Rännslättsturen 2017

gunners

Medlem
Rännslättsturen 2017
Drar igång en tråd om Ränneslättsturen 2017 bara dryga veckan kvar nu. Om ni har frågor om turen, ställ dem här. Ca 920 anmälda i dagsläget, förra året var vi drygt 1200 som körde, kan vi slå det i år? Jag kommer köra som vanligt sämre tränad än någonsin har som mål under fyra timmar, vad har ni för mål? Varmt välkomna söndagen 2 juli, vi ses.

Rännslättsturen 2017
Jag kommer köra, tycker att ränneslätten är riktigt trevlig.

Är bra ayt samla kortfattad info här t. ex. När och var kan man hämta nummerlappen?

Starttider respektive klasser?

Avstånd och innehåll vätske/energidepåer?

Rännslättsturen 2017
Nummerlappar hämtas lördag 15.00-18.00 och söndag 8.00-9.30
Starttider tävlingsklasser 11.00 fålla 5 11.03 fålla 6-8 11.06 fålla 9 11.10
Vätska vid 21, 41 och 58km.

Rännslättsturen 2017
Jag kör oxå :)

Blir mitt 3'e lopp med min nya insulinpump :) skönt att få tävla på lite mer samma villkor som en frisk. Men det är en himla massa tester med olika inställningar , speciellt för tävling.

Senast ändrad:
Rännslättsturen 2017
Japp, Ränneslätt blir det förstås i år igen!

Lycka till med nya pumpen Rompa, jag antar att chansen att komma ikapp dig på långloppen nu markant minskar :)

Rännslättsturen 2017
Siktar på att ha kul igen, som vanligt 50% från toppen.
Ganska få höjdmetrar, utan startbacke och mycket trevlig singeltrack kommer passar mig.

Senast ändrad:
Rännslättsturen 2017
Hur stökiga är stigarna? Om man jämför med göteborgsterräng där vi har rötter, sten och branter var 10e meter
Hur stor andel går på stug, asfalt o grus?
Måste verkligen nrlappen hämtas senast 1,5h före start? Låter drygt

Rännslättsturen 2017
Stigarna är snabba inte så mycket sten och rötter, småkuperat inga längre stigningar. Ränneslättsturen är ganska lättkörd om man jämför med Billingeracet eller finnmarksturen. Det som är jobbigt är den höga andelen stig, efter ca 4 mil kommer man till Ränneslättssoåret som är 8 km härlig flowig stig. Asfalt är det ca 2.5 km. Första loopen är lättkörd med mycket grusväg och dubbelspårig stig, andra loopen mycket stig och en längre stigning. Vid Skidstugan kommer nästa stigning, sista loopen lättkörd efter Högefällebacken sista 5km är det stig som gäller och småkuperat. Lycka till alla!??

Rännslättsturen 2017
Hej!

Ser att det kommer bli lite regn i veckan, 4-5 mm både fredag och lördag. Är detta något som kommer påverka banan eller är det läge för snabba däck?

Jag gissar att det är torrt i backen men det kanske är fel?

Rännslättsturen 2017
Läderlappen sa:
skogsvakt sa:
Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte raceking fram världens sämsta däck för terräng? Noll kantgrepp upplever jag iaf.
Tycker det kan vara ett väldigt bra bakdäck, gärna i kombo med x-king. Men helt riktigt har det inte speciellt bra kantgrepp!
Nu är det några år sedan, men sämst tycker jag inte. Vill minnas att jag körde det i 2.25 fram. "Annorlunda" tycker jag beskriver det bättre, man får räkna med att glida och kasa lite, men man vänjer sig och hittar självförtroendet efter ett tag. Skulle gärna köra RK på Ränneslätt, har kört betydligt knäppare saker där.

Rännslättsturen 2017
Läderlappen sa:
skogsvakt sa:
Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte raceking fram världens sämsta däck för terräng? Noll kantgrepp upplever jag iaf.
Tycker det kan vara ett väldigt bra bakdäck, gärna i kombo med x-king. Men helt riktigt har det inte speciellt bra kantgrepp!
Beror nog väldigt mycket på vilket RK man pratar om... race sport-varianten med black chili compound och lite lagom lågt däcktryck biter faktiskt rätt bra på det mesta...

Rännslättsturen 2017
skogsvakt sa:
Hur stökiga är stigarna? Om man jämför med göteborgsterräng där vi har rötter, sten och branter var 10e meter

Det är mindre stökigt än generell Gbg-terräng. Det finns förstås stökig stig i Eksjö men inte i Ränneslättsturen. Men det är mycket stig och med all möjlig karaktär; byggd hård flowig med berms, klassisk singletrack, täta rotmattor i granskog, lera med spridda stenar, grov stenkross (ja just den är ny i år, var lite oplanerad) helt vanligt grus, eroderad sandig mark, små runda stenar i gles tallskog, mustsugande gräsbackar, imma på brillorna- tung sandig terrängbana, magisk Luke Skywalker cykling nere i gamla skyttegravar...

Rännslättsturen 2017
Kristoffer R sa:
skogsvakt sa:

Det är mindre stökigt än generell Gbg-terräng. Det finns förstås stökig stig i Eksjö men inte i Ränneslättsturen. Men det är mycket stig och med all möjlig karaktär; byggd hård flowig med berms, klassisk singletrack, täta rotmattor i granskog, lera med spridda stenar, grov stenkross (ja just den är ny i år, var lite oplanerad) helt vanligt grus, eroderad sandig mark, små runda stenar i gles tallskog, mustsugande gräsbackar, imma på brillorna- tung sandig terrängbana, magisk Luke Skywalker cykling nere i gamla skyttegravar...

Fy fan, så taggad jag blev nu! Jag ska öva in mitt bästa Chewbacca-gurgelvrål till på söndag!

Tänk om man kunde få hojen att låta som en X-wing också...Raketrompa måste ju bli bra då?

Rännslättsturen 2017
Några snabba tips och trix för en som aldrig kört Ränneslättsturen? Satsar på en tid under 4 timmar. Van vid att köra i mycket kuperad och teknisk terräng, inte långlopp dock.

Rännslättsturen 2017
Ska köra 78km men dragit på mig förkylning nu och hur funkar det med att byta till korta 41km ist ? Kan man göra det på plats på söndag el krävs för ändring ? Om det skulle va att förkylningen inte vill släppa

Rännslättsturen 2017
Ca 1030 föranmälda kan bli deltagarrekord på söndag. Lägesrapport banan, körde första loppen igår, fortfarande torrt underlag lite pölar med vatten på sina ställen, men stigarna torra. Körde andra loppen också, där var det inte en pöl eller surhål någonstans. Det ska ju bli en del regn nu, men banan tål mycket vatten. Jag la mina vattenflaskor vid varvningen Ränneslätt förra året, funkade bra. Vi ses på söndag.

Rännslättsturen 2017
Uppdatera gärna mer om banans skick. Har alltid så svårt att bestämma mig för vilka däck jag ska ha. Lutar dock åt race king bak och racing ralf.fram.

Rännslättsturen 2017
Kommit en del regn idag, imorgon visar det att det bara kan komma lite regn. Söndag visar det sol hela dagen, så det blir ingen lerfest. Ska ut på banan imorgon så jag kan höra av mig framåt eftermiddagen kvällen, vi ska göra det sista på banan. Fixa till energikontroller och bandning av banan. Jag kommer köra thunder Burt både fram och bak, men ett däck med lite bättre grepp fram kanske är att föredra. Jag skulle köra på snabbrullade däck före grepp, det är inte så mycket sten och rötter på banan utan snabba stigar utan stök och bröt. Sedan finns det kortare partier med stök också men de är lätträknade. Hör av mig imorgon och alla ni som varit tveksamma på grund av vädret har ingen ursäkt längre, efteranmälan mellan 15-18 lördag och 8-9.30 söndag.

Rännslättsturen 2017
Måste ju vara 10.30. Aldrig varit med om att nrlappar skulle stänga 1.30 före start. Det vore ju galenskap.
Man skulle kanske byta till rk bak. Har nu rr fram o bak. Skillnaden lär iofs vara marginell. Tycker rr rullar på bra.

Senast ändrad:
Rännslättsturen 2017
Det står tydligt på inbjudan och starten är KL11.00
Du hämtar ut deltagarkuvert med nummerlapp etc. i TC lördagen den 1:a juli kl. 15.00-18.00 eller söndagen den 2:a juli kl. 08.00- 10.00. OBS! Efteranmälan senast kl 09.30.

Rännslättsturen 2017
Vad avses med inlägget om grov stenkross? Hur många och långa sådan partier? Nylagd opackad sådan är ju inte direkt kul.

Rännslättsturen 2017
Två partier och de är inte nya, de har funnits i kanske tre år nu.Första är kanske 500m andra 200m. Finns även ett nytt parti om man väljer lätt spår vid ca 25km, den sträckan är 100m.

Rännslättsturen 2017
konscious sa:
Det står tydligt på inbjudan och starten är KL11.00
Du hämtar ut deltagarkuvert med nummerlapp etc. i TC lördagen den 1:a juli kl. 15.00-18.00 eller söndagen den 2:a juli kl. 08.00- 10.00. OBS! Efteranmälan senast kl 09.30.
Det står TYDLIGT i startbeviset att nrlappar är öppet till 10.30. Eftersom vi fått två olika besked undrade vi vilket som var korrekt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp