Randonnée/Ultra. Däck?

CalypsoCult

Medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Måste köpa nytt däck. GP5000 S TR, Vittoria Corsa Control G2 eller Pirelli P-Zero? Tubeless eller inte? 28, 30 eller 32? Just nu har jag CONTINENTAL GP 4-SEASON 32MM men fick ett ganska stort hål på sidoväggen igår. Dessa har jag använt ganska lite, inte mer än ett halvår drygt, Jag har gillat GP-4 men lite besviken på att de redan har gått sönder.

bsandborgh

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
När det gäller däcksbredd så är rådet att köpa de bredaste som ryms i din ram. Mina favoritdäck är René Herse. (Nu kommer säkert någon att hävda att man får punka på dessa innan man hunnit till brevlådan men det är inte min erfarenhet. Har använt RH som på min pendlare utan problem)

CalypsoCult

Medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
När det gäller däcksbredd så är rådet att köpa de bredaste som ryms i din ram. Mina favoritdäck är René Herse. (Nu kommer säkert någon att hävda att man får punka på dessa innan man hunnit till brevlådan men det är inte min erfarenhet. Har använt RH som på min pendlare utan problem)
Tack för tips! Jag får in breda däck.

Transwave

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
GP5000 S TR har fått bra betyg på bicyclerollingresistance sidan, är lite mer robust jämfört med icke-TR däcken. Komfort är viktigare än fart vid ultradistanskörning, jag skulle välja 32mm som absolut minimum.

HåkanC

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Tidningen Tour testade 15 olika däck i 32mm i nr 8-2022.

Rullmotstånd
rullmotstand-32mm-tour-8-22-png.603982

Kanttråd
sammanst-32mm-test-tour-8-22-png.603983

Slanglösa
sammanst-tubeless-32mm-test-tour-8-22-png.603985

Läs mer om hur Tour testar grepp här och rullmotstånd här.

Tour 8-2022 innehåller förstås mkt mer än enbart testet av 15 olika 32mm däck, varför inte köpa den och läsa den själv?
Numret går att köpa, både som pappers och e-tidning (från 4,99 €), här:
https://www.delius-klasing.de/tour-lesen-wie-ich-will
Scrolla ned till "Einzelheftkauf"

bsandborgh

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
GP5000 S TR har fått bra betyg på bicyclerollingresistance sidan, är lite mer robust jämfört med icke-TR däcken. Komfort är viktigare än fart vid ultradistanskörning, jag skulle välja 32mm som absolut minimum.
Deras tester är inte mycket att ha. Labbtester med ståltrumma ger inte hela bilden.

Waylost

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Inte för att vara sån men är inte det lite som att säga att Volvo är min favoritbil?
Edit: Alltså RH är ett märke inte ett specifikt däck

Froste

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH RH For life.

Nästa uteslutit cyklat på RH däck dom senaste 6-7 åren. Punkorna är få. Senaste året på EL varianten i Stockholmpendling, tror jag haft 2 punkor. Slitgummit i RH däck är någon mm tjockare än exempelvis GK så dom räcker länge (därav att GK däck listas som ungefär samma vikt).

Enda problemet är att dom rätt snabbt börjar läcka TL vätska i väggarna. Inte ett problem för mig för jag diggar slang. Vill man ha slanglöst hade jag kört på Endurance varianten.

Dom må vara dyra men ack så trevliga. Livet är för kort för kassa däck.

Transwave

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Deras tester är inte mycket att ha. Labbtester med ståltrumma ger inte hela bilden.
De ger inte hela bilden men mätningarna är fortfarande användbara för att jämföra däcken mot varandra. Rullar ett däck lättare på ståltrumman än ett annat så kommer resultetet korrelera med hur det rullar på asfalt, även om det hade varit ännu bättre om han hade testat på ett astfaltslikt löpband såklart.

Singular

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Käpphästdags: nu är vi på väg av ämnet, men det är lite kul att alla som faktiskt mäter såna här grejor utan att faktiskt sälja produkterna ifråga (Poertner, Bierman, Anhalt, Morrison et cetera) säger ungefär samma sak - att testa på rullar ger kanske inte helrätt värde per se, men ordningen mellan olika produkter är i praktiken helt korrekt.

Sen finns det en tysk i Amerika, säljandes just de superfräcka premiumprodukter som trots luftiga löften inte rankas allra högst, som säger att det absolut inte går att dra slutsatser av den typen av tester (tills de visar hans produkter i god dager, då går det alldeles utmärkt) - och istället bevisar det genom att rulla nerför en kort backe i ungefär 29 km/h och mäta med två hundradelar...

Det är inget fel på däcken från Rene Herse (tvärtom!), men jag är så för-ban-nat trött på Heines kombination av kappvändande ("Vikt spelar faktiskt ingen roll!" "Nu har vi titanbultar till bromsarna!"), cherrypicking och konspirationsteorier.

bsandborgh

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Käpphästdags: nu är vi på väg av ämnet, men det är lite kul att alla som faktiskt mäter såna här grejor utan att faktiskt sälja produkterna ifråga (Poertner, Bierman, Anhalt, Morrison et cetera) säger ungefär samma sak - att testa på rullar ger kanske inte helrätt värde per se, men ordningen mellan olika produkter är i praktiken helt korrekt.

Sen finns det en tysk i Amerika, säljandes just de superfräcka premiumprodukter som trots luftiga löften inte rankas allra högst, som säger att det absolut inte går att dra slutsatser av den typen av tester (tills de visar hans produkter i god dager, då går det alldeles utmärkt) - och istället bevisar det genom att rulla nerför en kort backe i ungefär 29 km/h och mäta med två hundradelar...

Det är inget fel på däcken från Rene Herse (tvärtom!), men jag är så för-ban-nat trött på Heines kombination av kappvändande ("Vikt spelar faktiskt ingen roll!" "Nu har vi titanbultar till bromsarna!"), cherrypicking och konspirationsteorier.
Heine började med sina tester långt innan han började kränga däck. Från början blev han förlöjligad från det ena hörnet av internet till det andra. Men numera anses nog hans teorier som main stream. Jag menar inte ens proffsen kör med 21 mm däck med 12 bar längre.
Jag tillhör inte dem som avgudar JH (även om jag har alla nummer av BQ i hyllan). Jag har träffat, och cyklat med, honom personligen och han är en aning knepig. Nämner man hans namn till någon av hans klubbkompisar i Seattle Randonneurs så blir det mycket ögonrullningar…

Senast ändrad:

CalypsoCult

Medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Det blev Pirelli Cinturato Velo 32. Tusen tack för all input! Hinner troligen ut och testa om en stund, vädret lockar ju lite extra! Randonnée 200 km - Uppsala lockade ju lite men ska ju bli snö. Trevlig helg!

jolov

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
det är ju faktiskt lite lustigt när käre Jan på sidan där han säljer däck också refererar till saker som "Bicycle Quarterly’s research has shown" och man gör en liten googling för att mötas av: 00A86683-2650-4F27-A4D2-6962F0FA0D88.jpeg

CalypsoCult

Medlem
Randonnée/Ultra. Däck?

Helgen har tydligen redan startat med Janneupproret 😝 skål! Jag vet inte mycket om Haine ska läsa på lite nu tänkte jag.

-Andy-

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
De sprillans nya GP5000 AS TR kanske kan vara ett alternativ om du vill ha något som rullar bra, och bra punkteringsskydd. För ultradistanser skulle inte jag använda ”vanliga” GP5000 utan sikta på något mer hållbart.

CalypsoCult

Medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Vilka skulle du välja för ultradistanser? GP 5000 måste jag väl testa nån gång, de verkar vara populära. Nu blev det Pirelli Cinturato Velo 32. Testade 3 mil igår och de kändes helt klart bra. Körde dock lite försiktigt för det var mörkt och regnigt.

CalypsoCult

Medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
En annan fråga. Finns det nån bra tråd för val av framlyse? Det verkar som majoriteten tycker det är bäst med ganska starka lysen. Och hur löser ni det med el, powerbank eller navdynamo?

NLC

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Det finns väl flera trådar om (fram-)lysen, både för allmänt landsvägsbruk och för längre rundor. Med moderna cyklars avsaknad av bromsmutter i gaffeln verkar batteri bli mer populärt, men där finns flera bra dynamolampor också.

Jag har kört en kombo av Exposure Lights Strada och Cateye Gvolt70 de senaste åren, funkar OK för åtminstone 2 nätter.

CalypsoCult

Medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Det finns väl flera trådar om (fram-)lysen, både för allmänt landsvägsbruk och för längre rundor. Med moderna cyklars avsaknad av bromsmutter i gaffeln verkar batteri bli mer populärt, men där finns flera bra dynamolampor också.

Jag har kört en kombo av Exposure Lights Strada och Cateye Gvolt70 de senaste åren, funkar OK för åtminstone 2 nätter.
Toppen, tack! Tycker du fästena är solida på dessa? Jag hade en Cateye ampp 800, den lossnade efter ett par månader...Strada verkar ju väldigt bra också pga den verkar kunna sitta tillsammans på samma fäste som Wahoo.

Bilagor

• Skärmavbild 2023-03-25 kl. 15.21.17.png
    Skärmavbild 2023-03-25 kl. 15.21.17.png
    141.6 KB · Besök: 20

NLC

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Pendlar med GVolten som sitter med ett GoPro-fäste under GPS-hållaren, har funkat fint i över 3 år.

Lite blandade trådsökningar

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Jag får börja köra rando på gräveln om jag ska få in så mycket gummi. 😮

Har även testat att rulla av Täby600k på dryga 22 timmar på 25 mm GP4K, även om det inte funkar😀

NLC

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Exempel på andra ultracyklisters cyklar

Etc etc and so on

uandt

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?

Här är en fulmekslösning för infästning av dynamolampa på cykel som saknar bromsmutter. Funkar fint för mig som gillar ha lampa nära styret
AMWts8BN5KZkV9jsKpjVzCeGmA_-e9WcDwAAL10GA5hInWDHg29QOyMIkLyw2f-HY1FPT6720h4LfjPA44UQZ-hsSohpDXR9vXBi2iGEIRxHB9fTOvbP11kruTakbJkYn7tg7eazRUGtEnG88JFe4rTpaV5NylIATtMOoi5LhoO-y2RwE0V1QzWdyvMz_g_8Hsatv3NwJJfN6VergtLspteXaFOg3aCB-McQDoXca2nYeCs6rdRDmEclcmX0jMhGgprmo5JhHtOatsg51rmJOoaFPPuaKDk89joU2oFq-7QFC9BjllwxxN7-GYptx6YPjYx9BnvN62TEbeZdnyS0OkAAAWVGfB7TPIcgzka5tZl0qZ9HXWLhKtAVqcwoVwOIAJXzqtOkfK0Iu1bL2bDW6ZXELg-29CYp35-Jza08GwhgfFZQogQzHdwaSUViTuLG1o8drh1Ws5eWkR6c3e3LfQjNvY57e4WYtbAijoNe4skMt16Yk8UlyPFwEn8e6foLrMgs3lIPAakoejRHxtSWgRJJX43LcTgSoP7OtTr88PiFHoOaBA_VA_rm3bqXaLj2yR4ahDlDSMlLkoZTondE972Ph8UKwfEVYl49pryw4rBCKFfpz0PYGoPWmiDYPBelQnDevvjmQK-oEjJHsN_nYPuv8zAVR4gVSPDYaZ7e6mHP-YqWOWdb3dfva5m_Xc_pd3SfLfduAMZ5FfBG75Vhf2JuC3SuxTYZlhsVl6pifzXFb3VQ6E9IeRmn9SSQAEkVhUwjY4YZaT9mKNi2urB9OXsq0mcvtEIvSbYS_utymeWChbJmdo9cEAXr6frLK4kFWuKqRwr4msrGafrhLkX7gWigouJP8UPZz0nn3rD_0fhHQ2f6hhxCZwsSE_JYBf5GkPOZjSRqYFotIv0OPuZGgk7WUGofhQ=w1389-h1851-s-no

HåkanC

Aktiv medlem
Randonnée/Ultra. Däck?
Det finns också mer färdiga lösningar. Så här har jag löst det på en av mina cyklar
lamphallare-jpg.537880

På styrröret under styrtappen sitter en Minoura CS-500
Minoura_CS_500.jpg

På den sitter en SON Bracket Schmidt delux long (för att få lampan fri från slangar o vajrar)
SON_schmidt-delux-for-front-light-silver-long.jpg

och på den är lampan monterad. Alla skruvar har Loctite och det har fungerat utan problem i >3 år. Jag har dessutom en gaffel med rör i högra gaffelbenet för dynamosladden.

Topp