har övervägt en vnanlig XC ht men en såndäringa Graceland är väl sannolikt bättre... har dock galet dålig koll på segmentet.
Loppet är utan tvekan en GK anledning att köpa ny en cykel eller två. Jag har dessvärre ingen koll på Graceland cyklar. Googla och tror det skulle funka bra. Den har skärmar vilket är bra i November och grus, verkar även kunna ta lite grövre däck så den borde funka bra. Den verkar även imponera på folk längs vägen vilket aldrig är fel.
1956-elvis-at-paramount-backlot-hollywood-o11.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Cyklade förbi 5-6 man utanför Riviera Strand i Båstad precis. Kan det vara nån rando grej?

HåkanC

Aktiv medlem
+1

Ge mig konkret tips på lämplig hoj för ca 15k (eller ännu hellre 5... men det vet vi ju att man inte får NÅGON cykel för).
Kanske den här kan funka?
Brasklapp: Inte min annons, jag känner inte ens säljaren och har inte ngn som helst erfarenhet av modell eller ens märke.

Grimpeur

Aktiv medlem
Cyklade förbi 5-6 man utanför Riviera Strand i Båstad precis. Kan det vara nån rando grej?
Inget officiellt arrangemang jag känner till. Båstad är dock Skånska Randoelitens hemmatrakter och med tanke på hur fort de kör så lär de köra en hel del mellan loppen. Båstad förknippar jag själv mest med Trollhättans 60 mila så en möjlighet kan vara Trollhättingarna. De är av tufft virke och brukar cykla långt även när det inte ges lopp. Speciellt de av kvinnligt kön.

tjolahopp

Medlem
Kul.
men i mitt närområde finns det många fina grusvägar, men tyvärr har jag ingen gravelbike, så det blir en virtuell gravel bike runda från soffan.

Närmaste brevet start till Båstad är väl Halmstad, sedan brukar vissa av Götebornas Brevet lopp ha stämpling där.

Grimpeur

Aktiv medlem
Kafe Klaver. Rekningen gått bra hittills förutom en liten missnavigering initialt. Det ser ut att bli en ypperlig populair det här. Vi körde in på småvägarna nån kilometer utanför Södertälje och kört underbara småvägar hit via Taxinge slott.
20201011_135736.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
Finfika med utsikt över Mälaren och Gripsholms slott.
Även vägarna är fina i de trakterna
Följde ni (grus-)cykelbanan från Hedlandet längs järnvägen till Läggesta
DSC_0981.jpg

Mot slutet går den även på en bro över (ett litet sund av) Mälaren
DSC_0982.jpg

Fina vägar i de delarna av Södermanland, även om man får vara lite försiktig längre österut, vid Sundsvik
DSC_0975.jpg

Jag ser fram emot er populair

Grimpeur

Aktiv medlem
Även vägarna är fina i de trakterna
Följde ni (grus-)cykelbanan från Hedlandet längs järnvägen till Läggesta
Nop vi tog vanliga vägen, vlken är en jättefin böljande väg även om det är asfalt. Därefter ut på stora vägen för att sedan ta vänste i svackan och sedan grusvägen mot ådalskvarn för att sedan komma in på den fina cykelvägen på banvallen mot Åkers.

HåkanC

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Kul.
men i mitt närområde finns det många fina grusvägar, men tyvärr har jag ingen gravelbike, så det blir en virtuell gravel bike runda från soffan.

Närmaste brevet start till Båstad är väl Halmstad, sedan brukar vissa av Götebornas Brevet lopp ha stämpling där.
Tror det var Skåne runt som nämns ovan. Såg på FB att de körde Kivik Båstad. Såg dem från restaurangen både middag och frukost.

Grimpeur

Aktiv medlem
Rapport ifrån rekningen:

Inledningen gick lite sådär. Jag lyckades navigera lite fel utifrån Södertälje och försökte lösa det genom ”improvise adapt overcome”. Improvise delen gick bra (dvs jag hittade lite stigar på GPS som borde leda åter ut på vägnätet), adapt delen gick även bra när det blev omöjligt att cykla gick vi över till att leda cyklarna, overcome delen sket sig dessvärre (vi hamnade till slut i ett stängsel med en låst grind, Grimpeuse undrade lite ironiskt om vi nu skulle klättra (hon hade velat vända bra mycket tidigare). Det blev m.a.o. till att vända åter och börja om. Därefter så gick det bättre. Vi körde ut Strängnäsvägen ifrån Södertälje (Ronna) strax efter man lämnat kolonilotterna så tog vi in höger, svängde vänster i första korsningen. Strax innan man kommer fram till Turinge tog vi upp höger och kom ut i Sundsvik sedan grusväg till Taxinge. Hela den vägen var det bra grusväg som man nog skulle fixa med racer utan att knorra alltför mycket. Ifrån Taxinge så grusväg till Kafe Klaver (den grusvägen skulle man nog knorra över om man körde racer men gick fint med 32 mm). Efter Klaver så fina asfaltsvägen ut till svackan innan Läggesta. Men inte upp till Läggesta utan istället under E20 och direkt därefter grusväg mot Ådalskvarn för att sedan komma in på den fina cykelvägen på banvallen mot Åkers. Efter Åkers asfaltsväg mot Skottvångsgruva efter någon kilometer av mot Kalkbro. Efter Kalkbro följa ”stora” grusvägen till man kommer till T korsning där vi tog av mot Skeppsta. Kort snutt på 223 sedan köra rakt på fina asfaltsvägen mellan Avlasjön och Nyckelsjön. Därefter Grusvägen via Gåsinge sedan kort bit på asfaltsvägen mot Gnesta för att sedan svänga av mot Kattnäs och gena mellan Klämmingen och Frösjön. Ambitionen var därefter att hitta en väg strax norr om järnvägen för att köra gena till den fina vägen till Molstaberg utan att behöva passera 57:an. Klockan blev dock mycket så den biten får vi reka nu till helgen. Rutten som helhet blev över förväntan. Känns som en av de finaste rutterna vi har rekat. Det blir i stort sett bara underbara vägar. Gissar 70 % grus. Nedan som vi cyklade.
Skärmklipp.GIF

Grimpeur

Aktiv medlem
Kul initiativ. Men snälla skriv Åker eller Åkers Styckebruk. Inte Åkers. Tack.
😂
Hoppla, hoppla ortens befolkning verkar ha olika preferenser hur orten skall benämnas. De jag hittills har träffat ifrån orten säger Åkers. Blir genast nyfiken på denna upprördhet över hur byn skall benämnas. Är det månne så att de inflyttade Stockholmarna (vilka jag umgås med) säger Åkers medan ursprungsbefolkningen säger Åkers Styckebruk? Om så är fallet så ber jag om ursäkt! Man vill ju ogärna förolämpa ursprungsbefolkningen.

Chapter 2

Aktiv medlem
Hoppla, hoppla ortens befolkning verkar ha olika preferenser hur orten skall benämnas. De jag hittills har träffat ifrån orten säger Åkers. Blir genast nyfiken på denna upprördhet över hur byn skall benämnas. Är det månne så att de inflyttade Stockholmarna (vilka jag umgås med) säger Åkers medan ursprungsbefolkningen säger Åkers Styckebruk? Om så är fallet så ber jag om ursäkt! Man vill ju ogärna förolämpa ursprungsbefolkningen.
Ursprungsbefolkningen säger kort och gott Åker. I mer formella sammanhang Åkers Styckebruk.
Stockholmarna säger Åkers.

Som utflyttad har jag tyvärr inget inflytande i byn längre. Men jag kan försöka dra i några gamla trådar så att ni i alla fall kan passera igenom utan att bli lynchade efter denna fadäs.

😂 😂 😂

Senast ändrad:

Grimpeur

Aktiv medlem
Tackar för upplysningen. Lovar bot och bättring! Är själv inflyttad till Södertälje och jobbar på Scania och umgås mest med andra inflyttade utbölingar.

Rholm

Aktiv medlem
Tackar för upplysningen. Lovar bot och bättring! Är själv inflyttad till Södertälje och jobbar på Scania och umgås mest med andra inflyttade utbölingar.
Jag tror ju förvisso att alla förstår vad som avses, oavsett om det står Åker, Åkers eller något motsvarande, så lyssna inte alltför mycket på oss locals som tycker att det bara finns ett rätt sätt :geek: Som inflyttad till Norrlands inland (Arvidsjaur) så vet jag hur svårt det kan vara att pricka rätt i vad man ska kalla olika ställen.

För övrigt tycker jag att det är mycket trevligt att det rekas rutter i trakten, eftersom jag ska flytta hem igen!

Grimpeur

Aktiv medlem
Nu åker karterna fram. Imorgon rekas det igen. Ambitionen är att få till tvenne rutter. Vi har tre alt som skall koka ner till två. Förra helgens rutt i stort sett klar så nu rekar vi nog en ny. Vore dock kul att knyta säck och bli klar med första rutten. Vi tänker oss start 10 isch på den så att man kommer till Kafe Klaver när de har öppet.
20201016_180309.jpg

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag kan knappt titta på allt det fina när jag sitter här med min gipsfot. Hoppas på försiktig cykling till senvåren. Skönt att se att ni är hela i alla fall.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer